SKANSKA – o firmie, która nie idzie na kompromisy z własnymi WARTOŚCIAMI


poniedziałek 22/12/2014

W 2000 roku Rosja szeroko otworzyła granice, zapraszając deweloperów z całego świata do realizacji potężnych projektów infrastrukturalnych. Marże jakie wówczas można było uzyskać były gigantyczne; niemożliwe w owym czasie do uzyskania w jakimkolwiek innym miejscu na świecie. Rozpoczęło się Eldorado dla międzynarodowych firm budowlanych. Wśród nich nie zabrakło również szwedzkiej SKANSKA.

Wszyscy oczywiście zdajemy sobie sprawę z bliskich związków branży budowlanej i Rosji ze słowem korupcja. Nie wszyscy jednak wiedzą, że SKANSKA twardo trzyma się ustalonych przez siebie WARTOŚCI. Jedną z nich jest przejrzystość i uczciwość. Wartości tych SKANSKA nie mogła pogodzić z praktykami na rosyjskim rynku. Wobec takiej sytuacji, kierownictwo firmy zdecydowało się na ruch uznany przez wielu za dziwny, a przez jej konkurencję za radosny. W 2002 roku SKANSKA wycofała się z Rosji. Do Chin zaś w ogóle nie weszła.

Czy SKANSKA nie jest zainteresowana rentownością? Oczywiście, że jest! Przecież jej menedżerowie rozliczani są z realizacji celów ściśle biznesowych. Czy w takim razie rezygnacja z solidnych marż nie jest działaniem na szkodę firmy? W pewnym sensie tak właśnie jest. Niemniej tylko w pewnym. SKANSKA ma silne postanowienie realizacji swoich celów biznesowych, ale w sposób etyczny. I co ciekawe, firma ta posiada doprawdy spore grono klientów, którzy takie właśnie podejście doceniają. Skądś się przecież wzięło 5 mld USD obrotów tej szwedzkiej firmy…

Aby móc hołdować etycznym wartościom w biznesie i jednocześnie osiągać przyzwoite rezultaty biznesowe, jedna rzecz jest pewna – taka firma musi się szczycić niezwykle silnym, kompetentnym, lojalnym i etycznym przywództwem. Właśnie o podejściu do przywództwa w SKANSKA, opowiadał Pan Roman Wieczorek EVP (Executive Vice President) tej firmy na spotkaniu pt. „NIEZMIENNA WARTOŚĆ PRZYWÓDZTWA”, zorganizowanym przez THINKTANK w dniu 5 grudnia b.r. na Gali z okazji 5 rocznicy działalności THINKTANK – link:

Niezmienna wartość przywództwa

Foto: Janusz Kamieński

Wystąpienie Pan Romana Wieczorka było tak wartościowe, że postanowiłem podzielić się swoimi refleksjami wokół trzech najważniejszych WARTOŚCI, jakimi zdaniem mówcy powinni kierować się przywódcy: UCZCIWOŚĆ, GODNOŚĆ, POKORA.

UCZCIWOŚĆ

Pamiętasz Czytelniku przyczyny, dla których upadł Enron? I dlaczego upadek Enron pociągnął za sobą równie spektakularny upadek jednej z ikon firm konsultingowych, Artura Andersena? A pamiętasz, gdy Lance Armstrong był podawany jako wzorzec sportowca, człowieka, mistrza? Dlaczego te czasy odeszły w niepamięć? W każdym przypadku powodem był brak elementarnej UCZCIWOŚCI w biznesie, w sporcie, w życiu.

W 2002 roku – tym, w którym SKANSKA wycofała się z Rosji – firma ta wysłała do tysięcy swoich klientów, dostawców i partnerów list. W liście tym wszyscy mogli wyraźnie przeczytać, że SKANSKA nigdy nikomu nie da żadnej łapówki. W 2012 roku obroty firmy spadły. Niemniej od tamtego czasu, po dziś dzień, firma ta może się poszczycić nieustającym wzrostem! Pan Roman Wieczorek skomentował tę sytuację mówiąc: „zawsze potrafimy znaleźć takich klientów i takie rynki, które, tak jak my – cenią UCZCIWOŚĆ„.

