Media, marketing, celebryci i pieniądze.


piątek 29/07/2011

Forbes niedawno opublikował listę najbardziej wpływowych celebrytów na świecie. Brano pod uwagę cztery kategorie. Zarobki, ranking w prasie i telewizji, pozycję w internecie oraz pozycje w mediach społecznościowych.

Wygrała Lady Gaga. Choć w rankingu zarobków (90 mln dol.) zajęła dopiero ósme miejsce. Zdecydowały o tym olbrzymia popularność w mediach, w szczególności w internecie i i mediach społecznościowych. Drugie miejsce przypadło tryumfatorce z roku ubiegłego. Oprah Winfrey choć zarobiła prawie 300 mln dol. i jest pod tym względem zdecydowanym liderem, wypadła zdecydowanie słabiej od Lady Gaga w rankingach internetowych i mediach społecznościowych. Potwierdza to trend, według którego świat wirtualny oparty o internet zaczyna zdecydowanie dominować nad prasą i telewizją. Wysokie, ale nie najwyższe pozycje we wszystkich rankingach pozwoliły na zajęcie najniższego szczebla podium nastolatkowi. Justin Bieber z zarobkami na poziomie 53 mln dol. i olbrzymią popularnością zajął 3 miejsce. W zeszłorocznym rankingu go nie było.

Kolejni wpływowi celebryci to U2 – zespół muzyczny, Elton John – muzyk, utrzymujący się wysoko pomimo problemów wizerunkowych golfista – Tiger Woods, Taylor Swift – amerykańska wokalistka country i popowa oraz aktorka, Bon Jovi – muzyk, Simon Cowell – angielski łowca talentów i producent telewizyjny, znany jako juror w programach Pop Idol, American Idol, Britain’s Got Talent i X Factor i jako 10 koszykarz – LeBron James.

Lady Gaga, aby zająć pierwsze miejsce uzyskała następujące rezultaty mediowe:

Facebook Friends – 32,585k+

Twitter Followers – 10,131k+

Google News Results – 5,050,000

TV/Radio – 4,376

Publikacje prasowe – 54,174

Dla porównania kilka słów o Polsce. Marek Kondrat został zwycięzcą rankingu najwyżej wycenianych marketingowo osobowości „Forbesa”. Znany aktor otrzymał najwyższą w historii zestawienia roczną wycenę – 912,5 tys. zł. Marek Kondrat pracował na swój sukces od roku 1961. Zagrał w 100 polskich i zagranicznych filmach. Jest więc bardzo popularny i konsekwentnie buduje swój wizerunek człowieka, który skończył karierę aktorską aby skoncentrować się na swojej pasji – winie. Związany reklamowo z jedną marką doskonale zarządza swoją nową karierą.

Z ciekawostek warto zauważyć, że w skład pierwszej setki najwyżej wycenianych polskich celebrytów weszło aż 14 polityków. O potencjale reklamowym polityków świadczy choćby przykład Michaiła Gorbaczowa, który pojawił się w reklamach marki Louis Vuitton. Lech Wałęsa choć nie występuje w reklamach, wyceniany jest na 764 tys. zł., a Donalda Tusk na 664 tys. zł. Jak oceniają specjaliści od reklamy, wyceny urzędujących polityków są bardzo wysokie, ale ich udział w kampaniach reklamowych prawdopodobnie byłby równy końcowi kariery w rządzie i polityce. Bardzo wysokie notowania mają także eksperci od finansów. Leszkowi Balcerowiczowi postawiono wycenę 680 tys. zł, Markowi Belce – 550 tys. zł a Michałowi Boniemu – 380 tys. zł. Zapewne byliby bardzo wiarygodni w reklamach usług finansowych.

Wizerunek osoby jest tak samo wartościowy jak i firmy. Wyceną wizerunku jest ilość sprzedawanych produktów oraz ceny jakie firmy za nie uzyskuję. Im lepsza marka, tym większy sukces finansowy. Media gwarantują popularność. Z tym, że przenosi się ona bardzo szybko z telewizji, radia i prasy do internetu.


Moje najnowsze wpisy

 

Likwidacja marek z portfolio ofertowego i inwestycja w markę nadrzędną. Netia.

wtorek 17/07/2012

Po akwizycjach Netia redukuje portfolio do jednej marki. W połączeniu z rebrandingiem to konsekwentne inwestycje w markę Netia i budowe pozycji konkurencyjnej firmy.Marka Netia ma…


Rebranding czy tylko repozycjonowanie. Nowe logo Banku PEKAO SA.

środa 06/06/2012

Przedstawiciele Banku Pekao SA poinformowali o odświeżeniu marki. Tyle, że nie jest to rebranding a jedynie repozycjonowanie wizerunkowe, zmiana logo i dostosowanie systemu identyfikacji do…


Google Play za Android Market - strategiczny rebranding.

wtorek 27/03/2012

Google jest marką bez ograniczeń. Firma w swoich działaniach stosuję strategię otwartości i ogólnej dostępności. Android Market kojarzył się z systemem operacyjnym, którego właścicielem jest…


Prezydencja w Radzie Europejskiej a własność intelektualna

czwartek 16/02/2012

Dania przejęła prezydencję w Radzie Europejskiej. Skandynawowie ogłosili, że własność intelektualna będzie znajdować się wśród priorytetów ich półrocznej kadencji. Zapowiedziane zostały prace między innymi w…


Nowa wartość czy ucieczka od wizerunku

środa 04/01/2012

Zarząd TPSA ogłosił, że zmienia nazwę na Orange. Już w pierwszych miesiącach 2012 roku ma zniknąć nazwa i logo Telekomunikacja Polska. Firma zmianę planowała wcześniej,…


Nowe marki na rynku telewizji cyfrowej

czwartek 29/12/2011

W przyszłym roku cyfrowy sygnał telewizji naziemnej ma docierać do ponad 90% gospodarstw domowych w naszym kraju. Analitycy prezentują przyszłość pod kątem cyfryzacji i internetu.…


Nazwy i slogany - ważny element bezpieczeństwa komunikacji

czwartek 08/12/2011

Bez dobrej nazwy nie ma sukcesu. Nie wszystkie nazwy i hasła na to pozwalają, bo świadomie lub nie, można naruszyć prawa własności innych firm. Problemy…


Sex, smartfony i marekting

piątek 18/11/2011

HTC ochrzciło jeden ze swoich smartfonów nazwą Vivid. Tego samego słowa w nazwie firmy używa Vivid Entertainment, jeden z największych producentów filmów pornograficznych na świecie.…


Strategie rozwoju firmy a zmiana nazwy spółki. OPTIMUS staje się CD PROJEKT RED.

środa 02/11/2011

Marka Optimus ustępuje miejsca CD Projekt RED. Zgodnie z decyzją Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy, 25 lipca 2011 roku nastąpiła zmiana nazwy Optimus Spółka Akcyjna…


Cybersquatting – projektowanie i ochrona nazw przed nieuczciwą konkurencją

środa 12/10/2011

Każda firma powinna posiadać swoją własną domenę internetową. Dzięki niej może budować swój wizerunek w interencie. Jednak tak jak w biznesie tradycyjnym, tak i w…