Teatr totalny czyli Pijana Sypialnia


środa 07/02/2018
0

Teatr najbardziej jest zawiedzioną miłością mojego życia… może kiedyś o tym napiszę… w każdym razie – zaraz po kinomanii – teatromania jest jednym z moich żywiołów.

Pewnie z tego powodu trudno mnie zaskoczyć w tej dziedzinie. Niejedno w tetrze widziałam, przeżyłam i zdążyłam posmakować. W recenzjach bywam złośliwa, kapryśna, czasem przemądrzała. Bo zdaje mi się, że chyba już nic nie zdoła mnie zaskoczyć? Że wszystko już było, a teraz to tylko „kopiuj-wklej” i nic więcej?

No i… chyba jednym takim się udało? Dopadli mnie w trudnym momencie życia, zainspirowali i obezwładnili świeżością, perfekcją i zaangażowaniem?

Na to wygląda! Widziałam dopiero dwa przedstawienia z ich repertuaru i wciąż zamierzam obejrzeć kolejne! Poniżej recenzje.

http://pijana-sypialnia.pl/

„Wesele” według Stanisława Wyspiańskiego:

ruch sceniczny, scenariusz i reżyseria
Sławomir Narloch
Muzyka, przygotowanie wokalne, dyrygent
Daniel Zieliński
choreografia
Mariusz Żwierko
konsultacje reżyserskie
Stanisław Dembski
występują:
Teatr Pijana Sypialnia/ Studenci Studia Aktorskiego Pijana Sypialnia
Woda na Młyn
Filharmonia Pijanej Sypialni
Zespół Wokalny Pijanej Sypialni

„Wesele” w wykonaniu Pijanej Sypialni można oglądać od 2012 roku, głównie
w Warszawie, ale też w całym kraju, podczas licznych przedstawień wyjazdowych.

”Wesele” to spektakl stworzony na bazie klasycznego dramatu Stanisława Wyspiańskiego. Twórcy deklarują, że na pierwszy plan wysuwają kobiety; „przede wszystkim stereotypy związane z miejscem kobiety w społeczeństwie, rodzinie, w relacjach
z mężczyznami i dziećmi”, a sylwetki bohaterów objawiają się na scenie „niczym współczesne widma, by rozwiązać swoje dawne sprawy, okrzyczeć nas, przywołać do porządku… ale też rozbawić!”. Autorzy liczą na obecność w teatrze widzów obdarzonych poczuciem humoru, dystansem do siebie i rzeczywistości.

Moim zdaniem sukces „Wesela” w wersji Pijanej Sypialni wynika z podejścia do klasycznego dramatu Wyspiańskiego.
Autorzy adaptacji wyszli chyba ze słusznego założenia o konieczności sprawnego „przekładu” tkanki literackiej.

Przede wszystkim – jak w dobrym tłumaczeniu – na uwspółcześnieniu języka klasycznego tekstu i uczynienia go zrozumiałym dla dzisiejszego widza. Ten inscenizacyjny zabieg udał się im, moim zdaniem, perfekcyjnie.

Jeśli dodamy do tego perfekcyjne wykonanie – na scenie pojawia się ponad stu znakomicie przygotowanych artystów: aktorów, śpiewaków, tancerzy, członków orkiestry – to mamy do czynienia z porywającym widowiskiem.

Widz Pijanej Sypialni znajdzie w „Weselu” wszystkie emocje, jakich pragnie w kontakcie ze sztuką: wzruszenie, radość, zadumę i szczery śmiech – nad sobą samym i współobywatelami.

Ten spektakl po prostu trzeba zobaczyć! Najbliższa możliwość nadarzy się w Warszawie , 11 lutego na scenie ośrodka Głębocka 66. Polecam! I dobrze będzie zapamiętać nazwiska artystów, o których będzie głośno moim zdaniem:

Sebastian M. Słomiński – Jasiek/Rytm/ Wernyhora
Katarzyna Lasota – Marysia (Widmo I)
Agnieszka Kijewska – Maryna (Widmo II)
Paulina Dulla – Zosia (Widmo III)
Karolina Lichocińska – Rachela (Widmo IV)
Maja Piątkowska – Panna Młoda
Mariusz Żwierko – Pan Młody
Dominik Lubecki – Ksiądz
Karolina Durajczyk, Gabriel Franczak
Aleksandra Dudczak – Matka Boska Ostrobramska/Kelnerzyca Różowa
Blanka Mietkiewicz – Matka Boska Częstochowska
Edward Myronenko – Nos
Zuzanna Błońska, Aleksandra Gajek, Wojciech Gawrych, Adam Hadi, Aleksandra Iwanowska, Damian Matuszak, Jakub Pawlak, Michał Zieliński, Lena Hadi, Paula Grzeszczak, Aleksandra Paczek

„Klapsy” to najnowsze przedstawienie spółki dramaturgiczno-kompozytorsko-reżyserskiej Narloch-Zieliński-Dembski.

