Czy marketing musi być innowacyjny?


piątek 13/02/2015
0

Współczesny rynek lubi narzucać reżim innowacyjności. Wyścig w drodze po nowości z jednej strony napędza gospodarkę, z drugiej zaś chwilami przypomina bieg na oślep. Widać to w szeroko rozumianym marketingu. Pozorne innowacje coraz częściej starają się zastąpić solidną pracę nad strategią, planowaniem i realizacją działań marketingowych. Są fajne, lecz czy o to w biznesie chodzi?

Niedawno podsumowywałem wyniki mailingu reklamowego skierowanego do właścicieli samochodów terenowych. Tradycyjnie zaraportowałem w jaki sposób jego rezultaty korespondują bezpośrednio ze sprzedażą. Zostałem poproszony o marketingową interpretację wyników. Okazało się, że na przestrzeni ostatnich 2 lat to najbardziej efektywna wysyłka pod kątem uzyskanej przez nią skuteczności. Czy była innowacyjna? Nie.
Był to kawał dobrej roboty wykonanej wspólnie przez kilka osób. Projekt rozegrany strategicznie przez sprzedaż i marketing przy wsparciu IT. Sprzedaż przygotowała dobrą ofertę, marketing przełożył ją na język komunikacji marketingowej, a IT dostarczyło niezbędne dane do uruchomienia projektu. Mailing pewnie nie zostanie nagrodzony w żadnym z konkursów reklamowych, lecz będzie stanowił element procesu nastawionego na realizację konkretnego celu – wygenerowanie zysku poprzez odpowiedni poziom sprzedaży oraz utrzymanie marży.
W mailingu, który wysłaliśmy zostały zaprezentowane wybrane oferty sprzedaży. Można było oczywiście pokusić się o niestandardowe, zupełnie innowacyjne podejście do ich prezentacji. Można i w miarę potrzeb tak rzeczywiście się dzieje. Zależy to jednak od wielu czynników: promowanej marki, uwarunkowań wewnętrznych, potencjalnej opłacalności, możliwego czasu realizacji projektu, itp.. Powtarzając jednak – w miarę potrzeby.
Wydaje się, że w marketingu ważniejsza od innowacyjności jest umiejętność skutecznej realizacji założonych celów biznesowych. Z tego właśnie względu lepiej jest czasami zrobić porządny, a jednak standardowy mailing niż próbować złapać klienta sygnałami wysyłanymi z kostki beacona. Niewykluczone jednak, że za 10 lat beacon zastąpi w powyższym wniosku mailing. Taki jest marketing.


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


pięć − 5 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Prawie jak marketing

czwartek 29/01/2015
2

Mijają lata, a każdy kolejny rok upływa pod znakiem innego marketingu. Social Media Marketing, Content Marketing, Video Marketing. Każdy z nich ma być tym "jedynym",…


Do czego służy marketing B2B?

czwartek 06/06/2013
5

Przez kilka lat pracowałem w dziale kreacji agencji interaktywnej. Robiliśmy różne projekty. Od stron internetowych po kampanie 360 stopni. Było fajnie. Dopiero postawienie się w…