„Stażyści”, czyli Google’owy sposób na pożądane DNA!


sobota 06/07/2013

Ależ koincydencja! Dopiero co pisałem o zarządzaniu doświadczeniem pracowników w Google, a tu własne dzieci nakłoniły mnie niedawno do wspólnej wyprawy na komedię Shavna Levy „Stażyści”. Nie czytałem recenzji, więc z tym większą radością odkryłem, że praktycznie cały film to jeden wielki product placement. Dlaczego z radością? Bo film dokładnie potwierdza to, co napisałem w swoim wpisie pt. „Google – jak zarządzać doświadczeniem pracowników?”, a do tego jest całkiem fajny i zabawny. Oto zwiastun:

Z radością oglądałem wspomnianą stołówkę, rowery, darmowe posiłki (piękne zdziwienie i urocza zachłanność jednego z głównych bohaterów – Czwartego banana też mogę?) i całą praktyczną realizację wartości Google. Z tym większą radością chcę uzupełnić mój poprzedni wpis o kwestię kluczowego punktu styku w relacji marka – pracownik, jakim jest proces rekrutacji. Każdemu wszak zależy na wpuszczaniu do firmy pożądanego DNA!

Google jest idealnym przykładem na miękko-twarde podejście do zarządzania swoim przedsiębiorstwem. Wszak od dawna wiadomo, że sama miękka zawartość jajka bardzo łatwo się rozlewa a wydmuszka bez środka kruszy się przy najmniejszym dotknięciu. Dopiero połączenie twardej skorupki z miękkim środkiem daje całość, którą łatwo przenosić, składować, a nawet nią rzucać (Tobie Czytelniku zostawiam wybór celu). Jak to jest w Googlu, czyli jakie są miękkie i twarde zasady rekrutacji pracowników?

Google na miękko, czyli każdy kandydat musi być: entuzjastą, osobą samo-motywującą się, inspirującą innych, etyczną, społeczną, otwartą, gotową do rozwijania się wraz ze swoim zespołem, elastyczną i ambitną.

Google na twardo, czyli każdy kandydat musi: posiadać odpowiednią wiedzę, która sprawdzana jest podczas rekrutacji.

Co ważne, gdy kandydaci stają się pracownikami, firma nadal hołduje tym samym zasadom. Pracowniku – masz pełną swobodę, a nawet firmowy budżet na urządzanie swojego biurka i otoczenia. Z drugiej strony jednak, co 6 miesięcy jesteś poddany ocenie twoich kompetencji na zasadzie 360′ przez ludzi, z którymi pracujesz. Oceniana jest zarówno twoja fachowa wiedza, jak i umiejętności współpracy z innymi.

W „Stażystach” głównymi bohaterami jest dwóch doświadczonych i podstarzałych (o kurcze – są dokładnie w moim wieku…) handlowców, którzy tracą pracę. Obaj znaleźli się w sytuacji wyjątkowo trudnej i obaj postanowili złożyć podanie o pracę w Google. Proces rekrutacji poprzedzony jest kilkutygodniowym stażem polegającym na rywalizacji szeregu zespołów w rozwiązywaniu podanych zadań. Tytułowi stażyści trafiają do zespołu młodych, zupełnie niezgranych outsiderów. Wykorzystują w nim swoje atuty jak umieją najlepiej, przy okazji wplątując się w przeróżne – najczęściej zabawne przygody.

Cztery główne zasady rekrutacji kandydatów do Google poznałem „na sucho” podczas opisanej we wpisie z dnia 26/06 wyprawy, wraz z gronem menedżerów z firmy mojego klienta, do Kalifornii. Bohaterowie filmu z kolei odkryli je w praktyce:

1) Zdolność myślenia

2) Zdolność do interpretacji (opartej na doświadczeniu)

3) Zdolność do wygłaszania mowy „speach handlowy”

4) Przywództwo i odpowiedzialność

Część z tych zasad działała na ich niekorzyść. Natomiast z racji wieloletnich doświadczeń w sprzedawaniu piasku Afrykanom i lodu Eskimosom, zasada trzecia to zdecydowanie ich najmocniejsza strona. Cały film dokładnie, choć z przymrużeniem oka, pokazuje sposób w jaki Google zarządza doświadczeniem kandydatów na pracowników. Doskonałe, lekkie kino z zawodową inspiracją! Polecam wszystkim, którzy chcą obejrzeć w wersji kinowej to o czym piszę w swoim poprzednim wpisie na blogu!


