Marketing z lokalnym liderem


poniedziałek 25/11/2013
0

W najnowszym numerze „Wiadomości Turystycznych” piszę o znaczeniu współpracy instytucji/firm zajmujących się promocją destynacji turystycznych z lokalnym, marketingowym liderem rynku, na którym ta promocja ma mieć miejsce. Skuteczna promocja kraju, regionu lub nawet miasta na zagranicznych rynkach to bowiem specyficzne wyzwanie. Wyzwanie, któremu rzadko jest w stanie sprostać globalna komunikacja reklamowa, sterowana z odległej centrali. Rynki są różne, różni są też turyści i nie chodzi tu jedynie o zasobność portfela, ale głównie o przyzwyczajenia, mentalność, uwarunkowania historyczne i kulturowe, skłonność do wyboru konkretnej formy odpoczynku, czy aktywności.

Jack Trout, amerykański praktyk marketingu, który doradzał w zakresie strategii wizerunku największym firmom z listy Forbes 500, kiedyś powiedział: Ostatecznym polem bitwy dla marketingu jest umysł i im lepiej zrozumiesz, jak działa umysł, tym lepiej zrozumiesz, na czym polega pozycjonowanie. Należy zatem być jak najbliżej potencjalnych klientów, czyli w tym przypadku turystów. Trzeba rozumieć ich potrzeby, zainteresowania, a nawet uprzedzenia i pod tym kątem dopasowywać strategię komunikacji. Jest to zdecydowanie utrudnione, kiedy cały plan powierza się globalnemu partnerowi, który na wszystkich obszarach objętych kampanią promocyjną implementuje ten sam przekaz.

Polski turysta wydaje przeciętnie około 2 500 zł na wyjazd wypoczynkowy. Wśród głównych czynników, które wpływają na jego wybór wymienia: słoneczną pogodę, ciepłe morze lub ocean, piękne plaże oraz chęć zobaczenia na żywo miejsca znanego jedynie z fotografii lub materiałów wideo. Wynika to po części z faktu, iż obecne pokolenie Polaków przez lata komunizmu miało ograniczone możliwości podróżowania. Nie może zatem dziwić, że wśród najpopularniejszych kierunków znajdują się europejskie i północno-afrykańskie kraje nad Morzem Śródziemnym.

- Pod tym względem różnimy się np. od Norwegów, którzy z racji tego, iż są zamożniejszym społeczeństwem i przez lata lepiej poznali Europę, wybierają bardziej luksusowe zakątki globu – mówi Jakub Deryng-Dymitrowicz, wiceprezes Agencji Reklamowej CzART, w której strukturach funkcjonuje wyspecjalizowany departament Tourism Destination Marketingu. – Różnimy się też między innymi od Niemców, gdzie około 25% turystów jako cel odpoczynku wybiera miejsca w swoim kraju, czy też od Chińczyków, którzy podróżując za granicę często wybierają lokalizacje pod kątem możliwości dokonywania zakupu markowych produktów i w przeliczeniu na turystę wydają na podróż około 4 000 zł – dodaje.

Jak widać mimo postępującej globalizacji ekonomicznej, a nawet rozpowszechnianiu się popkultury, każdy rynek ma swoje charakterystyczne cechy zwane w żargonie branżowym insightami konsumenckimi. Pozytywnym efektem jest wzrost świadomości międzynarodowych firm z branży turystycznej w tym obszarze.

- Po nieefektywnych próbach komunikacji na polskim rynku, na pracę z nami w 2009 roku zdecydowali się Słowacy z Tatry Mountain Resorts. Firma ta jest między innymi właścicielem największych ośrodków narciarskich za południową granicą Polski w Jasnej Chopok i Tatrach Wysokich. Dzięki przemyślanej i konsekwentnej strategii komunikacji z roku na rok systematycznie wzrasta tam liczba turystów z Polski, która w zeszłym sezonie zimowym przekroczyła 400 000. Wcześniejsze działania marketingowe, identyczne dla kilku rynków z Europy Środkowej nie pozwalały uzyskać takich wyników – dodaje Dymitrowicz.

Powyższy przykład pokazuje, że współpraca marketingowa z precyzyjnie wyselekcjonowanym partnerem, doświadczonym i znającym specyfikę danego rynku jest znacznie bardziej efektywna, przekładając się na wymierne wyniki.
————————————————————————————————————
Autor: Michał Szydlik – PR Manager w Agencji Reklamowej CzART, wcześniej dziennikarz sportowy. Prywatnie miłośnik włoskiej kuchni oraz tamtejszych krajobrazów i stąd też blog Wakacje Włochy.


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


− jeden = 2

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Z rekinem w świat 3D

piątek 14/02/2014
0

A gdyby tak... realistyczny rekin w równie realistycznej przestrzeni kosmicznej łapał produkty RTV albo ludzie skakali po dachach wieżowców na nowojorskim Manhattanie? Dzisiaj w reklamie…


Identyfikacja wizualna regionów a ich tożsamość

środa 16/10/2013
0

W pierwszym październikowym numerze Wiadomości Turystycznych pojawił się mój artykuł na temat identyfikacji wizualnej regionów a poczucia tożsamości. Cały materiał zamieszczam również tutaj. Nie wystarczy…


Analiza rynku daje przewagę

środa 18/09/2013
0

Nie ukrywam, że zdarza mi się zgubić czujność i nie przełączam kanału, gdy zaczynają się reklamy. Zdarza mi się również, że podczas jazdy samochodem zerknę…


Raport: Destynacje turystyczne w sieci

wtorek 23/07/2013
1

W maju i czerwcu dzięki platformie Brand24 zebrałem dane na temat tego "jak" oraz "co" mówią polscy internauci o najpopularniejszych destynacjach turystycznych. W okresie badania…


Wrocławskiego lotniska logo nie szpeci

czwartek 18/07/2013
3

Wrocławski Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika zaprezentował swój nowy logotyp. W drodze konkursu, do którego zgłoszono 350 prac, wybrano ostatecznie projekt Krzysztofa Pilcha. Każdej zmianie…


Panie Fibak nie tędy droga

środa 12/06/2013
0

Cenię pana Fibaka za sukcesy sportowe, ale już jego prognozy eksperckie względem naszych obecnych tenisistów nie wywoływały we mnie żadnych pozytywnych emocji. Teraz dodatkowo dał…


Promowanie turystyki od podstaw

wtorek 07/05/2013
3

Majówkę rozpocząłem od wizyty we Wolsztynie w Wielkopolsce, gdzie podziwiałem XX Paradę Parowozów oraz wizyty w Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie, gdzie…


Marketing miejsc doceniony

wtorek 16/04/2013
1

Bardzo intensywnie spędzam czas w ostatnich kilkunastu dniach. W poprzednim tygodniu byłem chociażby w Warszawie, gdzie razem z moimi kolegami z Agencji Reklamowej CzART odbieraliśmy…


Wielkanoc z pomysłem i na tęczowo

wtorek 26/03/2013
0

Są branże, dla których grzechem byłoby nie wykorzystać Świąt Wielkanocnych w komunikacji marketingowej. Jednak i w takim przypadku liczy się pomysł, by wyróżnić się na…


Tourism destination marketing się opłaca

czwartek 21/03/2013
2

Ile to już razy w ostatnim czasie słyszy się w mediach z ust przedstawicieli miast lub regionów, że takie lub inne wydarzenie wpływa na promocję…