Znajomy, który pojęcia nie ma o tym, jak funkcjonuje świat współczesnych mediów, a już kompletnie nie zna się na mechanizmach będących oczywistością w globalnej sieci, podzielił się pewnym doświadczeniem i spostrzeżeniem. „Chciałem kupić pewne urządzenie, bo stare po latach służby odmówiło współdziałania. Ponieważ dawno nie robiłem tego typu zakupów, chciałem się zorientować, jaka jest oferta, ile takie coś aktualnie kosztuje i gdzie można kupić. Co prawda córka namawiała mnie, żebym po prostu kupił przez internet, ale ja muszę nie tylko obejrzeć, lecz też dotknąć, zanim coś kupię. Chciałem w sieci tylko zdobyć trochę informacji”.
„Rozumiem” – powiedziałem, aby zachęcić go do dalszej opowieści. Mówił więc dalej: „Nie powiem, sporą i pomocną wiedzę uzyskałem. Dzięki niej nie musiałem wędrować od sklepu do sklepu. Wystarczyło pójść do jednego, w którym mieli dokładnie to, czego potrzebowałem. Kupiłem i zapomniałem o sprawie. Ale internet nie zapomniał. Chociaż już znalazłem i nabyłem odpowiednie urządzenie, wciąż wyświetlają mi się reklamy zachęcające mnie do jego kupienia. To idiotyczne i irytujące” – powiedział znajomy, nerwowo uderzając dłonią w kolano. „A jak poskarżyłem się córce, to się roześmiała i oświadczyła, że po prostu jestem ofiarą personalizacji contentu. Co to za personalizacja, skoro wciąż reklamują mi coś, co już mam?” – znów przyłożył swojej nodze, jakby była czemukolwiek winna.
Już miałem na końcu języka jakąś płytką uwagę o „wielkim bracie”, który jednak nie wszystko widzi i wielu rzeczy wciąż nie wie, gdy nagle uświadomiłem sobie, że dostosowywanie formy i treści przekazu do odbiorcy nie jest niczym nowym, a tym bardziej nie jest zdobyczą ani odkryciem nowych technologii. I wcale nie dotyczy tylko reklam. To praktyka bardzo stara i wielokrotnie sprawdzona. Łatwiej dotrzeć do człowieka, jeśli poda mu się coś, czym jest faktycznie zainteresowany. Ale też łatwiej do niego dotrzeć, jeśli treść przekaże mu się w formie najbardziej odpowiadającej jego sposobowi percepcji, jego możliwościom intelektualnym, a także jego emocjom.
Spotkałem się jednak niedawno z opinią, że daleko posunięta personalizacja treści jest w istocie depersonalizacją odbiorcy. Dlaczego? Ponieważ jest faktycznym ograniczeniem jego wolności w poznawaniu świata. Jest, jak to ktoś powiedział, zamykaniem go w złotej klatce. Intensywna personalizacja przekazu powoduje, że obraz rzeczywistości, który do niego dociera, jest niemal całkowicie skonstruowany „pod niego”. Nie tylko pod jego zainteresowania i potrzeby, ale również pod jego przekonania, wyobrażenia, złudzenia, sposób rozumowania, poziom wiedzy itd. Taki ktoś zaczyna żyć w ogromnej ułudzie, w nieistniejącym świecie zbudowanym specjalnie da niego. W świecie istot do niego bliźniaczo podobnych, które widzą, słyszą, czują, myślą i postępują tak, jak on.
Życie w takim świecie może i jest wygodne, ale chyba jednak mało rozwijające.
Tekst powstał jako felieton dla radia eM
cialis retail pricecialis online western union cheap cialis Buy Cialis 60 mg
donde comprar cialis en chilegeneric cialis online usa master card Buy Cialis http://xcialis20mg.com
i want to buy cialisacquistare cialis generico Buy Cialis 20 mg http://xcialis20mg.com
cialis without prescialis proberen Cialis 10mg xcialis20mg.com
bacheca incontri gay brescia contactos mujeres valdepeГ±as bakeca incontri cagliari gay
backeka incontri gay vibbo las palmas de gran canaria incontri gay capri
incontri gay genova vivastreet mil anuncios gay zaragoza incontri gay toma
incontri marche gay milanuncios gatos regalo piacenza incontri gay
incontri cuneo gay chica busca chico vitoria taranto incontri gay
incontri isernia gay traductor euskera castellano gratis incontri gay urbino
incontri gay a salerno ora milanuncios pasion badajoz incontri taurianova gay
incontri gay ca ponferrada gay bacheka incontri salerno gay
video di incontri gay irc hispano sevilla gay sborrare video incontri
can i buy viagra using paypal https://paradiseviagira.com where can you buy viagra with paypal?
losartan potasico y viagra buy viagra pills uk je prend du viagra a 20 ans
buy viagra online using paypal over the counter viagra online cost of viagra australia
female viagra online uk sildenafil 20 mg tablet brand viagra canada
literature review for research paper websites that write essays for you college experience essay
cialis black uk 36 hour cialis walmart cialis pharmacy
buy generic cialis canadian online pharmacy no prescription cialis dapoxetine cialis sales canadian
viagra without a perscription viagra johannesburg brandnameviagra
viagra trial packs without prescription viagra online, mastercard viagra generic canada
can you buy real viagra without a prescription
how to buy cheaper cialis
cialis india pharmacy ren Soito
buy viagra kamagra uk
generic viagra online canadian pharmacy
buy levitra spain safe ren Soito
drugstore beetle treatment for erectile dysfunction tops pharmacy
rx pharmacy best canadian pharmacy best drugstore eye cream
where to buy viagra buy viagra cheap usa viagra sale online near south bend [url=http://acialaarx.com/]multiple orgasms viagra[/url] ’
buy viagra in singapore rx pharmacy viagra what to do if viagra doesn\’t work [url=http://genericrxxx.com/]over the counter viagra for sale in ireland[/url] ’