Po Świętach Narodzenia Materii Nieożywionej


czwartek 27/12/2012
0

Po jakże miłych kilku dniach oddechu od Internetu, codziennej gonitwy i w ogóle biznesu otwieram dziś rano komputer i …doznałem ogromnego zaskoczenia. Najpierw zobaczyłem zdjęcie Hindusów w czapkach Świętego Mikołaja – to mnie nawet za bardzo nie zdziwiło pomny, że to czapki od Mikołaja Coca-Colowego, któremu jak wiadomo do sacrum wielce daleko. Potem seria maili świątecznych, a wśród nich ten od mojej znajomej Chinki, konsultantki z Beijing, która pisze, że życzy mi Wesołych Świąt, a konkretnie „May you have the best Christmas Ever„. Przyznam, że życzenia z serca kraju, o którym wiadomo, że jest raczej mało chrześcijański mocno mnie zdziwiły.

Szoku zaś poznawczego doznałem, gdy przeczytałem skierowaną bezpośrednio do mnie wiadomość od Appla, a konkretnie z siedziby iTunes w Luxemburgu z informacją, że właśnie rozpoczął się okres 12 dni Świąt Bożego Narodzenia trwający aż do Trzech Króli (12 Days of Christmas starts today) i że iTunes zaoferował mi prezent na każdy z tych dni. Jak to? W ogóle można jeszcze mówić Święta Bożego Narodzenia? I to oficjalnie? Na dodatek w biznesie? To nie jest już „Okres świąteczny” (Holiday Season)? Nie są to już Święta Narodzin Materii Nieożywionej? Czy przez szacunek dla wyznawców innej wiary – w tym wierzących, że w Boga nie wierzą – w ogóle możemy jeszcze otwarcie mówić o Świętach Bożego Narodzenia?

Pytam, bo słysząc wiele komentarzy na temat tzw. poprawności politycznej, już zacząłem nabierać przekonania, że przyznawanie się do wiary jest nie tylko zwyczajnym obciachem, lecz szkodzi relacjom społecznym. W niektórych przypadkach może grozić wręcz utratą życia – jak podaje ustami włoskiego socjologa Massimo Introvigne Radio Watykan – w kończącym się właśnie roku za wiarę Chrześcijańską zginęło 105 000 osób.

Dlaczego głoszenie określonych przekonań – choćby politycznych – to obciach? Skąd bierze się niepohamowana agresja wobec innych? Dlaczego narzucamy nasze własne przekonania religijne, polityczne, społeczne, ekonomiczne, wszelkie inne tym, którzy myślą inaczej? To zapewne atawizmy z czasów jaskiniowych – obcy, inny, to potencjalny wróg i zagrożenie. W obecnych czasach ludzie odkrywają jednak, że współpracując ze sobą i działając ręka w rękę z tym „innym” i „obcym” osiągnie się więcej. Wymaga to otwartości i gotowości do dialogu. Dlaczego jednak w okazywaniu szacunku innym mamy iść tak daleko, żeby zaprzeczać własnym przekonaniom? Jak w ogóle możemy mieć szacunek dla innych, skoro sami wstydzimy się swoich własnych przekonań i nie okazujemy szacunku samym sobie?

Swojego czasu odebrałem bardzo solidną lekcję związaną z interpretacją biblijnego „Kochaj bliźniego, jak siebie samego”. Myślałem, że chodzi tu przede wszystkim o miłowania innych. Tymczasem moją lekcją było odkrycie, że nikt nie będzie zdolny kochać bliźniego, jeśli nie kocha SIEBIE SAMEGO. Okazując innym miłość, szacunek, czy braterstwo, zacznijmy od szacunku do siebie i do własnych przekonań. A może w ogóle ich nie mamy? Może kierujemy się po prostu łatwo przyswajalną papką medialną informacji i poglądów zmielonych jak zawartość parówki? Może warto więc pomyśleć w tych dniach o sobie, swoich przekonaniach i tym co dla nas najważniejsze? Przepraszam jeśli powyższe rozważania trącą z lekka duchowym, czy jak kto woli, religijnym mentorstwem. Proszę wybaczyć, niemniej właśnie z szacunku do siebie samego a przez to i Ciebie Czytelniku piszę dokładnie to co czuję, natchniony mijającymi dniami i świątecznymi bodźcami spoza naszych granic.


