Sex, smartfony i marekting


piątek 18/11/2011
1

HTC ochrzciło jeden ze swoich smartfonów nazwą Vivid. Tego samego słowa w nazwie firmy używa Vivid Entertainment, jeden z największych producentów filmów pornograficznych na świecie. Vivid wezwał producenta telefonów komórkowych do zmiany nazwy modelu.

Na czym polega problem? Znaki towarowe rejestruje się w klasach towarowych, których jest 42. Wątpliwe więc, aby strony naruszały swoje prawa w tym zakresie. Firma Vivid twierdzi jednak, że nazwa produktu HTC podszywa się pod markę producenta filmów dla dorosłych. Według opinii zarządu firmy, HTC nazywając tak swój model telefonu chciało wywołać wrażenie, że obie firmy współpracują lub mają wspólne interesy. Czyli, że HTC Vivid czerpie z renomy Vivid Entertainment. To bardzo ciekawy koncept, zważywszy na fakt, że fraza „sex” jest jedną z najpopularniejszych w wyszukiwarkach internetowych, a domena sex.com została wpisana do księgi rekordów Guinnessa, jako najdroższa domena internetowa. Jak informuje portal The Verge, Vivid zagroził HTC procesem sadowym. Wyznaczył nawet termin, do którego producent telefonów komórkowych musi zmienić nazwę swojego produktu. Termin mija za 3 dni, 21 listopada…

Nazwy w Stanach Zjednoczonych, jako dzieła, mogą być chronione jak patenty. Potrzebna jest do tego kompletna nowość nazwy, czyli musi to być nigdzie nie występujący neologizm. Jeżeli tak nie jest, możemy mówić o nazwie generycznej lub zapożyczeniu słowa do nazwania firmy lub produktu. Z założenia istnieje wtedy wiele takich nazw i nikt nie może mieć na dane słowo monopolu patentowego. Po wpisaniu w wyszukiwarkę słowa / nazwy „vivid” pojawił się wynik 130 000 000. Z tego wniosek, że nazwa Vivid nie jest to czystym neologizmem. Potwierdzać to może tezę o marketingowym celu „protestu” producenta filmów dla dorosłych. Zgodnie z hasłem, nie ważne jak o mnie mówią, ważne że często, firma Vivid stara się wylansować siebie i swoją ofertę.

Trudno jest określić, czy HTC było świadome istnienia firmy Vivit Entertainment. Nie wiemy, czy nazwę telefonu wybrano z premedytacją w związku z popularnością sex producenta. Ilość znaków towarowych zarejestrowanych na świecie jest tak wielka, że znalezienie pięcioliterowej nazwy z wolną domeną internetową, bez niepożądanych skojarzeń i nie naruszającego praw własności innych firm graniczy z cudem. Dlatego projekt nazwy z pełnym zestawem gwarancji prawnych i wizerunkowych kosztuje na świecie setki tysięcy dolarów. Suma ta jest naprawdę niewysoka w stosunku do kosztów zmiany nazwy, na przykład już wprowadzonego modelu telefonu komórkowego.

Niezależnie od finału tej sprawy, nazwa Vivid bardzo zyskała na popularności. O konflikcie dowiedziały się lub zostały szeroko poinformowane media. Machina PR ruszyła i świadomość obu marek na pewno znacząco wzrośnie. Ze zwykłej ciekawości wiele osób odwiedzi strony obu firm i sprawdzi jak wygląda największy sex producent oraz telefon dostosowany do oglądania Internetu, w tym także sexstron. Jeżeli HTC nazwało swój smartfon celowo i świadomie lub naprawdę współpracuje z Vivid, to trzeba przyznać, że marketingowcy obu firm wykonali naprawdę bardzo efektywną pracę. Na podsumowanie, warto zauważyć, że co-branding, choć w tym przypadku domniemany, staje się coraz bardziej skutecznym i popularnym medium marketingowym.


