Badania dowodzą, że wizerunek marki w Internecie wpływa na branding. Reklama w Internecie zwiększa spontaniczną świadomość marki o 4% (Forrester Research). Dodatkowo te same badania dowodzą, że marketing w mediach tradycyjnych (telewizja i druk) zwiększa świadomość marki o 9%, ale marketing w mediach tradycyjnych połączony z reklamą online aż o 14%. Wiele raportów potwierdza, że reklama online może pozytywnie wpłynąć na branding a efekty są mierzalne (Meskauskas, 2001). Badania iProspect i Forrester Research, dowodzą, że reklama typu display (potocznie: reklama bannerowa) jest efektywna w podnoszeniu wartości marki, szczególnie gdy jest wsparta marketingiem w wyszukiwarkach (SEM) – pozycjonowanie w wynikach organicznych (SEO) i reklama Adwords).
Badanie w Niemczech dla MSN przeprowadzone przez the European Interactive Advertising Association ujawniło, że przedsiębiorstwa, które reklamują się w Internecie, zwiększają zasięg o dodatkowe 16% (nie licząc 48% zasięgu telewizji).
Za przykład może posłużyć kampania reklamująca kanapkę przeprowadzona przez McDonald’s w Wielkiej Brytanii. Przeniesienie 20% budżetu z reklamy off-line na reklamę w Internecie poskutkowało 13% wzrostem świadomości produktu. Gdyby owe 20% zostało wydane na media tradycyjne, wzrost świadomości produktu wyniósłby zaledwie 2%.
Kolejne ciekawe badanie panelowe zostało przeprowadzone przez NFO Infratest. 2000 osób, które prowadziły pamiętniki papierowe, zapytano o przypomnienie sobie kampanii marketingowych sześciu znanych marek. Odpowiedzi dały do myślenia, bo spośród reklam emitowanych tylko w telewizji, badani przypomnieli sobie ok. 22,%. Natomiast spośród reklam widzianych tylko w Internecie, badani potrafili przywołać w pamięci blisko 5%. Jednakże respondenci potrafili sobie przypomnieć aż 31% reklam, jeśli reklamy te pojawiły się zarówno w telewizji, jak i w Internecie.
Dodatkowo reklama w Internecie, dzięki dużym możliwościom targetowania, pozwala na dotarcie do bardzo wąskiej grupy docelowej. Zdarza się, że do niektórych wąskich grup docelowych ciężko jest dotrzeć za pomocą tradycyjnych form przekazu, a telewizja jest zbyt kosztowna (Harvey, 2003).
Infografika – 6 kluczowych czynników brandingu w Internecie
Kreowanie wizerunku marki jest wyzwaniem wielu zarządów, gdyż odbywa się na wielu płaszczyznach organizacji. Branding to nie tylko warstwa wizualna – to również strategia dotarcia do konsumenta i pozostawania z nim w kontakcie, dlatego tak ważne jest zaangażowanie kierownictwa. Jeśli obecność marki w Internecie jest niewystarczająca lub zaniedbana, warto zastanowić się na jej intensyfikacją. Branding w Internecie jest mierzalny i może być monitorowany co umożliwia kontrolę efektów i kalkulację wydatków.
Po więcej ciekawych tekstów zapraszam do działu >>> ARTYKUŁY