Facebook – czyli zawiedziona miłość marketingowców


wtorek 29/10/2013
5

„Dlaczego Facebook pokazuje treści publikowane przez firmowe strony (tzw. fanpejdże) jedynie 16-stu procentom lubiących te strony” – pyta w liście otwartym do Marka Zuckerberga Nate Elliot, wiceprezes znanej firmy badawczej Forrester i wielu doświadczonych w- i przez fejs-marketing, cicho lub całkiem głośno przyłącza się do tego pytania.

List wynika z opublikowanego wczoraj przez firmę Elliota raportu z badań satysfakcji, przeprowadzonych na próbie 395 reprezentantów branży marketingowej z USA, Wielkiej Brytanii i Kanady. Facebook znalazł się na ostatnim miejscu, za Google’m, YouTube’m, Twitterem, Yahoo! i LinkedIn’em i innymi serwisami wykorzystywanymi w kampaniach internetowych. Ankietowani marketerzy nie są zadowoleni z efektów działań na Facebooku. W dodatku upowszechnia się opinia, że w pogoni za przychodami reklamowymi Facebook nie robi nic, aby zwiększyć efektywność oferowanych firmom i markom narzędzi. Na przykład od momentu wprowadzenia nowego, opartego na osi czasu layoutu stron firmowych, nie wprowadził żadnych istotnych usprawnień lub funkcjonalności zwiększających możliwość dotarcia do rzeczywistych i potencjalnych klientów na platformie społecznościowej.

Rozwinął za to i rozmnożył w rozmaitych zakątkach serwisu komunikację, którą określiłbym jako „bezahlen bitte”, akcentującą na każdym nieomal kroku, że „za dodatkową opłatą” (czyli przez wykupienie reklamy na FB) będzie możliwe sporo więcej. Być może będzie. Jednak, na razie, to głównie sam Facebook widzi realną monetyzację. W drugim kwartale miał 1,6 mld USD przychodu.

Elliot zauważa w komentarzu do raportu swojej firmy, że Facebook nie spełnił obietnicy „społecznościowej rewolucji” w reklamie. Po cichu sam przeszedł na stary model reklamowy, który wcześniej przedstawiciele niebieskiej platformy wyśmiewali – ocenia.

„Ogromne przychody reklamowe Facebooka przyćmiły rosnące niezadowolenie przedstawicieli świata marketingu. Jeśli nic się nie zmieni, to źle to się skończy” – ostrzega w konkluzji Elliot.

Forrester Research jest instytucją na tyle ważną, że nawet Facebook czuje się zobligowany do odpowiedzi. W komunikacie niebieskiej służby prasowej na ten temat ocenia się stwierdzenia zawarte w raporcie jako „nielogiczne” i „nieodpowiedzialne”. Reklama facebookowa oczywiście „działa” i milion reklamodawców na platformie nie może się mylić.

Tyle wieści ze świata. Wróćmy na nasz kawałek niebieskiej podłogi. Ciekaw byłbym wyników anonimowego badania satysfakcji polskich marketingowców z Facebooka. Anonimowego z oczywistych względów. Dobrze przecież wiemy, że badanie nie-anonimowe prawdy nie ujawni ;)

 


Komentarze 5 Dodaj komentarz

 
  1. Tu masz opinię nieanonimową.
    Ale na pewno prawdziwą.
    http://arnoldbuzdygan.com/planujecie-wykorzystac-fb-do-marketingu-lepiej-dajcie-sobie-spokoj-szkoda-kasy/

    Mogę autorowi odpowiedzieć, że udało mi się doprowadzić do tego, że Facebook faktycznie sprzedaje nie tyle dla mnie, ile dla firmy, z którą współpracuję. Jednak droga do tego sukcesu była o wiele bardziej skomplikowana, trudniejsza i trwała dłużej, niż przyzwyczajeni do jednorazówek marketerzy sobie wyobrażają. I autor słusznie podejrzewa, że skuteczny marketing społecznościowy wymaga naprawdę poważnego, czasochłonnego i podpartego prawdziwą fachową wiedzą zaangażowania.
    Tak, jak to robi obecnie większość firm, to nie zadziała i stąd pewnie problemy i zawód, nie tylko w Polsce.

