Jak Facebook walczy o ochronę swojej marki.


środa 29/06/2011

Domeny nie można mieć na własność, o czym rzadko kto wie. Na podstawie opłat nabywamy jedynie prawo do jej używania – gdy przestajemy płacić, domena może być opłacona i używana przez inną firmę. Inną sprawą jest sytuacja, gdy chcemy pozyskać lub odzyskać domenę identyczną z nazwą naszej marką. Przydaje się wtedy wcześniejsze zgłoszenie nazwy jako znak towarowy do urzędu patentowego. Bez tego trudno będzie uzyskać prawa do stosowania domeny.

Jeszcze inna sytuacja ma miejsce, gdy chcemy chronić prawa do posiadanego znaku towarowego. Jeżeli nasza nazwa jest neologizmem czyli słowem nowym, warto zadbać o jego jak największą ochronę. W Stanach Zjednoczonych można chronić nazwę z tytułu praw autorskich. Tak zrobił reżyser filmu „Gwiezdne Wojny”, George Lucas – twórca słowa „jedi”. Miał prawo zakazać używanie tego słowa w nazwie innej firmy. Gdy słowo coś znaczy, na przykład „Orange”, „Apple” czy „Biedronka”, taka ochrona jest oczywiście dużo trudniejsza. Nie zawsze można zabronić stosowania takiego słowa w nazwie innym firmom. Marka Facebook jest formą pośrednią, poszczególne morfemy mają konkretne znaczenie, połączenie ich tworzy nowy wyraz, a to pociąga za sobą konsekwencje słabszej ochrony.

Od pewnego czasy Facebook walczy o oddanie lub wykupienie domen, które w nazwie posiadają nazwę serwisu. Spółka, w ramach ochrony swojej marki, od dawna “ściga” i sądzi się z firmami, posiadaczami znaków i nazw, które choćby w małym stopniu nawiązują do nazwy Facebook. Oczywiście wielu chciało by skorzystać bezpłatnie z wielkiej popularności serwisu. To jednak narusza interesy właściciela marki Facebook.

Obecnie Facebook walczy o to, aby to jemu przydzielono prawo własności do domen, które w nazwie posiadają słowo Facebook, a są zarejestrowane na firmę Domain Asset Holding. Ta amerykańska firma, zlokalizowana w Maryland, jest dobrze znana jest z tego, że zajmuje się obrotem domenami. Spór z Facebook’iem toczy się o ponad 20 nazw, na przykład: FacebookStuff.com czy FacebookSafety.com. Domeny ze słowem Facebook w nazwie, oferowane są przez Domain Asset Holdingdo już od 350$. Ale na przykład domena AboutFacebook.com przekroczyła już wartość 8000$.

W ubiegłym roku Apple i Microsoft wykupiły większość domen, które nawiązywały do ich nazw lub wydawały się szefom firm przydatne w strategicznym rozwoju. Facebook kroczy tą samą drogą. Chce mieć jak najwięcej domen, które mają w nazwie Facebook. Z jednej strony ogranicza wykorzystywanie wysokiej świadomości marki przez inne firmy, z drugiej chroni swoją reputację. No bo jaki może mieć interes, aby istniała domena KillFacebook.com?


Moje najnowsze wpisy

 

Likwidacja marek z portfolio ofertowego i inwestycja w markę nadrzędną. Netia.

wtorek 17/07/2012

Po akwizycjach Netia redukuje portfolio do jednej marki. W połączeniu z rebrandingiem to konsekwentne inwestycje w markę Netia i budowe pozycji konkurencyjnej firmy.Marka Netia ma…


Rebranding czy tylko repozycjonowanie. Nowe logo Banku PEKAO SA.

środa 06/06/2012

Przedstawiciele Banku Pekao SA poinformowali o odświeżeniu marki. Tyle, że nie jest to rebranding a jedynie repozycjonowanie wizerunkowe, zmiana logo i dostosowanie systemu identyfikacji do…


Google Play za Android Market - strategiczny rebranding.

wtorek 27/03/2012

Google jest marką bez ograniczeń. Firma w swoich działaniach stosuję strategię otwartości i ogólnej dostępności. Android Market kojarzył się z systemem operacyjnym, którego właścicielem jest…


Prezydencja w Radzie Europejskiej a własność intelektualna

czwartek 16/02/2012

Dania przejęła prezydencję w Radzie Europejskiej. Skandynawowie ogłosili, że własność intelektualna będzie znajdować się wśród priorytetów ich półrocznej kadencji. Zapowiedziane zostały prace między innymi w…


Nowa wartość czy ucieczka od wizerunku

środa 04/01/2012

Zarząd TPSA ogłosił, że zmienia nazwę na Orange. Już w pierwszych miesiącach 2012 roku ma zniknąć nazwa i logo Telekomunikacja Polska. Firma zmianę planowała wcześniej,…


Nowe marki na rynku telewizji cyfrowej

czwartek 29/12/2011

W przyszłym roku cyfrowy sygnał telewizji naziemnej ma docierać do ponad 90% gospodarstw domowych w naszym kraju. Analitycy prezentują przyszłość pod kątem cyfryzacji i internetu.…


Nazwy i slogany - ważny element bezpieczeństwa komunikacji

czwartek 08/12/2011

Bez dobrej nazwy nie ma sukcesu. Nie wszystkie nazwy i hasła na to pozwalają, bo świadomie lub nie, można naruszyć prawa własności innych firm. Problemy…


Sex, smartfony i marekting

piątek 18/11/2011

HTC ochrzciło jeden ze swoich smartfonów nazwą Vivid. Tego samego słowa w nazwie firmy używa Vivid Entertainment, jeden z największych producentów filmów pornograficznych na świecie.…


Strategie rozwoju firmy a zmiana nazwy spółki. OPTIMUS staje się CD PROJEKT RED.

środa 02/11/2011

Marka Optimus ustępuje miejsca CD Projekt RED. Zgodnie z decyzją Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy, 25 lipca 2011 roku nastąpiła zmiana nazwy Optimus Spółka Akcyjna…


Cybersquatting – projektowanie i ochrona nazw przed nieuczciwą konkurencją

środa 12/10/2011

Każda firma powinna posiadać swoją własną domenę internetową. Dzięki niej może budować swój wizerunek w interencie. Jednak tak jak w biznesie tradycyjnym, tak i w…