Cybersquatting – projektowanie i ochrona nazw przed nieuczciwą konkurencją


środa 12/10/2011
2

Każda firma powinna posiadać swoją własną domenę internetową. Dzięki niej może budować swój wizerunek w interencie. Jednak tak jak w biznesie tradycyjnym, tak i w internecie kwitnie nieuczciwa konkurencja. 
Nieuczciwa konkurencja pod marką "cybersquatting" 
Cybersquatting to praktyka rejestrowania domen internetowych identycznych z nazwami uznanych i znanych marek lub osób przez firmy i osoby nie posiadające praw do tych marek. Cybersquatting kojarzony jest głównie z próbami odsprzedawania praw do takich domen po zawyżonej cenie. Pod cybersquatting kwalifikuje się także rejestracja jako domeny internetowe nazw, które nie są identyczne z zastrzeżonymi znakami towarowymi, ale w dużym stopniu kojarzą się z marką firmy, usługi lub produktu. Cybersquatting polega wtedy na wykupywania rozmaitych wariantów domen, obok domeny podstawowej wykupują domeny z rozszerzeniami .net lub .org. Wykorzystywana jest fakt, że wiele firm chce zabezpieczyć dla siebie szereg domen najwyższego poziomu. To samo dotyczy domen narodowych, które są bardziej popularne na rynkach lokalnych. Podobnie określa się tworzenie nowych domen z użyciem znanej marki jako części domeny.
 
Marki jako słowa generyczne a cybersquatting 
Rodzi się jednak pytanie: co z markami, których nazwy są słowami znaczącymi. Pod tymi nazwami może czasami działać kilka firm w różnych branżach. Na przykład orange, apple czy android. Czy użycie takiej domeny to także cybersquatting ? Taki problem w Polsce miała firma Unilever z marką „rama”. Sąd oddalił powództwo koncernu Unilever, który chciał odebrać prawa do dysponowania domeną „rama.pl”. Gdy firma zorientowała się, że domena „rama.pl” już jest zajęta, pozwała dysponujących domeną do sądu. Eksperci Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji uznali jednak, iż słowo „rama” ma przynajmniej kilka innych znaczeń. Rama do roweru, rama obrazu, auta terenowe zbudowane są na ramie. Sąd polubowny na tej podstawie uznał, że intencje zgłaszającego domenę były uczciwe, oraz nie zakładały naruszania renomy margaryny. Ten przykład nie podchodzi pod pojęcie cybersquatting’u, chociaż cel działania serwisu nie jest związany z ramami.
 
Neologizmy jako ochrona przed cybersquatting’iem 
Cybersquatting praktycznie nie istnieje, gdy mamy do czynienia z nazwami, które są neologizmami. Prawa do unikalnych nazw są z reguły bezsprzeczne, a co za tym idzie łatwe do obrony przed cybersquatting’iem. Jest jeden warunek, nazwa musi być chronią prawnie jako znak towarowy. A nie wszystkie nazwy takie prawa maja lub mogą mieć.
 
Atak – Cybersquatting, Obrona – Sąd 
Jak się bronić przed taka formuła nieuczciwej konkurencji, jaką jest cybersquatting. Przykładem działania przeciw cybersquatting’owi była sprawa związana z domeną hsbc.pl. Pomimo tego że HSCB jest akronimem, czyli skrótowcem, nazwa zarejestrowanej domeny była bezpośrednio związana ze znakiem towarowym identyfikującym renomowaną markę. Właściciel zarejestrowanej domeny zażądał za odstąpienie sumy 700 tysięcy złotych. Sąd Polubownym Do Spraw Domen Internetowych określił przypadek jako cybersquatting i odebrał prawa do używania domeny nieuczciwemu przedsiębiorcy. Dodatkowo obarczył go kosztami postępowania. Pseudo inwestycja oparta na wykorzystaniu cudzej marki skończyła się więc stratą 3 000 złotych, bo takie są w przybliżeniu koszty postępowania sądowego.
 