Tym razem zainspirowała ich wielkopolska legenda o magicznej gruszy. Uwięziona w drzewie pani Śmierć sprawia, że… ludzie nie umierają. Zjawisko to staje się tematem fantazji o miłości, tęsknocie i marzeniach w świecie, gdzie śmierć nie istnieje.

Podczas spektaklu widzowie trafiają wraz z artystami do absurdalnej rzeczywistości. Dostają szansę na oswojenie śmierci, zmierzenie się z jej rozumieniem w dzisiejszym świecie – przede wszystkim ze współczesną próba uczynienia ze zjawiska śmierci tabu, owocu zakazanego.

Spektakl „Klapsy” to nie jest łatwe przeżycie, a śmiech i łzy pojawiają się na widowni obficie. Za co twórcy spektaklu „Klapsy” mają moją wyjątkowa wdzięczność… można powiedzieć… dozgonną!

Zachęcam do obejrzenia tego przedstawienia – także z uwagi na perfekcyjne przygotowanie aktorów i członków Orkiestry Pijanej Sypialni.

„Klapsy” wyreżyserowali Stanisław Dembski i Sławomir Narloch. Autorem scenariusza i tekstów psalmów jest Sławomir Narloch. Muzykę skomponował i przygotował aktorów wokalnie Daniel Zieliński.

Na scenie pojawiają się:
Aleksandra Dudczak, Jan Bogdaniuk, Magdalena Czuba, Wojceich Gawrych, Adam Hadi, Agnieszka Kijewska, Klara Chauvin, Sławomir Narloch, Maja Piątkowska, Agata Sierecka-Dudek, Sebastian M. Słomiński, Paweł Wieliczko
W orkiestrze grają: Magdalena Górska, Joanna Pomykała, Milena Krupińska, Maria Wierzbicka, Kamila Adamska, Bartłomiej Słojewski, Alan Turonek, Ernest Chudzik, Piotr Tchórzewski, Paweł Kielak, Artur Siejka.


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


× jeden = 4

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Bergman. 100-lecie mitu

niedziela 28/10/2018
2

14 lipca 2018 r. to dzień setnych urodzin Ingmara Bergmana. Szwedzki reżyser, obok Luisa Buñela i Federico Felliniego, jest uznawany za ikonę światowego kina. Do…


53 wojny. Życie jak narkotyk

piątek 26/10/2018
4

https://mediakrytyk.pl/film/10809/53-wojny "53 wojny" to film Ewy Bukowskiej, bazujący na książce „Miłość z kamienia. Życie z korespondentem wojennym” Grażyny Jagielskiej. . Od kilku dni można go…


Biblijna przypowieść, czyli jak "Pies z kotem"

wtorek 23/10/2018
3

Kilka dni temu na ekrany wszedł film Janusza Kondratiuka „Jak pies z kotem”, nagrodzony na 43 Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni za role Olgierda Łukaszewicza…


7 uczuć , czyli 7 tajemnic Koterskiego

poniedziałek 15/10/2018
2

1. SMUTEK Film „7 uczuć” Marka Koterskiego nosi w sobie ciężar gatunkowy dzieł Bergmana, Felliniego, Gombrowicza i… wcześniejszego Koterskiego. Po prostu - jest klasykiem gatunku.…


Kleromania czyli raport z oblężonego Miasta

niedziela 30/09/2018
3

Ważne trajlery: https://www.youtube.com/watch?v=N9Asxqvr2m8 https://www.youtube.com/watch?v=ojJyO0DMHuY KONTEKSTOWY WSTĘP Dotyczy sytuacji komunikacyjno-logistycznej warszawskiej kinomanki; można pominąć, z wyjątkiem ostatniego akapitu podprowadzającego do recenzji filmu "Kler" Wojtka Smarzowskiego. Jestem…


Bajon i pogranicze arcydzieła

sobota 29/09/2018
2

https://www.filmweb.pl/video/zwiastun/nr+1-47311 Filip Bajon ze swoim najnowszym filmem, czyli "Kamerdynerem", znalazł się w kłopotliwej sytuacji. Stało się tak z kilku powodów. 1. Ten rok był wyjątkowo…


Kulturalny nawrót cenzury

niedziela 23/09/2018
2

Zamiast recenzji z rozdania nagród przyznanych na tegorocznym, 43 Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni, powinnam, w zasadzie, zamieścić białą stronę. Na znak protestu i niesmaku.…


303. Bitwa o Widza.

niedziela 16/09/2018
1

17 i 31 sierpnia 2018 na ekrany polskich kin weszły dwa filmy poświęcone mitycznemu Dywizjonowi 303 i bitwie o Anglię, określanej często jako przełom w…


Polak Minimalny

wtorek 11/09/2018
0

Dzisiejsze posiedzenie Rady Ministrów (za radiem TOK FM) jest w całości poświęcone płacy minimalnej w Polsce. Sądzę, że lepiej późno niż później. Na przykład z…


Sezon 2018: koniec czyli początek

sobota 07/07/2018
0

Teatr Pijana Sypialnia, na scenie warszawskiego Domu Kultury KADR, zakończył sezon premierą "Prezydenta w kłopotach", by za kilka dni rozpocząć sezon letni plenerowymi spektaklami, które…