Polskość po podłodze


niedziela 25/05/2014

Ciekawe, ciekawe. Marki, których pozycjonowanie oparte jest na polskości to często marki ekonomiczne. Najpierw Biedronka, a teraz Amino. Jakby „nasze polskie smaki” zawsze musiały mieć wąsa i czytać Super Ekspress. Jakby polskość była z natury niewyrafinowana, zawsze zachowawcza, zawsze tradycyjna, trochę ciasna, trochę wsteczna. A może wymyślenie marki polskiej na sposób współczesny/nowoczesny jest dużo trudniejsze, bo musi sięgać w przyszłość, ukuć sobie jakiś rodzaj wizji nie karmionej już gankiem z kolumnami i malwami pod oknem? A może nowoczesna polskość jest ekonomicznie nieopłacalna, bo grupa odbiorców byłaby za mała? Ot, taka decyzja na poziomie portfela marek. Chcemy mieć w portfolio markę tanią – zróbmy ją z polskości. Niemożliwe przecież, żeby national premium było zbudowane z polskości – jakbyśmy to w centrali wytłumaczyli???

Nie wiem, co bardziej ściąga markę do poziomu marki ekonomicznej – pozycjonowanie oparte na polskości czy cena. Lidl zbudował się jako „dyskont dla wykształciuchów”  kompletnie rezygnując z adresowania polskości. W przypadku Biedronki pozycjonowanie „polskościowe” tylko pogłębia barierę powodującą, że bardzo trudno jej ciągle rosnąć.

Najtrudniej wymyśleć taką polskość dla marki, która będzie wszystkich łączyć – wąsa i wykształciucha.

Smutne, smutne.

 


Moje najnowsze wpisy

 

Nie taka martwa, jakby się wydawało

poniedziałek 20/02/2017

Big Idea. Kreatywny pojazd do przenoszenia marki z jednego wyobrażenia do drugiego. Teleport do pamięci. Złoty strzał z brandingiem. Latający dywan, na którym marka przybywa…


Wiek niewinności.

niedziela 02/10/2016

Ekologiczny targ na jednym z placów Poznania. Sobotni ranek. Trafiam tu przypadkiem, bo żyję raczej nocą, ale ten targ cholernie wciąga. Na skraju zaparkowana przyczepa -…


Skrzyżowanie książki z grzybobraniem.

poniedziałek 25/07/2016

Dwóch ich jechało na rozpadającym się skuterze. Zawrócili chwiejnie na środku ruchliwej ulicy jakoś specjalnie na drogę nie patrząc. Obaj z komórką w dłoni. Dwóch…


Wzrok Lewandowskiego

poniedziałek 13/06/2016

    Robert Lewandowski jest jak Magdalena Frąckowiak. Ma bardzo charakterystyczny, silnie rezonujący i mało plastyczny wyraz oczu. Ona patrzy spojrzeniem "na zimnych powiekach", pogardzającym…


Za słoik dziękuję

czwartek 18/02/2016

Poszłam na spacer i wstąpiłam "na kawę", czyli chciałam wypić coś ciepłego, zatrzymać się w biegu, ucieszyć chwilą. Zamówiłam z karty tzw. zimową herbatę (herbata,…


Wielkie spoty przezroczyste

wtorek 15/12/2015

Jak już opadnie bitewny pył budowania, skończą bóle wzrostu i marka staje się rynkową instytucją, przychodzi ochota na szacunek. Przebiwszy się przez wiry i porohy…


Zrobić inaczej Twardocha

niedziela 26/07/2015

Zrobiłabym to inaczej. W szumie wokół Twardocha i Mercedesa nie wystarczy się cieszyć, że głośno i że nawet Pudelek napisał. Awareness Index jest ważny, ale…


Aktorzy - Celebryci 1: 0

niedziela 03/05/2015

Miałam już wrażenie, że lawina hemoroidów, zakwaszeń, zajadów, braku apetytu u dzieci lub nadmiaru apetytu u dorosłych, kaszlu, niskiego libido i zapaleń tu i tam…


Casanova w dyskoncie

wtorek 20/01/2015

Bardzo łatwo nas uwiodły. Wpadliśmy w sieci. Handlowe. Szybko zapomnieliśmy o markach producentów idąc na lep (pozornych) marek handlowych, ukrywających się wstydliwie w małym logotypie…


Communication is a noble profession*

piątek 21/11/2014

Management is a noble profession*. And so is communication. To trawestacja tekstu o sensie zarządzania. W swej oryginalnej, nie odnoszącej się do komunikacji wersji, ten…