Trójkąt miłosny


niedziela 01/09/2013
13

Płomienna namiętność, ślepe oddanie, długie romantyczne uczucie czy młodzieńcze wzdychanie – to wszystko rodzaje miłości. Psychologowie już dawno je skatalogowali. Czego nie wiesz o miłości? I jak tę wiedzę wykorzystać do budowania marki, którą ludzie będą kochali?

Trójkąt miłosny

Nie, nie taki, jak myślisz. Amerykański psycholog Robert Sternberg twierdzi, że każdy z wymienionych wyżej rodzajów miłości (i parę innych) da się opisać za pomocą wzajemnej relacji i natężenia trzech zmiennych. Nazywamy to trójkątną teorią miłości. Jakie to zmienne?

- Pierwsza z nich to pasja, w znaczeniu zarówno namiętności emocjonalnej (nie mogę spać bez Ciebie, nie mogę jeść bez Ciebie…) jak i czysto zwierzęcej seksualności.

- Druga zmienna to intymność, czyli uczucie bliskości, więzi emocjonalnej, poczucie wspólnoty. Inne określenie to „bratnia dusza”.

- Trzeci obszar to zaangażowanie w bycie z drugą osobą. Wspólne planowanie, robienie rzeczy razem, przebywanie ze sobą w jednym miejscu, w tym samym środowisku.

Tylko uczucie pełne we wszystkich płaszczyznach może być – według Sternberga – nazywane miłością doskonałą (ang. consummate love).

Miłości niedoskonałe

Jeśli zabraknie któregoś z elementów (jednego albo dwóch), dostajemy formy miłości niepełnej, często będącej torturą dla ludzi doświadczających tego uczucia. O jakich wariantach rozmawiamy? Rozważmy sześć podstawowych. Na początek trzy, w których istnieje tylko jedna warstwa uczucia:

- Zauroczenie to mnóstwo pasji przy braku intymności i zaangażowania. Jeśli kiedykolwiek „zakochałeś się” w dziewczynie z tramwaju (lub w gwieździe filmowej), dokładnie wiesz, o czym mówię.

- Lubienie to intymność bez pasji i zaangażowania. Przyjaźń, innymi słowy.

- Pusta miłość (tak nazywa ją Sternberg) to zaangażowanie, często z musu, bez pasji i intymności. To członek rodziny, z którym mieszkasz, ale się Wam nie układa.

Kiedy złączymy ze sobą dwie warstwy, dostaniemy następujące kombinacje miłosne:

- Romantyczna miłość to mnóstwo pasji i intymność, jednak bez długoterminowego zaangażowania. „Zakochanie” to też bardzo dobre określenie. Także „związek na odległość” wpada w tę kategorię.

- Prawdziwa przyjaźń jest wtedy, kiedy robicie mnóstwo rzeczy razem i rozumiecie się bez słów, jednak nie ma między Wami pasji i seksualności. Co nie znaczy, że nie będzie…

- Fatalne zauroczenie to ciężka kombinacja: pasja, wzdychanie, spędzanie mnóstwa czasu razem bez „braterstwa dusz”. Często to jednostronne, destrukcyjne uczucie podsycane przez okoliczności (musicie spędzać czas razem).

Każde z tych uczuć może ewoluować do miłości doskonałej, trzeba jedynie wiedzieć, czego w Twojej kombinacji brakuje a następnie… uzupełnić składnik. Wiem, że dużo łatwiej to napisać niż zrobić, ale potrzebuję tych teoretycznych rozważań jako fundamentów pod…

Miłość konsumencka

Psychologiczne podstawy miłości można przenieść także do relacji z markami. Zrozumienie związku, jaki masz ze swoimi konsumentami pomoże Ci przejść od bycia marką nielubianą, tolerowaną do takiej, którą ludzie wielbią. Podam Ci kilka przykładów.

Na początek weźmy… Telekomunikację Polską. Kiedyś nie do pomyślenia było mówić „miłość” i „tepsa” w jednym zdaniu. Dziś ludzie „kochają” Serce i Rozum. Co się stało? Zaczęło się od „pustej miłości” – tkwiliśmy z TP w nędznym związku, bo wiedzieliśmy, że jesteśmy na siebie skazani. Z czasem marka zaczęła się uczyć „nadawać z nami na jednej fali” – poprawili Błękitną Linię, pokazali ludzką twarz… A potem pojawili się Serce i Rozum – goście, w stosunku do których mogą się pojawić już nawet cieplejsze uczucia. Dzisiejszy Orange to dla wielu może nie miłość doskonała, ale friends with benefits na pewno.