GODNOŚĆ

Jak to ujął swojego czasu Peter Drucker, „najrzadszym zasobem w każdej organizacji jest CZŁOWIEK„. Tymczasem wielu menedżerów ma przekonanie, że najważniejsza jest LICZBA i WYNIK. A przecież organizacje zakładane są przez ludzi, funkcjonują poprzez ludzi i tworzą wartość na rzecz ludzi. CZŁOWIEK jest więc podstawą każdego biznesu.

Pan Roman Wieczorek definiuje dobrych LIDERÓW, jako takich, którzy dają LUDZIOM poczucie SENSU i jednocześnie tworzą ZYSK! To nie pieniądze tworzą LIDERA. To LIDER zarabia pieniądze. Naturalnie, z samej istoty przywództwa, LIDER osiąga rezultaty wyłącznie poprzez innych LUDZI. Jeśli więc jego LUDZIE będą dostawać z firmy wyłącznie wynagrodzenie, to będą zainteresowani w swojej pracy tylko wynagrodzeniem. Osłabią tym samym zdolność LIDERA do generowania ZYSKU. Nie będzie więc dobrym LIDEREM.

GODNOŚĆ jest najsilniejszą, naturalną potrzebą każdego człowieka. Dlatego też, dopiero zapewnienie każdemu z pracowników poczucia GODNOŚCI powoduje, że widzą w swojej pracy SENS, który nie jest związany z wypłatą, lecz z zaangażowaniem, wysiłkiem, pasją, rozwojem i chęcią do przekraczania własnych ograniczeń.

POKORA

Jak to powiedział Peter Drucker: Lider PRZESZŁOŚCI musiał umieć odpowiadać na aktualne wyzwania; lider PRZYSZŁOŚCI musi pytać, słuchać i uczyć się. Obojętnie w jakim kraju, czy na jakim kontynencie, dużym wyzwaniem dla liderów jest przyznanie, że potrzebują się czegoś jeszcze nauczyć. A przecież już Einstein podpowiadał:

„Jeśli ktoś już wie…

I w związku z tym, nie zadaje sobie więcej pytań…

Jest jak wypalona świeczka”

Dlatego jedną z podstawowych zasad LIDERA powinno być odrzucenie tak daleko, jak tylko się da własnej PYCHY, która buduje złudne przekonanie, że jeśli osiągnęło się sukces w przeszłości, to z całą pewnością sukces ten, tymi samymi metodami osiągnie się i w przyszłości. Stąd konieczność POKORY. Jim Collins przekonywał w „Przywództwie piątego stopnia”, że liderzy, owszem, powinni charakteryzować się ogromną ambicją, niemniej dotyczącą rozwoju biznesu, a nie swojego ego. POKORA powinna pomagać im w wykazywaniu się empatią, dodawaniu swoim ludziom energii i dbaniu o nieustający rozwój.

Epilog

Po 1) Esencją biznesu, ba, w ogóle esencją życia, jest ZMIANA. W otaczających nas szalonych czasach, dla osobistej higieny psychicznej, ludzie potrzebują czegoś stałego. Przywództwo oparte na WARTOŚCIACH, takich jak UCZCIWOŚĆ, GODNOŚĆ, POKORA, staje się ogromnie ważną, wyznaczającą sens i praktycznie jedyną STAŁĄ w ZMIANIE…

Po 2) Winston Churchill na końcu swojej kariery politycznej został zaproszony przez dyrektora jednej z brytyjskich uczelni, na spotkanie z absolwentami. Miał przekazać największe swoje doświadczenie życiowe. Churchill otrzymał w 1953 nagrodę Nobla w dziedzinie literatury. Nie dziwi więc, że każde jego przemówienie było prawdziwe i wspaniałe. Wszyscy oczekiwali więc, że Churchill podzieli się niesamowitą opowieścią. Tymczasem powiedział tylko kilka słów:

Nigdy, nigdy, nigdy, nie poddawaj się

—– * —–

Biorąc pod uwagę opowieść Pana Wieczorka oraz praktyki ze SKANSKA, z okazji nadchodzących ŚWIĄT oraz Nowego Roku, składam Ci, Drogi Czytelniku, te oto życzenia:

