Kup sobie fana!


środa 19/06/2013
4

- Po co mam wydawać setki tysięcy złotych rocznie na siły sprzedaży i drugie tyle na reklamy, skoro wystarczy, że za mniej więcej 800 zł kupujemy sobie każdego miesiąca 10 000 fanów! – stwierdził dyrektor pewnej firmy w branży turystycznej uczestniczący w debacie na temat sposobów na wygranie rynku w dzisiejszych czasach.

Rozwiązanie proste, skuteczne i tanie. Rzeczywiście, na cóż nam troska o realne opinie klientów, skoro można kupić sobie w necie głos adwokata marki dosłownie za grosze? Za pieniądze ludzie gotowi są zrobić wiele. Dlaczegóż by nie mieli chwalić innych i pobierać za to wynagrodzenie? Wszak:

  • - Prawie 80% dorosłych Polaków korzysta z sieci
  • - 50% osób przed zakupem sprawdza informacje na temat danej marki w sieci
  • - 70% konsumentów ufa opiniom znalezionym w sieci, a 40% zmieniło zdanie na temat marki pod wpływem informacji tam znalezionych

Żyjemy w czasach, gdy klienci potrafią skutecznie porozumiewać się przez internet, przez co sieć jest potężnym narzędziem wywierania wpływu. Niestety jego anonimowość sprzyja nadużyciom i działalności różnego rodzaju oszustów. Smutne, ale prawdziwe. Oto przykładowe oferty (pisownia oryginalna):

Oferta pierwsza – zwykła:

Posiadam kilka for dyskusyjnych i chce je troche rozkręcić. W związku z tym potrzebuje kilku osób które stworzą 10-20 profili i będą pisały po 20-50 postów dziennie minimum 100 znaków. Prosze o oferty przez formularz gumtree z ceną za tysiąc postów.

Oferta druga – zawierająca nawet karę umowną za nie spełnienie warunków umowy…

Witam,
Chcielibyśmy zaoferować stałe zlecenia w zakresie zakładania i pisania postów na forach internetowych na polskich forach.
Proszę o podanie ceny (netto w przypadku faktury vat, brutto w przypadku rachunków i rachunków do umowy o dzieło) za pakiet 100 założonych profili z 3 postami (maksymalny okres realizacji takiego pakietu 2 tygodnie). Interesuje nas długoterminowa współpraca i zamierzamy zlecać po 2000 profili miesięcznie (jednej lub wielu osobom/firmom).
Oczekujemy poważnych ofert. W przypadku nie oddania w ustalonym terminie zdeklarowanej ilości profili, naliczamy kary umowne w wysokości 50% wartości wynagrodzenia za nieoddane profile lub niespełniające wymagań opisanych powyżej.
W ciągu 3 roboczy po terminie realizacji weryfikujemy profile, a następnie w ciągu 3 dni roboczych od otrzymania  faktury/rachunku realizujemy płatność za wykonane zlecenie.
Rozliczenie na podstawie:
- umowy + faktury VAT
- umowy + rachunku z działalności gospodarczej
- rachunku do umowy o dzieło

Oferta trzecia – oferująca promocję na posty… :-)

Posiadasz swoje własne forum, stronę? Brakuje Ci aktywności innych użytkowników na niej?

Trafiłeś idealnie! Dzięki zakupionej usłudze twoje forum zyska 130 postów i atrakcyjność.

Każdy z postów będzie napisany na dowolny temat, poprawnie ortograficznie oraz o minimalnej długości 100 znaków. Jesteśmy rzetelni i pracowici.

Całość w niesamowitej promocji 130 postów za jedyne 30,00zł!

(możliwe gratisy:))

 

Są też oczywiście oferty ze strony osób świadczących usługi polecania w sieci, czyli postingu (tak to chyba trzeba byłoby nazwać).

40 wpisów dziennie, 20 gr za jeden. Zero umowy, kontakt na e-mail.

Inny wpis:

100 komentarzy dziennie. 10 gr za każdy, bez umowy. Mam doświadczenie w telefonii.

