Rampa Kobiet


sobota 03/02/2018
0

Film „Kobiety na skraju załamania nerwowego” w reżyserii Pedro Almodóvara z 1988 r.
to dzieło, które zabrałabym ze sobą na bezludną wyspę. Almodóvar właśnie tym obrazem rozpoczął światową karierę, potwierdzając w ten sposób swoją wcześniejszą, mocną pozycję na europejskim rynku filmowym.

http://www.filmweb.pl/film/Kobiety+na+skraju+za%C5%82amania+nerwowego-1988-6796

W Teatrze Rampa od października’2017 można oglądać musical pod tym samym tytułem. Jego autorska wersja to efekt współpracy twórców teatralnego musicalu Davida Yazbeka i Jeffreya Lane’a. Szybko stała się hitem Broadwayu i West Endu.

Z powyższych powodów, a także dlatego, że cieszą mnie wszelkie próby zmian „inscenizacyjnych nośników”, jak je nazywam, szłam do Rampy z wielką nadzieją.

Wiem, jakim wyzwaniem są np. próby adaptacji dzieł literackich dokonywanych na potrzeby filmu i teatru. A co dopiero próba „przekładu” języka filmu na język inscenizacji teatralnej, w dodatku musicalu, jednej z trudniejszych teatralnych dyscyplin.
To trochę tak, jakby przekładać symultanicznie poezję z farsi na fiński… albo haiku z japońskiego na hebrajski?
Moim zdaniem mega trudne zadanie inscenizacyjne! I już na początku przedstawienia w Rampie, z wielką ulgą, stwierdziłam, że tamtejszym twórcom to karkołomne zadanie jednak się udało!

Sądzę, że pierwszym powodem sukcesu jest świetny przekład tekstu, autorstwa Jacka Mikołajczyka. Tym bardziej, że libretto zawiera piosenki, a to już zahacza o przekład poetycki. Chapeau bas!

Spektakl Rampy bazuje na wersji londyńskiej i nie jest jej kopią. Reżyseruje Dominika Łakomska. Inscenizacją zajęli się Jakub Wocial i Santi Bello, przy okazji autor choreografii.
Na scenie występuje na żywo band pod kierunkiem Jana Stokłosy, odpowiedzialnego za stronę muzyczną spektaklu.

Choreograf „Kobiet” – Santiago Bello – jest Hiszpanem. Nawiązał do rodzimej kultury tańca. W układach wykorzystał passo doble, escuelę, bolero, elementy flamenco, sevillany, klasyczny taniec hiszpański. A wszystko to jest wyjątkowo zmysłowe i dynamiczne.

Scenografię przygotowali Michał Misiura i Kuba Kubara, w duchu tzw. mappingu scenicznego. To technologiczna innowacyjność, wykorzystana po raz pierwszy w Teatrze Rampa.

Oryginalne kostiumy do „Kobiet na skraju załamania nerwowego” przygotowała Alicja Patyniak-Rogozińska. W warstwie wizualnej nawiązują do filmowego pierwowzoru, co uważam za jeden z atutów tego przedstawienia.

Najważniejsza dla mnie w tym spektaklu jest jednak sfera postaw i emocji zaproponowanych widowni przez twórców. Jeśli szukają Państwo w teatrze łez, śmiechu, refleksji nad wzajemnymi relacjami kobiet i mężczyzn, to „Kobiety na skraju załamania nerwowego” w Teatrze Rampa są jak najbardziej godne polecenia.

W obsadzie spektaklu znajdziemy: Małgorzatę Regent (Pepa), Annę Sztejner (Lucia), Paulinę Grochowską (Candela), Natalię Piotrowską (Marisa), Martę Wardyńską (Paulina), Michalinę Sosnę (Cristina), Dariusza Kordka na zmianę z Robertem Kowalskim (Ivan), Macieja Pawlaka (Carlos) i Sebastiana Machalskiego (Taksówkarz).

Miałam wielką przyjemność obejrzeć w Rampie „Kobiety na skraju załamania nerwowego” w dniu, kiedy rolę Ivana powierzono Robertowi Kowalskiemu. Jego wyróżniająca się kreacja postaci daje nadzieję na to, że po raz drugi obejrzę to przedstawienie, choćby po to, aby przekonać się, czy Dariusz Kordek jako Ivan jest jeszcze lepszy… albo co najmniej porównywalny…

http://www.teatr-rampa.pl/spektakle/kobiety-na-skraju-zalamania-nerwowego,157


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


3 − = dwa

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Teatr totalny czyli Pijana Sypialnia

środa 07/02/2018
0

Teatr najbardziej jest zawiedzioną miłością mojego życia… może kiedyś o tym napiszę… w każdym razie – zaraz po kinomanii - teatromania jest jednym z moich…


Orły finalne

czwartek 01/02/2018
0

No i przegląd filmowy Orły 2018 za nami. Przez trzy tygodnie stycznia zainteresowani mogli poznać ubiegłoroczną propozycję polskiej kinematografii. Przyjęto kryterium daty premiery, nie zakończenia…


Orły klasyczne

środa 31/01/2018
0

Do napisania tej recenzji zainspirowała mnie wypowiedź pewnego Internauty: "Bez względu na oceny ten film obejrzę. Mało sobie zdajemy sprawę, iż Maria Skłodowska-Curie to jedna…


Orły mistrzowskie

piątek 26/01/2018
2

Jeszcze tylko kilka dni trwa przegląd filmów kandydujących do nagród Polskiej Akademii Filmowej. Członkowie Akademii nie muszą chodzić do kina podczas tej imprezy, choć mogą,…


Orły 2018: 20/20

wtorek 23/01/2018
0

Przegląd filmów nominowanych do tegorocznej nagrody Polskiej Akademii Orłów trwa. W miarę możliwości oglądam wszystkie propozycje, piszę tu recenzje w stylu freestyle, a na koniec…


Malinowe Orły, cz.1

piątek 19/01/2018
0

W Przeglądzie filmów kandydujących do nagród Polskiej Akademii Filmowej znajduje się w tym roku 57 tytułów. To dzieła stworzone bądź współtworzone przez polskich artystów. Należą…


Dokumentalna Orlica?

wtorek 16/01/2018
0

Oceniając jakiekolwiek dzieła rzadko wpadam w zachwyt. Staram się być obiektywna, zawodowa, zdystansowana i konkretna. Tymczasem... pierwszy film w tegorocznym Przeglądzie do Nagród Polskiej Akademii…


Akademia Orłów

niedziela 14/01/2018
2

Przegląd Filmów kandydujących do nagród Polskiej Akademii Filmowej trwa. Mimo mrozu biegam do kina i oglądam to, czego wcześniej nie udało mi się zobaczyć. Postanowiłam…


W cieniu Orła

piątek 12/01/2018
2

Od 10 stycznia oglądam (w kinie - klasycznie - jak Pan Bóg przykazał) filmy kandydujące do nagrody Polskiej Akademii Filmowej. Pomyślałam, że jak już tak…


Stand-up medialny

wtorek 09/01/2018
0

Już za chwileczkę, już za momencik świat z rekonstrukcją się nam rozkręci? Taki wierszyk zagrał mi w głowie po kilku minutach trzaskania pilotem po kanałach…