Facebookowy slalom pomiędzy regulacjami i Woobox Photocontest


piątek 31/08/2012
1

O konkursach na Facebooku wydawałoby się, że już powiedziano wszystko. Jednak nadal nie ma tygodnia, by gdzieś na jakiejś tablicy nie działo się coś, co nagina lub łamie regulacje platformy dotyczące prowadzenia promocji i konkursów.


Tako rzecze Facebook

Dla przypomnienia „Promocje na Facebooku muszą być obsługiwane wewnątrz aplikacji w serwisie Facebook.com – na stronie kanwy lub w aplikacji na stronie”, a „Rejestracji lub przystąpienia do promocji nie wolno uzależniać od wykonania przez użytkownika jakichkolwiek działań przy użyciu funkcji serwisu Facebook z wyjątkiem dodania znacznika „Lubię to!” do strony, zarejestrowania się w miejscu lub nawiązania połączenia z aplikacją. Przykładowo, nie wolno uzależniać rejestracji ani przystąpienia do promocji od dodania znacznika „Lubię to!” do postu na tablicy lub od umieszczenia na tablicy komentarza lub zdjęcia.” I jeszcze: „Nie wolno używać funkcji serwisu Facebook w charakterze mechanizmu rejestracji lub przystąpienia do promocji. Przykładowo, dodanie znacznika „Lubię to!” lub zameldowanie się w miejscu nie może powodować automatycznej rejestracji lub przystąpienia do promocji;” oraz: „Nie wolno wykorzystywać funkcji serwisu Facebook, takich jak przycisk „Lubię to!”, w charakterze mechanizmu oddawania głosów w ramach promocji.” (Regulamin Facebooka dotyczący promocji)

Jednym słowem: wszystkie konkursy muszą odbywać się za pośrednictwem aplikacji i nie można do nich wykorzystywać „natywnych” funkcji Facebooka (dodawania wpisów, klikania „Lubię to”, dodawania zdjęć do galerii itd.)

Jednak regulamin ten łamią nadal niemal wszyscy – i mali i duzi.

 

Odnalezione „świeżynki”

Przykładowo obecnie Festiwal Polskich Wideoklipów YACH FILM zaprasza nas do głosowania w tegorocznej edycji festiwalu – po kliknięciu przenoszeni jesteśmy na stronę CyberYach 2012, gdzie w informacjach czytamy:

WAŻNE : W pierwszej kolejności należy „polubić” stronę głosowania a następnie wideoklipy. Można oddawać głos w formie „lajka” na wiele wideoklipów. Czas „lajkowania” 24 sierpnia 2012 godz. 0.01 do 30 sierpnia 2012 godz. 23.59.

Filmy są zaprezentowane bezpośrednio na tablicy a użytkownicy przyznają „Lubię to” dla wybranych. Gdzie jest aplikacja do głosowania? Regulamin całej imprezy? Nie chcę pastwić się nad Yachem, skądinąd super przedsięwzięcie, fajne filmy. Jednak to nie sankcjonuje łamania regulaminu serwisu.

Podobnie, chociaż nieco bardziej „chytro” działa Office Depot Polska – tu mamy cykliczny konkurs na tablicy na najciekawszy dopisek do zdjęcia.

W dzisiejszej fotozabawie czekamy na kreatywne i zabawne komentarze do poniższego zdjęcia :-)
Macie czas do 15.30!

Nigdzie nie jest napisane, że to konkurs – jest „zabawa”, nie ma też regulaminu, informacji o nagrodach itp. Teoretycznie Office Depot jest więc „czysty”.

Ale niewątpliwie jest to działanie na granicy Facebookowego „prawa” i pewnie w końcu Facebook się zdenerwuje i wyśle komunikat z naganą. Pamiętam, że swego czasu przedstawiciel Facebooka zwrócił nam uwagę, że naginamy regulamin serwisu prosząc fanów na tablicy o działanie pod wpisami („skomentujcie”, „polubcie”, „odgadnijcie”), które powodowało otworzenie aplikacji konkursowej dla fanów – mimo, że teoretycznie nie łamaliśmy tym regulaminu. Dodam, że to działanie jest jednak obecnie stosowane nagminnie przez dużą część stron – walka o wysoki współczynnik interakcji trwa ;)

 

Co zrobić, gdy nie ma pieniędzy na aplikację?

Nie wyciągam jednak tu przykładów konkursów niezgodnych z regulaminem Facebooka, by piętnować – wręcz przeciwnie, rozumiem doskonale, że budowa dedykowanej aplikacji na Facebook za kilka- lub kilkanaście tysięcy złotych to często bariera nie do pokonania. Ale jest wyście z sytuacji! Jest całkiem sporo nisko-płatnych aplikacji komercyjnych pozwalających na prowadzenie promocji i konkursów zgodnie z regulaminem a za niewielkie pieniądze. Wystarczy wspomnieć o Wildfireapp, czy rodzimym Megafoni lub click-apps.

Najświeższą aplikacją tego typu, która się pojawiła jest wychodząca ze stajni Woobox (jeden z moich ulubionych „dostawców” Facebookowych aplikacji) Woobox Photocontest. Na stronie bloga Wooboxowego można podejrzeć sobie, jak ładnie graficznie została rozplanowana aplikacja, dzięki której przygotujemy błyskawicznie na Facebooku konkurs fotograficzny – zgodnie z regulaminem, z głosowaniem na zdjęcia i z opisami: http://blog.woobox.com/2012/08/photo-contest-app-for-facebook-pages-now-available/. Koszt wykupienie dostępu do aplikacji to 29 dolarów za miesiąc. Jedyny problem dla polskich marek to oprawa anglojęzyczna całości.

A jeśli już naprawdę nie stać nas nawet na kilkanaście dolarów wydatku, można podzwonić i popytać firmy oferujące działania w social mediach, czy nie mogłyby udostępnić swoich rozwiązań konkursowych w ramach barteru. Założę się, że któraś się zgodzi – nawet w zamian za podziękowanie na stronie konkursowej…


Komentarze 1 Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


+ 2 = trzy

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>