Orły klasyczne


środa 31/01/2018
0

Do napisania tej recenzji zainspirowała mnie wypowiedź pewnego Internauty:
„Bez względu na oceny ten film obejrzę. Mało sobie zdajemy sprawę, iż Maria Skłodowska-Curie to jedna z najwybitniejszych kobiet wszechczasów!”.
Znalazłam to zdanie pod zwiastunem belgijsko-frnacusko-niemiecko-polskiej produkcji jednego z poniższych dzieł.
Należy do kategorii filmów klasycznych, czyli takich, które tak zwany „każdy porządny kinoman” powinien obejrzeć. Chociażby dla intelektualnego obowiązku.

„Maria Skłodowska-Curie” reż. Marie Noelle.

W tym obrazie wszystko jest lepsze niż poprawne. Znakomite zdjęcia i montaż. Świetna muzyka, wyborne aktorstwo, wyjątkowa bohaterka i jej niezwykła historia. Scenografia i kostiumy bez zarzutu… a jednak… po wyjściu z kina mamy dwa wyjścia. Albo o tym filmie natychmiast zapomnieć, a wcześniej odhaczyć w jakimś mentalnym folderze „zaliczone”, albo zadawać twórcom obrazu, najlepiej w myślach, żeby się nie wydało, że szykujemy intelektualny zamach na narodową świętość, czyli bohaterkę masowej wyobraźni. W dodatku dwojga narodów…

Oczywiście wybieram drugi wariant i pytam nieśmiało:
- dlaczego scenarzyści – Marie Noelle i Andrea Stoll – wybrali akurat te wątki z biografii, które obejrzeliśmy w tym, jakże wytwornym, wydaniu?

Odpowiedź może brzmieć:” Bo nie można opowiedzieć wszystkiego, żeby nie zanudzić widza”. Po postawieniu trudnego pytania i oczywistej odpowiedzi może jednak powstać wrażenie absmaku.
Ale…trudno wszystkim dogodzić. W tej sytuacji stawianie dalszych pytań nie ma większego sensu. Bo jeśli kinoman uznał, że doszło do błędu na poziomie scenariuszowym, a właściwie redakcyjnym, to wiadomo, że dalej będzie coraz gorzej.
Trudno jednak zrobić wybitny film o wybitnej postaci. Ale warto próbować, podobnie jak warto pójść do kina. I tyle!

„Ach śpij kochanie” reż. Krzysztof Lang

To podobnie klasyczny przypadek, klasycznego gatunku: „kryminał”. Jest nawet co najmniej jeden cytat z klasyka gatunku, czyli „Milczenia owiec” Johnatana Demma.
Dobra historia, mroczny bohater, w dodatku autentyczna historia. Precyzyjnie skonstruowani bohaterowie, świetnie poprowadzeni przez reżysera aktorzy. Dzieło dobrze zmontowane, sekcja scenografia-kostiumy-rekwizyty dochowała największej staranności w odtworzeniu epoki. A kompozytor brawurowo zilustrował całość.
Na koniec kinoman przychodzi do kina, aby odhaczyć kolejny tytuł. I warto, aby to zrobił, bo nie powinien żałować pieniędzy wydanych na bilet.

http://www.filmweb.pl/video/zwiastun/nr+1-43901

„Amok” reż Kasia Adamik

Kolejny przykład klasyka, który warto zobaczyć to właśnie „Amok”. Autentyczny bohater i historia jego perfekcyjnie wykreowanej zbrodni. W dodatku zbrodni opartej o własną, wcześniej napisaną książkę. Jakby tej zbrodni scenariusz.

Autor odsiaduje obecnie w więzieniu surowy wyrok i zapewne bawi się własną, wykreowaną przez siebie samego sławą.
Też się na to załapałam. Jako reporterka przesiedziałam wiele godzin na procesie tego człowieka, a w dniach, kiedy miałam wydania dolnośląskich informacji, wysyłałam pilnie moich reporterów do sądu. Żeby niczego nie uronić, żeby być na bieżąco…

A facet najprawdopodobniej się nami po prostu zabawiał! Nami wszystkimi – we Wrocławiu i okolicach, w całej Polsce,
a także z wyjątkowo licznymi ekipami zza granicy, które kaskadowo odwiedzały Areszt Śledczy przy ul. Świebodzkiej we Wrocławiu.