 

Nieuczciwe? Owszem. Ryzykowne? A jakże. Skuteczne? Jak na razie tak. Naprawdę trudno jest rozpoznać, które wpisy są płatne, a które spontaniczne. Wkrótce jednak konsumenci się zorientują, że ufać można wyłącznie komentarzom usłyszanym na imieninach u cioci i kupowanie fanów w sieci nie będzie miało sensu. Tak samo, jak nie ma zbyt dużego sensu pchanie milionów na reklamy, których nikt nie dostrzega, bo jest ich za dużo (przeciętny mieszkaniec miasta atakowany jest przez tysiące komunikatów marketingowych dziennie!).

Zanim jednak konsumenci się zorientują, że nie można za bardzo ufać głosom pochwał w sieci, sporo firm nieuczciwie pozyska klientów. Dopiero konfrontacja „wspaniałej” i kupionej w sieci obietnicy z realnymi doświadczeniami zapewnianymi klientom może ukarać oszusta za budowanie fałszywego wizerunku, zamiast sensownej oferty. O tym jak wyróżnić swoją firmę poprzez pozytywne doświadczenia, możesz dowiedzieć się wchodząc na stronę z raportem z badania mocnych i słabych stron działających w Polsce firm w ich zdolności do zarządzania doświadczeniem klientów.

Niestety cała historia z kupowaniem fanów wiąże się ze zwykłą, prymitywną żądzą zysku – jak najwięcej, jak najszybciej i jak najtaniej. Agencje reklamowe, przy ograniczonych budżetach i rozbuchanych kosztach własnych, godzą się, albo wręcz kreują najgłupsze nawet pomysły – wszystko jedno etyczne, czy nie. Zleceniodawcy zaś, wobec siły ekonomii nadmiaru w jakiej żyjemy, na wszelkie sposoby starają się wyróżnić swoją ofertę i godzą się na głupotę, chamstwo, czy zwykły seksizm (o braku estetyki nawet nie wspomnę), bo się „dobrze sprzedaje”. I mamy w Polsce taką komunikacyjną „wolną amerykankę”, która przypomina upstrzone milionami reklam polskie budynki, drogi i miasta…

Czy jako konsumenci możemy rozpoznać bujdę na resorach, czyli wpis sponsorowany?

Tak. Oto przesłanki świadczące o podejrzanym wpisie:

1. Niska fachowość komentarza – wszak „użytkownik” nie ma zbyt dużego pojęcia o produkcie.

2. Plusy i minusy – wpisujący ma w sobie poczucie, że powinien być jednak choć trochę sprawiedliwy. Najczęściej jest to sprawiedliwość „inaczej”: wysoko oceniane są czynniki o większym znaczeniu, a nisko te mało istotne.

3. Dość prymitywny język – bardzo niskie stawki za wpis akceptują najczęściej ludzie, których nauka języka polskiego zakończyła się na poziomie podstawówki (często dotyczy to niestety również i studentów…).

4. Rodzaj promowanej branży – wpisywanie pozytywnych uwag na forach to jeden ze sposobów na poradzenia sobie z tradycyjnie niską opinią klientów (telefonia – w tym mobilna, a także banki i instytucje finansowe), ale także na ominięcie zakazu reklamy określonych produktów (używki, hazard, leki na receptę).

Oczywiście kupieni fani, czy kupione precle (od „pre-sell„, czyli wpisu dokonanego przed sprzedażą nowego produktu) ani nie tworzą wartości dla klientów, ani nie tworzą wartości dla firmy. Ale kto by się tam przejmował – ważne, że można się pochwalić nagłym przyrostem ruchu na fan-page’u, czy portalach. Oczywiście do momentu, w którym dostarczane klientom beznadziejne doświadczenia nie przerosną w swojej skali kupionych „wielbicieli” i nie dojdzie do bitwy arogancji z ignorancją, jak miało to miejsce w niesławnym przypadku nc+

Innymi słowy, niezależnie od ilości kupionych głosów, długofalowy sukces opiera się na realnym doświadczeniu klienta, a nie wirtualnej pochwale pseudo-klienta…

 


Komentarze 4 Dodaj komentarz

 
  1. Ostatnio nagminnie promocję swoich tekstów na forach zleca nawet Wirtualna Polska :) Widać przyszły ciężkie czasy nawet dla – wydawałoby się – gigantów.

