AIDA i AIDAL – „klucz” do większości decyzji zakupowych.


wtorek 27/11/2012

Kupujemy wszyscy, częściej, rzadziej, ale to robimy. Mimo tego, że większość z nas zdaje sobie sprawę, że to głównie za sprawą reklamy wybieramy poszczególne produkty to i tak jesteśmy na nią podatni. Jednak co sprawia, że niektóre z produktów wybieramy częściej, inne mniej, a jeszcze innych nie wybieramy wcale. Dziś postanowiłam poruszyć temat tworzenia skutecznych tekstów reklamowych.

AIDA i AIDAL – czarodziejskie słowa

Warto zacząć od wyjaśnienia co oznaczają właściwie tajemnicze skróty AIDA i  AIDAL.

AIDA to skrót od słów

Attention (Uwaga)

Interest (Zainteresowanie)

Desire (Potrzeba)

Action (Akcja)

Poszerzona wersja to AIDAL

Loyalty (Lojalność)

Skoro już wiemy o czym jest mowa, możemy przejść do tego jak należy tworzyć skuteczne teksty.

1. Uwaga

Dany produkt, reklama, artykuł musi przykuć naszą uwagę. W przypadku artykułu jednym z decydujących czynników jest tytuł. Łatwo się domyślić, czemu gazeta Fakt ma największy nakład. Sensacyjność nagłówków, tragiczne historie i kontrowersyjne tematy przyciągają tłumy czytelników.

Pierwsze kilka sekund, które poświęcasz na „skanowanie” gazety czy serwisu internetowego  jest decydujące. Zauważyłam, że wchodząc na onet.pl, moją ciekawość przykuwa intrygujący tytuł artykułu, którego treść ma wątpliwą wartość literacką. Oczywiście uwagę może też zwracać sam autor danego artykułu. Gdy pierwszy raz odwiedziłam ten serwis moją uwagę przykuł blog prezentera Teleexpressu M. Orłosia.

2. Zainteresowanie

a) Moim sposobem na zainteresowanie czytelnika jest wytłuszczanie (boldowanie) ważniejszych treści. Dzięki temu czytelnik może szybko i łatwo skanować tekst i odczytać sens artykułu, jeśli nie ma cierpliwości i ochoty czytać go całego.

b) Oczywiście sama treść jest najważniejsza. Na początku postu, artykułu czy oferty na stronie www warto opowiedzieć ciekawą historię, podać praktyczny przykład. Udowodniono, że ludzie lubią czytać różne intrygujące historie.

c) Najważniejsze informacje warto zawrzeć na początku bądź na końcu artykułu. Czytamy najczęściej pierwszy i ostatni akapit. Eksperci od wpływu, perswazji i e-marketingu używają PS jako skutecznego narzędzia marketingu. Możesz umieścić ważną informację w PS (Post Scriptum lub jeśli ktoś woli Potężny Sprzedawca). W ofercie marketingowej również możesz umieścić PS. Oto przykład wykorzystania PS w ofercie:

PS. Wspomniany produkt kupisz w sklepie X

PS. Podobne artykuły możesz znaleźć na stronie X

d) Opowiadając ciekawą historię, dochodząc do punktu kulminacyjnego lub pointy możemy zrobić punkt zwrotny i zacząć pisać o właściwym temacie. Czytelnik zaintrygowany, chcący poznać dalszy przebieg historii będzie kontynuował czytanie naszej oferty w celu poznania zakończenia

e) Nie wiem jak Ty, ale ja cenię sobie artykuły urozmaicone poczuciem humoru i historiami z życia (własnymi doświadczeniami, przykładami zastosowania rad, oferowanego produktu, itd.)

f) Jasność wypowiedzi i wypunktowanie (oraz wyboldowanie) ważnych kwestii ułatwia czytanie i wpływa korzystnie na zainteresowanie.

g) Warto urozmaicać treść pytaniami, niedokończonymi zdaniami.

h) Cytaty wpływają na wiarogodność tekstu. Jeśli piszesz, że Twój produkt jest skuteczny, podaj przykładowe wypowiedzi zadowolonych klientów.

i) Przy pisaniu oferty zachowaj prostotę i pisz krótkimi zdaniami. Łatwiej się czyta, a tekst jest bardziej dynamiczny.

j) Dłuższe akapity oddzielaj nagłówkami.

k) Zobacz jak fachowcy dbają o zachowanie formy, która sprzyja utrzymaniu zainteresowania. Zobacz jak wygląda artykuł w Gazecie Wyborczej, czy Fakcie. Badania wykazały, że łączenie elementów graficznych i tekstowych pomaga w zapamiętywaniu i wpływa pozytywnie na kreatywność.