Δ
Upewnij się,

że kierujesz się
w swojej pracy UCZCIWOŚCIĄ,
wspierasz GODNOŚĆ ludzi ze swojego
otoczenia,
zachowaj POKORĘ i nigdy, nigdy, nigdy
się w tym nie poddawaj!
Π 

Wzrost przychodów, wzrost rentowności, redukcja kosztów, przyrost udziałów w rynku mimo działań konkurencji. Poznaj wyniki, jakie firmy osiągają z pomocą Strategy&Results.


Moje najnowsze wpisy

 

A klienci to gdzie? Czyli przyszłość rynku finansowego w Polsce

sobota 11/02/2017

2 grudnia 2016 roku,  THINKTANK zorganizował podsumowującą debatę ekspercką mającą na celu ocenę przeszłości i spojrzenie w przyszłość rynku kapitałowego w Polsce. Z debaty płyną…


Lista najlepszych pracodawców wg Forbes i co ma do niej CX-Day?

wtorek 20/10/2015

6 października przypada Światowy Dzień CX (Customer Experience). Eksperci i konsultanci z obszaru CEM (Customer Experience Management) uczestniczyli w licznych, fascynujących fascynujących debatach, webinarach, sympozjach…


5 współczesnych pułapek myślenia biznesu i jak ich uniknąć?

sobota 30/05/2015

10 lat doświadczeń w prowadzeniu badań oczekiwań klientów metodyką CEM pozwala na odkrycie wielce interesujących pułapek myślenia biznesu na temat tego, za co klienci chcą…


Żegnaj CoffeeHeaven… Witaj Green Cafe Nero!

środa 11/02/2015

Uwielbiałem kawę w CoffeeHeaven. Zwłaszcza Mint Chocolate Frostito. Rocznie wypijałem ich ze sto. Niewątpliwie byłem lojalnym i wartościowym klientem dla CoffeeHeaven (teraz już COSTA Coffee).…


KLM, taktyka CLOSE-THE LOOP i noworoczne postanowienia

czwartek 01/01/2015

Co jest esencją produktu linii lotniczych? Bezpieczne przetransportowanie (czasem nawet kilkusetosobowej) grupy osób z miejsca na miejsce (bywa, że na odległość tysięcy kilometrów), przy pomocy…


Naprawdę piękna podróż LOT-u Dreamlinerem do ROMY

poniedziałek 01/12/2014

Nawet sztuczne zęby bolą od komunikacyjnego chłamu, jaki nas zewsząd zalewa. Współcześni marketerzy, zupełnie nie przyzwyczajeni do hiper-nadmiaru, w jakim żyjemy, najczęściej zupełnie nie radzą…


Jakie wnioski płyną dla biznesu z wyboru pierwszego z 7 nowych Cudów Polski?

środa 29/10/2014

Szanowny Panie Prezesie zwróć proszę uwagę. Klienci w swoich decyzjach i działaniach znacznie wyprzedzili twoją zdolność tworzenia dla nich wartości! Skąd ta konstatacja? Zacznijmy po…


Rozważania o ROI w Customer Experience Management

wtorek 21/10/2014

Wg badań przeprowadzonych w 2013 roku na zlecenie Oracle (1 600 CEO; 18 państw; obie Ameryki, Europa, Azja i Pacyfik): - 91% badanych top-menedżerów marzy,…


Mediq - 10 punktów styku i 5 porad dla każdego usługodawcy

poniedziałek 15/09/2014

- Tylko niech Pan nie dzwoni do żony po operacji, bo Pan wszystko wyśpiewa. - Usłyszałem te słowa od uśmiechających się do siebie znacząco pielęgniarek,…


BGŻ Optima - czy naprawdę mnie pokochała, czy to tylko obiecanki-cacanki?

poniedziałek 08/09/2014

Jadę samochodem, słucham radia piąte przez osiemnaste i słyszę głos reklamy "Optymianie z internetu, ale w radiu..." mówią do mnie "...ty słuchaj jak się kocha…”;…