Gwóźdź do trumny elektromobilności


sobota 18/05/2019
1

Wydaje się, że może być nim wynik badania niemieckiego Ifo Institute.  Czytamy {TUTAJ}:

 

” Auta elektryczne generują produkcję CO2 większą niż nowoczesne diesle. Tak wynika z raportu niemieckiego Ifo Institute (…) Jeśli uwzględnimy procesy związane z produkcją auta elektrycznego (szczególnie baterii) oraz fakt, iż energia elektryczna (nawet w takich krajach jak Niemcy) w dużej części wytwarzana jest w wysokoemisyjnych elektrowniach węglowych, to okaże się, że w ciągu całego cyklu życia (od wytworzenia aż po złomowanie i utylizację) auto z napędem elektrycznym przyczyni się do większej produkcji CO2, niż w przypadku auta z nowoczesnym silnikiem diesla. Do tych zaskakujących wniosków doszli naukowcy z cieszącego się dużym prestiżem niemieckiego Ifo Institute. (…)

Najnowszy raport niemieckiego Ifo Institute (opublikowany 17 kwietnia br.) nie pozostawia wątpliwości. Samochody elektryczne nie pomogą w ograniczeniu emisji CO2 w Niemczech w najbliższych latach. Ktoś zapyta – jak to możliwe? Przecież auta elektryczne nie emitują CO2? Okazuje się, że nie do końca jest to prawda. A już na pewno nie jest to prawda w warunkach niemieckich.

Raport Ifo Institute uwzględnia bowiem szczegółowo procesy związane z samą produkcją aut elektrycznych (w szczególności – procesy związane z wytwarzaniem baterii) oraz procesy związane z produkcją energii elektrycznej potrzebnej do zasilania wspomnianych pojazdów. Okazuje się, że ilość emitowanego CO2 przy produkcji samych „elektryków” oraz przy produkcji prądu niezbędnego do ich użytkowania jest w warunkach niemieckich większa od ilości CO2 związanej z produkcją i użytkowaniem auta z nowoczesnym silnikiem diesla.

Eksperci z Ifo Institute podkreślają na specyfikę miksu energetycznego Niemiec, gdzie produkcja energii z węgla (szczególnie brunatnego) odgrywa kluczową rolę (1/3 zapotrzebowania na energię u naszych zachodnich sąsiadów jest zapewniana przez elektrownie węglowe). Jeśli zatem wzrasta popyt na energię elektryczną związaną z użytkowaniem aut elektrycznych, to naturalnym jest również to, że elektrownie węglowe będą musiały produkować więcej energii, a to w konsekwencji oznacza większe emisje CO2. Stąd wniosek zawarty w raporcie Ifo Institute, że samochody elektryczne nie pomogą w ograniczeniu emisji CO2 w Niemczech w najbliższych latach.”.

 

Zauważmy, że to samo odnosi się do Polski.  Co więcej, nie tylko większość energii elektrycznej czerpiemy z węgla, ale w dodatku jej brakuje.  Gdyby w naszym kraju faktycznie pojawił się zapowiadany przez premiera Morawieckiego milion samochodów elektrycznych, to nie byłoby ich czym zasilać.  To nam jednak na razie nie grozi. Według portalu Energetyka24.com {TUTAJ}: „Na koniec kwietnia tego roku [2019] po polskich drogach poruszało się ponad 5,6 tys. samochodów elektrycznych, które mogły korzystać z ponad 660 stacji ładowania – wynika z tzw. Licznika elektromobilności.”.  Dowiadujemy się też, że:

 

„W raporcie podano, że zdaniem 60 proc. organizacji największą barierą rozwoju elektromobilności w Polsce jest brak dotacji do pojazdów elektrycznych. „Z nowych rozwiązań ujętych w projekcie rozporządzenia dot. Funduszu Niskoemisyjnego Transportu zamierza skorzystać połowa badanych podmiotów, z których 44 proc. za najbardziej atrakcyjną formę wsparcia uznaje dotację na zakup pojazdów elektrycznych” – czytamy.”.