Chcesz inną markę? Weźmy Apple. W ich przypadku mamy do czynienia z dużą ilością pasji, także z intymnością (mój iPhone „rozumie mnie” lepiej, niż jakiekolwiek androidowe urządzenie), jednak wysoka cena sprawiała, że wiele osób miało z Apple „związek na odległość”. Efekt? Amerykanie nazywają to love/hate relationship – kiedy chcesz mieć coś, czego mieć nie możesz, miotasz się między stanem uwielbienia a wymuszoną nienawiścią. „Marzę o iPhone” mówi równie wiele osób co „nigdy nie kupię iPhone” – nie zastanawiało Cię nigdy, dlaczego? Apple rozwiąże ten problem w najbliższym czasie przedstawiając tańszą wersję swojego telefonu – taką, z którą więcej ludzi będzie mogło wiązać dalekosiężne plany…

Czego brakuje Twojej marce?

Wielu marketerów nie zdaje sobie sprawy z tego, że lojalność konsumencka to uczucie, które składa się dokładnie z tych samych komponentów, co nasze relacje międzyludzkie – w końcu używamy do obu tego samego mózgu. Wystrzeganie się elementu „pasji” w strategii budowania marki to częsty błąd. Problem polega na tym, że jeśli świadomie zrezygnujesz z jednego elementu (pasja) a drugiego (np. intymności) nie uda Ci się wybudować… zostajesz z prymitywnym zauroczeniem czy lubieniem. Efekt? Brak transakcji.

Rozejrzyj się wokół siebie. Jakie relacje masz z ludźmi i markami, które Cię otaczają? Mogłyby być lepsze? Której „przyprawy” im brakuje?


Komentarze 13 Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


3 − = dwa

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Prywatność w internecie

wtorek 14/01/2014
0

Dziewczyna w poczekalni to kłopoty Dziewczyna, która wchodzi do poczekalni szpitala w Grand Rapids w stanie Michigan jest po prostu zjawiskowa. Nie możesz oderwać oczu…


Kobiety mówią, mężczyźni robią. Higiena social media

poniedziałek 23/09/2013
0

Ilu masz znajomych na Facebooku? A ilu z nich naprawdę się dla Ciebie liczy? Dziś o psychologii „gromadzenia znajomych” i o tym, czym Ci to…


Kim jest przywódca klanu? Jak ma rządzić?

wtorek 17/09/2013
13

Model przywództwa, z którym spotykamy się w tradycyjnych firmach i korporacjach nie zawsze przystaje już do otaczającej nas rzeczywistości. Czas poszukać inspiracji gdzie indziej. Dziesiątki…


Anatomia kłamstwa i reklamy w internecie

czwartek 12/09/2013
1

8 maja 1945 roku Hermann Göring oddał się w ręce aliantów. Internowany w Luksemburgu czekał na proces przed Międzynarodowym Trybunałem w Norymberdze. W tym samym czasie…


Narzędzia social media

niedziela 08/09/2013
1

Jak budować swoją pozycję na Twitterze, Facebooku czy – ogólnie – w social media? Mówiąc najprościej: trzeba angażować i wzbudzać zainteresowanie. Kluczem do wzbudzania zainteresowania jest kombinacja informacji i rozrywki.…


Silna marka omija pośredników

środa 28/08/2013
1

Seria książek o Harrym Potterze została już zakończona. Ale wyobraź sobie, że J.K. Rowling napisałaby jeszcze jedną część. Czy gdyby ogłosiła sprzedaż na swojej stronie, potrzebowałaby jeszcze tradycyjnego modelu dystrybucji? Wydawnictwa, księgarzy?…


Czego nie dowiemy się z Google i Facebooka

wtorek 20/08/2013
13

Google jest synonimem świetnego wyszukiwania. Ich legendarny algorytm sprawia, że jakakolwiek próba wejścia na rynek wyszukiwarek kończy się fiaskiem konkurencji. A mimo to jedna fraza spędza sen z oczu inżynierom…


Celem programu lojalnościowego jest nakłonienie klienta do powtarzania najmniejszej akcji, która przynosi zysk

wtorek 13/08/2013
1

Koszt pozyskania nowego klienta wielokrotnie przewyższa koszt ponownego obsłużenia klienta, który już wcześniej u Ciebie kupował – tę prawdę marketingową możesz znaleźć praktycznie w każdym podręczniku. Klient, który już u Ciebie kupił jest przekonany…


Jak sprzedawać w social media

piątek 09/08/2013
13

Wyobraź sobie billboard zachęcający do sprzedaży nowego pakietu danych do Twojego telefonu komórkowego. Za 9,99 złotych miesięcznie możesz mieć nielimitowany, niczym nieograniczony pakiet gigabajtów. Wystarczy zadzwonić pod numer wskazany…


Kryzys wizerunkowy a style narracji

czwartek 01/08/2013
0

Czy w niedzielny wieczór zdarzyło Ci się wrzucić na Facebooka status, że nadchodzi poniedziałek, praca, zło, mrok i matematyka? Albo że czekasz na piątek, piąteczek, piątunio? Jeśli tak, mam dla Ciebie…