Moje najnowsze wpisy

 

A klienci to gdzie? Czyli przyszłość rynku finansowego w Polsce

sobota 11/02/2017

2 grudnia 2016 roku,  THINKTANK zorganizował podsumowującą debatę ekspercką mającą na celu ocenę przeszłości i spojrzenie w przyszłość rynku kapitałowego w Polsce. Z debaty płyną…


Lista najlepszych pracodawców wg Forbes i co ma do niej CX-Day?

wtorek 20/10/2015

6 października przypada Światowy Dzień CX (Customer Experience). Eksperci i konsultanci z obszaru CEM (Customer Experience Management) uczestniczyli w licznych, fascynujących fascynujących debatach, webinarach, sympozjach…


5 współczesnych pułapek myślenia biznesu i jak ich uniknąć?

sobota 30/05/2015

10 lat doświadczeń w prowadzeniu badań oczekiwań klientów metodyką CEM pozwala na odkrycie wielce interesujących pułapek myślenia biznesu na temat tego, za co klienci chcą…


Żegnaj CoffeeHeaven… Witaj Green Cafe Nero!

środa 11/02/2015

Uwielbiałem kawę w CoffeeHeaven. Zwłaszcza Mint Chocolate Frostito. Rocznie wypijałem ich ze sto. Niewątpliwie byłem lojalnym i wartościowym klientem dla CoffeeHeaven (teraz już COSTA Coffee).…


KLM, taktyka CLOSE-THE LOOP i noworoczne postanowienia

czwartek 01/01/2015

Co jest esencją produktu linii lotniczych? Bezpieczne przetransportowanie (czasem nawet kilkusetosobowej) grupy osób z miejsca na miejsce (bywa, że na odległość tysięcy kilometrów), przy pomocy…


SKANSKA - o firmie, która nie idzie na kompromisy z własnymi WARTOŚCIAMI

poniedziałek 22/12/2014

W 2000 roku Rosja szeroko otworzyła granice, zapraszając deweloperów z całego świata do realizacji potężnych projektów infrastrukturalnych. Marże jakie wówczas można było uzyskać były gigantyczne;…


Naprawdę piękna podróż LOT-u Dreamlinerem do ROMY

poniedziałek 01/12/2014

Nawet sztuczne zęby bolą od komunikacyjnego chłamu, jaki nas zewsząd zalewa. Współcześni marketerzy, zupełnie nie przyzwyczajeni do hiper-nadmiaru, w jakim żyjemy, najczęściej zupełnie nie radzą…


Jakie wnioski płyną dla biznesu z wyboru pierwszego z 7 nowych Cudów Polski?

środa 29/10/2014

Szanowny Panie Prezesie zwróć proszę uwagę. Klienci w swoich decyzjach i działaniach znacznie wyprzedzili twoją zdolność tworzenia dla nich wartości! Skąd ta konstatacja? Zacznijmy po…


Rozważania o ROI w Customer Experience Management

wtorek 21/10/2014

Wg badań przeprowadzonych w 2013 roku na zlecenie Oracle (1 600 CEO; 18 państw; obie Ameryki, Europa, Azja i Pacyfik): - 91% badanych top-menedżerów marzy,…


Mediq - 10 punktów styku i 5 porad dla każdego usługodawcy

poniedziałek 15/09/2014

- Tylko niech Pan nie dzwoni do żony po operacji, bo Pan wszystko wyśpiewa. - Usłyszałem te słowa od uśmiechających się do siebie znacząco pielęgniarek,…