 

Wynika z tego, że owe samochody elektryczne muszą być fundowane przez państwo, bo inaczej nikt ich nie kupi. Jeszcze bardziej podkreśla ten fakt artykuł w Auto.wprost.pl {TUTAJ} p.t. „Nie będzie dopłat? To nie będzie elektromobilności”.  Czytamy w nim:

 

„Polacy ani polskie firmy nie są zainteresowani samochodami zasilanymi energią elektryczną. Dlaczego? Bo nie ma odpowiedniego systemu, który by ich – firmy i osoby prywatne – do tego zachęcił.(…) Jak wygląda elektromobilność teraz możemy wywnioskować z danych IBRM Samar. W I kwartale 2019 roku w Polsce zarejestrowano 412 aut osobowych na prąd. Z tych samochodów zaledwie 8 kupili klienci indywidualni. Natomiast za łączny 159-procentowy wzrost rok do roku odpowiadają firmy car-sharingowe, które stworzyły floty aut elektrycznych na minuty w Warszawie i Wrocławiu. Wniosek jest prosty, jak na razie elektromobilność nas nie interesuje. (…) Według prognoz twórców raportu, bez wsparcia finansowego liczba pojazdów elektrycznych w Polsce zwiększy się do 2025 r. jedynie do 60 tys. pojazdów (z 5 tys. obecnie).”.

 

W świetle raportu Ifo Instytute powstaje jednak pytanie, czy powinniśmy stawiać na rozwój elektromobilności w Polsce, skoro i tak nie poprawi on stanu środowiska?  Obecnie samochody elektryczne mają status elektrycznych hulajnóg [też wynajmowanych na minuty].  Może tak powinno pozostać?


Komentarze 1 Dodaj komentarz

 

Odpowiedz na „backAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


pięć − 3 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Zmora Macrona powróciła

poniedziałek 18/11/2019
0

Jest nią oczywiście ruch "żółtych kamizelek".  Przez pięć miesięcy - od czerwca do października 2019 mogło się wydawać, iż powoli on wygasa.  Jednak pierwsza rocznica…


Czy to koniec kłopotów z oczyszczalnią "Czajka"?

sobota 16/11/2019
2

Na pewno nie.  Dziś [16.11.2019] w Wiadomościach TVP głos zabrał mgr inż. Janusz Waś, który stwierdził, że oczyszczalnia jest za mała i trzeba będzie wybudować…


Infantylizm

czwartek 14/11/2019
0

Zdumiewa mnie coraz bardziej infantylizm środowisk opozycji związanych z PO, w szczególności tych z kręgu KOD.  W ciągu minionych czterech lat mieliśmy aż za dużo…


Za nami 11 listopada - przed nami parlament

wtorek 12/11/2019
1

Święto niepodległości 11 listopada było w tym roku uroczyste, pogodne i prawie wszędzie spokojne.  Jedynym wyjątkiem był Wrocław, gdzie władze miasta [z PO] rozwiązały Marsz…


Papierowa rzeczywistość

niedziela 10/11/2019
1

Jest ona równoległa do zwykłej, ale jak się okazuje, znacznie od niej silniejsza.  Cztery dni temu oglądałam w TVP program "Alarm" {TUTAJ}.  Opowiedziano w nim…


Koniec "przerwy w polityce" się zbliża

piątek 08/11/2019
1

Trwa ona od ogłoszenia oficjalnych wyników wyborów  parlamentarnych w połowie października 2019 do dzisiaj [8.10.2019].  Przez te ponad trzy tygodnie niewiele się zdarzyło.  Trwały przede…


Tusk. Czyżby pożegnanie z PO?

środa 06/11/2019
0

Wczoraj [5.11.2019] wiadomością dnia była deklaracja Donalda Tuska, który oświadczył, iż nie wystartuje w polskich wyborach prezydenckich {TUTAJ}.  Sam ten fakt mało kogo zdziwił.  Od…


Nieudany sezon polskich kolarzy szosowych

poniedziałek 04/11/2019
0

Porównałam ostatnio swoje podsumowania sezonów 2016, 2017 i 2018.  W każdym z nich powtarzała się fraza: "Obecny sezon jest gorszy od poprzedniego.".  Mam wrażenie, iż…


Pompowanie Kosiniaka-Kamysza

niedziela 03/11/2019
0

Rozpoczęło się ono już pięć dni po wyborach parlamentarnych od tekstu blogera Matki Kurki [Piotra Wielguckiego] "Nie Tusk, ale Kosiniak-Kamysz jest najgroźniejszym kandydatem opozycji na…


Blogerzy, którzy odeszli.... - rok 2019

piątek 01/11/2019
2

Rok temu wymieniłam tylko dwóch blogerów, którzy zmarli w roku 2018 {TUTAJ}, Waldemara Rajcę i Piotra Steblina-Kamińskiego.  Komentatorzy zwrócili mi jednak uwagę, że pominęłam czterech…