Co to jest zastaw na znaku towarowym i jak go ustanowić


wtorek 20/09/2011
18

Prasa pisze o krytycznej sytuacji znanej marki męskich ubrań – Sunset Suits. Długi firmy sięgają dziesiątków milionów złotych, a jedynym majtkiem firmy, wydaje się być tylko znak towarowy. Firma nie prowadzi samodzielnie produkcji a towary trafiają do sklepów w komis. Firma ma wobec Banku BGŻ dług wraz z odsetkami w wysokości prawie 10 mln dolarów. Nie dziwi więc fakt, że zastaw na znaku towarowym jest właśnie w tym banku. Rodzi się tylko pytanie, ile znak towarowy będzie wart, gdy Sunset Suits zniknie z rynku?

Ogólnie zastaw to forma zabezpieczenia wierzytelność w taki sposób, aby w przypadku niespłacenia zobowiązania przez dłużnika, wierzyciel mógł przejąć zastaw, na przykład prawa do znaku towarowego. Gdy zastaw dotyczy rzeczy, aby ustanowić zastaw konieczne jest wydanie tej rzeczy wierzycielowi. W wypadku zastawu rejestrowego nie ma takiego obowiązku. W praktyce oznacza to, że papiery wartościowe, prawa do znaku towarowego lub inne dokumenty dotyczące praw obciążonych takim zastawem mogą być pozostawione w posiadaniu dłużnika. Dzięki temu, wierzyciel może dalej prowadzić działalność, bo zastaw na znaku towarowym tego nie ogranicza.

Jak ustanowić zastaw rejestrowy? Aby ustanowić zastaw na znak towarowy, wymagane jest zawarcie umowy na piśmie. Umowę "zastaw na znaku towarowym" zwierają między sobą między osoba uprawniona do rozporządzania przedmiotem zastawu i wierzyciel. Zgodnie z ustawą o zastawie, konieczny jest wpis zastawu do rejestru sądowego.

Znaczenie marki i znaku towarowego

Zmiany w traktowaniu marki będą miały znaczący wpływ na prace działów marketingu. Wartość marki nie jest tak bardzo zależna od okazjonalnych transakcji, a od trwałej i silnej pozycji na rynku. Znaczy to, że marka budowana na promocjach jest zdecydowanie niżej wyceniana niż marka, której klienci poszukują. Dowodem na to niech będzie stały wzrost wartości marki Apple – rośnie ona tak szybko, jak chęć posiadania produktów koncernu z Cupertino przez konsumentów. Innym aspektem kształtowania wartości finansowej marki jest budowanie i zarządzanie portfelami marek. Pytanie czy jedna marka ale o bardzo dużej wartości, czy portfel marek o niższej wycenie jednostkowej, będzie jednym z kluczowych pytań w kształtowaniu wartości firmy.

Zastaw na znaku towarowym był często wykorzystywany jako zabezpieczenie zobowiązań finansowych. Prawa do znaku towarowego są zbywalne, więc mogą stanowić jedną z form zabezpieczenia. Trudno dyskutować o konkretnej wartości znaku towarowego rozumianego jako marka, tym bardziej że wartości te są zmienne w czasie. Tak jak zmienia się pozycja rynkowa marki, tak powinna zmieniać się szacunkowa wycena znaku towarowego. W wielu przypadkach znaki towarowe oderwane od przedsiębiorstwa zupełnie tracą na wartości. Mimo to, zastaw na znaku towarowym, był całkiem popularną formą zabezpieczenia. Zmiany w ustawie poszerzyły możliwości ustalania zastawów. Jest to podyktowane zmianami rynkowymi oraz kryzysem gospodarczym. Firmy w tarapatach finansowych, aby przetrwać, częściej sięgają po zastaw na znaku towarowym, jako dodatkową formę zabezpieczenia.

Zastaw na znak towarowy – przykłady

Firma Gino Rossi, dokonała wpisu do Rejestru Zastawów w czerwcu 2009 roku. Zastaw na znak towarowy obejmował znaki spółki zależnej Simple Creative Products. Zastaw Rejestrowy do prawa z rejestru znaku towarowego ustanowiony został na rzecz Alior Banku, w związku z udzieleniem przez ten bank kredytu. Wartość wpisanego zastawu miała wartość większą niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 1.0 mln euro.