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


+ 7 = jedenaście

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

A klienci to gdzie? Czyli przyszłość rynku finansowego w Polsce

sobota 11/02/2017
26

2 grudnia 2016 roku,  THINKTANK zorganizował podsumowującą debatę ekspercką mającą na celu ocenę przeszłości i spojrzenie w przyszłość rynku kapitałowego w Polsce. Z debaty płyną…


Lista najlepszych pracodawców wg Forbes i co ma do niej CX-Day?

wtorek 20/10/2015
0

6 października przypada Światowy Dzień CX (Customer Experience). Eksperci i konsultanci z obszaru CEM (Customer Experience Management) uczestniczyli w licznych, fascynujących fascynujących debatach, webinarach, sympozjach…


5 współczesnych pułapek myślenia biznesu i jak ich uniknąć?

sobota 30/05/2015
8

10 lat doświadczeń w prowadzeniu badań oczekiwań klientów metodyką CEM pozwala na odkrycie wielce interesujących pułapek myślenia biznesu na temat tego, za co klienci chcą…


Żegnaj CoffeeHeaven… Witaj Green Cafe Nero!

środa 11/02/2015
22

Uwielbiałem kawę w CoffeeHeaven. Zwłaszcza Mint Chocolate Frostito. Rocznie wypijałem ich ze sto. Niewątpliwie byłem lojalnym i wartościowym klientem dla CoffeeHeaven (teraz już COSTA Coffee).…


KLM, taktyka CLOSE-THE LOOP i noworoczne postanowienia

czwartek 01/01/2015
2

Co jest esencją produktu linii lotniczych? Bezpieczne przetransportowanie (czasem nawet kilkusetosobowej) grupy osób z miejsca na miejsce (bywa, że na odległość tysięcy kilometrów), przy pomocy…


SKANSKA - o firmie, która nie idzie na kompromisy z własnymi WARTOŚCIAMI

poniedziałek 22/12/2014
20

W 2000 roku Rosja szeroko otworzyła granice, zapraszając deweloperów z całego świata do realizacji potężnych projektów infrastrukturalnych. Marże jakie wówczas można było uzyskać były gigantyczne;…


Naprawdę piękna podróż LOT-u Dreamlinerem do ROMY

poniedziałek 01/12/2014
0

Nawet sztuczne zęby bolą od komunikacyjnego chłamu, jaki nas zewsząd zalewa. Współcześni marketerzy, zupełnie nie przyzwyczajeni do hiper-nadmiaru, w jakim żyjemy, najczęściej zupełnie nie radzą…


Jakie wnioski płyną dla biznesu z wyboru pierwszego z 7 nowych Cudów Polski?

środa 29/10/2014
4

Szanowny Panie Prezesie zwróć proszę uwagę. Klienci w swoich decyzjach i działaniach znacznie wyprzedzili twoją zdolność tworzenia dla nich wartości! Skąd ta konstatacja? Zacznijmy po…


Rozważania o ROI w Customer Experience Management

wtorek 21/10/2014
9

Wg badań przeprowadzonych w 2013 roku na zlecenie Oracle (1 600 CEO; 18 państw; obie Ameryki, Europa, Azja i Pacyfik): - 91% badanych top-menedżerów marzy,…


Mediq - 10 punktów styku i 5 porad dla każdego usługodawcy

poniedziałek 15/09/2014
1201

- Tylko niech Pan nie dzwoni do żony po operacji, bo Pan wszystko wyśpiewa. - Usłyszałem te słowa od uśmiechających się do siebie znacząco pielęgniarek,…