Świąteczne kampanie banerowe – hit czy kit?


poniedziałek 19/11/2012

Połowa listopada to czas kiedy coraz mocniej odczuwamy zbliżające się Święta Bożego Narodzenia. I jak co roku, na ulicach pojawiają się świąteczne ozdoby, ze sklepowych wystaw patrzą na nas Mikołaje. Do tego w mediach widać coraz więcej informacji o prezentowych propozycjach i promocjach. To czas kiedy także w Sieci jest coraz więcej choinek, świątecznych ozdób, prezentów i oczywiście… reklam.

Do najbardziej popularnych form reklamy w Internecie należą kampanie banerowe. Coraz częściej można usłyszeć głosy o tym, że ta forma nie jest już tak skuteczna i efektywna. Według mnie kampanie banerowe nadal są bardzo korzystną formą promocji internetowej. Jednak, aby odniosły one spodziewany efekt należy przeanalizować kilka faktów dzięki którym unikniemy popularnie nazywanego zjawiska „banner blindness” czyli ślepoty banerowej. Wynika ona właśnie z ogromnej popularności takich kampanii.

Dlatego warto zapoznać się z kilkoma faktami:

- Banery reklamowe nie należą do najbardziej lubianych form reklamy,
- Klikalność przeciętnego banera często nie przekracza 0,5%,
- Skuteczność na poziomie 1-2% to dobry wynik. Co prawda zdarza się, uzyskać klikalność na poziomie 3-5% ale nie jest to częste,
- Większe banery mają wyższą klikalność niż mniejsze,
- Badania potwierdziły, że animowane banery są lepiej zapamiętywane i wymuszają szybszą reakcję w porównaniu ze statycznymi,
- Treść, jaką niesie baner zawsze jest najważniejsza.

A jak to jest ze skutecznością?

Skuteczności kampanii banerowych nie powinno się rozpatrywać tylko i wyłącznie w kontekście klikalności (CTR). Moim zdaniem bowiem ta forma reklamy dużo lepiej sprawdza się ostatnio w kampaniach wizerunkowych. Oczywiście należy odejść wtedy od tradycyjnych kreacji inwazyjnych, których to właśnie internauci tak bardzo nie lubią, na rzecz odpowiednio targetowanych form płaskich. Baner, który został wyświetlony odpowiednio dużo razy i w odpowiednim miejscu oraz oczywiście odpowiedniej osobie jest skuteczny, choć jego efekt nie zawsze jest zauważalny od razu (niekoniecznie musi to być typowe call to action). Często bowiem buduje on powiązania skojarzeniowe i emocjonalne z marką czy firmą, które w perspektywie czasu przekładają się na złożenie zamówienia.

Jak być efektywnym?

Mam kilka wskazówek, które mogę okazać się pomocne przy opracowywaniu i tworzeniu kreacji reklamy banerowej:

- Retargetuj,
- Dopasuj koncepcję do grupy docelowej,
- Pokaż dobrze USP (czynnik, który wyróżnia Twój produkt),
- Zadbaj o najwyższą jakość grafiki (grafika musi zainteresować odbiorcę i wywołać u niego pozytywne skojarzenia,
- Zadbaj o odpowiedni przekaz,
- Zweryfikuj landing page i upewnij się, że właściwie realizuje ona swój cel. Jak to zrobić? Pod tym linkiem możecie rozwiązać pięciominutowy test sprawdzający konwersję. Odpowiadając na 20 pytań szybko ocenisz swoją stronę.

Zrób to skutecznie!

Przeprowadzone w USA badania (na podstawie obserwacji 8098 banerów) wykazały, że najlepszy efekt przynoszą banery, które zawierają w sobie dwa elementy – odpowiedni bodziec + odpowiednia emocja. Bodźce, które skutkują zwiększeniem klikalności to tak zwane „bodźce promocyjne” – np. darmowe próbki, rabaty, dyskonty, bezpłatny dowóz itp.  Ich efekt możemy jeszcze dodatkowo wzmocnić odwołując się do pozytywnych emocji. Co ciekawe sama w sobie gra emocjami zastosowana w kampaniach banerowych nie przynosi wcale tak dobrego rezultatu. Niemniej jednak, kiedy Klient otrzymuje od Ciebie coś, co stanowi dla niego realną wartość (np. bezpłatną próbkę towaru) i jednocześnie wprowadzisz go w dobry nastrój, chętniej dokona zakupu.

