„Stażyści”, czyli Google’owy sposób na pożądane DNA!


sobota 06/07/2013
16

Ależ koincydencja! Dopiero co pisałem o zarządzaniu doświadczeniem pracowników w Google, a tu własne dzieci nakłoniły mnie niedawno do wspólnej wyprawy na komedię Shavna Levy „Stażyści”. Nie czytałem recenzji, więc z tym większą radością odkryłem, że praktycznie cały film to jeden wielki product placement. Dlaczego z radością? Bo film dokładnie potwierdza to, co napisałem w swoim wpisie pt. „Google – jak zarządzać doświadczeniem pracowników?”, a do tego jest całkiem fajny i zabawny. Oto zwiastun:

Z radością oglądałem wspomnianą stołówkę, rowery, darmowe posiłki (piękne zdziwienie i urocza zachłanność jednego z głównych bohaterów – Czwartego banana też mogę?) i całą praktyczną realizację wartości Google. Z tym większą radością chcę uzupełnić mój poprzedni wpis o kwestię kluczowego punktu styku w relacji marka – pracownik, jakim jest proces rekrutacji. Każdemu wszak zależy na wpuszczaniu do firmy pożądanego DNA!

Google jest idealnym przykładem na miękko-twarde podejście do zarządzania swoim przedsiębiorstwem. Wszak od dawna wiadomo, że sama miękka zawartość jajka bardzo łatwo się rozlewa a wydmuszka bez środka kruszy się przy najmniejszym dotknięciu. Dopiero połączenie twardej skorupki z miękkim środkiem daje całość, którą łatwo przenosić, składować, a nawet nią rzucać (Tobie Czytelniku zostawiam wybór celu). Jak to jest w Googlu, czyli jakie są miękkie i twarde zasady rekrutacji pracowników?

Google na miękko, czyli każdy kandydat musi być: entuzjastą, osobą samo-motywującą się, inspirującą innych, etyczną, społeczną, otwartą, gotową do rozwijania się wraz ze swoim zespołem, elastyczną i ambitną.

Google na twardo, czyli każdy kandydat musi: posiadać odpowiednią wiedzę, która sprawdzana jest podczas rekrutacji.

Co ważne, gdy kandydaci stają się pracownikami, firma nadal hołduje tym samym zasadom. Pracowniku – masz pełną swobodę, a nawet firmowy budżet na urządzanie swojego biurka i otoczenia. Z drugiej strony jednak, co 6 miesięcy jesteś poddany ocenie twoich kompetencji na zasadzie 360′ przez ludzi, z którymi pracujesz. Oceniana jest zarówno twoja fachowa wiedza, jak i umiejętności współpracy z innymi.

W „Stażystach” głównymi bohaterami jest dwóch doświadczonych i podstarzałych (o kurcze – są dokładnie w moim wieku…) handlowców, którzy tracą pracę. Obaj znaleźli się w sytuacji wyjątkowo trudnej i obaj postanowili złożyć podanie o pracę w Google. Proces rekrutacji poprzedzony jest kilkutygodniowym stażem polegającym na rywalizacji szeregu zespołów w rozwiązywaniu podanych zadań. Tytułowi stażyści trafiają do zespołu młodych, zupełnie niezgranych outsiderów. Wykorzystują w nim swoje atuty jak umieją najlepiej, przy okazji wplątując się w przeróżne – najczęściej zabawne przygody.

Cztery główne zasady rekrutacji kandydatów do Google poznałem „na sucho” podczas opisanej we wpisie z dnia 26/06 wyprawy, wraz z gronem menedżerów z firmy mojego klienta, do Kalifornii. Bohaterowie filmu z kolei odkryli je w praktyce:

1) Zdolność myślenia

2) Zdolność do interpretacji (opartej na doświadczeniu)

3) Zdolność do wygłaszania mowy „speach handlowy”

4) Przywództwo i odpowiedzialność

Część z tych zasad działała na ich niekorzyść. Natomiast z racji wieloletnich doświadczeń w sprzedawaniu piasku Afrykanom i lodu Eskimosom, zasada trzecia to zdecydowanie ich najmocniejsza strona. Cały film dokładnie, choć z przymrużeniem oka, pokazuje sposób w jaki Google zarządza doświadczeniem kandydatów na pracowników. Doskonałe, lekkie kino z zawodową inspiracją! Polecam wszystkim, którzy chcą obejrzeć w wersji kinowej to o czym piszę w swoim poprzednim wpisie na blogu!