Przez parę lat trwał tam rodzaj „Amokomanii”. Wielokrotnie robiło mi się po prostu niedobrze na myśl, że wszyscy zbiorowo uczestniczymy w apoteozie zbrodni, a może tylko narcystycznego pędu do zbrodni i przy okazji wątpliwej sławy?

Bo do dziś nie mamy 100% pewności, że poszlakowy proces zaowocował sprawiedliwym wyrokiem? I choćby z tego powodu porządny kinoman powinien „Amok” zaliczyć. Do zobaczenia w kinie! Jutro ostatni dzień przeglądu spod znaku Orłów.

http://www.filmweb.pl/video/zwiastun/nr+1-41927


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


sześć − 6 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Vega w sieci polityki?

czwartek 05/09/2019
0

https://www.filmweb.pl/video/Zwiastun/nr+1-51023 CHWILA AUTOTEMATYZMU Z promocyjnym Przytupem wszedł właśnie do kin najnowszy film PATRYKA VEGI - "Polityka". Premiera przypadła na dzień powszedni, środek tygodnia. Ostatni bilet…


Tarantino rozlicza Hollywood?

niedziela 18/08/2019
1

Od przedwczoraj w polskich kinach można oglądać najnowsze dzieło Quentina Tarantino - "Pewnego razu w Hollywood". Wydaje mi się, że to najbardziej dojrzały i klasyczny…


Gentleman Jack - serialowe LGBT

wtorek 30/07/2019
0

Pierwszy raz w życiu zdarzyło mi się obejrzeć pod rząd siedem godzinnych odcinków jakiegokolwiek serialu... zrobiłam to z zapartym tchem! Wiem z amerykańskich źródeł, że…


Schyłek epoki. Po śmierci Agnès Varda

niedziela 31/03/2019
0

30 marca 2019 r. zmarła Agnès Varda. Sądzę, że wraz z jej odejściem europejskie kino już nigdy nie będzie takie samo. Reżyserka dożyła 90 lat,…


Orły 2019... paniczne?

poniedziałek 04/02/2019
0

Trwa XXI edycja Polskich Nagród Filmowych Orły 2019. Przed członkami Akademii Orłów decyzje i głosowanie na kandydatów do tegorocznych nagród w 19 kategoriach. Rywalizacja zapowiada…


Pijana Sypialnia - autostopem do Betlejem

niedziela 20/01/2019
1

19 stycznia 2019 Teatr Pijana Sypialnia przedstawił warszawskiej widowni kolejną premierę. W ramach Trylogii Młodej Polski powstała "Księga Rodzaju Polskiego" ze scenariuszem, w reżyserii i…


Wśród Orłów

środa 16/01/2019
16

* Od kilku dni trwa podsumowanie polskiego sezonu filmowego 2018, pod kątem nagrody Orłów. Sezon oceniają członkowie Akademii Orłów, przyznający swoje branżowe nagrody we wszystkich…


Bergman. 100-lecie mitu

niedziela 28/10/2018
41

14 lipca 2018 r. to dzień setnych urodzin Ingmara Bergmana. Szwedzki reżyser, obok Luisa Buñela i Federico Felliniego, jest uznawany za ikonę światowego kina. Do…


53 wojny. Życie jak narkotyk

piątek 26/10/2018
26

https://mediakrytyk.pl/film/10809/53-wojny "53 wojny" to film Ewy Bukowskiej, bazujący na książce „Miłość z kamienia. Życie z korespondentem wojennym” Grażyny Jagielskiej. . Od kilku dni można go…


Biblijna przypowieść, czyli jak "Pies z kotem"

wtorek 23/10/2018
28

Kilka dni temu na ekrany wszedł film Janusza Kondratiuka „Jak pies z kotem”, nagrodzony na 43 Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni za role Olgierda Łukaszewicza…