Cele marek w social media a oczekiwania internautów wobec nich


piątek 06/07/2012
0

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska przy współpracy z ARBO Interactive, Grupą IQS, OPI, SWPS i WP.pl opublikował ostatnio wyniki badania „A Ty komu ufasz?”, poświęconego zaufaniu i oczekiwaniom wobec marek w mediach społecznościowych. Co z punktu widzenia strategii działań marketingowych i budowy wizerunku w Internecie oznaczają deklarowane przez internautów oczekiwania wobec marek?

Obecność w mediach społecznościowych powoli staje się normą także w Polsce oraz wśród rodzimych brandów i firm. Social media świetnie nadają się do budowy zaangażowania w komunikację z marką i długofalowego kształtowania jej wizerunku. Dotyczy to przede wszystkim sektora dóbr szybko zbywalnych, branży rozrywkowej i medialnej, modowej, telekomunikacyjnej, IT itp. Jednocześnie, wspomniane badanie pokazuje, że internauci coraz mniej ufają treściom reklamowym marek w social media, choć je lubią i śledzą oraz wchodzą z nimi chętnie w interakcje. Jest to bardzo ważna informacja z punktu widzenia tych podmiotów, którym zależy na strategicznej i przemyślanej komunikacji ze swoją grupą docelową, a nie tylko na coraz większej liczbie sympatyków nastawionych jedynie na kolekcjonowanie nagród i masowe uczestnictwo w konkursach. Wraz z upływem czasu zmieniają się także oczekiwania konsumentów i ich podejście do rozmaitych marketingowych, promocyjnych i sprzedażowych treści, z którymi codziennie stykają się w serwisach społecznościowych. Co zatem marki powinny wziąć pod uwagę w kwestii swojej skutecznej obecności w tego typu kanałach?

źródło: IAB Polska

Internauci są coraz bardziej wymagający jak chodzi o działania i kierowaną do nich przez firmy i marki w social media komunikację. Badanie „A Ty komu ufasz?" pokazuje wyraźnie, że treści rozrywkowe, śmieszne zdjęcia i teksty to dzisiaj za mało by na dłużej przyciągnąć uwagę użytkownika. Ludzie szukają w social media nie tylko zabawy i rozrywki, ale także wartościowego contentu i treści produktowych. Słowem – by marka skupiła na sobie uwagę na dłużej, musi się więcej nagimnastykować i zaoferować coś, co rzeczywiście będzie dla jej sympatyków istotne, interesujące lub przydatne.

Z przeprowadzonego przez IAB badania wynika, że jako konsumenci i użytkownicy mediów społecznościowych lubimy być zaskakiwani, ale warto by marki robiły to w inteligentny, niestandardowy sposób.  Ponadto, skuteczniejsza niż rozmowa ze wszystkimi naraz może być komunikacja sprofilowana i ściśle dopasowana do potrzeb konkretnej grupy docelowej. Środki i narzędzia marketingowe, a nawet czas i intensywność działań należy dostosować do specyfiki i stylu obecności w mediach społecznościowych, który prezentują odbiorcy danego brandu i jego potencjalni klienci.

źródło: IAB Polska

Zróżnicowana, atrakcyjna komunikacja połączona z umiejętnie wyważonymi proporcjami między działaniami o charakterze informacyjnym i prosprzedażowym a wchodzeniem z sympatykami marki w bliski kontakt i relację opartą na zaangażowaniu i wzajemnym wsłuchiwaniu się w oczekiwania i potrzeby drugiej strony – to klucz do skutecznej obecności marki w social media. Ponadto, pamiętać należy, że wiarygodność i wizerunek marki należy budować systematycznie,a na efekty trzeba trochę poczekać. Liczy się w tym kontekście szczerość, otwartość i uczciwość. Tym, co może pomóc markom w dotarciu do jej klientów jest także – jak pokazuje badanie nieocenione – wsparcie i rekomendacje ze strony znajomych tych osób, o których atencję dany brand zabiega i na których opinii mu zależy.


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


siedem + 7 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Socialbuying, czyli powód do radości dla marek

wtorek 17/07/2012
0

Po społecznościowym czytaniu, słuchaniu muzyki, oglądaniu filmów nadchodzi czas na społecznościowe kupowanie. Facebook zamierza wprowadzić w najbliższym czasie opcję, dzięki której możliwe będzie informowanie znajomych…


Apetyt na wiedzę. Refleksje po Internet ASAP

wtorek 19/06/2012
2

Marketerzy chcą być na bieżąco z nowinkami i trendami dotyczącymi Internetu. Zwłaszcza z tymi, które mogą wykorzystać w codziennej pracy i działaniach dla swojej marki.Słuszność…


Internet odporny na kryzys

środa 23/05/2012
2

„Kryzys” jest od dłuższego czasu hasłem odmienianym w mediach przez wszystkie przypadki. Ale branży interaktywnej – jako jednej z niewielu – kryzys nie doświadczył zbyt…


Po co marketerom udział w konferencjach?

poniedziałek 21/05/2012
1

Zanim skończysz czytać ten tekst, użytkownicy Facebooka opublikują na swoich tablicach 174 tysiące fotografii, na YouTube pojawi się 60 godzin nowego materiału wideo, a na…


Timeline dla firm i marek - za i przeciw

czwartek 08/03/2012
1

Wprowadzona w zeszłym tygodniu opcja Timeline dla marek i firm na Facebooku to szansa dla reklamodawców na jeszcze skuteczniejsze dotarcie z ofertą do swojej grupy…


5 porad dla marketerów jak zapewnić marce skuteczność w Internecie w 2012 (i nie tylko)

sobota 07/01/2012
13

U progu nowego roku różnego rodzaju podsumowań i prognoz uniknąć się absolutnie nie da. Tak już jest, że gdy coś się kończy a coś zaczyna,…


Subiektywna lista wyzwań dla branży interaktywnej na 2012

czwartek 05/01/2012
21

Jeśli przepowiednie okażą się prawdziwe, czeka nas w – dopiero co rozpoczętym – 2012 koniec świata. Póki co jednak mamy początek – roku, planowania budżetów…


Sympatia dłużej niż na chwilę

poniedziałek 26/12/2011
0

Jeszcze niedawno zastanawiano się przede wszystkim nad tym, jak przyciągnąć jak największą liczbę sympatyków marki na jej fanpage na Facebooku czy konto w którymś z…


Media społecznościowe wymagają poważnego traktowania

czwartek 13/10/2011
2

Media społecznościowe nie są substytutem rzeczywistości lecz jej przedłużeniem. W wymiarze biznesowym ma to ogromne znaczenie, bo wiąże się z możliwością osiągania realnych korzyści w…


Biznes w świecie wirtualnym, zysk w świecie realnym

poniedziałek 12/09/2011
1

Relacje biznesowe mają dzisiaj nie tylko wymiar czysto handlowy, ale w dużej mierze oparte są na komunikacji, interakcji i dialogu marki czy firmy z konsumentem.…