Komentarze 16 Dodaj komentarz

 
  1. No, z tą etycznością w Google to już wcale nie jest takie jasne, od kiedy zrobiło się głośno o PRISM ;)

       Odpowiedz
    0
    0
  2. Władza dała im wybór: niskie podatki i dobre relacje ale z PRISM lub „wspólnie ratujemy budżet”.

    Co nie zmienia faktu, że biznesplany, projekty badawcze, polityczne etc nie wysyłamy między zainteresowanymi pocztą od googla tylko bezpieczniejszymi drogami…

    „Witaj, przesyłam Ci finalną wersje projektu, fajnie że ludzie z ABCUSA jeszcze na to nie wpadli – mamy szanse na ich rynku”

    Ciekawe czy już urząd bezpieczeństwa robi też wywiady gospodarczy – w ochronie interesów tamtejszych firm.

       Odpowiedz
    0
    0
  3. Otto Katz, MatOne,
    Dzięki za komentarze. Dodam swoje 3 grosze:
    Naczelnym zadaniem rządu jest wpieranie biznesu i sensowne administrowanie budżetem Państwa. Wszak to biznes przyczynia się do wyżywienia rządu (choć Urban Jerzy miał inne zdanie twierdząc, że „rząd się sam wyżywi”…), wszystkich służb publicznych i cywilnych oraz całej administracji państwowej. Nie widzę problemu w tym, że rząd wykorzystuje swoje służby do chronienia firm, a zwłaszcza tych o znaczeniu strategicznym, takich jak Google. Oczywiście wszystko w granicach prawa, co nie zawsze jest łatwe – na co niestety jest wiele negatywnych przykładów.
    Jeśli rząd nie sprzyja biznesowi, jest głupi, bo tnie gałąź, na której siedzi on sam a także całe społeczeństwo. Obawiam się, że w naszym kraju mamy sytuację odwrotną niż w kraju Google – nasz ponoć liberalny rząd łoi biznes ile się da, przy okazji podnosząc (wbrew obietnicom) podatki. W efekcie biznes ogranicza inwestycje, przechodzi do szarej strefy i wprowadza formy zatrudnienia minimalizujące koszty. Wszystko to z opłakanym skutkiem długofalowym dla gospodarki i Państwa. Długo by pisać w temacie…

       Odpowiedz
    0
    0
  4. buy cialis without a doctor’s prescription
    buy cialis without a doctor’s prescription cialis without prescription online cialis without prescription online cialis without a doctor’s prescription

       Odpowiedz
    0
    0
  5. cialis without prescription online
    buy cialis without prescription cialis without prescription online cialis without a doctor’s prescription buy cialis without a doctor’s prescription

       Odpowiedz
    0
    0
  6. buy cialis without prescription
    cialis without prescription cialis without prescription online buy cialis without a doctor’s prescription cialis without a doctor’s prescription

       Odpowiedz
    0
    0
  7. cialis without a doctor’s prescription
    cialis without a doctor’s prescription buy cialis without prescription cialis without prescription online cialis without a doctor’s prescription

       Odpowiedz
    0
    0
  8. buy 36 hour cialis online 382alldaychemist cialis review cheap cialis
    cialis best supply for ukdonde comprar cialis 20 mas barata [url="http://kaivanrosendaal.com"]Buy cheap cialis[/url]

       Odpowiedz
    0
    0
  9. cialis pay with paypalcialis ersatz cheap cialis
    cialis price increase 2014cialis 5 mg order on line [url="http://kaivanrosendaal.com"]cialis cheap[/url]

