Media społecznościowe wymagają poważnego traktowania


czwartek 13/10/2011
2

Media społecznościowe nie są substytutem rzeczywistości lecz jej przedłużeniem. W wymiarze biznesowym ma to ogromne znaczenie, bo wiąże się z możliwością osiągania realnych korzyści w świecie rzeczywistym – dzięki wykorzystaniu nowych możliwości, które social media oferują. Jak firma czy marka powinna działać w social media, by mieć z tego profit w tak zwanym realu? Postawić na spontaniczność, czy może raczej budować swój wizerunek w sposób przemyślany, konsekwentny i systematyczny?

Odpowiedź na powyższe pytanie – jak to zwykle bywa – leży gdzieś pośrodku. Działania w mediach społecznościowych – co wynika z ich charakteru i oczekiwań użytkowników – wymagają specyficznego podejścia, którego ważnym elementem jest spontaniczność, nieszablonowość, oryginalność. Z drugiej jednak strony, myli się ten, kto myśli, że promocja marki czy firmy w tego typu serwisach może być totalną improwizacją. Strategia i dobre zaplanowanie aktywności w społecznościach jest równie ważne jak kreatywność, oryginalność i umiejętność wciągania sympatyków marki w interakcję.

Liczby to nie wszystko

Skuteczność działań marketingowych w mediach społecznościowych powinna być rozpatrywana nie tylko w kontekście liczby sympatyków, których pozyskała firma czy marka lecz także w kontekście umiejętności ich długofalowego zaangażowania w komunikację. Coraz większa uwaga, jaką marketerzy przywiązują do precyzyjnych wskaźników i statystyk obrazujących skuteczność komunikacji w social media, powinna cieszyć, bo pokazuje coraz lepsze rozumienie czym narzędzia typu Facebook są i jak wielkie możliwości marketingowe dają. Coraz liczniejsze i bardziej różnorodne statystyki pozwalają administratorom i zleceniodawcom (właścicielom firm, brandów, marketerom itp.) precyzyjnie i wszechstronnie zmierzyć efektywność social media marketingu. Co ważne, dane, które można w ten sposób uzyskać, to nie tylko dane ilościowe, ale także  jakościowe, analizujące obecność marki czy firmy w Internecie w szerokim, kontekstowym ujęciu (np. wdrożone ostatnio na Facebooku „People Talking About”).

Nie sposób krótko powiedzieć jaki content jest najbardziej skuteczny jak chodzi o budowanie wizerunku brandu czy firmy w mediach społecznościowych. Uniwersalnego przepisu na sukces nie ma, bo i nie ma dwóch identycznych firm czy marek. Można jedynie pokusić się o parę  uwag, które można odnieść do większości tego typu działań. Od czego więc zacząć?

Gdzie jesteś, marko?

Podstawą skuteczności marketingu i promocji w społecznościach jest dogłębne poznanie grupy docelowej marki czy firmy, do której komunikacja ma być skierowana. Jeśli zależy nam, by ludzie nas słuchali, posłuchajmy najpierw kim są i co ich interesuje! Nie mniej ważne jest także dokładne określenie charakteru samego brandu czy zdefiniowanie jak firma jest postrzegana w danym momencie. Im bardziej działania w społecznościach są dopasowane do charakteru marki czy filozofii firmy oraz oczekiwań tych, do których chce trafić – tym lepiej.

Warto rozmawiać

Istotnym czynnikiem wpływającym na skuteczność działań w tych kanałach jest szczerość i autentyczność. Wiąże się to nie tylko z wymogiem otwartości w komunikacji, ale także z koniecznością nieustannego dialogu i umiejętnością prowadzenia go nawet w sytuacjach kryzysowych lub z osobami niekoniecznie pozytywnie nastawionymi do danej marki. Należy być przygotowanym na to, że w social media trzeba rozmawiać nawet wtedy, gdy ta rozmowa jest czy może być trudna.

Prosto i zabawnie?

W social media najlepiej sprawdzają się działania atrakcyjne i nieszablonowe, będące szansą na zainteresowanie internautów i w konsekwencji – zaangażowanie ich w komunikację. Jednocześnie, nie należy wymagać od sympatyków marki czy firmy wiele wysiłku – dialog z firmą lub marką w social media powinien być przyjemnością. Komunikacja powinna być zatem prosta w formie i lekka w treści. Osoby korzystające z serwisów społecznościowych oczekują w nich przede wszystkim rozrywki, o czym trzeba pamiętać także w kontekście działań biznesowych. Wszelkie lekkie formy aktywizujące uczestników (np. konkursy) pozwolą zwiększyć ich zaangażowanie i przyciągnąć uwagę kolejnych.

Niech jednak nikogo nie zwiedzie lekkość mediów społecznościowych. Social media mimo ich – co do zasady – swobodnego charakteru, umożliwiającego dialog marki czy firmy z jej klientami na partnerskim poziomie, jako narzędzie budowania wizerunku i skuteczny oręż marketingowy wymagają jak najbardziej poważnego traktowania. Otwierają przed firmami i markami nowe możliwości, ale – aby przynieść im realny zysk – wymagają doświadczenia i umiejętnego działania, dopasowanego do całości działań marketingowych danego brandu.

Mowa srebrem, słuchanie – złotem?