Zarząd Spółki SFINKS POLSKA w marcu 2006 zawarł umowę kredytu inwestycyjnego z Bankiem Polska Kasa Opieki na łączną kwotę 25.0 mln zł z przeznaczeniem na zakup aktywów Spółki Restauracje Grupa Chłopskie Jadło Anna Kaliszka-Kościuszko Spółka Jawna oraz Spółki Grupa Chłopskie Jadło Anna Kaliszka-Kościuszko Spółka Jawna. Termin spłaty kredytu mija w grudniu 2011r. Prawnym zabezpieczeniem spłaty kredytu jest zastaw na znaku towarowym wraz z cesją praw majątkowych jest znak towarowy „Chłopskie Jadło”; oraz cesje praw z umów z franszyzobiorcami działającymi w sieci „Chłopskie Jadło”.

Spółka Mieszko w roku 2004 podpisała umowę i wprowadziła zastaw na znaku towarowym ZOZOLE. Umowa została zawarta z Central European Confectionery Holdings. Holenderska spółka jest akcjonariuszem spółki Mieszko i posiada 65,98% kapitału zakładowego spółki. Zastaw na prawie ochronnym na znak towarowy ZOZOLE był elementem zabezpieczenia udzielonej przez Central European Confectionery Holdings pożyczki, na kwotę 23 mln złotych. W czasie gdy umowa była zawierana, przychody ze sprzedaży markowanej znakiem towarowym ZOZOLE stanowiły powyżej 10 % przychodów całej sprzedaży Mieszka. Zastaw na znaku towarowym zrealizowany był w ramach wewnętrznych pożyczek i finansowania działalności firmy.

Spółka Vistula & Wólczanka w roku 2008 roku otrzymała postanowienie krakowskiego Sądu Rejonowego o dokonaniu wpisu w rejestrze sądowym zastawów rejestrowych na przysługujących firmie prawach z rejestracji słowno-graficznego znaku towarowego "Wólczanka". Zastaw na znaku towarowym dokonano na rzecz Fortis Bank. Zastaw ten ustanowiony został w celu dodatkowego zabezpieczenia spłaty zobowiązań spółki. Łączna szacunkowa wartość praw z rejestracji znaku towarowego "Wólczanka" występującego w formie słownej oraz słowno–graficznej była bardzo podobna jak w wypadku wyceny znaków CIN&CIN i opiewała 33.7milionów złotych.

Zastaw na znaku towarowym a protfolio marek

Zarząd AMBRA wpisał do rejestru zastaw rejestrowy, którego przedmiotem było przysługujące spółce prawo ochronne na rodzinę znaków towarowych "CIN&CIN”. Zastaw na znak towarowy związany był z zabezpieczenie umowy kredytowej zawartej pomiędzy "Centrum Wina – Dystrybucja" Sp. z o.o., spółką zależną AMBRA, a Raiffeisen Bank Polska. AMBRA w ten sposób zastawiła prawa własności na następujące znaki towarowe: markę parasolową "CIN&CIN" oraz "CIN&CIN BIANCO", "CIN&CIN ROSSO" i "CIN&CIN TI AMO". Kwota limitu kredytowego w zabezpieczonej umowie między stronami, ustalona została na 15 mln zł. Wartość ewidencyjna wymienionych praw własności wynosiła 0 złotych, natomiast ich szacunkowa wartość rynkowa szacowana była na kwotę 36,7 milionów złotych. Przykład ten prezentuje zarządzanie portfelem marek.

Zarząd Grupy Kolastyna S.A. w lipcu 2008 roku dokonał wpisu w Rejestrze Zastawów, zastawu rejestrowego na prawach z rejestracji znaków towarowych będących własnością Grupy Kolastyna. Ów zastaw na znaku towarowym ustanowiony został na rzecz Fortis Bank Polska i stanowił zabezpieczenie limitu kredytowego udzielonego spółce. Limit kredytowy określono w maksymalnej wysokości 7.5 mln zł. Zastaw rejestrowy na znak towarowy na prawach z rejestracji w Urzędzie Patentowym ustanowiony został na 3 znaki towarowe będące własnością spółki Kolastyna.

Zastaw na znaku towarowym a strategia budowania wartości marki

Przykłady powyższe pokazują, że zastaw na znaku towarowym jest wykonywany jako zabezpieczenie w bardzo różnych sytuacjach. Podkreśla to coraz bardziej liczącą się wartość praw do znaków towarowych. Stanowią one znaczącą część wyceny całej firm. Wartości niematerialne i prawne w wypadku największych firm notowanych na giełdzie w Nowym Jorku szacowane są obecnie na ponad 80% ich wyceny. Aby prawa te miały wartość, konieczne jest ich prawne zabezpieczenie oraz zbudowanie silnej rynkowo i efektywnie wykorzystywanej marki. W ten sposób, możemy mówić o zwrocie z inwestycji w markę. Sprzedając firmę, w którą inwestowaliśmy, sprzedajemy także markę. Z perspektywy biznesowej marka nie jest tylko wizerunkiem i wysoką świadomością rynkową, a wartością niematerialną coraz łatwiej wymienialną na pieniądze, a zastaw na znaku towarowym jest tego dowodem.


