ROI w social media marketing


środa 26/09/2012
76

Jeżeli twoja agencja mówi Ci, że w kampanii w mediach społecznościowych chodzi o  liczbę lajków na stronie facebookowej czy komunikację brandu, a twój szef nie wie o co w tym wszystkim chodzi. To wiadomo, że chodzi o pieniądze tylko, że nie twoje, a te wzięte przez agencję.

Policzenie zwrotu z inwestycji (ROI) w działania w mediach społecznościowych brzmi dla niektórych jak herezja. Przecież w social media chodzi o budowanie relacji i komunikację z klientami. Owszem ale czy z punktu widzenia marketingu to wszystko nie prowadzi właśnie do oczekiwanego przez wszystkie firmy zwrotu z inwestycji? A jeśli tak czy marketer nie powinien móc przed swoim szefem pochwalić się ile na tym zarobiła firma?

Owszem tak. Tylko, że marketer rzadko używa takich miar swojej aktywności, które prowadziłby go do wyrażenia efektów w pieniądzu. Czyli w tym czym mierzy wszystkie aktywności jego szef.

Okazuje się, że jest kilka sposobów aby ROI zmierzyć:

1. Mierzenie bezpośrednich efektów sprzedaży.

Jeśli udostępniamy klientom możliwość zakupu na stronie sprawa jest łatwa. Narzędzia analityczne umożliwiają zidentyfikowanie klientów z mediów społecznościowych. Schemat wygląda tak:

Kampania w Social Media >  Strona SM (facebook, twitter, inna)  > strona transakcji > przychody ze sprzedaży.

2. Wyizolowanie efektu kampanii.

Schemat wygląda tak:

Kampania SM > (Sprzedaż online + offline) – (sprzedaż online + offline z okresu, w którym nie były prowadzone działania SM) x wskaźnik sezonowości sprzedaży > przychody ze sprzedaży SM.

3. Segmentacja klientów ze względu na punkty styku.

Schemat wygląda tak:

Kampania SM  > liczba pozyskanych klientów deklarujących swoje zainteresowanie dzięki mediom społecznościom > wielkość sprzedaży

4. Liczba pozyskanych i sprzedanych kontaktów handlowych (leadów).

Schemat wygląda tak:

Kampania SM > Liczba pozyskanych leadów >  liczba wartościowych leadów (kwalifikacja) > liczba sprzedanych leadów > wielkość sprzedaży po kampanii SM.

5. Program lojalnościowy.

Schemat wygląda tak:

Kampania SM > Program lojalnościowy SM > wielkość sprzedaży klientów biorących udział w programie lojalnościowym.

6. Automatyzacja marketingu (Marketing automation) 

Obecnie istnieją wtyczki społecznościowe integrujące sytem CRM i media społecznościwe. Dzięki nim możemy bardzo precyzyjnie mierzyć nasze działania.

Schemat wygląda tak:

Kampania SM > Liczba leadów w systemie automatyzacji marketingu > Liczba leadów wraz z uzupełnionymi danymi w systemie CRM > liczba sprzedanych leadów > wielkość sprzedaży.

Więcej szczegółów na temat mierzenie ROI w social media marketing można przeczytać w darmowym ebooku. Do pobrania ze strony http://metamarketing.eu/social-media-marketing

 

 

 


Komentarze 76 Dodaj komentarz

 
  1. Autor :) Dziękuję za wskazanie DARMOWEGO e -skryptu (książki). Ale, ale… proszę poprawić sobie LITERÓWKĘ „w darmowyM” -”Niesforne Dziecię Gutenberga”.

       Odpowiedz
    0
    0
  2. ROI? Kampanie prowadze prosto – moja agencja to anonimowa stronka http://www.socialboost.pl

    Tam zakupuje poczatkowy BOOST na moje media a pozniej ludzie „wpadaja” juz jak muchy, NIE MA lepszej kampanii.

    Pozdrawiam
    Michal

       Odpowiedz
    0
    0
  3. cialis generika 5mg kaufencomprar cialis original online cheap cialis
    order cialis online dream pharmaceuticalanyone try cialis [url="http://kaivanrosendaal.com"]cialis cheap[/url]

       Odpowiedz
    0
    0
  4. cialis daily taken as neededunited pharmacy cialis Buy cheap cialis
    canadian brand label cialisaverage price of cialis daily [url="http://kaivanrosendaal.com"]cheap cialis[/url]

       Odpowiedz
    0
    0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


5 − cztery =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Sekretna broń Baracka Obamy - automatyzacja marketingu.

środa 07/11/2012
0

Zwycięscy mają w rękach nową broń. Guardian nazywa ją Święty Graal, Huffington Post mówi o niej genialna, zmienia zasady gry, a internetowi guru Baracka Obamy,…


Marketing Automation Day 2012

środa 31/10/2012
0

W poniedziałek 29 października w Warszawie odbył a się całodniowa konferencja Marketing Automation Day 2012 poświęcona automatyzacji marketingu oraz e-mail marketing. Automatyzacja marketingu to narzędzia,…