W social media marki i firmy powinny być sobą, bo na dłuższą metę tylko komunikacja oparta na szczerości i prawdziwości przekazu może przynieść im korzyści. Powinny także pokazać swoje nowoczesne oblicze i  – nawet gdy stoi za nimi długoletnia tradycja – młodego ducha. Z drugiej jednak strony, społeczności wymagają odpowiedzialnego podejścia w tym sensie, że konieczna jest i konsekwencja, i systematyczność, i umiejętność realistycznego oraz krytycznego spojrzenia na markę, firmę czy instytucję. Dzięki działaniom w mediach społecznościowych można osiągnąć wiele, gdy będzie się słuchać odbiorców i mówić do nich o tym, co dla nich ważne, w sposób, który sprawi, że będą chcieli słuchać. Proste, a jednocześnie jakże trudne!


Komentarze 2 Dodaj komentarz

 
  1. Moja refleksja jest taka, że media społecznościowe są przedłużeniem rzeczywistości, a w wielu obszarach jednak jej substytutem (spotkania twarzą w twarz, prawdziwe interakcje, budowanie głębszych relacji, lojalności, zaufania).
    „Podstawą skuteczności marketingu i promocji w społecznościach jest dogłębne poznanie grupy docelowej marki czy firmy, do której komunikacja ma być skierowana.” – jest to warunek skutecznej komunikacji we wszystkich mediach, nic szczególnego dla społecznościowych.
    „W social media marki i firmy powinny być sobą, bo na dłuższą metę tylko komunikacja oparta na szczerości i prawdziwości przekazu może przynieść im korzyści.” – w 100% zgoda, to samo dotyczy każdego obszaru, na którym obecne są marki.
    Ciekawy artykuł i gratuluję odwagi w podjęciu tematu. Pozdrawiam.

       Odpowiedz
    3
    3
    • Dziękuję za Pana uwagi i spostrzeżenia. Cieszę się że tekst Pana zainteresował. Pisząc, że media społecznościowe są przedłużeniem rzeczywistości miałam na myśli głównie to, że kontakty i interakcje nawiązywane w tego typu kanałach dotyczą osób, z którymi stykamy się także w świecie realnym. Są to nasi klienci, partnerzy, znajomi, osoby, które zetknęły się z firmą czy marką np. na konferencji, kupiły produkt danej marki. Jak Pan jednak słusznie wspomniał są tez takie obszary, w których można powiedzieć, że social media zastępują relację w realnym świecie.
      Pozdrawiam!

         Odpowiedz
      3
      3

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


dwa + 4 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Socialbuying, czyli powód do radości dla marek

wtorek 17/07/2012
1210

Po społecznościowym czytaniu, słuchaniu muzyki, oglądaniu filmów nadchodzi czas na społecznościowe kupowanie. Facebook zamierza wprowadzić w najbliższym czasie opcję, dzięki której możliwe będzie informowanie znajomych…


Cele marek w social media a oczekiwania internautów wobec nich

piątek 06/07/2012
144

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska przy współpracy z ARBO Interactive, Grupą IQS, OPI, SWPS i WP.pl opublikował ostatnio wyniki badania „A Ty komu ufasz?”,…


Apetyt na wiedzę. Refleksje po Internet ASAP

wtorek 19/06/2012
2

Marketerzy chcą być na bieżąco z nowinkami i trendami dotyczącymi Internetu. Zwłaszcza z tymi, które mogą wykorzystać w codziennej pracy i działaniach dla swojej marki.Słuszność…


Internet odporny na kryzys

środa 23/05/2012
2

„Kryzys” jest od dłuższego czasu hasłem odmienianym w mediach przez wszystkie przypadki. Ale branży interaktywnej – jako jednej z niewielu – kryzys nie doświadczył zbyt…


Po co marketerom udział w konferencjach?

poniedziałek 21/05/2012
1

Zanim skończysz czytać ten tekst, użytkownicy Facebooka opublikują na swoich tablicach 174 tysiące fotografii, na YouTube pojawi się 60 godzin nowego materiału wideo, a na…


Timeline dla firm i marek - za i przeciw

czwartek 08/03/2012
1

Wprowadzona w zeszłym tygodniu opcja Timeline dla marek i firm na Facebooku to szansa dla reklamodawców na jeszcze skuteczniejsze dotarcie z ofertą do swojej grupy…


5 porad dla marketerów jak zapewnić marce skuteczność w Internecie w 2012 (i nie tylko)

sobota 07/01/2012
13

U progu nowego roku różnego rodzaju podsumowań i prognoz uniknąć się absolutnie nie da. Tak już jest, że gdy coś się kończy a coś zaczyna,…


Subiektywna lista wyzwań dla branży interaktywnej na 2012

czwartek 05/01/2012
21

Jeśli przepowiednie okażą się prawdziwe, czeka nas w – dopiero co rozpoczętym – 2012 koniec świata. Póki co jednak mamy początek – roku, planowania budżetów…


Sympatia dłużej niż na chwilę

poniedziałek 26/12/2011
0

Jeszcze niedawno zastanawiano się przede wszystkim nad tym, jak przyciągnąć jak największą liczbę sympatyków marki na jej fanpage na Facebooku czy konto w którymś z…


Biznes w świecie wirtualnym, zysk w świecie realnym

poniedziałek 12/09/2011
1

Relacje biznesowe mają dzisiaj nie tylko wymiar czysto handlowy, ale w dużej mierze oparte są na komunikacji, interakcji i dialogu marki czy firmy z konsumentem.…