Orły 2019… paniczne?


poniedziałek 04/02/2019
0

Trwa XXI edycja Polskich Nagród Filmowych Orły 2019. Przed członkami Akademii Orłów decyzje i głosowanie na kandydatów do tegorocznych nagród w 19 kategoriach. Rywalizacja zapowiada się na ostre starcie, bo do walki o statuetki stanęło tym razem 105 tytułów: 47 fabuł, 42 dokumenty i 16 seriali fabularnych.

Nagrody Orłów profesjonaliści przyznają profesjonalistom. W tym roku jest to grono już prawie 700 osób. Zapewne z tego powodu prestiż statuetek z roku na rok wzrasta. Napięcie rośnie, przede wszystkim dlatego, że rok 2018 był dla polskiej kinematografii wyjątkowo udany.

Każdy z jurorów, a to m.in. osoby nagrodzone Orłami za własną twórczość filmową, ma dostęp do filmów festiwalowych, w specjalnie zakodowanym systemie, na ściśle określonych przez organizatorów zasadach.

W styczniu była okazja, aby obejrzeć dzieła także na dużym ekranie – podczas przeglądu
w warszawskim kinie Iluzjon. Tam można było spotkać twórców dzieł uczestniczących w festiwalu.

Z uwagi na żałobę narodową przegląd w Iluzjonie zmienił program, a projekcje odbyły się także w lutym.
Niestety, z tego powodu widzowie stracili szansę na rozmowę z ekipą „Zimnej wojny” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego – tegorocznych nominatów do statuetki Oscara, zapewne z uwagi na akcję promocyjną filmu w USA, związaną z jego nominacjami do Oscarów…

Do pierwszego etapu wyboru zwycięzców kwalifikują się wszystkie produkcje filmowe minionego roku, spełniające warunki regulaminu konkursu. Spośród nich w tajnym głosowaniu niemal siedmiuset Akademików wyłania nominacje. W kolejnym etapie – laureatów.
Za prawidłowy przebieg całej procedury odpowiada PwC, wiodąca firma audytorska, nadzorująca m.in. głosowanie na Oscary.

Nominacje do Orłów 2019 ogłoszono 6 lutego podczas oficjalnej konferencji prasowej. 7 marca zostanie ogłoszone nazwisko laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia. Laureatów w pozostałych kategoriach poznamy 25 marca na uroczystej ceremonii wręczenia statuetek w Teatrze Polskim w Warszawie.

Nagrody są przyznawane w następujących kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsza Główna Rola Męska, Najlepsza Główna Rola Kobieca, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz, Osiągnięcia Życia, Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska, Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepsze Zdjęcia, Najlepsza Scenografia, Najlepsza Muzyka, Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Montaż, Najlepszy Dźwięk, Najlepszy Dokument, Najlepszy Film Europejski, Najlepszy Fabularny Serial Filmowy oraz w kategorii Odkrycie Roku. Głosami widzów przyznawana jest Nagroda Publiczności.

Do tegorocznego Konkursu Głównego zakwalifikowano 56 filmów spełniających warunki regulaminu Orłów: to filmy kinowe, trwające co najmniej 70 minut i w okresie między 1 stycznia a 31 grudnia 2018 roku były wyświetlane przynajmniej przez tydzień na otwartych, płatnych pokazach kinowych.

W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny do nagrody pretendują 42 produkcje. Aż 9 spośród nich, dzięki dystrybucji kinowej, znajduje się również na liście filmów kandydujących do nagród Polskiej Akademii Filmowej Orły 2019 we wszystkich kategoriach.

W sekcji Najlepszy Filmowy Serial Fabularny bierze udział 16 seriali, które spełniły warunki regulaminowe, tj. są serialami polskimi, przedstawiającymi oryginalną, fikcyjną, samodzielną i skończoną historię, zostały zrealizowane przy pomocy metody filmowej, a pierwsze nadanie nastąpiło na terenie Polski między 1 stycznia, a 31 grudnia 2018 roku.
Listę wszystkich filmów ocenianych przez Akademików można znaleźć na oficjalnej stronie Orłów.