       Odpowiedz
    0
    0
  2. error,
    Wytłumacz proszę o co biega i/lub o co come on (niepotrzebne skreślić), bo nie rozumiem Twojego komentarza… :-)
    W każdym razie nie rozumiem co jest ewentualnie złego w tym, że wstawiam link do swojego własnego wpisu na temat nc+? Uznałem, że jest adekwatny i najwyraźniej ciekawy skoro na ten mój pojedynczy wpis o finale wojny arogancji z ignorancją w wykonaniu Julien Verly, weszło ponad 30 000 internautów…
    Wirtualne Media nie miały z tym nic wspólnego, choć pozwolę sobie niejako przy okazji podziękować tą drogą WM za to, że jeszcze znosi moją pisaninę.
    Pozdrawiam,
    Janusz

       Odpowiedz
    1
    0
  3. Marcinie,
    Dziękuję za link do opisu „farmy fanów”. Fajnie, że wyjaśniasz mechanizm działania tego oszustwa!
    Pozdrawiam,
    Janusz

       Odpowiedz
    0
    0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


× trzy = 6

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

A klienci to gdzie? Czyli przyszłość rynku finansowego w Polsce

sobota 11/02/2017
26

2 grudnia 2016 roku,  THINKTANK zorganizował podsumowującą debatę ekspercką mającą na celu ocenę przeszłości i spojrzenie w przyszłość rynku kapitałowego w Polsce. Z debaty płyną…


Lista najlepszych pracodawców wg Forbes i co ma do niej CX-Day?

wtorek 20/10/2015
2

6 października przypada Światowy Dzień CX (Customer Experience). Eksperci i konsultanci z obszaru CEM (Customer Experience Management) uczestniczyli w licznych, fascynujących fascynujących debatach, webinarach, sympozjach…


5 współczesnych pułapek myślenia biznesu i jak ich uniknąć?

sobota 30/05/2015
56

10 lat doświadczeń w prowadzeniu badań oczekiwań klientów metodyką CEM pozwala na odkrycie wielce interesujących pułapek myślenia biznesu na temat tego, za co klienci chcą…


Żegnaj CoffeeHeaven… Witaj Green Cafe Nero!

środa 11/02/2015
24

Uwielbiałem kawę w CoffeeHeaven. Zwłaszcza Mint Chocolate Frostito. Rocznie wypijałem ich ze sto. Niewątpliwie byłem lojalnym i wartościowym klientem dla CoffeeHeaven (teraz już COSTA Coffee).…


KLM, taktyka CLOSE-THE LOOP i noworoczne postanowienia

czwartek 01/01/2015
3

Co jest esencją produktu linii lotniczych? Bezpieczne przetransportowanie (czasem nawet kilkusetosobowej) grupy osób z miejsca na miejsce (bywa, że na odległość tysięcy kilometrów), przy pomocy…


SKANSKA - o firmie, która nie idzie na kompromisy z własnymi WARTOŚCIAMI

poniedziałek 22/12/2014
157

W 2000 roku Rosja szeroko otworzyła granice, zapraszając deweloperów z całego świata do realizacji potężnych projektów infrastrukturalnych. Marże jakie wówczas można było uzyskać były gigantyczne;…


Naprawdę piękna podróż LOT-u Dreamlinerem do ROMY

poniedziałek 01/12/2014
1

Nawet sztuczne zęby bolą od komunikacyjnego chłamu, jaki nas zewsząd zalewa. Współcześni marketerzy, zupełnie nie przyzwyczajeni do hiper-nadmiaru, w jakim żyjemy, najczęściej zupełnie nie radzą…


Jakie wnioski płyną dla biznesu z wyboru pierwszego z 7 nowych Cudów Polski?

środa 29/10/2014
5

Szanowny Panie Prezesie zwróć proszę uwagę. Klienci w swoich decyzjach i działaniach znacznie wyprzedzili twoją zdolność tworzenia dla nich wartości! Skąd ta konstatacja? Zacznijmy po…


Rozważania o ROI w Customer Experience Management

wtorek 21/10/2014
11

Wg badań przeprowadzonych w 2013 roku na zlecenie Oracle (1 600 CEO; 18 państw; obie Ameryki, Europa, Azja i Pacyfik): - 91% badanych top-menedżerów marzy,…


Mediq - 10 punktów styku i 5 porad dla każdego usługodawcy

poniedziałek 15/09/2014
1203

- Tylko niech Pan nie dzwoni do żony po operacji, bo Pan wszystko wyśpiewa. - Usłyszałem te słowa od uśmiechających się do siebie znacząco pielęgniarek,…