Reklama Żywca – do prokuratury!


środa 17/02/2010
5

 

 

Wirtualnemedia poinformowały tydzień temu, że PARPA kieruje do prokuratury zawiadomienie o złamaniu przepisów Ustawy, zwanej popularnie antyalkoholową, przez ostatni spot Żywca, w którym występuje znany bokser Tomasz Adamek.

W 1997 roku miałem okazję być przesłuchiwany przez policję, która z ramienia prokuratury prowadziła śledztwo w sprawie naruszenia tejże Ustawy przez słynną, a wymyśloną przez Marka Bimera, puszczającą oko kampanię piwa Bosman.

Tak mi się to spodobało, że napisałem potem do (nieistniejącego już) miesięcznika Impact artykuł, w którym przedstawiłem dokładnie mój pogląd na restrykcje nakładane na reklamę piwa i na działalność PARPY w szczególności.

Minęło wiele lat i… nic się nie zmieniło.

Reklama piwa dalej regulowana jest przez gumowe przepisy, które wprowadziły do obiegu prawnego takie kuriozum, jak kryterium skojarzenia.

Przepis, na który powołała się PARPA, kierując reklamę Zywca do prokuratury brzmi:

"Reklama piwa nie może kojarzyć się z sukcesem życiowym i zawodowym ani ze sprawnością fizyczną”

Jak rozumiem, dla PARPY reklama zgodna z prawem, to reklama, w której występował będzie jakiś fajtłapa, z zapadniętą klatką piersiową i dwiema lewym rękami, który znad szklanki piwa zezna do kamery: „moje życie osobiste, to klęska, a zawodowe – masakra.”

Żebyśmy mieli jasność: ta ścigana kampania nie jest, mówiąc oględnie, moją ulubioną.

Kojarzenie  jedynej polskiej marki piwa premium, z krwawym mordobiciem, jakim jest boks zawodowy, mordobiciem do tego kojarzonym z „szarym” biznesem, w którym kluczową rolę odgrywają tzw. promotorzy, decydujący o tym, kto z kim będzie walczył, kto będzie sędziował (a jak się słyszy, także o tym, jak się wszystko skończy) jest przedsięwzięciem ze strategicznego punktu widzenia co najmniej ryzykownym.

Podobnie nowy claim –  Najlepsze przed Tobą, choć w wymowie „słuszny”, nie ma cienia szansy na zrobienie tak zawrotnej kariery, jak znakomite „Prawie jak…”, które weszło do języka codziennego, czyniąc marce wielki honor.

Ale mam dla parpiarzy propozycję: jest w Polsce emitowana taka reklama piwa Heineken, o, ta właśnie, która nie tylko się kojarzy, ale wręcz pokazuje wspomniane: sukces życiowy, zawodowy i sprawność fizyczną.

Bo spójrzmy tylko (najpierw na to, co w kadrze):

Garderoba – Samo pomieszczenie ma przynajmniej 10m², licząc po 9 tysięcy za m², wychodzi 90 tys. złotych.

Chłodnia na piwo, to drugie tyle, plus koszt instalacji chłodniczej, to najmarniej 30 tys. złotych, ciuchy i piwo „w kadrze” – 20 tys. najmniej.

Living (20 m² po 9 tys. złotych, z meblami będzie 200 tys. złotych).  W sumie wychodzi jakieś 430 tys. złotych.

Kojarzy mi się, że to, co poza kadrem, ma powierzchnię przynajmniej 100 m² (jakaś kuchnia, łazienka, WC, sypialnia, gabnet – skromnie policzyłem, prawda?) czyli kolejne 900 tys. złotych.

Razem mamy 1 330 000 złotych. No, no…

Patrząc na ludzi w kadrze, skojarzenie z sukcesem życiowym i zawodowym jest oczywiste, a jak popatrzeć, jak skaczą i posłuchać, jak wrzeszczą, to widać i słychać, że sprawność fizyczną mają, że ho, ho!

Dlatego, szanowna PARPO, proponuję pójść za (pozostając w bokserskiej konwencji)  ciosem:

cóż tam rodzimy Żywiec – Heinekenowi reklamę zatrzymajcie! Globalna marka – to dopiero wyzwanie!

Co, nie ma chętnych?

No tak, rozumiem – już widzę te tytuły w europejskiej prasie i te newsy w telewizjach europejskich: Polscy urzędnicy delegalizują reklamę Heinekena!

Kompromitacja, na skalę, która nawet w Polsce płazem by nie uszła.

I jeszcze ten koszmarny lobbing w Komisji Europejskiej – a wiadomo, że jak komisarz w Brukseli palcem pogrozi, to  nawet na Szańcowej w Warszawie, szczęki bolą, jak  po trzepnięciu  przez Adamka.

Och, ciężka ta dola urzędnika…


Komentarze 5 Dodaj komentarz

 
  1. No ale chyba Żywiec to teraz własnością Heinekena, więc może to taka przymiarka do większego ataku… Teraz zdobędą przyczółek, a potem…

      
    0
    0
  2. A ja proponuję podejść do kwestii konstruktywnie.
    Niech agencje reklamowe rozpiszą konkurs na scenariusze reklamowe dla piwa kojarzące się z „życiową klęską”. Tylko, żeby sam konkurs był nagłośniony a potem zwycięzcy i ich produkcje.

    Mogą z tego powstać kultowe reklamy – jestem tego pewien. Sam, gdy zacząłem o tym myśleć, wygenerowałem kilka konceptów.

    Polacy lubią przewrotne poczucie humoru a pomarszczony Majchrzak w reklamie piwa jest bardziej wiarygodny niż mydłkowate faceciki piszczące na widok chłodni z Heinekenem.

