Tourism destination marketing się opłaca


czwartek 21/03/2013

Ile to już razy w ostatnim czasie słyszy się w mediach z ust przedstawicieli miast lub regionów, że takie lub inne wydarzenie wpływa na promocję Polski lub ich „podwórka” w świecie? Rzecz w tym, że w wielu wypadkach takie wypowiedzi, to tylko forma alibi dla np. nierentownego koncertu. Dobre przedsięwzięcia stricte promocyjne w naszym kraju można policzyć na jednej ręce. Reszta to raczej improwizacja, urzędowe „widzi mi się” bez jakiejkolwiek strategii. Nawet miasta goszczące Euro 2012 zawaliły sprawę na tej płaszczyźnie. No może poza Poznaniem. Tymczasem inteligentne działania i inwestycje w tourism destination marketing naprawdę się opłacają.

Jesienią minionego roku sprawdziłem dane na podstawie, których przeanalizowałem jak to wygląda w przypadku promocji zagranicznych państw w Polsce. Jedni powiedzą, że statystyka kłamie, inni, że jest odzwierciedleniem rzeczywistości. Prawda na pewno leży gdzieś po środku, niemniej te liczby mówią bardzo dużo.

Wystarczy spojrzeć na wydatki na reklamę w Polsce krajów z północnej Afryki i podzielić je przez liczbę polskich turystów, odwiedzających te najpopularniejsze kierunki. Już na pierwszy rzut oka widać, jak duża jest skala zwrotu z takiej promocji. Maroko, Egipt i Tunezja wydają na komunikacje w naszym kraju rocznie od 2 milionów do ponad 5 milionów złotych. W efekcie mogą liczyć w tym czasie na odwiedziny od 60 tysięcy do nawet 500 tysięcy naszych rodaków. Z roku na rok przybywa też osób zainteresowanych podróżami w bardziej egzotyczne destynacje. Wśród tego typu kierunków sporym uznaniem cieszy się chociażby Kenia, która na reklamę w UE wydaje miliony euro. A przecież każdy turysta to przychody w branży transportowej, hotelarskiej, czy też gastronomicznej. Dodatkowo zadowolony turysta staje się też poniekąd ambasadorem odwiedzanego kraju wśród swoich znajomych i rodziny. Poniżej zamieszczam infografikę na ten temat, która to wszystko obrazuje. Naprawdę szkoda, że w tak wielu przypadkach patrzy się u nas na to krótkowzrocznie i bez pomysłu.


——————————————————————————————————————–

Autor: Michał Szydlik, PR Manager w Agencji Reklamowej CzART (www.czart.pl)


Moje najnowsze wpisy

 

Z rekinem w świat 3D

piątek 14/02/2014

A gdyby tak... realistyczny rekin w równie realistycznej przestrzeni kosmicznej łapał produkty RTV albo ludzie skakali po dachach wieżowców na nowojorskim Manhattanie? Dzisiaj w reklamie…


Marketing z lokalnym liderem

poniedziałek 25/11/2013

W najnowszym numerze "Wiadomości Turystycznych" piszę o znaczeniu współpracy instytucji/firm zajmujących się promocją destynacji turystycznych z lokalnym, marketingowym liderem rynku, na którym ta promocja ma…


Identyfikacja wizualna regionów a ich tożsamość

środa 16/10/2013

W pierwszym październikowym numerze Wiadomości Turystycznych pojawił się mój artykuł na temat identyfikacji wizualnej regionów a poczucia tożsamości. Cały materiał zamieszczam również tutaj. Nie wystarczy…


Analiza rynku daje przewagę

środa 18/09/2013

Nie ukrywam, że zdarza mi się zgubić czujność i nie przełączam kanału, gdy zaczynają się reklamy. Zdarza mi się również, że podczas jazdy samochodem zerknę…


Raport: Destynacje turystyczne w sieci

wtorek 23/07/2013

W maju i czerwcu dzięki platformie Brand24 zebrałem dane na temat tego "jak" oraz "co" mówią polscy internauci o najpopularniejszych destynacjach turystycznych. W okresie badania…


Wrocławskiego lotniska logo nie szpeci

czwartek 18/07/2013

Wrocławski Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika zaprezentował swój nowy logotyp. W drodze konkursu, do którego zgłoszono 350 prac, wybrano ostatecznie projekt Krzysztofa Pilcha. Każdej zmianie…


Panie Fibak nie tędy droga

środa 12/06/2013

Cenię pana Fibaka za sukcesy sportowe, ale już jego prognozy eksperckie względem naszych obecnych tenisistów nie wywoływały we mnie żadnych pozytywnych emocji. Teraz dodatkowo dał…


Promowanie turystyki od podstaw

wtorek 07/05/2013

Majówkę rozpocząłem od wizyty we Wolsztynie w Wielkopolsce, gdzie podziwiałem XX Paradę Parowozów oraz wizyty w Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie, gdzie…


Marketing miejsc doceniony

wtorek 16/04/2013

Bardzo intensywnie spędzam czas w ostatnich kilkunastu dniach. W poprzednim tygodniu byłem chociażby w Warszawie, gdzie razem z moimi kolegami z Agencji Reklamowej CzART odbieraliśmy…


Wielkanoc z pomysłem i na tęczowo

wtorek 26/03/2013

Są branże, dla których grzechem byłoby nie wykorzystać Świąt Wielkanocnych w komunikacji marketingowej. Jednak i w takim przypadku liczy się pomysł, by wyróżnić się na…