Analiza rynku daje przewagę


środa 18/09/2013
0

Nie ukrywam, że zdarza mi się zgubić czujność i nie przełączam kanału, gdy zaczynają się reklamy. Zdarza mi się również, że podczas jazdy samochodem zerknę na jakiś billboard lub siatkę wielkoformatową na mieście. Ilekroć się to stanie trafiam na wiele przykładów bezmyślnych kreacji i komunikatów, które negatywnie odbijają się później na opinii o całej branży reklamowej. Wynika to z tego, że wiele firm, czy też agencji reklamowych (tych przeważnie tylko z nazwy) idzie na łatwiznę. Nie szukają, nie uczą się, nie poszerzają wiedzy swojej kadry, nie obserwują aktualnych trendów sztuki marketingu i reklamy. Inwestycja w analizę obecnej sytuacji, pozyskiwanie branżowych informacji oraz monitorowanie kierunków rozwoju to podstawa na wstępnym etapie opracowywania działań marketingowych.

Kiedy tego brakuje, to jak możemy mówić o potencjale reklamy? Jak można w ogóle szacować, że ów reklama będzie skuteczna? Skąd tak naprawdę wiadomo wtedy, jak się powinno ją przygotować? Nie upieram się, że analiza rynku jest lekiem na całe zło oraz przepisem na efektywność. To byłoby naiwne. Niemniej konsumenci otoczeni są lawiną przekazów reklamowych i dlatego tak ważne jest nowatorskie podejście do projektowania kampanii na jak najwcześniejszym etapie prac. Pozwala to na zyskanie przewagi nad konkurencją oraz ogranicza możliwość wystawienia firmy na śmieszność (tu mam przed oczami spot pewnego serka czy kaszki, który widziałem bodaj na TVN24, a który swoim obrazem i koncepcją przenosił mnie do archaicznych oraz amatorskich prób produkcyjnych z wczesnych lat 90′).

Pracuję na co dzień w agencji reklamowej i wiem, że marketerzy stawiają na większą skuteczność proponowanych działań. Jeśli klient tego wymaga, to nie może otrzymać projektu bez odpowiedniej podkładki merytorycznej i nie można mu mydlić oczu uzurpowaną wiedzą. Z inicjatywy mojego kolegi Tomasza Kowalczyka powstał u nas departament Market Up To Date (MUD). Ma on głównie na celu dopełnienie kompleksowych usług agencji, wspiera funkcjonowanie działów client-service, interactive oraz kreacji. Dzięki temu jakość naszych projektów jest jeszcze wyższa, tak samo jak satysfakcja oraz wyniki zleceniodawców.

Jeśli zatem branża ma się rozwijać, polskie reklamy mają unikać efektu cluttera, zdobywać więcej prestiżowych, międzynarodowych nagród, a firmy korzystające z usług polskich agencji, mają być skuteczniejsze w swoich działaniach marketingowych, to analiza rynku jest wręcz koniecznością.

Zapraszam do dyskusji na Twitter.com
oraz na mojego turystycznego bloga Wakacje Włochy.

————————————————————————————————————
Autor: Michał Szydlik – PR Manager w Agencji Reklamowej CzART, wcześniej dziennikarz sportowy, a prywatnie miłośnik włoskiej kuchni oraz tamtejszych krajobrazów.


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


8 × = osiem

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Z rekinem w świat 3D

piątek 14/02/2014
0

A gdyby tak... realistyczny rekin w równie realistycznej przestrzeni kosmicznej łapał produkty RTV albo ludzie skakali po dachach wieżowców na nowojorskim Manhattanie? Dzisiaj w reklamie…


Marketing z lokalnym liderem

poniedziałek 25/11/2013
0

W najnowszym numerze "Wiadomości Turystycznych" piszę o znaczeniu współpracy instytucji/firm zajmujących się promocją destynacji turystycznych z lokalnym, marketingowym liderem rynku, na którym ta promocja ma…


Identyfikacja wizualna regionów a ich tożsamość

środa 16/10/2013
0

W pierwszym październikowym numerze Wiadomości Turystycznych pojawił się mój artykuł na temat identyfikacji wizualnej regionów a poczucia tożsamości. Cały materiał zamieszczam również tutaj. Nie wystarczy…


Raport: Destynacje turystyczne w sieci

wtorek 23/07/2013
1

W maju i czerwcu dzięki platformie Brand24 zebrałem dane na temat tego "jak" oraz "co" mówią polscy internauci o najpopularniejszych destynacjach turystycznych. W okresie badania…


Wrocławskiego lotniska logo nie szpeci

czwartek 18/07/2013
5

Wrocławski Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika zaprezentował swój nowy logotyp. W drodze konkursu, do którego zgłoszono 350 prac, wybrano ostatecznie projekt Krzysztofa Pilcha. Każdej zmianie…


Panie Fibak nie tędy droga

środa 12/06/2013
0

Cenię pana Fibaka za sukcesy sportowe, ale już jego prognozy eksperckie względem naszych obecnych tenisistów nie wywoływały we mnie żadnych pozytywnych emocji. Teraz dodatkowo dał…


Promowanie turystyki od podstaw

wtorek 07/05/2013
3

Majówkę rozpocząłem od wizyty we Wolsztynie w Wielkopolsce, gdzie podziwiałem XX Paradę Parowozów oraz wizyty w Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie, gdzie…


Marketing miejsc doceniony

wtorek 16/04/2013
1

Bardzo intensywnie spędzam czas w ostatnich kilkunastu dniach. W poprzednim tygodniu byłem chociażby w Warszawie, gdzie razem z moimi kolegami z Agencji Reklamowej CzART odbieraliśmy…


Wielkanoc z pomysłem i na tęczowo

wtorek 26/03/2013
0

Są branże, dla których grzechem byłoby nie wykorzystać Świąt Wielkanocnych w komunikacji marketingowej. Jednak i w takim przypadku liczy się pomysł, by wyróżnić się na…


Tourism destination marketing się opłaca

czwartek 21/03/2013
2

Ile to już razy w ostatnim czasie słyszy się w mediach z ust przedstawicieli miast lub regionów, że takie lub inne wydarzenie wpływa na promocję…