Cybersquatting w sporach 
Spory dotyczące domen globalnych, czyli tych z rozszerzeniem .com są rozstrzygane w ramach Uniform Domain Name Resolution Policy. Zasady te opracowane zostały przez Internet Corporation for Assigned Names and Numbers. W Polsce za rozwiązywanie sporów odpowiada Sąd Polubowny Do Spraw Domen Internetowych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji w Warszawie oraz Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie.
 W niektórych krajach uzupełniono prawo o znakach towarowych o przepisy dotyczące domen internetowych i opracowano ustawy dotyczące cybersquatting’u, W Stanach Zjednoczonych obowiązuje Anticybersquatting Consumer Protection Act. Dokument pochodzi z roku 1999. Konsekwencjami decyzji ACPA cybersquatting może być z kara grzywny w wysokości nawet do 100 tys. USD. Znanym polskim przykładem cybersquatting’u była sprawa łódzkiej firmy "Microsoft". Przedsiębiorstwo to zajmowała się handlem ziołami i zarejestrowało domenę microsoft.pl. Nazwa firm różniła się jedynie formą prawną. Tego argumentu użyła firma jako pretekstu do zgodnej z obowiązującym w Polsce prawem do rejestracji domeny. Nie było by w tym nic negatywnego, gdyby nie fakt, że domena została potem wystawiona na sprzedaż. Microsoft odzyskał domenę, ale dobyło się to na drodze sporu sądowego. Poza odebraniem domeny właściciel nieuczciwej firmy został ukarany karą odszkodowania w wysokości 30 000 złotych.
 
Cybersquatting a strategia budowy marki 
Czy cybersquatting to zjawisko powszechne, popularne czy tylko okazjonalne? Nie ma zestawienia statystycznego takiego procederu. Możemy to ocenić co najwyżej po ilości konfliktów prawnych. Rocznie jest około 80 spraw związanych z prawami do używania domen internetowych.
 
Jak się bronić przed cybersquatting’iem? Nie ma innego wyjścia, jak dbać o rejestrację domen od razu po zarejestrowaniu firmy lub opracowaniu nowej nazwy. Nie ma problemu, gdy nazwa opracowywana jest przez agencję namingową. W procedurze Anagram Naming, firmy specjalizującej się w projektowaniu nazw, rejestracja domeny jest standardem. Sprawdzenie zdolności do ochrony prawnej nazwy jest kolejnym elementem profesjonalnego procesu projektowania nazwy. Jako podstawę do odzyskania domeny jest wykazanie naruszanie znaku towarowego lub wykorzystywanie nienależnej renomy, więc rejestracja jest koniecznym wskazaniem.
 
Typosquatting i cybersquatting, dwa bratanki 
Warto także wspomnieć o zjawisku nazwanym typosquatting. To proceder oszukiwania internautów, polegająca na wykorzystaniu typowych błędów literowych jakie przydarza się nam popełniać w trakcie wpisywania adresów internetowych. Czyli rejestracja domen z literówkami. Przykładem może być zarejestrowanie domen gogle.com lub gogole.com. Korzystając z pomyłek, firmy oferują rozmaite produkty sprzedawane przez właściciela domeny z literówką. Nie chodzi tu tak jak w cybersquatting’u o wyłudzanie zapłaty za domenę, ale wykorzystywanie popularności wielu domen i naszej niedoskonałości w pisaniu do celów nieuczciwego, bo opartego na cudzej reputacji i renomie, zarabiania.
 
Typosquatting i cybersquatting – porażki oszustów 
Typosquatting, podobnie jak cybersquatting może być traktowany jako nieuczciwa konkurencja, i jest przez sady traktowany jako naruszenie znaku towarowego lub prawa do nazwy firmy. W 2010 roku do Sąd Polubowny Do Spraw Domen Internetowych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji trafiło około 80 spraw. Duża część z nich dotyczyła planowo wprowadzanych domen z literówkami. Proceder jednak nie znika, jako że gdy dochodzi do procesu, kary są niezbyt wysokie. Nieuczciwy przedsiębiorca traci prawo do korzystania ze spornej domeny i zazwyczaj obarczany jest kosztami procesowymi. Przykładem typosquatting’u był pozew biura podróży Neckermann. Domeny podobne do niemieckiej marki zarejestrowała firma z Warszawy. Wśród spornych domen znalazły się nekermann.pl, nekerman.pl oraz neckerman.pl. Wszystkie kierowały do Biura Podróży Ursynów, które z marką Neckermann nie miało nic wspólnego. Nieuczciwemu biuru podróży odebrano prawo do używania adresów internetowych i zobowiązano do zwrotu firmie Neckermann Polska sumy 2500 zł.
 
Typosquatting i cybersquatting – srogie kary 
Jedna z bardziej znanych postaci typosquatting’u był Zuccarini. W konsekwencji swoich działań zasądzono mu 1,8 mln dol. grzywny oraz dwa i pół roku w więzieniu. Kary otrzymała za rejestrowanie wariantów adresów internetowych nazwiska i marki Britney Spears. Podszywał się także, pod znane postaci z kreskówek Disneya. Sprawy trafiły do Federalnej Komisji Handlu, bo literówki internautów za sprawą Zuccariniego przekierowywały między innymi na strony pornograficzne. Sam fakt, że ktoś ma domenę podobną, nie jest wystarczającym powodem do podjęcia kroków prawnych. Ważne jest, co się pod adresem dzieje.
 

