19 stycznia 2019 Teatr Pijana Sypialnia przedstawił warszawskiej widowni kolejną premierę.
W ramach Trylogii Młodej Polski powstała „Księga Rodzaju Polskiego” ze scenariuszem, w reżyserii i z ruchem scenicznym Sławomira Narlocha, bazująca na „Betlejem Polskim” Lucjana Rydla.
Wcześniej, w ramach w tej serii, w repertuarze Pijanej Sypialni znalazło się „Wesele” wg Stanisława Wyspiańskiego.
„Księga Rodzaju Polskiego” zawiera utwory Mieczysława Karłowicza, pastorałki i pieśni ludowe opracowane muzycznie przez Daniela Zielińskiego. Ważnym elementem spektaklu jest także choreografia Blanki Mietkiewicz i Mariusza Żwierko.
Zgodnie z „charakterem pisma” Pijanej Sypialni, do którego widzowie zostali w ciągu lat działalności przez artystów przyzwyczajeni, obejrzeliśmy monumentalne widowisko, z perfekcyjnie przygotowanymi aktorami, tancerzami, chórem i orkiestrą.
W wielu scenach widownia obserwowała w akcji równocześnie na scenie ponad 100 artystów. I, co wydaje się przy takim „tłoku” na scenie niebywale trudne w realizacji, prawie 100% zaproponowanych scen odzwierciedla wielki rozmach inscenizacyjny.
Jeśli dodamy do tego przewrotne odczytanie intencji Rydla, rozbudowane o przemyślenia biblijne z Polakami, Polską i polskością w tle, możemy mieć pewność, że widzowie opuszczą teatr usatysfakcjonowani. Bo będzie im towarzyszyć nie tylko głęboka refleksja, ale też radość z dobrej zabawy.
Zarzut, jaki mogę mieć do twórców „Księgi Rodzaju Polskiego” – jedynie jako wyjątkowo wymagający widz – to jedna z niewielkich scenek pomiędzy Adamem i Ewą… ta najbardziej intymna… szkoda, głównie z powodów językowych…ale, jak sadzę, rzecz do szybkiego nadrobienia, wraz z „ograniem” spektaklu podczas kolejnych przedstawień.
Szczególnej uwadze P.P. Publiczności polecam wyjątkową scenografię, a także postaci Jezusa, Stracha na Wróble, Aniołów, Śmierci i Diabła.
I – do zobaczenia w Teatrze!
https://biletyna.pl/spektakl/Spektakl-Ksiega-Rodzaju-Polskiego-Teatru-Pijana-Sypialnia