PEPSI w Okulskiego, a LWOWIACY w Putina


czwartek 13/03/2014

Nie ma nic piękniejszego, jak nabicie w butelkę własnego krytyka czy zdeklarowanego oponenta przy użyciu jego własnej broni. Majstersztyk i aikido (aikido: sztuka walki, polegająca m.in. na wykorzystaniu siły i energii przeciwnika) w czystej postaci. Tymczasem jakże wielu marketerów, reklamodawców i reklamotwórców buduje strategię wyróżnienia swoich marek w sposób obraźliwy, prymitywny, bądź głupi. Doprawdy denerwująco powszechne jest połączenie doktryn „wyróżnij się albo zgiń” z ”dobrze, czy źle – nie ważne; ważne by było o nas głośno”. Stąd zalew wulgaryzmów, straszenia, taniej golizny, czy wręcz debilizmu (z przeproszeniem chorych na tę chorobę). Jak inaczej zinterpretować choćby ubiegłoroczną reklamę Saturna, która z doprawdy mizernym poczuciem humoru przekonuje, że wobec konfrontacji z zaawansowaną technologią oferowaną w tej sieci, po prostu zidiociejemy:

O innych analogicznych anty przykładach pisałem już we wpisie „Dość biegania po sklepie!” – prawie poparłem AVANS…

Jakże miłą odmianą stanowią kampanie komunikacyjne, które nastawione są na obnażenie słabości argumentów własnych krytyków, bądź przebicie balona nadętej propagandy adwersarzy. Jest to doprawdy bardzo skuteczna i inteligentna broń dla marek – przydatna czasem i w polityce.

PEPSI w Okulskiego

Być może jesteś już Czytelniku jednym z ponad 46 milionów widzów reklamy Pepsi, w której przebrany rajdowiec Jeff Gordon, z zawrotną prędkością i wprawą Kubicy, wiezie przerażonego sprzedawcę samochodów…

Królestwo oddać można za miny pasażera. No dobrze, jest wkręcany, ale zakładamy, że bezpieczny. Pojawiły się jednak osoby, które z całym przekonaniem uważają, że cała reklama to mistyfikacja. Jednym z nich jest Travis Okulski, który w swoim motoryzacyjnym weblogu o swojsko brzmiącej nazwie „Jalopnik” przedstawił całą serię argumentów dowodzących sfingowania i fałszywości filmu – link.

Pepsi zamiast jakoś szczególnie się przeciwstawiać Okulskiemu i jemu podobnym podważaczom autentyczności nagrania, poszła za ciosem i zaaranżowała sytuację, w której ten sam mistrz kierownicy Jeff Gordon, tym razem przebrany za taksówkarza, ucieka policyjnemu patrolowi z Okulskim, którego wcześniej udało się zwabić do podstawionej taksówki jako pasażera. Film zamieszczony w sieci 27 lutego 2014 ma już ponad 14 milionów wejść…

Ok, pewna sztuczność gestów przyjaźni na koniec filmu wskazuje, że końcówka była dogrywana zapewne nie raz, ale ów dowcip sytuacyjny z zaaranżowaniem ucieczki „taksówkarza” przed „glinami” z oponentem w środku to bardzo dobry przykład flawsome (pojęcie jakie powstało jako zlepek angielskich słów flaw oraz awasome, oznaczające wykorzystanie w kampanii marketingowej własnego krytyka i budujące na sile jego własnego przekazu).

Flawsome w polityce

Pamiętasz Czytelniku wybory prezydenckie w 2010 roku i akcję Janusza Rewińskiego? Otóż też Janusz, ale Palikot, szykował się wraz z grupą swoich zwolenników do odśpiewania przed gmachem Telewizji Polskiej piosenki „Nie zagłosuję na Jarka”. Rozgrzana ekipa Ruchu Palikota czekała na przyjazd samochodu z Jarosławem Kaczyńskim, by zgotować happening i poddenerwować przed wystąpieniem w telewizji. Tymczasem w pierwszym aucie jechał zamiast Kaczyńskiego zwolennik hasła „Skończyła się miarka, głosuję na Jarka”, czyli Janusz Rewiński, który pokrzyżował plany adwersarzy Kaczyńskiego własnym happeningiem. Po pierwsze to On, a nie Prezes PiS wyszedł z samochodu, czym już zaskoczył „muzyków”, a po drugie podszedł do nich i wypalił „Siara jestem”, całkiem zbijając ich z pantałyku. Fajne, skuteczne i z humorem.

LWOWIACY w Putina

Jak ze smutkiem i zaskoczeniem konstatujemy, w Rosji i na Krymie trwa ostra i nachalna akcja propagandowa wymierzona w Ukraińców, a także Polaków i cały Zachód. Oto przed niedzielnym, krymskim referendum pojawiają się m.in. plakaty jak ten poniżej:

Dla nie wtajemniczonych – my Polacy, z racji „zdrady” świata rosyjskiego i obecności w NATO, jesteśmy wg owej propagandy po stronie swastyki. Przy okazji, dla wszystkich, którzy chcą pogłębić swoje rozumienie sytuacji na Krymie, polecam bardzo ciekawy i niezwykle wyważony wywiad z Profesorem Stanisławem Bieleniem*, jaki ukazał się w Onecie „Losy Krymu zostały przesądzone” – link.