Zarówno typosquatting jak i cybersquatting są wynikiem stopniowego przenoszenia się działalności gospodarczej do internetu. I tak jak w konwencjonalnym, tak w świecie internetowym istnieje nieuczciwa konkurencja. I niestety, o nasze interesy musimy dbać sami, śledząc i wyszukując nieuczciwych konkurentów.


Komentarze 2 Dodaj komentarz

 
  1. W kontekście domen internetowych szczególnie istotny okazuje się zasięg terytorialny ochrony znaku towarowego. Jeżeli znak zarejestrujemy tylko na Polskę a do naruszenia dojdzie np. w Niemczech niewiele zrobimy.

    Pytanie jednak jaki jest sens zastrzegania znaków towarowych „ca cały świat”. Zresztą koszty tego są ogromne (opisane dokładniej tutaj: http://znakitowarowe-blog.pl/ochrona-znaku-towarowego-na-caly-swiat/). Lepszym rozwiązaniem jest wskazanie do ochrony jedynie niektórych krajów. Tych, w których mamy albo planujemy mieć poważne interesy ekonomiczne.

       Odpowiedz
    1
    0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


− 3 = dwa

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Likwidacja marek z portfolio ofertowego i inwestycja w markę nadrzędną. Netia.

wtorek 17/07/2012
0

Po akwizycjach Netia redukuje portfolio do jednej marki. W połączeniu z rebrandingiem to konsekwentne inwestycje w markę Netia i budowe pozycji konkurencyjnej firmy.Marka Netia ma…


Rebranding czy tylko repozycjonowanie. Nowe logo Banku PEKAO SA.

środa 06/06/2012
1

Przedstawiciele Banku Pekao SA poinformowali o odświeżeniu marki. Tyle, że nie jest to rebranding a jedynie repozycjonowanie wizerunkowe, zmiana logo i dostosowanie systemu identyfikacji do…


Google Play za Android Market - strategiczny rebranding.

wtorek 27/03/2012
1

Google jest marką bez ograniczeń. Firma w swoich działaniach stosuję strategię otwartości i ogólnej dostępności. Android Market kojarzył się z systemem operacyjnym, którego właścicielem jest…


Prezydencja w Radzie Europejskiej a własność intelektualna

czwartek 16/02/2012
2

Dania przejęła prezydencję w Radzie Europejskiej. Skandynawowie ogłosili, że własność intelektualna będzie znajdować się wśród priorytetów ich półrocznej kadencji. Zapowiedziane zostały prace między innymi w…


Nowa wartość czy ucieczka od wizerunku

środa 04/01/2012
0

Zarząd TPSA ogłosił, że zmienia nazwę na Orange. Już w pierwszych miesiącach 2012 roku ma zniknąć nazwa i logo Telekomunikacja Polska. Firma zmianę planowała wcześniej,…


Nowe marki na rynku telewizji cyfrowej

czwartek 29/12/2011
1

W przyszłym roku cyfrowy sygnał telewizji naziemnej ma docierać do ponad 90% gospodarstw domowych w naszym kraju. Analitycy prezentują przyszłość pod kątem cyfryzacji i internetu.…


Nazwy i slogany - ważny element bezpieczeństwa komunikacji

czwartek 08/12/2011
1

Bez dobrej nazwy nie ma sukcesu. Nie wszystkie nazwy i hasła na to pozwalają, bo świadomie lub nie, można naruszyć prawa własności innych firm. Problemy…


Sex, smartfony i marekting

piątek 18/11/2011
1

HTC ochrzciło jeden ze swoich smartfonów nazwą Vivid. Tego samego słowa w nazwie firmy używa Vivid Entertainment, jeden z największych producentów filmów pornograficznych na świecie.…


Strategie rozwoju firmy a zmiana nazwy spółki. OPTIMUS staje się CD PROJEKT RED.

środa 02/11/2011
0

Marka Optimus ustępuje miejsca CD Projekt RED. Zgodnie z decyzją Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy, 25 lipca 2011 roku nastąpiła zmiana nazwy Optimus Spółka Akcyjna…


Strategia firmy z perspektywy rynku

wtorek 04/10/2011
1

Apple redukuje zamówienia na iPady o 25%. Taki wniosek można wysnuć po oświadczeniach kilku dostawców podzespołów dla Apple. Otwarcie mówią o zmniejszeniu zamówień. Informację taką…