„ATAK PANIKI” w reżyserii Pawła Maślony pokazano publiczności przeglądu w Iluzjonie jako jeden z ostatnich…
Zaczyna się mocnym wejściem. Trochę jak u Hitchcocka?
Na oczach widza pewien młodzieniec, w tytułowym ataku paniki (to jedyny element wspólny dla wszystkich wątków i bohaterów filmu, rozpisanych na kilka pozornie nieklejących się historii) popełnia samobójstwo za pomocą strzału w usta.
Jego mózg spływa po ścianie w wyjątkowo turpistycznym stylu… trochę jak poćwiartowana na oczach widzów krewna głównego bohatera z kultowego obrazu Grzegorza Królikiewicza „Zabicie ciotki’, bazującego na prozie Andrzeja Bursy.

Kaskada nie-oczywistości… tak bym nazwała swoje pierwsze spotkanie z „Atakiem paniki”. Przyznaję się. Przyszłam na seans nieprzygotowana.

Trajlera nie obejrzałam, opis filmu zaproponowany przez dystrybutora wpadł mi jednym okiem, drugim wypadł, kojarzyłam, że TO KOMEDIA MA BYĆ! Miałam może nadzieję, że to będzie głupawy filmik, z elementami komedii romantycznej? Nie wiem skąd we mnie to poczucie? Przepraszam Twórców za nonszalancję… nawet w fotelu kinowym siadłam dokładnie w chwili startu projekcji… a potem, z tą kaskadą nie-oczywistości, było już tylko gorzej, jak to u przywołanego wcześniej Mistrza budowania nastroju – Hitchcocka.

Historie opowiedziane przez trójkę scenarzystów: Pawła Maślonę, Bartłomieja Kotchedoffa
i Agnieszkę Pisulę w sposób kaskadowo nie-oczywisty lawirują z opowiadaniem ataków paniki typowych dla danego wątku, aby wreszcie, po spektakularnym punkcie zwrotnym akcji, poprzez genialną scenę finałową (proszę się przyjrzeć jak fantazyjnie sfilmował ją Cezary Stolecki,a perfekcyjnie zmontowała Agnieszka Glińska!) spleść się w wybitnie spójną opowieść.

Reżyser Maślona, szczególnie w tej scenie, pokazał, że absolutnie panuje nad materią, za którą odpowiada.
Spowodował, że aktorzy dali z siebie wszystko, a nawet jeszcze więcej… Polecam zwłaszcza kreację współscenarzystki Agnieszki Pisuli (stworzyła moim zdaniem najbardziej złożoną i kaskadowo nie-oczywistą postać tego filmu).

Magdalena Popławska była równocześnie tak bardzo dramatyczna co groteskowa, że jeszcze trochę a zakochałabym się w jej warsztacie do szaleństwa. Zanęciła mnie wcześniej swą wybitną kreacją w „53 wojnach” w reż. Ewy Bukowskiej…

Na koniec mój ukochany element „Ataku paniki”… MUZYKA! Autorem dzieła jest Radzimir Dębski, ps. JIMEK.

Dotąd znaliśmy go z dźwięków serialowych, czyli „Rancza”, z coverów Beyoncé, które przysporzyły mu międzynarodowego rozgłosu, w wyniku czego dostaje coraz bardziej różnorodne propozycje, z Polski i świata.

Tak dobrej, spójnej, przemyślanej konstrukcji muzycznej, jaką znajdujemy w „Ataku paniki”, w polskim filmie chyba jeszcze nie było… a jeśli coś w związku z tą opinią przeoczyłam, to znaczy, że się nie znam, może???… I ktoś z was potrafi mi to udowodnić?… No to będę zdruzgotana.

Dlaczego utalentowany i wyjątkowo wszechstronny kompozytor nazywa efekt swojej pracy nad muzyką do „Ataku Paniki” TECHNIAWĄ? Pewno nie wiecie… no to sobie posłuchajcie – zamieszczonym na linku zasmieszczonym poniżej, na przedostatniej pozycji, w wywiadzie samochodowym Jarosława Kuźniara dla Onetu.

Tam także informacja o tym, że warto w dzisiejszych czasach wyprodukować różowy vinyl z własnymi kompozycjami:

https://www.youtube.com/watch?v=KrsIlHB5PGE

I jeszcze w tym wywiadzie zorientujecie się dlaczego 19 kwietnia 2019 pocwałuję z wielkim zainteresowaniem do Muzeum Polin, z okazji kolejnej rocznicy Powstania w Gettcie Warszawskim?

