Jak wykorzystać media społecznościowe w branżach w których stworzenie dobrej reklamy to prawdziwe wyzwanie


piątek 20/02/2015

Każdy zna powiedzenie „Reklama dźwignią handlu”. To prawda jednak są produkty, których reklama nie jest wcale taka prosta. Jako pierwszy przykład chciałabym podać kampanię z branży budowlanej, która wydaje się być mało ciekawa pod kątem marketingowym.

Zagrajmy w Jengę…

Okazuje się, że „dla chcącego nic trudnego”. Na świetny pomysł wpadła amerykańska firma Caterpillar, która jest jednym z największych producentów maszyn budowlanych. Kampania miała pokazać operatywność maszyn produkowanych przez firmę. W tym celu wykorzystano koncepcję bardzo dobrze znanej gry Jenga. Chodzi w niej o to, aby przekładając elementy konstrukcji budowli nie doprowadzić do jej zawalenia. O ile w oryginale uczestnicy gry przestawiają klocki rękoma, o tyle CAT stawiając wyzwanie swoim maszynom użył 27 dużych drewnianych bloków, z których każdy ważył 300 kilogramów! W „grze” bierze udział 5 ciężkich maszyn budowlanych. Od początku zabawy widać, że maszyny mimo swoich rozmiarów są bardzo precyzyjne i „delikatne”, co jest dowodem i potwierdzeniem zalet prezentowanego sprzętu. Myślę, że nawet wśród kobiet, dla których temat maszyn budowlanych jest raczej daleki, taka promocja nie przejdzie bez echa. Uważam, że pomysł na kampanię był świetny, ale oczywiście nie byłby tak popularny, gdyby nie YouTube i portale społecznościowe, które umożliwiają szybkie i wirusowe rozprzestrzenianie się informacji.

Link do filmiku: http://www.youtube.com/watch?v=DWc8dUl7Xfo

Czy zapach do toalet można ciekawie zareklamować

Kolejną kampanią, którą wybrałam jako przykład jest kampania spray’u do toalet, Poo Pourri. Standardowo w kampaniach tego typu pokazuje się błyszczące toalety i wizualne efekty przedstawiające piękny zapach rozprzestrzeniający się po pomieszczeniu. Czy można w inny sposób zareklamować taki produkt? Okazuje się, ze tak. Na nietuzinkowy pomysł wpadła marka Poo Pourri. Po sukcesie pierwszego spotu pt. Girls Don’t Poop emitowanego jesienią 2013 roku, wypuścili drugi spot pt. Second Hand Stink – PooPourri.com. Tym razem chodzi o eliminację zapachów, które pozostawia mężczyzna po wizycie w toalecie. Koncepcja przygotowanego spotu jest zupełnie inna niż te, do których przyzwyczaili się konsumenci. Zamiast poprawnej scenerii i poprawnej rodziny, mamy do czynienia z luźnym podejściem do tematu, swoistą parodią lub żartem, choć jednak jest to prawdziwy produkt, który można zamówić online. Przygotowany filmik w zabawny sposób pokazuje, że kobiety drażnią zapachy zostawiane przez mężczyzn w toalecie i że dzięki spray’owi Poo Pourii relacja między dwojgiem ludzi nie zostanie zachwiana. Ważne jest jeszcze bardzo obrazowe przedstawienie zapachów i tego jak możemy się czuć nie używając reklamowanego produktu. Jednocześnie reklama nie przekracza granic dobrego smaku. Filmik pokazuje, że każdy z nas może mieć potrzebę posiadania i skorzystania z tego produktu. Opublikowany został 22 kwietnia 2014 roku i po zaledwie dwóch tygodniach obejrzało go ponad 2 mln osób. W kampanii podoba mi się to, że firma nie bała się wyjść poza utarte schematy i zdecydowała się zaryzykować. Jak widać była to dobra decyzja i filmik okazał się świetnym viralem.

