A klienci to gdzie? Czyli przyszłość rynku finansowego w Polsce


sobota 11/02/2017

2 grudnia 2016 roku,  THINKTANK zorganizował podsumowującą debatę ekspercką mającą na celu ocenę przeszłości i spojrzenie w przyszłość rynku kapitałowego w Polsce. Z debaty płyną wielce ciekawe wnioski:

1. W czasie całej, 1,5-godzinnej debaty, tylko 3-krotnie padło słowo klient…

2. Wyzwania na rynku kapitałowym, o których była mowa podczas debaty dotyczą wszystkich – wszyscy tkwią w tym samym „bagienku”

3. „Stare lisy” obrosły w tłuszczyk i zyski osiągają „siłą rozpędu”

W debacie uczestniczyli:

- dr Lidia Adamska, ekonomistka, ekspertka w zakresie rynków finansowych; była CEO GPW, obecnie Prezes innowacyjnego start-up’u technologicznego Cavinnova

- Janusz Dedo, ekonomista i bankowiec; Prezes Zarządu HSBC Bank Polska

- Mariusz Grendowicz, ekonomista i bankowiec, były prezes zarządu szeregu polskich banków; w latach 2013-2014 prezes zarządu rządowej spółki celowej Polskie Inwestycje Rozwojowe

- Dariusz Mejszutowicz, szef zespołu relacji z klientami, Giełda Papierów Wartościowych

- Lukas Notopoulos, prezes zarządu Vivus Finance

Moderatorem debaty była redaktor Naczelna THINKTANK, Pani Małgorzata Bonikowska. Na poniższym zdjęciu widać nasze powitanie.

Doprawdy zadziwiające wnioski można wyciągnąć z prowadzonych przez uczestników dyskusji. Jak już wspomniano wyżej, mimo że rynek kapitałowy uzależniony jest od swoich klientów, nikt nie zająknął się nawet nad ich oczekiwaniami… W ogóle słowo „klient” zostało użyte raptem tylko 3-krotnie…

Ciekawe też były głosy samych uczestników. Oto zestawienie ich obserwacji:

1. Rynek kapitałowy się domknął. Potrzeba nowego otwarcia. 

2. „New normal” (niskie stopy procentowe) zmuszają banki do oszczędności

3. Rosnąca presja spoza rynku bankowego

4. Dyrektywa unijna PSD2 wymusi zmiany

5. Nie nadążamy już za diagnozowaniem i oceną rzeczywistości, bo ona się tak szybko zmienia

6. Potencjał jest w MŚP

7. Tylko jak zachowa się klient?

8. W warunkach niepewności decyzję o rozwoju przedsiębiorcy odkładają na później

9. Lata tłuste minęły. Już nie jest tak, że można nic nie robić, a klienci i tak przyjdą

10. Postępująca integracja UE stawia pytanie z kim będziemy konkurowali

Zapraszam do zapoznania się z moim pełnym komentarzem do powyższych obserwacji i uzasadnieniem trzech wniosków z debaty, jakie przedstawiłem na początku niniejszego tekstu. Znajdują się one na moim blogu firmowym.

__________ *** __________

P.S.1. Witam wszystkich moich stałych czytelników! :-) Jak zapewne zauważyłeś Czytelniku, sporo czasu upłynęło od mojego ostatniego wpisu. Przez długi czas pochłonięty byłem sprawami zupełnie spoza biznesu. Wracam do komentowania!

P.S.2. Proszę też o wybaczenie, niemniej na Wirtualnych Mediach będą się ukazywać moje wpisy w wersji uproszczonej. Do pełnej ich wersji zapraszam na stronę http://www.e-c.com.pl/pl/blogi/blogjk.


Moje najnowsze wpisy

 

Lista najlepszych pracodawców wg Forbes i co ma do niej CX-Day?

wtorek 20/10/2015

6 października przypada Światowy Dzień CX (Customer Experience). Eksperci i konsultanci z obszaru CEM (Customer Experience Management) uczestniczyli w licznych, fascynujących fascynujących debatach, webinarach, sympozjach…


5 współczesnych pułapek myślenia biznesu i jak ich uniknąć?

sobota 30/05/2015

10 lat doświadczeń w prowadzeniu badań oczekiwań klientów metodyką CEM pozwala na odkrycie wielce interesujących pułapek myślenia biznesu na temat tego, za co klienci chcą…


Żegnaj CoffeeHeaven… Witaj Green Cafe Nero!

środa 11/02/2015

Uwielbiałem kawę w CoffeeHeaven. Zwłaszcza Mint Chocolate Frostito. Rocznie wypijałem ich ze sto. Niewątpliwie byłem lojalnym i wartościowym klientem dla CoffeeHeaven (teraz już COSTA Coffee).…


KLM, taktyka CLOSE-THE LOOP i noworoczne postanowienia

czwartek 01/01/2015

Co jest esencją produktu linii lotniczych? Bezpieczne przetransportowanie (czasem nawet kilkusetosobowej) grupy osób z miejsca na miejsce (bywa, że na odległość tysięcy kilometrów), przy pomocy…


SKANSKA - o firmie, która nie idzie na kompromisy z własnymi WARTOŚCIAMI

poniedziałek 22/12/2014

W 2000 roku Rosja szeroko otworzyła granice, zapraszając deweloperów z całego świata do realizacji potężnych projektów infrastrukturalnych. Marże jakie wówczas można było uzyskać były gigantyczne;…


Naprawdę piękna podróż LOT-u Dreamlinerem do ROMY

poniedziałek 01/12/2014

Nawet sztuczne zęby bolą od komunikacyjnego chłamu, jaki nas zewsząd zalewa. Współcześni marketerzy, zupełnie nie przyzwyczajeni do hiper-nadmiaru, w jakim żyjemy, najczęściej zupełnie nie radzą…


Jakie wnioski płyną dla biznesu z wyboru pierwszego z 7 nowych Cudów Polski?

środa 29/10/2014

Szanowny Panie Prezesie zwróć proszę uwagę. Klienci w swoich decyzjach i działaniach znacznie wyprzedzili twoją zdolność tworzenia dla nich wartości! Skąd ta konstatacja? Zacznijmy po…


Rozważania o ROI w Customer Experience Management

wtorek 21/10/2014

Wg badań przeprowadzonych w 2013 roku na zlecenie Oracle (1 600 CEO; 18 państw; obie Ameryki, Europa, Azja i Pacyfik): - 91% badanych top-menedżerów marzy,…


Mediq - 10 punktów styku i 5 porad dla każdego usługodawcy

poniedziałek 15/09/2014

- Tylko niech Pan nie dzwoni do żony po operacji, bo Pan wszystko wyśpiewa. - Usłyszałem te słowa od uśmiechających się do siebie znacząco pielęgniarek,…


BGŻ Optima - czy naprawdę mnie pokochała, czy to tylko obiecanki-cacanki?

poniedziałek 08/09/2014

Jadę samochodem, słucham radia piąte przez osiemnaste i słyszę głos reklamy "Optymianie z internetu, ale w radiu..." mówią do mnie "...ty słuchaj jak się kocha…”;…