Komentarze 1 Dodaj komentarz

 
  1. W marketingu mówi się wszystkie chwyty dozwolone. Niekiedy kontrowersyjne marki lepiej się sprzedają. Nie można jednak zapominać, że warto mieć markę, którą uda nam się zmonopolizować. To znaczy zarejestrować w Urzędzie Patentowym jako znak towarowy. I tutaj pojawia się problem z markami kontrowersyjnymi. Formalnie bowiem nie rejestruje się znaków towarowych naruszających dobre obyczaje. Do tej kategorii należą wulgaryzmy. Polski Urząd Patentowy odmówił rejestracji takich znaków jak HWDF czy AMPHETAMIN na napoje. Co ciekawe na zachodzi autentycznie zarejestrowano szereg znaków, które jak by na to nie patrzeć są wulgaryzmami: http://znakitowarowe-blog.pl/wulgaryzmy-znaki-towarowe-dobre-obyczaje/

       Odpowiedz
    1
    0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


pięć + 2 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Likwidacja marek z portfolio ofertowego i inwestycja w markę nadrzędną. Netia.

wtorek 17/07/2012
0

Po akwizycjach Netia redukuje portfolio do jednej marki. W połączeniu z rebrandingiem to konsekwentne inwestycje w markę Netia i budowe pozycji konkurencyjnej firmy.Marka Netia ma…


Rebranding czy tylko repozycjonowanie. Nowe logo Banku PEKAO SA.

środa 06/06/2012
1

Przedstawiciele Banku Pekao SA poinformowali o odświeżeniu marki. Tyle, że nie jest to rebranding a jedynie repozycjonowanie wizerunkowe, zmiana logo i dostosowanie systemu identyfikacji do…


Google Play za Android Market - strategiczny rebranding.

wtorek 27/03/2012
1

Google jest marką bez ograniczeń. Firma w swoich działaniach stosuję strategię otwartości i ogólnej dostępności. Android Market kojarzył się z systemem operacyjnym, którego właścicielem jest…


Prezydencja w Radzie Europejskiej a własność intelektualna

czwartek 16/02/2012
2

Dania przejęła prezydencję w Radzie Europejskiej. Skandynawowie ogłosili, że własność intelektualna będzie znajdować się wśród priorytetów ich półrocznej kadencji. Zapowiedziane zostały prace między innymi w…


Nowa wartość czy ucieczka od wizerunku

środa 04/01/2012
0

Zarząd TPSA ogłosił, że zmienia nazwę na Orange. Już w pierwszych miesiącach 2012 roku ma zniknąć nazwa i logo Telekomunikacja Polska. Firma zmianę planowała wcześniej,…


Nowe marki na rynku telewizji cyfrowej

czwartek 29/12/2011
1

W przyszłym roku cyfrowy sygnał telewizji naziemnej ma docierać do ponad 90% gospodarstw domowych w naszym kraju. Analitycy prezentują przyszłość pod kątem cyfryzacji i internetu.…


Nazwy i slogany - ważny element bezpieczeństwa komunikacji

czwartek 08/12/2011
1

Bez dobrej nazwy nie ma sukcesu. Nie wszystkie nazwy i hasła na to pozwalają, bo świadomie lub nie, można naruszyć prawa własności innych firm. Problemy…


Strategie rozwoju firmy a zmiana nazwy spółki. OPTIMUS staje się CD PROJEKT RED.

środa 02/11/2011
0

Marka Optimus ustępuje miejsca CD Projekt RED. Zgodnie z decyzją Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy, 25 lipca 2011 roku nastąpiła zmiana nazwy Optimus Spółka Akcyjna…


Cybersquatting – projektowanie i ochrona nazw przed nieuczciwą konkurencją

środa 12/10/2011
2

Każda firma powinna posiadać swoją własną domenę internetową. Dzięki niej może budować swój wizerunek w interencie. Jednak tak jak w biznesie tradycyjnym, tak i w…


Strategia firmy z perspektywy rynku

wtorek 04/10/2011
1

Apple redukuje zamówienia na iPady o 25%. Taki wniosek można wysnuć po oświadczeniach kilku dostawców podzespołów dla Apple. Otwarcie mówią o zmniejszeniu zamówień. Informację taką…