3. Potrzeby

Pisząc ofertę reklamową, koniecznie opisz, jakie korzyści będzie miał klient. A może potrafisz kreować potrzeby klienta? Sztuką jest uświadomienie klientowi potrzeby posiadania produktu. Pisz o korzyściach (najlepiej popartych przykładami) płynących z używania produktu. Podczas konstruowania oferty, pomyśl, co wpływa na decyzje Twojego potencjalnego klienta. Niektórych klientów przyciąga limitowana ilość egzemplarzy. Inni cenią sobie wartość dodaną (bonusy, rabaty, doradztwo). Jasno określony czas promocji lub dostępności produktu może zmobilizować klienta. Informacja, iż dana promocja nigdy się nie powtórzy, może nakłonić klienta do zakupu.

4. Akcja

Przy sporządzaniu oferty poproś o wykonanie Najbardziej Oczekiwanej Akcji: o zakup produktu, o odwiedzenie innej strony WWW, zapisanie się na newsletter (na listę mailingową), o wysłanie zapytania. Zaskakujące, jak mało sprzedawców prosi o wykonanie pożądanej akcji. Twoja oferta czy ulotka reklamowa powinna zawierać prośbę o dokonanie przez klienta pożądanej akcji.

Oto przykłady prośby:

Odwiedź nasz sklep na ul….

Na stronie internetowej Twoja prośba może brzmieć: Kup teraz / Zapisz się na darmowy kurs mailingowy / Kliknij tutaj / Ściągnij darmowy fragment

5. Lojalność

Programy lojalnościowe: karta stałego klienta, zniżki na zakup kolejnych produktów, oferowanie gratisu przy kolejnym zakupie powodują, iż klient powraca. Zrób wszystko, by zyskać stałego klienta. Szukanie i pozyskiwanie nowych klientów jest bardziej czasochłonne i bardziej kosztowne. Pozwól klientowi poczuć się ważną osobą.  Skoro klient zdecydował się na nas, zróbmy wszystko, by stał się naszym stałym klientem i nie odszedł do konkurencji.


Moje najnowsze wpisy

 

Jaka powinna być strona WWW spółki giełdowej?

niedziela 01/05/2016

Każda strona internetowa jest inna. Zależy to od branży, rodzaju prowadzonej działalności czy też samej firmy. Dziś chciałabym się przyjrzeć stronom spółek giełdowych. Jakie powinny…


Jaka powinna być strona internetowa firmy z branży budowlanej

czwartek 07/04/2016

Z uwagi na rozwój i rosnącą popularność urządzeń mobilnych zmieniają się zachowania i oczekiwania użytkowników co do wyglądu i funkcjonalności stron. Warto wiedzieć jak podnieść…


Jak działa wyszukiwarka internetowa?

piątek 18/03/2016

Jak wypromować już istniejącą stronę internetową firmy? Jeśli postawione wyżej zapytanie dosyć często pada w firmie, ten artykuł jest bardzo istotny. Niezwykle przydatne przy promocji każdej firmy,…


Oceń swoją stronę internetową zanim zrobią to inni użytkownicy

wtorek 26/01/2016

Sprawdź czy Twoja witryna jest na szóstkę. Zweryfikuj ile punktów w 6-stopniowej skali dostanie strona internetowa Twojej firmy. Z uwagi na rozwój i rosnącą popularność urządzeń mobilnych zmieniają…


Pokolenie X, Y, Z - dobierz marketing do Twojej grupy docelowej

piątek 08/01/2016

Znajomość nawyków grupy docelowej, ich wyznawanych wartości czy preferencji może pomóc marce zweryfikować obecną strategię komunikacji oraz dopracować procesy i przekaz, by był spójny w…


Agencja Migomedia prezentuje trendy w marketingu na 2016

czwartek 31/12/2015

Dziś jest szczególny czas na przygotowanie planów i wyznaczania nowych celów marketingowych. Warto zaplanować działania na 2016 rok, by skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji…


Infografika - 7 trendów w projektowaniu stron internetowych

czwartek 29/10/2015

Z uwagi na rozwój i rosnącą popularność urządzeń mobilnych zmieniają się zachowania i oczekiwania użytkowników co do wyglądu i funkcjonalności stron. Warto wiedzieć jak podnieść…


Wielka czy mała litera... - infografika

czwartek 08/10/2015

Wybór wielkich lub małych liter w nazwie marki powinien wynikać z tego, co ma ona do przekazania potencjalnemu klientowi. Wielkość użytej czcionki może być oczywiście…


7 powodów porzucania koszyka w e-sklepach - infografika

piątek 21/08/2015

Termin „porzucony koszyk” dotyczy sytuacji, gdy klient sklepu internetowego wyraża chęć zakupu jakiegoś produktu poprzez dodanie go do wirtualnego koszyka, ale nie finalizuje tej transakcji…


Infografika - 7 najczęściej spotykanych nieprawidłowości na stronach mobilnych

wtorek 14/07/2015

Według raportu mShopper przygotowanego przez agencję badawczą Mobile Institute z urządzeń mobilnych korzysta w Polsce prawie 70% internautów. Największą grupę osób korzystających ze smartfonów stanowią…