      
    0
    0
  3. Panowie,
    że PARPA się do reklamy Heinekena przyczepić nie odważy – idę o zakład.
    Że kampania marki, która by się odważyła na literalne wypełnienie warunków PARPY byłaby przebojem – oczywiście, ale pod warunkiem, że ktoś wymyśli „inne oczko”, bo to Bosmanowe już zajęte, a bez tego typu zabiegu, reklama nie miałaby sensu.

    W jednym się nie zgadzamy: reklamę Heinekena cenię sobie ogromnie, za jej doskonałe uwypuklenie „insajtu”. No świetna jest po prostu :-)

      
    0
    0
  4. Paranoja. Jeśliby tak skrupulatnie trzymać się tych przepisów to należałoby pokazać chyba zarzyganego luja na PKSie z butelką piwa:)

    Albo łagodniejszy pomysł na reklamę nie kojarzącą się z sukcesem: facet wraca do domu po kolejnym niepowodzeniu (np. oblany egzamin na studiach czy następny kosz od kobiety), spostrzega butelkę piwa i mówi „przynajmniej jest Żywiec”:D
    Wątpliwe tylko czy jakikolwiek producent piwa zgodziłby się na reklamę swojego produktu w kontekście klęski, nawet jeśli byłoby śmiesznie.

      
    0
    0
  5. Przepraszam, ale jakaś paranoja w tych komentarzach się czai.
    Pamięta ktoś kampanię: Pij mleko, będziesz wielki? No i jak myślicie, dlaczego tam występowały znane osobistości, m.in. z dziedziny sportu? Bo to działa na wyobraźnię dzieci! Dzieci chcą być takie jak ich idole. I dlatego Adamek nie może promować piwa – na was, dorosłych może to i tak nie miała by wplywu. Ale dziecko nie jest krytyczne w odbiorze komunikatów reklamowych i nie wie, że Adamek jest w reklamie bo ktoś mu płaci. Dziecko myśli, że Adamek jest w reklamie, bo pije Żywca. A skoro pije Żywca, to może mu to pomaga w sukcesach – a na pewno nei przeszkadza.

    Trochę empatii kochani, bo widzę tu komentarze takich zatwardziałych facetów, co to wódkę spirytusem zapijają i nie mieści im sie w głowie że ktoś może mieć inną WRAŻLIWOŚĆ.

      
    0
    0

Moje najnowsze wpisy

 

Tatusiu kup mi pensjonat!

piątek 08/01/2021
0

Tatusiu kup mi pensjonat! Oczywiście, Córeczko! Jak tatuś mógłby zapomnieć o twoich osiemnastych urodzinach! A gdzie byś chciała mieć ten pensjonat, nad morzem, czy w…


PiS rozważa Apartheid Narodowy

niedziela 03/01/2021
0

Nowy Rok przyniósł nam same dobre wiadomości: obniżkę podatków, podwyżkę płac, zrównoważony zwój (nie rozwój żaden, a zwój – wiem co piszę) i najwyraźniej niezrównoważonego…


Narodowa Hekatomba niekowidowych Polaków trwa

wtorek 22/12/2020
1

Jak pisowski byle bzdet może być narodowy, to hekatomba (nie wierzgać mi tu – mogłem napisać rzeź), która nie jest bzdetem, a tragedią -  też.…


Uważam, że łagodny przymus prowadzi do radosnego entuzjazmu

poniedziałek 07/12/2020
0

To greps, który powinien przejść do kanonu myśli socjalistycznej. Tej nowoczesnej, niewymagającej (chyba, że w stanie wyższej konieczności) nieestetycznego rozwalania  (do wyboru) pod ścianą czy…


"Za ropę waszą – nie naszą" i Narodowa Kwarantanna

piątek 13/11/2020
7

4 lata temu, zaraz po wygraniu przez Trumpa wyborów, zadałem proste pytanie, na odpowiedź na które czekałem lata 4: Czy Trump posadzi Clinton – czy…


Brązowe noski braci Karnowskich i górników cudowne ozdrowienie

niedziela 01/11/2020
6

Są w życiu chwile ciemne i mroczne, jak pisowski lockdown, zaciskany z powolną i tępą systematycznością buldoga, na ciągle zbyt sztywnych karkach Polaków, którzy mają…


Podatek od prostych pleców, czyli dlaczego PiS likwiduje siłownie?

poniedziałek 19/10/2020
4

Według bankstera (nawróconego na PiS, ale jednak)  mam prawo korzystać z godzin dla seniorów w sklepach. Ja to prawo (jak wiele innych) czniam, bo mi…


Kaczyńskiego "piącha dla rolników", czyli dlaczego barany są głupie

wtorek 13/10/2020
1

  Nie, nie przejęzyczyłem się – to nie jest żadna piątka, a piącha, a poza tym wszystko się zgadza. *** Lubię, kiedy bankster (nawrócony na…


Trzech falsetów, czyli będziecie mieli frajerzy socjalizm

środa 30/09/2020
1

  No proszę. Pobyłem trochę poza blogosferą, zajmując się pożytecznymi (dla mnie i moich bliskich przynajmniej) zajęciami (niektórych z nich rezultaty widać na zdjęciach), po…


Jak Kniaź Nowogrodzki norek bronił

poniedziałek 14/09/2020
1

Kniaź nowogrodzki, jak to u arystokratów nierzadko się zdarza, cierpi. Dokładniej – cierpi dubeltowo: bo raz, że (jadąc klasykiem) za milijony (a choćby te, rodzinie…