Gwóźdź do trumny elektromobilności


sobota 18/05/2019
1

Wydaje się, że może być nim wynik badania niemieckiego Ifo Institute.  Czytamy {TUTAJ}:

 

” Auta elektryczne generują produkcję CO2 większą niż nowoczesne diesle. Tak wynika z raportu niemieckiego Ifo Institute (…) Jeśli uwzględnimy procesy związane z produkcją auta elektrycznego (szczególnie baterii) oraz fakt, iż energia elektryczna (nawet w takich krajach jak Niemcy) w dużej części wytwarzana jest w wysokoemisyjnych elektrowniach węglowych, to okaże się, że w ciągu całego cyklu życia (od wytworzenia aż po złomowanie i utylizację) auto z napędem elektrycznym przyczyni się do większej produkcji CO2, niż w przypadku auta z nowoczesnym silnikiem diesla. Do tych zaskakujących wniosków doszli naukowcy z cieszącego się dużym prestiżem niemieckiego Ifo Institute. (…)

Najnowszy raport niemieckiego Ifo Institute (opublikowany 17 kwietnia br.) nie pozostawia wątpliwości. Samochody elektryczne nie pomogą w ograniczeniu emisji CO2 w Niemczech w najbliższych latach. Ktoś zapyta – jak to możliwe? Przecież auta elektryczne nie emitują CO2? Okazuje się, że nie do końca jest to prawda. A już na pewno nie jest to prawda w warunkach niemieckich.

Raport Ifo Institute uwzględnia bowiem szczegółowo procesy związane z samą produkcją aut elektrycznych (w szczególności – procesy związane z wytwarzaniem baterii) oraz procesy związane z produkcją energii elektrycznej potrzebnej do zasilania wspomnianych pojazdów. Okazuje się, że ilość emitowanego CO2 przy produkcji samych „elektryków” oraz przy produkcji prądu niezbędnego do ich użytkowania jest w warunkach niemieckich większa od ilości CO2 związanej z produkcją i użytkowaniem auta z nowoczesnym silnikiem diesla.

Eksperci z Ifo Institute podkreślają na specyfikę miksu energetycznego Niemiec, gdzie produkcja energii z węgla (szczególnie brunatnego) odgrywa kluczową rolę (1/3 zapotrzebowania na energię u naszych zachodnich sąsiadów jest zapewniana przez elektrownie węglowe). Jeśli zatem wzrasta popyt na energię elektryczną związaną z użytkowaniem aut elektrycznych, to naturalnym jest również to, że elektrownie węglowe będą musiały produkować więcej energii, a to w konsekwencji oznacza większe emisje CO2. Stąd wniosek zawarty w raporcie Ifo Institute, że samochody elektryczne nie pomogą w ograniczeniu emisji CO2 w Niemczech w najbliższych latach.”.

 

Zauważmy, że to samo odnosi się do Polski.  Co więcej, nie tylko większość energii elektrycznej czerpiemy z węgla, ale w dodatku jej brakuje.  Gdyby w naszym kraju faktycznie pojawił się zapowiadany przez premiera Morawieckiego milion samochodów elektrycznych, to nie byłoby ich czym zasilać.  To nam jednak na razie nie grozi. Według portalu Energetyka24.com {TUTAJ}: „Na koniec kwietnia tego roku [2019] po polskich drogach poruszało się ponad 5,6 tys. samochodów elektrycznych, które mogły korzystać z ponad 660 stacji ładowania – wynika z tzw. Licznika elektromobilności.”.  Dowiadujemy się też, że:

 

„W raporcie podano, że zdaniem 60 proc. organizacji największą barierą rozwoju elektromobilności w Polsce jest brak dotacji do pojazdów elektrycznych. „Z nowych rozwiązań ujętych w projekcie rozporządzenia dot. Funduszu Niskoemisyjnego Transportu zamierza skorzystać połowa badanych podmiotów, z których 44 proc. za najbardziej atrakcyjną formę wsparcia uznaje dotację na zakup pojazdów elektrycznych” – czytamy.”.