Badania wykazały jeszcze jedną ważną zależność. Skuteczna kampania banerowa musi być spójna. Jeśli w reklamie banerowej zastosujemy negatywne emocje (np. strach, który często pojawia się w reklamach ubezpieczeń) nie powinniśmy już korzystać z pozytywnych ofert promocyjnych. Taki zestaw bowiem nie komponuje się dobrze razem i nie wywołuje efektu, o jaki nam chodzi. Taktyka strachu lub też neutralnych emocji ma szansę się sprawdzić pod warunkiem, że nie towarzyszą jej pozytywne oferty promocyjne.

To do dzieła!

Podsumowując, kampanie banerowe nadal stanowią skuteczną formę reklamy w Internecie. Jeśli zdecydujemy się na wykorzystanie ich właśnie teraz w okresie przedświątecznym pomyślmy chwilę, zaplanujmy i zróbmy to dobrze. Choinka, Mikołaj i bombki nie przejdą… Konsumenci chcą czegoś więcej. Warto również mieć na uwadze fakt, że ich efekt nie zawsze jest mierzalny przy pomocy typowych wskaźników (CTR). Czasem na rezultat musimy poczekać (np. w przypadku kampanii typowo wizerunkowych). Niemniej jednak jeśli kampania została dobrze zaprojektowana, to z pewnością będzie on satysfakcjonujący.


Moje najnowsze wpisy

 

Jaka powinna być strona WWW spółki giełdowej?

niedziela 01/05/2016

Każda strona internetowa jest inna. Zależy to od branży, rodzaju prowadzonej działalności czy też samej firmy. Dziś chciałabym się przyjrzeć stronom spółek giełdowych. Jakie powinny…


Jaka powinna być strona internetowa firmy z branży budowlanej

czwartek 07/04/2016

Z uwagi na rozwój i rosnącą popularność urządzeń mobilnych zmieniają się zachowania i oczekiwania użytkowników co do wyglądu i funkcjonalności stron. Warto wiedzieć jak podnieść…


Jak działa wyszukiwarka internetowa?

piątek 18/03/2016

Jak wypromować już istniejącą stronę internetową firmy? Jeśli postawione wyżej zapytanie dosyć często pada w firmie, ten artykuł jest bardzo istotny. Niezwykle przydatne przy promocji każdej firmy,…


Oceń swoją stronę internetową zanim zrobią to inni użytkownicy

wtorek 26/01/2016

Sprawdź czy Twoja witryna jest na szóstkę. Zweryfikuj ile punktów w 6-stopniowej skali dostanie strona internetowa Twojej firmy. Z uwagi na rozwój i rosnącą popularność urządzeń mobilnych zmieniają…


Pokolenie X, Y, Z - dobierz marketing do Twojej grupy docelowej

piątek 08/01/2016

Znajomość nawyków grupy docelowej, ich wyznawanych wartości czy preferencji może pomóc marce zweryfikować obecną strategię komunikacji oraz dopracować procesy i przekaz, by był spójny w…


Agencja Migomedia prezentuje trendy w marketingu na 2016

czwartek 31/12/2015

Dziś jest szczególny czas na przygotowanie planów i wyznaczania nowych celów marketingowych. Warto zaplanować działania na 2016 rok, by skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji…


Infografika - 7 trendów w projektowaniu stron internetowych

czwartek 29/10/2015

Z uwagi na rozwój i rosnącą popularność urządzeń mobilnych zmieniają się zachowania i oczekiwania użytkowników co do wyglądu i funkcjonalności stron. Warto wiedzieć jak podnieść…


Wielka czy mała litera... - infografika

czwartek 08/10/2015

Wybór wielkich lub małych liter w nazwie marki powinien wynikać z tego, co ma ona do przekazania potencjalnemu klientowi. Wielkość użytej czcionki może być oczywiście…


7 powodów porzucania koszyka w e-sklepach - infografika

piątek 21/08/2015

Termin „porzucony koszyk” dotyczy sytuacji, gdy klient sklepu internetowego wyraża chęć zakupu jakiegoś produktu poprzez dodanie go do wirtualnego koszyka, ale nie finalizuje tej transakcji…


Infografika - 7 najczęściej spotykanych nieprawidłowości na stronach mobilnych

wtorek 14/07/2015

Według raportu mShopper przygotowanego przez agencję badawczą Mobile Institute z urządzeń mobilnych korzysta w Polsce prawie 70% internautów. Największą grupę osób korzystających ze smartfonów stanowią…