Link do filmiku http://www.youtube.com/watch?v=7aJTxUf4i84

Emarketingowa zagrywka Beyoncé

Na koniec wybrałam może nie najświeższą kampanię, ale na pewno wartą, aby o niej wspomnieć. Chciałam zwrócić uwagę na sposób, w jaki Beyonce zdecydowała się wydać swój album tj. wykorzystała potencjał Internetu, a dokładnie iTunes i portali społecznościowych, bo przecież tymi drogami szybko rozeszły się wieści o płycie. W bezprecendensowy sposób tj., bez wyznaczenia daty premiery, album ukazał się niespodziewanie 13 grudnia 2013 roku i był dostępny na całym świecie jedynie w serwisie iTunes. Natomiast fizycznie album był dostępny w sklepach dopiero 20 grudnia 2013 roku. Od pierwszego dnia tj. od 13 grudnia bił rekordy popularności w serwisie iTunes i było o nim głośno z uwagi na niestandardowy sposób premiery. Artystka twierdzi, że nie ma w tym pomyśle żadnych zabiegów marketingowych. Jednak przyglądając się dokładniej całej sytuacji można dostrzec, że wszystkie działania (w tym marketing szeptany) były wcześniej zaplanowane. Co więcej, przed samymi Świętami Bożego Narodzenia, Beyonce pojawiła się „niespodziewanie” w jednym z supermarketów, gdzie cierpliwie pozowała do zdjęć m.in. półce z jej płytą, a nawet zapłaciła za część rachunków klientów sklepu. Oczywiście artystka zadbała o to, by relacje z wydarzenia rozprzestrzeniały się w Internecie, YouTube i czy portalach społecznościowych. Zarówno firmy jak i osobistości, muszą poszukiwać niestandardowych form na promocję i rozgłos. Po 20 tygodniach album Beyonce utrzymuje się wysoko na 8 miejscu listy Billboard.

Odwaga, wykorzystanie niestandardowych form promocji przez Internet często popłaca i spotyka się z pozytywna reakcją fanów i użytkowników Internetu.

Inne ciekawe teksty można znaleźć klikając w >>> ARTYKUŁY

 


Moje najnowsze wpisy

 

Jaka powinna być strona WWW spółki giełdowej?

niedziela 01/05/2016

Każda strona internetowa jest inna. Zależy to od branży, rodzaju prowadzonej działalności czy też samej firmy. Dziś chciałabym się przyjrzeć stronom spółek giełdowych. Jakie powinny…


Jaka powinna być strona internetowa firmy z branży budowlanej

czwartek 07/04/2016

Z uwagi na rozwój i rosnącą popularność urządzeń mobilnych zmieniają się zachowania i oczekiwania użytkowników co do wyglądu i funkcjonalności stron. Warto wiedzieć jak podnieść…


Jak działa wyszukiwarka internetowa?

piątek 18/03/2016

Jak wypromować już istniejącą stronę internetową firmy? Jeśli postawione wyżej zapytanie dosyć często pada w firmie, ten artykuł jest bardzo istotny. Niezwykle przydatne przy promocji każdej firmy,…


Oceń swoją stronę internetową zanim zrobią to inni użytkownicy

wtorek 26/01/2016

Sprawdź czy Twoja witryna jest na szóstkę. Zweryfikuj ile punktów w 6-stopniowej skali dostanie strona internetowa Twojej firmy. Z uwagi na rozwój i rosnącą popularność urządzeń mobilnych zmieniają…


Pokolenie X, Y, Z - dobierz marketing do Twojej grupy docelowej

piątek 08/01/2016

Znajomość nawyków grupy docelowej, ich wyznawanych wartości czy preferencji może pomóc marce zweryfikować obecną strategię komunikacji oraz dopracować procesy i przekaz, by był spójny w…


Agencja Migomedia prezentuje trendy w marketingu na 2016

czwartek 31/12/2015

Dziś jest szczególny czas na przygotowanie planów i wyznaczania nowych celów marketingowych. Warto zaplanować działania na 2016 rok, by skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji…


Infografika - 7 trendów w projektowaniu stron internetowych

czwartek 29/10/2015

Z uwagi na rozwój i rosnącą popularność urządzeń mobilnych zmieniają się zachowania i oczekiwania użytkowników co do wyglądu i funkcjonalności stron. Warto wiedzieć jak podnieść…


Wielka czy mała litera... - infografika

czwartek 08/10/2015

Wybór wielkich lub małych liter w nazwie marki powinien wynikać z tego, co ma ona do przekazania potencjalnemu klientowi. Wielkość użytej czcionki może być oczywiście…


7 powodów porzucania koszyka w e-sklepach - infografika

piątek 21/08/2015

Termin „porzucony koszyk” dotyczy sytuacji, gdy klient sklepu internetowego wyraża chęć zakupu jakiegoś produktu poprzez dodanie go do wirtualnego koszyka, ale nie finalizuje tej transakcji…


Infografika - 7 najczęściej spotykanych nieprawidłowości na stronach mobilnych

wtorek 14/07/2015

Według raportu mShopper przygotowanego przez agencję badawczą Mobile Institute z urządzeń mobilnych korzysta w Polsce prawie 70% internautów. Największą grupę osób korzystających ze smartfonów stanowią…