       Odpowiedz
    0
    0
  10. cialis 20mg soft tabs cheap generic cialis 20mg
    microsoft office specialist (mos) certification in microsoft excel 2007 rmc lahaie cialis 20mg [url=http://www.bglawpllc.com/]buy cialis 10 mg[/url] cialis 20mg sans ordonnance a vendre
    http://bglawpllc.com/#cheap

       Odpowiedz
    0
    0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


9 + pięć =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

A klienci to gdzie? Czyli przyszłość rynku finansowego w Polsce

sobota 11/02/2017
26

2 grudnia 2016 roku,  THINKTANK zorganizował podsumowującą debatę ekspercką mającą na celu ocenę przeszłości i spojrzenie w przyszłość rynku kapitałowego w Polsce. Z debaty płyną…


Lista najlepszych pracodawców wg Forbes i co ma do niej CX-Day?

wtorek 20/10/2015
2

6 października przypada Światowy Dzień CX (Customer Experience). Eksperci i konsultanci z obszaru CEM (Customer Experience Management) uczestniczyli w licznych, fascynujących fascynujących debatach, webinarach, sympozjach…


5 współczesnych pułapek myślenia biznesu i jak ich uniknąć?

sobota 30/05/2015
56

10 lat doświadczeń w prowadzeniu badań oczekiwań klientów metodyką CEM pozwala na odkrycie wielce interesujących pułapek myślenia biznesu na temat tego, za co klienci chcą…


Żegnaj CoffeeHeaven… Witaj Green Cafe Nero!

środa 11/02/2015
24

Uwielbiałem kawę w CoffeeHeaven. Zwłaszcza Mint Chocolate Frostito. Rocznie wypijałem ich ze sto. Niewątpliwie byłem lojalnym i wartościowym klientem dla CoffeeHeaven (teraz już COSTA Coffee).…


KLM, taktyka CLOSE-THE LOOP i noworoczne postanowienia

czwartek 01/01/2015
3

Co jest esencją produktu linii lotniczych? Bezpieczne przetransportowanie (czasem nawet kilkusetosobowej) grupy osób z miejsca na miejsce (bywa, że na odległość tysięcy kilometrów), przy pomocy…


SKANSKA - o firmie, która nie idzie na kompromisy z własnymi WARTOŚCIAMI

poniedziałek 22/12/2014
120

W 2000 roku Rosja szeroko otworzyła granice, zapraszając deweloperów z całego świata do realizacji potężnych projektów infrastrukturalnych. Marże jakie wówczas można było uzyskać były gigantyczne;…


Naprawdę piękna podróż LOT-u Dreamlinerem do ROMY

poniedziałek 01/12/2014
1

Nawet sztuczne zęby bolą od komunikacyjnego chłamu, jaki nas zewsząd zalewa. Współcześni marketerzy, zupełnie nie przyzwyczajeni do hiper-nadmiaru, w jakim żyjemy, najczęściej zupełnie nie radzą…


Jakie wnioski płyną dla biznesu z wyboru pierwszego z 7 nowych Cudów Polski?

środa 29/10/2014
5

Szanowny Panie Prezesie zwróć proszę uwagę. Klienci w swoich decyzjach i działaniach znacznie wyprzedzili twoją zdolność tworzenia dla nich wartości! Skąd ta konstatacja? Zacznijmy po…


Rozważania o ROI w Customer Experience Management

wtorek 21/10/2014
11

Wg badań przeprowadzonych w 2013 roku na zlecenie Oracle (1 600 CEO; 18 państw; obie Ameryki, Europa, Azja i Pacyfik): - 91% badanych top-menedżerów marzy,…


Mediq - 10 punktów styku i 5 porad dla każdego usługodawcy

poniedziałek 15/09/2014
1202

- Tylko niech Pan nie dzwoni do żony po operacji, bo Pan wszystko wyśpiewa. - Usłyszałem te słowa od uśmiechających się do siebie znacząco pielęgniarek,…