A teraz… to ja znowu do kina pędzę, o czym przeczytacie w następnym odcinku… może nawet obejrzę ponownie Atak Paniki? Żeby sprawdzić np. dlaczego podczas projekcji zdawało mi się, a sam Maślona przyznał się do tego publicznie, że w wątku nastolatkowym filmu sporo bym przeorganizowała.
PS
Mój ukochany wątek w „Ataku paniki” to Demoniczny Miłoszek, zagrany z brawurą przez współscenarzystę – Bartłomieja Kotchedoffa. Toksyczną Mamunię Demonicznego Miłoszka – brawurowo, rewelacyjnie wprost, wykreowała Małogorzata Hajewska-Krzystofik.
W tym filmie po prostu nie ma złej roli. Dali z siebie wszystko! A obserwacje społeczne i psychologiczne reżysera i aktorów zasługują na niezwykły szacunek. Brawo!

https://www.filmweb.pl/video/zwiastun/nr+1-44678

https://www.youtube.com/watch?v=KrsIlHB5PGE

https://www.youtube.com/watch?v=Y_RraRrfKC4

https://www.youtube.com/watch?v=uGv0QHlOpLs

https://vod.pl/programy-onetu/onet-rano-radzimir-debski-1001/pt4dr3w

http://pnf.pl/rozpoczela-sie-xxi-edycja-polskich-nagrod-filmowych-orly/?fbclid=IwAR3doua9lpUrP8nEF_D_EfFCzSMnuvAY8ajnvS7Frf3-lYRlG7k0e5rua_I


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


+ sześć = 10

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Vega w sieci polityki?

czwartek 05/09/2019
0

https://www.filmweb.pl/video/Zwiastun/nr+1-51023 CHWILA AUTOTEMATYZMU Z promocyjnym Przytupem wszedł właśnie do kin najnowszy film PATRYKA VEGI - "Polityka". Premiera przypadła na dzień powszedni, środek tygodnia. Ostatni bilet…


Tarantino rozlicza Hollywood?

niedziela 18/08/2019
1

Od przedwczoraj w polskich kinach można oglądać najnowsze dzieło Quentina Tarantino - "Pewnego razu w Hollywood". Wydaje mi się, że to najbardziej dojrzały i klasyczny…


Gentleman Jack - serialowe LGBT

wtorek 30/07/2019
0

Pierwszy raz w życiu zdarzyło mi się obejrzeć pod rząd siedem godzinnych odcinków jakiegokolwiek serialu... zrobiłam to z zapartym tchem! Wiem z amerykańskich źródeł, że…


Schyłek epoki. Po śmierci Agnès Varda

niedziela 31/03/2019
0

30 marca 2019 r. zmarła Agnès Varda. Sądzę, że wraz z jej odejściem europejskie kino już nigdy nie będzie takie samo. Reżyserka dożyła 90 lat,…


Pijana Sypialnia - autostopem do Betlejem

niedziela 20/01/2019
1

19 stycznia 2019 Teatr Pijana Sypialnia przedstawił warszawskiej widowni kolejną premierę. W ramach Trylogii Młodej Polski powstała "Księga Rodzaju Polskiego" ze scenariuszem, w reżyserii i…


Wśród Orłów

środa 16/01/2019
16

* Od kilku dni trwa podsumowanie polskiego sezonu filmowego 2018, pod kątem nagrody Orłów. Sezon oceniają członkowie Akademii Orłów, przyznający swoje branżowe nagrody we wszystkich…


Bergman. 100-lecie mitu

niedziela 28/10/2018
22

14 lipca 2018 r. to dzień setnych urodzin Ingmara Bergmana. Szwedzki reżyser, obok Luisa Buñela i Federico Felliniego, jest uznawany za ikonę światowego kina. Do…


53 wojny. Życie jak narkotyk

piątek 26/10/2018
14

https://mediakrytyk.pl/film/10809/53-wojny "53 wojny" to film Ewy Bukowskiej, bazujący na książce „Miłość z kamienia. Życie z korespondentem wojennym” Grażyny Jagielskiej. . Od kilku dni można go…


Biblijna przypowieść, czyli jak "Pies z kotem"

wtorek 23/10/2018
13

Kilka dni temu na ekrany wszedł film Janusza Kondratiuka „Jak pies z kotem”, nagrodzony na 43 Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni za role Olgierda Łukaszewicza…


7 uczuć , 7 tajemnic Koterskiego

poniedziałek 15/10/2018
5

1. SMUTEK Film „7 uczuć” Marka Koterskiego nosi w sobie ciężar gatunkowy dzieł Bergmana, Felliniego, Gombrowicza i… wcześniejszego Koterskiego. Po prostu - jest klasykiem gatunku.…