Jak zareagować na przytłaczającą siłę i skrajną niesprawiedliwość, gdy każde przeciwstawienie się „jedynie słusznej” doktrynie nazywane jest faszyzmem, ekstremizmem, bądź chorobliwym nacjonalizmem? Próbami wyjaśniania? Tłumaczeniem? Przekonywaniem? Propagandą zwrotną? Najlepiej humorem! Dlatego podoba mi się akcja mieszkańców Lwowa, w której wyśmiewają propagandowy przekaz o „faszystowskim zamachu stanu” w zachodniej Ukrainie, gdzie panuje rzekomo „śmiertelne zagrożenie” dla Rosjan. Oto jak Lwowiacy, z wrodzonym sobie poczuciem humoru zapraszają Putina do odwiedzin swojego miasta, nazywając go „stolicą banderowców, ekstremistów i faszystów”…

Przypomnijmy sobie. Wszak zupełnie nie tak dawno sami mieliśmy czasy nachalnej, PRL-owskiej propagandy, wobec której ludzie dowcipkowali, że trzy osoby na ulicy to „nielegalne zgromadzenie”, a 10-milionowy ruch to „garstka rozwydrzonych wyrostków”. Niestety sądy zupełnie poważnie skazywały wówczas opozycyjnych ulotkowiczów na wieloletnie wyroki więzienia za szerzenie faszystowskich treści. Próba kontrargumentowania, polemiki, czy dyskusji w takiej sytuacji jest nieskuteczna. Dlatego też humor, przymróżenie oka i wykorzystanie siły przeciwnika przynoszą całkiem dobre rezultaty. Stąd skuteczność Pomarańczowej Alternatywy we Wrocławiu (malowanie krasnoludków na zamazanych przez „nieznanych sprawców” anty-PRL-owskich hasłach) i jakże udana kampania Pepsi z wykorzystaniem własnego adwersarza. 

* Prof. Stanisław Bieleń – politolog, doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, specjalizuje się w problematyce tożsamości w stosunkach międzynarodowych, szczególnie w Rosji


Moje najnowsze wpisy

 

A klienci to gdzie? Czyli przyszłość rynku finansowego w Polsce

sobota 11/02/2017

2 grudnia 2016 roku,  THINKTANK zorganizował podsumowującą debatę ekspercką mającą na celu ocenę przeszłości i spojrzenie w przyszłość rynku kapitałowego w Polsce. Z debaty płyną…


Lista najlepszych pracodawców wg Forbes i co ma do niej CX-Day?

wtorek 20/10/2015

6 października przypada Światowy Dzień CX (Customer Experience). Eksperci i konsultanci z obszaru CEM (Customer Experience Management) uczestniczyli w licznych, fascynujących fascynujących debatach, webinarach, sympozjach…


5 współczesnych pułapek myślenia biznesu i jak ich uniknąć?

sobota 30/05/2015

10 lat doświadczeń w prowadzeniu badań oczekiwań klientów metodyką CEM pozwala na odkrycie wielce interesujących pułapek myślenia biznesu na temat tego, za co klienci chcą…


Żegnaj CoffeeHeaven… Witaj Green Cafe Nero!

środa 11/02/2015

Uwielbiałem kawę w CoffeeHeaven. Zwłaszcza Mint Chocolate Frostito. Rocznie wypijałem ich ze sto. Niewątpliwie byłem lojalnym i wartościowym klientem dla CoffeeHeaven (teraz już COSTA Coffee).…


KLM, taktyka CLOSE-THE LOOP i noworoczne postanowienia

czwartek 01/01/2015

Co jest esencją produktu linii lotniczych? Bezpieczne przetransportowanie (czasem nawet kilkusetosobowej) grupy osób z miejsca na miejsce (bywa, że na odległość tysięcy kilometrów), przy pomocy…


SKANSKA - o firmie, która nie idzie na kompromisy z własnymi WARTOŚCIAMI

poniedziałek 22/12/2014

W 2000 roku Rosja szeroko otworzyła granice, zapraszając deweloperów z całego świata do realizacji potężnych projektów infrastrukturalnych. Marże jakie wówczas można było uzyskać były gigantyczne;…


Naprawdę piękna podróż LOT-u Dreamlinerem do ROMY

poniedziałek 01/12/2014

Nawet sztuczne zęby bolą od komunikacyjnego chłamu, jaki nas zewsząd zalewa. Współcześni marketerzy, zupełnie nie przyzwyczajeni do hiper-nadmiaru, w jakim żyjemy, najczęściej zupełnie nie radzą…


Jakie wnioski płyną dla biznesu z wyboru pierwszego z 7 nowych Cudów Polski?

środa 29/10/2014

Szanowny Panie Prezesie zwróć proszę uwagę. Klienci w swoich decyzjach i działaniach znacznie wyprzedzili twoją zdolność tworzenia dla nich wartości! Skąd ta konstatacja? Zacznijmy po…


Rozważania o ROI w Customer Experience Management

wtorek 21/10/2014

Wg badań przeprowadzonych w 2013 roku na zlecenie Oracle (1 600 CEO; 18 państw; obie Ameryki, Europa, Azja i Pacyfik): - 91% badanych top-menedżerów marzy,…


Mediq - 10 punktów styku i 5 porad dla każdego usługodawcy

poniedziałek 15/09/2014

- Tylko niech Pan nie dzwoni do żony po operacji, bo Pan wszystko wyśpiewa. - Usłyszałem te słowa od uśmiechających się do siebie znacząco pielęgniarek,…