       Odpowiedz
    0
    0
  2. Wydaje mi się, że jak środowisko marketingowe bardzo się uprze to na tej jednej odpowiedzi się nie skończy. Skoro FB rośnie jak chłopu pod folią, to muszą tak negocjować „ceny skupu żywca”, żeby dostawcy nie padli z głodu. Zwłaszcza Ci mniej sprawni w fachu, którzy wiedzą tylko, że trzeba kupić małą świnię – utuczyć – sprzedać dużą. I zrobić koniecznie do portfolio zdjęcie typu „Towarzysz Chruszczow wśród świń – Towarzysz Chruszczow drugi z prawej”

    Pozdrawiam, ZB

       Odpowiedz
    3
    0
  3. a mimo to Facebook osiągnął coś wyjątkowego, coś co żadnemu innemu portalowi tego typu nie udało się, mianowicie: darmową reklamę własnej marki we wszystkich światowych telewizjach, filmach, gazetach, na opakowaniach różnych produktów typu cukier czy czekolada.

       Odpowiedz
    3
    0
  4. W dość pokrętny sposób oraz tylko na przykładzie jednego, w dodatku prywatnego profilu, sprawdziłam jak wyświetlają się wpisy na Google+.
    Wychodzi, że w Google+ publikowane wpisy pokazują się w strumieniu znacznie większemu procentowi obserwujących niż w przypadku Facebooka, chociaż oczywiście przydałoby się profesjonalne badanie ;-) .
    Tu wyniki:
    https://plus.google.com/114122529352805030604/posts/RGB7nPJ9y1p

       Odpowiedz
    1
    1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


+ sześć = 8

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Szwedzka oszczędność w korzystaniu z wolności słowa

piątek 02/12/2016
1

Od rana chodzę wzruszony jubileuszem wolności prasy w Szwecji, o którym przypomniało warszawskie poselstwo JKM Karola XVI Gustawa... Dziś Szwecja obchodzi 250-lecie wolności prasy. #wolnośćsłowa…


Wirtualnemedia, nie lękajcie się!

czwartek 18/02/2016
5

Ja tym razem nie w swojej sprawie ale w sprawie kolegi. Proszę redakcję Wirtualnemedia.pl aby się nie bała i cofnęła decyzję o zdjęciu wpisu kolegi…


Szwecja totalitarna jak Chiny

niedziela 31/01/2016
11

Szwecja nie jest wolnym krajem. Piszę to całkiem poważnie i także na postawie własnych doświadczeń. Kraj ten stosuje bezpardonową cenzurę treści w internecie, w sposób…


Niemcy przestają być wolnym krajem - zróbmy coś!

czwartek 17/12/2015
9

Jestem głęboko zaniepokojony sytuacją, w której pojawiają się zagrożenie dla podstawowych wolności, wolności słowa i swobód obywatelskich tuż za naszą zachodnią granicą. Pod pretekstem walki…


Ciekawy przypadek #polskawruinie cd...

czwartek 20/08/2015
0

Od czasu gdy napisałem ponad tydzień temu o ciekawym przypadku kampanii i hasła #polskawruinie wydarzyło się sporo rzeczy ciekawych w tej historii,w której chyba najciekawszym…


Ciekawy przypadek #polskawruinie

wtorek 11/08/2015
10

Dla mnie #polskawruinie jest bardzo ciekawym przypadkiem do analizy kampanii internetowo-socialmediowych. Jeśli nie była spontanicznym pomysłem pojedynczej osoby, podchwyconej później przez przedstawicieli obozu rządzącego i…


Brzydziej niż z PKiN-em już nie będzie, więc zróbmy coś

piątek 24/07/2015
3

Dyskusja o Pałacu Kultury i Nauki, jego brzydocie, balaście stalinowskiej spuścizny, dyktacie architektonicznym jaki narzuca Warszawie, trwa, o ile pamiętam, od uroczego telewizyjnego anonsu Joanny…


Proste rozwiązanie zagadki sukcesu Kukiza i Dudy w internecie

piątek 29/05/2015
42

Przewaliły się różne analizy eksperckie i "śledztwa" na temat sromotnej internetowej porażki jaką w ostatniej kampanii ponieśli ludzie z "szeroko pojętego obozu władzy". Najśmieszniejsze są…


Durczok jest niewinny i wypada go przeprosić

czwartek 30/04/2015
1

"W kontrolowanych zagadnieniach prawnej ochrony pracy nie stwierdzono nieprawidłowości" - czytam w informacjach po kontroli przeprowadzonej w TVN przez Okręgowy Inspektorat Pracy w Warszawie. Wcześniej…


Są Wilki - jest okazja

piątek 17/04/2015
5

Zgadzam się z opiniami, że sianie paniki z powodu przejazdu kilku motocyklistów jest śmieszne i kompromituje tych, co sieją i przeżywają to na setki innych…