Reklama natywna – zanim bezkrytycznie popłyniemy z tryndem


piątek 11/10/2013
3

Reklamy z udziałem dziennikarzy, od których zwykle oczekuje się niezaangażowania, nie tylko politycznego, ale również marketingowego wzbudziły w środowisku dziennikarskim odruchowy sprzeciw. Sprzeciw został ofuknięty, że „miejscowe ciemniaki nie znają się i nie rozumieją nowych form reklamy natywnej”, która rzekomo w wielkim świecie już dawno została nie tylko zaakceptowana, ale wręcz uznana, za coś niezwykle pomysłowego i wartościowego.

Może my i ciemniaki, ale czytać i to w obcych językach czasem umiemy i np. w takim artykule w „The New York Times”, gazecie niewątpliwie uznawanej za światową, jakoś nadmiernego entuzjazmu wobec nowego typu dzienniklamiarstwa nie umiemy odnaleźć.

Gęsto cytowany w artykule jest Joe McCambley, przedstawiany jako współtwórca pierwszego reklamowego banera internetowego. Mówi ciekawe rzeczy.

Mówi np., że „natywne” adwertoriale, nieczytelne, nie oznaczone znakiem „sponsorowane”, formy quasi-dziennikarskie wyrządzają wielką szkodę relacjom konsumenta mediów z mediami. Jego zdaniem, naruszony zostaje niepisany, ale utrwalony, kontrakt, jaki obowiązywał dotychczas pomiędzy nadawcą a odbiorcą. „To może zabić dziennikarstwo” – ostrzega McCambley.

Wtóruje mu autor „NYT”, który podkreśla, że mieszanie dziennikarstwa z reklamą zmniejsza zaufanie do wydawcy.

Dalsza część artykułu to swoiste mitygowanie ostrego początku. Przywołuje się w niej „dobre praktyki”, za które uznano np. usługę BrandVoice serwisu internetowego „Forbesa”. Warto zwrócić uwagę jednak, że chwalone tu jest wyraźne oddzielenie „storytelling” reklamodawców i nie budzące wątpliwości oznaczanie tego rodzaju treści jako „advertising”.

Mam nadzieję, że nasi entuzjaści reklamy natywnej właśnie to mają na myśli ;)


Komentarze 3 Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


trzy × = 3

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Szwedzka oszczędność w korzystaniu z wolności słowa

piątek 02/12/2016
1

Od rana chodzę wzruszony jubileuszem wolności prasy w Szwecji, o którym przypomniało warszawskie poselstwo JKM Karola XVI Gustawa... Dziś Szwecja obchodzi 250-lecie wolności prasy. #wolnośćsłowa…


Wirtualnemedia, nie lękajcie się!

czwartek 18/02/2016
5

Ja tym razem nie w swojej sprawie ale w sprawie kolegi. Proszę redakcję Wirtualnemedia.pl aby się nie bała i cofnęła decyzję o zdjęciu wpisu kolegi…


Szwecja totalitarna jak Chiny

niedziela 31/01/2016
10

Szwecja nie jest wolnym krajem. Piszę to całkiem poważnie i także na postawie własnych doświadczeń. Kraj ten stosuje bezpardonową cenzurę treści w internecie, w sposób…


Niemcy przestają być wolnym krajem - zróbmy coś!

czwartek 17/12/2015
9

Jestem głęboko zaniepokojony sytuacją, w której pojawiają się zagrożenie dla podstawowych wolności, wolności słowa i swobód obywatelskich tuż za naszą zachodnią granicą. Pod pretekstem walki…


Ciekawy przypadek #polskawruinie cd...

czwartek 20/08/2015
0

Od czasu gdy napisałem ponad tydzień temu o ciekawym przypadku kampanii i hasła #polskawruinie wydarzyło się sporo rzeczy ciekawych w tej historii,w której chyba najciekawszym…


Ciekawy przypadek #polskawruinie

wtorek 11/08/2015
10

Dla mnie #polskawruinie jest bardzo ciekawym przypadkiem do analizy kampanii internetowo-socialmediowych. Jeśli nie była spontanicznym pomysłem pojedynczej osoby, podchwyconej później przez przedstawicieli obozu rządzącego i…


Brzydziej niż z PKiN-em już nie będzie, więc zróbmy coś

piątek 24/07/2015
3

Dyskusja o Pałacu Kultury i Nauki, jego brzydocie, balaście stalinowskiej spuścizny, dyktacie architektonicznym jaki narzuca Warszawie, trwa, o ile pamiętam, od uroczego telewizyjnego anonsu Joanny…


Proste rozwiązanie zagadki sukcesu Kukiza i Dudy w internecie

piątek 29/05/2015
6

Przewaliły się różne analizy eksperckie i "śledztwa" na temat sromotnej internetowej porażki jaką w ostatniej kampanii ponieśli ludzie z "szeroko pojętego obozu władzy". Najśmieszniejsze są…


Durczok jest niewinny i wypada go przeprosić

czwartek 30/04/2015
1

"W kontrolowanych zagadnieniach prawnej ochrony pracy nie stwierdzono nieprawidłowości" - czytam w informacjach po kontroli przeprowadzonej w TVN przez Okręgowy Inspektorat Pracy w Warszawie. Wcześniej…


Są Wilki - jest okazja

piątek 17/04/2015
5

Zgadzam się z opiniami, że sianie paniki z powodu przejazdu kilku motocyklistów jest śmieszne i kompromituje tych, co sieją i przeżywają to na setki innych…