Komentarze 18 Dodaj komentarz

 
  1. generic cialis overnight delivery
    cheap daily cialis online
    micardis 80mg cialis 10mg interactions
    quanto costa cialis 20 mg farmacia

    cialis review from sears
    original cialis for sale
    do i need prescription to buy cialis in uk
    20 mg cialis too much
    https://stowe365.com

       Odpowiedz
    4
    4
  2. incontri gay genova Cougar dating new york bacheca incontri gay latina
    bakeca gay incontri chathispano gay gay incontri sicilia
    incontri gay gela segunda mano trabajo domestico en madrid bakeka incontri gay varese
    bacheca incontri gay firenze milanuncios servicio domestico malaga parcheggi incontri gay treviso
    bacheca incontri gay marsala trabajo desde casa ensobrando incontri trav e gay agrigento
    incontri gay ct madura busca joven barcelona bakeca incontri gay cerea legnago
    bakeka incontri gay na vibbo empleo madrid modena luoghi incontri gay
    incontri gay a imperia mil anuncios huelva contactos bakeca incontri cagliari gay
    incontri gay palerrmo ensobrado desde casa madrid bakeca incontri gay ct

       Odpowiedz
    0
    0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


trzy × 9 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Likwidacja marek z portfolio ofertowego i inwestycja w markę nadrzędną. Netia.

wtorek 17/07/2012
4

Po akwizycjach Netia redukuje portfolio do jednej marki. W połączeniu z rebrandingiem to konsekwentne inwestycje w markę Netia i budowe pozycji konkurencyjnej firmy.Marka Netia ma…


Rebranding czy tylko repozycjonowanie. Nowe logo Banku PEKAO SA.

środa 06/06/2012
50

Przedstawiciele Banku Pekao SA poinformowali o odświeżeniu marki. Tyle, że nie jest to rebranding a jedynie repozycjonowanie wizerunkowe, zmiana logo i dostosowanie systemu identyfikacji do…


Google Play za Android Market - strategiczny rebranding.

wtorek 27/03/2012
1

Google jest marką bez ograniczeń. Firma w swoich działaniach stosuję strategię otwartości i ogólnej dostępności. Android Market kojarzył się z systemem operacyjnym, którego właścicielem jest…


Prezydencja w Radzie Europejskiej a własność intelektualna

czwartek 16/02/2012
11

Dania przejęła prezydencję w Radzie Europejskiej. Skandynawowie ogłosili, że własność intelektualna będzie znajdować się wśród priorytetów ich półrocznej kadencji. Zapowiedziane zostały prace między innymi w…


Nowa wartość czy ucieczka od wizerunku

środa 04/01/2012
17

Zarząd TPSA ogłosił, że zmienia nazwę na Orange. Już w pierwszych miesiącach 2012 roku ma zniknąć nazwa i logo Telekomunikacja Polska. Firma zmianę planowała wcześniej,…


Nowe marki na rynku telewizji cyfrowej

czwartek 29/12/2011
13

W przyszłym roku cyfrowy sygnał telewizji naziemnej ma docierać do ponad 90% gospodarstw domowych w naszym kraju. Analitycy prezentują przyszłość pod kątem cyfryzacji i internetu.…


Nazwy i slogany - ważny element bezpieczeństwa komunikacji

czwartek 08/12/2011
5

Bez dobrej nazwy nie ma sukcesu. Nie wszystkie nazwy i hasła na to pozwalają, bo świadomie lub nie, można naruszyć prawa własności innych firm. Problemy…


Sex, smartfony i marekting

piątek 18/11/2011
13

HTC ochrzciło jeden ze swoich smartfonów nazwą Vivid. Tego samego słowa w nazwie firmy używa Vivid Entertainment, jeden z największych producentów filmów pornograficznych na świecie.…


Strategie rozwoju firmy a zmiana nazwy spółki. OPTIMUS staje się CD PROJEKT RED.

środa 02/11/2011
9

Marka Optimus ustępuje miejsca CD Projekt RED. Zgodnie z decyzją Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy, 25 lipca 2011 roku nastąpiła zmiana nazwy Optimus Spółka Akcyjna…


Cybersquatting – projektowanie i ochrona nazw przed nieuczciwą konkurencją

środa 12/10/2011
9

Każda firma powinna posiadać swoją własną domenę internetową. Dzięki niej może budować swój wizerunek w interencie. Jednak tak jak w biznesie tradycyjnym, tak i w…