Podobno 55% internautów w Polsce korzysta z mobilnego internetu czyli kolejne pomieszanie interpretacyjne.


czwartek 24/11/2011

Wczoraj w wielu serwisach tematycznych pojawiła się informacja, że już 55% Polaków korzysta z mobilnego internetu! Na pierwszy rzut oka, wygląda fascynująco, ale po wgłębieniu się w dane widzimy, że 79% z nich używa do tego celu komputerów przenośnych popularnie nazywanych laptopami.

Zaraz, zaraz, to korzystają z mobilnego internetu, czy korzystają z mobilnego dostępu do internetu??

A to już dwie rozłączne rzeczy. I wynika z tego, że nie mamy w Polsce ponad połowy mobilnych internatów – czyli użytkowników, korzystających z mobilnych treści internetowych – bo to treści definiują, czy dany serwis czy aplikacja są mobilne czy też nie, – tylko ponad połowa z polskich internautów korzysta z mobilnego dostępu do internetu.

Jeżeli przyjmiemy, że definiujemy mobilny internet, jako technologiczną formę dostępu do sieci za pośrednictwem modemów GSM to rodzą się nam kolejne pytania:

Czy użytkownik korzystający z popularnego laptopa poprzez WiFi jest mobilnym internautą czy też nie? A co z tymi, którzy przeglądają mobilne treści na swoich smartfonach również łącząc się z siecią przez WiFi? Są mobilni czy nie?

Mobilny internet to medium! Strony i aplikacje specjalnie zbudowane pod kątem korzystania z nich za pomocą urządzeń mobilnych, a nie forma połączenia z globalną siecią! To naprawdę nie jest to samo, szczególnie z punktu widzenia wydawców treści, tak samo jak i z punktu widzenia reklamodawców, którzy chcą emitować reklamy w mobilnym internecie, choćby uzupełniając kampanie prowadzone w "tradycyjnej" sieci.

Drodzy koledzy dziennikarze i inni publikujący wyniki badań, zwróćcie proszę na to uwagę – bo niefortunnie myląc pojęcia "mobile internet" i "mobile internet access" powodujecie niepotrzebne zamieszanie.

Z góry Wam dziękuję w imieniu braci marketingowej związanej z mobilnym internetem.


Moje najnowsze wpisy

 

Mobilny Internet a Gemius, czyli coraz ciemniej zamiast jaśniej

środa 21/09/2011

Od samego pojawienia się jako medium, mobilny Internet cierpi na brak rzetelnych badań. Mnogość systemów operacyjnych, praktycznie brak cookies, treści dostępne zarówno w formie lekkich…


Telewizja, Internet i... trzeci ekran

środa 11/05/2011

Pogoń za skutecznym dotarciem z reklamą do konsumenta zdaje się nie  mieć końca. Reklamy wydają się być wszędzie. Krzyczą w przestrzeni publicznej, są elementem mediów,…


Papier wszystko przyjmie

środa 30/03/2011

A raczej Internet. Niedawno jeden z największych polskich serwisów społecznościowych ogłosił, że miesięcznie generuje 500 milionów odsłon mobilnych! W porównaniu do „tradycyjnego” internetu (przeglądanego za…


Wiosna, wiosna...

wtorek 22/03/2011

W powietrzu pachnie wiosną. Tylko patrzeć, jak zazielenią się trawnik, zakwitną drzewa i krzewy, a młodzież gromadnie obsiądzie ławki i gastronomiczne stoliki.  Cóż w tym…


Gdzie się podziały…

środa 09/03/2011

A może, gdzie się podziali? Gdzie Ci wszyscy, którzy z zapałem i odwagą godną zdobywców Dzikiego Zachodu budowali zręby komunikacji reklamowej w Polsce? Szukali i…


Nie ma dnia bez...

poniedziałek 14/02/2011

Nie, nie o Smoleńsku czy Kubicy tym razem, a o mobilnym Internecie. Coraz więcej rzeczy robimy z komórką, przez komórkę, za pomocą komórki… Chodzi o…


Tramwaj w komórce

piątek 28/01/2011

Czego to ludzie nie wymyślą? Zadaję sobie to retoryczne pytanie dosyć często, bo w ostatnich czasach rzeczywistość zaczyna przypominać filmy czy opowiadania SF. Patrząc na…


Quo vadis homine?

wtorek 25/01/2011

Za oknem śnieg, w ręku filiżanka z kawą i codzienna prasówka. Odpuściłem wczoraj, zdając się na radio, ale dzisiaj nadrabiam zaległości. Z zaciekawieniem czytam materiał…


Zimowy weekend nadchodzi

piątek 21/01/2011

Zima w kalendarzu, ale nie za oknem. Ale zaczęło padać. Nie zazdroszczę kierowcom, ale szusowanie po świeżym śniegu, ta niepowtarzalna muzyka krawędzi tnących białą masę,…


Pomieszanie z poplątaniem czyli mobilny Internet po polsku.

czwartek 20/01/2011

Koniec starego i początek nowego roku to zwyczajowo czas podsumowań, wyciągania wniosków, prognoz i przewidywań na kolejne 12 miesięcy. Ponieważ sporo się działo w ubiegłym…