 

Wynika z tego, że owe samochody elektryczne muszą być fundowane przez państwo, bo inaczej nikt ich nie kupi. Jeszcze bardziej podkreśla ten fakt artykuł w Auto.wprost.pl {TUTAJ} p.t. „Nie będzie dopłat? To nie będzie elektromobilności”.  Czytamy w nim:

 

„Polacy ani polskie firmy nie są zainteresowani samochodami zasilanymi energią elektryczną. Dlaczego? Bo nie ma odpowiedniego systemu, który by ich – firmy i osoby prywatne – do tego zachęcił.(…) Jak wygląda elektromobilność teraz możemy wywnioskować z danych IBRM Samar. W I kwartale 2019 roku w Polsce zarejestrowano 412 aut osobowych na prąd. Z tych samochodów zaledwie 8 kupili klienci indywidualni. Natomiast za łączny 159-procentowy wzrost rok do roku odpowiadają firmy car-sharingowe, które stworzyły floty aut elektrycznych na minuty w Warszawie i Wrocławiu. Wniosek jest prosty, jak na razie elektromobilność nas nie interesuje. (…) Według prognoz twórców raportu, bez wsparcia finansowego liczba pojazdów elektrycznych w Polsce zwiększy się do 2025 r. jedynie do 60 tys. pojazdów (z 5 tys. obecnie).”.

 

W świetle raportu Ifo Instytute powstaje jednak pytanie, czy powinniśmy stawiać na rozwój elektromobilności w Polsce, skoro i tak nie poprawi on stanu środowiska?  Obecnie samochody elektryczne mają status elektrycznych hulajnóg [też wynajmowanych na minuty].  Może tak powinno pozostać?


Komentarze 1 Dodaj komentarz

 

Odpowiedz na „backAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


5 + sześć =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Maseczki, czyli amulet przeciw złemu Mzimu

środa 27/05/2020
0

Dzisiaj [27.05.2020] ogłoszono czwarty etap znoszenia obostrzeń sanitarnych związanych z pandemią.  Obejmuje on m.in.: "Od 30 maja nie musimy zasłaniać nosa i ust w otwartej…


Jak dobrze pójdzie, to pojutrze Amerykanie wrócą w Kosmos

poniedziałek 25/05/2020
1

Na 27.05.2020 wyznaczono bowiem start amerykańskiego statku kosmicznego SpaceX z dwójką astronautów na pokładzie.  Na portalu Urania.edu.pl ukazał się tekst opracowany przez: Rafała Grabiańskiego na…


Czyżby powrót "seryjnego samobójcy"?

niedziela 24/05/2020
2

W nocy z piątku na sobotę, 16 na 17 kwietnia 2020 zmarła Ewa Żarska, dziennikarka Polsatu.  Okoliczności jej śmierci bardzo przypominały działalność słynnego "seryjnego samobójcy"…


Modli się pod figurą, a ma diabła za skórą

czwartek 21/05/2020
2

Wczoraj [20.05.2020] obejrzałam w TVP film Sylwestra Latkowskiego "Nic się nie stało" o skandalu pedofilskim w Trójmieście.  Bardziej nawet niż sam film poruszyły mnie wypowiedzi…


Poważne przestrogi

środa 20/05/2020
0

Dzisiaj [20.05.2020] w portalu TVP Info ukazał się artykuł Samuela Pereiry "Andrzej Duda na prostej drodze do przegranej".  Autor stwierdza m.in.: "nie da się jednak…


Metoda shitstormów,

poniedziałek 18/05/2020
5

czyli po polsku - gównoburz.  Jest ona z upodobaniem stosowana przez Antypis.  Gdy tylko zbliża się jakieś wydarzenie ważne dla patriotycznie nastawionych Polaków - Antypis…


Kandydaci z łapanki

sobota 16/05/2020
0

Najciekawszym wydarzeniem wczorajszego dnia [15.05.2020] było zastąpienie Małgorzaty Kidawy Błońskiej przez Rafała Trzaskowskiego [prezydenta Warszawy].  Został on nowym kandydatem Koalicji Obywatelskiej [w istocie - PO]…


Pęka jednolity front Antypisu

środa 13/05/2020
9

Było to widać, gdy na konferencji prasowej w dniu 7 maja 2020 Włodzimierz Czarzasty, wódz Lewicy, oskarżył PO o fiasko rozmów z Gowinem, stwierdzając: "Po…


Kiedy skończy się cierpliwość?

poniedziałek 11/05/2020
6

Ograniczenia sanitarne w związku z pandemią koronawirusa zostały przyjęte przez polskie społeczeństwo ze zrozumieniem.  Widoczna była zresztą ich skuteczność.  To jednak zaczyna się powoli zmieniać. …


Rola Jarosława Gowina

sobota 09/05/2020
7

Przedwczoraj [7.05.2020] bloger UPARTY napisał {TUTAJ(link is external)}: "Moim zdaniem w końcu pewnie dojdzie do przedterminowych wyborów parlamentarnych, bo bez stabilnej większości sejmowej będzie bardzo…