Karuzela ze sztafażami.


środa 25/06/2014
5

Niech nie zwiodą nas przaśne opakowania, proste etykiety, ryba zawinięta w gazetę. Parę lat temu był to nowy wymiar luksusu, nowe symbole rzadkości i wyjątkowości. Im brzydziej, tym drożej. Im bardziej robaczywa marchewka, tym rzadsza, zdrowsza, a tym samym droższa. Im bardziej nieporadne opakowanie, tym uczciwszy producent. Paradoksalne oblicze pokolenia nadmiaru. Niskokaloryczna estetycznie dieta na poziomie brandingu jako wyraz wyrafinowania zawartości.

Przebranie, którego kluczowym kodem estetycznym stała się przewiązywana jutą kraciasta szmatka czy szary papier na zakrętce, jest jak bilety Narodowego Banku Polskiego. Wartościowe, bo my przypisaliśmy im wartość. Nowa, cenna waluta dla oczu zmęczonych złotymi napisami na opakowaniach L’Oreala i kaskadami owoców na słoikach dżemu.

W lepkich rączkach sprawnego manipulatora i przy naszej niechęci do czytania tylnych etykiet tę estetykę z łatwością daje się wykorzystać jako przebranie. Zewnętrzny pozór wewnętrznej nieskalaności.

To, co kiedyś na poziomie kodu estetycznego oznaczało małego producenta bez kompetencji opakowaniowych lub producenta-hipstera, który rzuca wyzwanie korporacji, powoli przesiąka do mainstreamu i staje się sztafażem zaledwie. Przestaje oznaczać produkcję w małej skali, staranność, wyjątkowe składniki, prostotę receptury. Tak jak złote napisy L’Oreala dawno już nie są miarą luksusowej zawartości.

Dla mniej dociekliwych i mniej zamożnych rynek dowiezie produkty w przebraniu – w środku tak samo skompromisowane jak kiedyś, tylko z wierzchu po nowemu brzydkie.

dopisek z dnia 19.02.2015:

Karykaturalna wręcz manifestacja powyższego opisana została w linku poniżej – zdaje się, że designerów dopadają wątpliwości, z jakimi marketer zmaga się każdego dnia:

http://www.thedieline.com/blog/2015/2/17/design-ethics-with-a-splash-of-boubon?utm_source=feedblitz&utm_medium=FeedBlitzRss&utm_campaign=thedieline

 


Komentarze 5 Dodaj komentarz

 
  1. Przeciętnie czyta wpis około 3000 osób, co jest dla mnie i tak wielkim zaszczytem. Nigdy bym się nie spodziewała :-)
    Pozdrawiam i dziękuję,
    monika

       Odpowiedz
    5
    4
  2. To tylko znak, że specjaliści od marketingu zarabiają na swoje pensje, opracowując nowe zachęty dla klienta. Faktem jest jednak, że niewielu konsumentów podejmuje świadome wybory. Tym bardziej, że w niektórych branżach (choćby wspomnianej we wpisie kosmetycznej) ocena faktycznej zawartości opakowania jest bardzo trudna. Trzeba czytać testy w pismach konsumenckich (ze zrozumieniem) i mieć nadzieję, że są przeprowadzone rzetelnie.
    Pozdrawiam
    Marekk

       Odpowiedz
    4
    4
  3. Przeciętnie czyta wpis około 3000 osób, co jest dla mnie i tak wielkim zaszczytem. Nigdy bym się nie spodziewała
    Pozdrawiam i dziękuję,
    monika

    Małe kroki są ważne. Też na nie liczę: ))

       Odpowiedz
    0
    0
  4. Pingback: Bahçeli konuşuyor | Haber, Güncel Haberler, Gündem, Haberler

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


× pięć = 30

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Nie taka martwa, jakby się wydawało

poniedziałek 20/02/2017
0

Big Idea. Kreatywny pojazd do przenoszenia marki z jednego wyobrażenia do drugiego. Teleport do pamięci. Złoty strzał z brandingiem. Latający dywan, na którym marka przybywa…


Wiek niewinności.

niedziela 02/10/2016
0

Ekologiczny targ na jednym z placów Poznania. Sobotni ranek. Trafiam tu przypadkiem, bo żyję raczej nocą, ale ten targ cholernie wciąga. Na skraju zaparkowana przyczepa -…


Skrzyżowanie książki z grzybobraniem.

poniedziałek 25/07/2016
1

Dwóch ich jechało na rozpadającym się skuterze. Zawrócili chwiejnie na środku ruchliwej ulicy jakoś specjalnie na drogę nie patrząc. Obaj z komórką w dłoni. Dwóch…


Wzrok Lewandowskiego

poniedziałek 13/06/2016
0

    Robert Lewandowski jest jak Magdalena Frąckowiak. Ma bardzo charakterystyczny, silnie rezonujący i mało plastyczny wyraz oczu. Ona patrzy spojrzeniem "na zimnych powiekach", pogardzającym…


Za słoik dziękuję

czwartek 18/02/2016
0

Poszłam na spacer i wstąpiłam "na kawę", czyli chciałam wypić coś ciepłego, zatrzymać się w biegu, ucieszyć chwilą. Zamówiłam z karty tzw. zimową herbatę (herbata,…


Wielkie spoty przezroczyste

wtorek 15/12/2015
1

Jak już opadnie bitewny pył budowania, skończą bóle wzrostu i marka staje się rynkową instytucją, przychodzi ochota na szacunek. Przebiwszy się przez wiry i porohy…


Zrobić inaczej Twardocha

niedziela 26/07/2015
1

Zrobiłabym to inaczej. W szumie wokół Twardocha i Mercedesa nie wystarczy się cieszyć, że głośno i że nawet Pudelek napisał. Awareness Index jest ważny, ale…


Aktorzy - Celebryci 1: 0

niedziela 03/05/2015
2

Miałam już wrażenie, że lawina hemoroidów, zakwaszeń, zajadów, braku apetytu u dzieci lub nadmiaru apetytu u dorosłych, kaszlu, niskiego libido i zapaleń tu i tam…


Casanova w dyskoncie

wtorek 20/01/2015
1

Bardzo łatwo nas uwiodły. Wpadliśmy w sieci. Handlowe. Szybko zapomnieliśmy o markach producentów idąc na lep (pozornych) marek handlowych, ukrywających się wstydliwie w małym logotypie…


Communication is a noble profession*

piątek 21/11/2014
4

Management is a noble profession*. And so is communication. To trawestacja tekstu o sensie zarządzania. W swej oryginalnej, nie odnoszącej się do komunikacji wersji, ten…