Gwóźdź do trumny elektromobilności


sobota 18/05/2019
1

Wydaje się, że może być nim wynik badania niemieckiego Ifo Institute.  Czytamy {TUTAJ}:

 

” Auta elektryczne generują produkcję CO2 większą niż nowoczesne diesle. Tak wynika z raportu niemieckiego Ifo Institute (…) Jeśli uwzględnimy procesy związane z produkcją auta elektrycznego (szczególnie baterii) oraz fakt, iż energia elektryczna (nawet w takich krajach jak Niemcy) w dużej części wytwarzana jest w wysokoemisyjnych elektrowniach węglowych, to okaże się, że w ciągu całego cyklu życia (od wytworzenia aż po złomowanie i utylizację) auto z napędem elektrycznym przyczyni się do większej produkcji CO2, niż w przypadku auta z nowoczesnym silnikiem diesla. Do tych zaskakujących wniosków doszli naukowcy z cieszącego się dużym prestiżem niemieckiego Ifo Institute. (…)

Najnowszy raport niemieckiego Ifo Institute (opublikowany 17 kwietnia br.) nie pozostawia wątpliwości. Samochody elektryczne nie pomogą w ograniczeniu emisji CO2 w Niemczech w najbliższych latach. Ktoś zapyta – jak to możliwe? Przecież auta elektryczne nie emitują CO2? Okazuje się, że nie do końca jest to prawda. A już na pewno nie jest to prawda w warunkach niemieckich.

Raport Ifo Institute uwzględnia bowiem szczegółowo procesy związane z samą produkcją aut elektrycznych (w szczególności – procesy związane z wytwarzaniem baterii) oraz procesy związane z produkcją energii elektrycznej potrzebnej do zasilania wspomnianych pojazdów. Okazuje się, że ilość emitowanego CO2 przy produkcji samych „elektryków” oraz przy produkcji prądu niezbędnego do ich użytkowania jest w warunkach niemieckich większa od ilości CO2 związanej z produkcją i użytkowaniem auta z nowoczesnym silnikiem diesla.

Eksperci z Ifo Institute podkreślają na specyfikę miksu energetycznego Niemiec, gdzie produkcja energii z węgla (szczególnie brunatnego) odgrywa kluczową rolę (1/3 zapotrzebowania na energię u naszych zachodnich sąsiadów jest zapewniana przez elektrownie węglowe). Jeśli zatem wzrasta popyt na energię elektryczną związaną z użytkowaniem aut elektrycznych, to naturalnym jest również to, że elektrownie węglowe będą musiały produkować więcej energii, a to w konsekwencji oznacza większe emisje CO2. Stąd wniosek zawarty w raporcie Ifo Institute, że samochody elektryczne nie pomogą w ograniczeniu emisji CO2 w Niemczech w najbliższych latach.”.

 

Zauważmy, że to samo odnosi się do Polski.  Co więcej, nie tylko większość energii elektrycznej czerpiemy z węgla, ale w dodatku jej brakuje.  Gdyby w naszym kraju faktycznie pojawił się zapowiadany przez premiera Morawieckiego milion samochodów elektrycznych, to nie byłoby ich czym zasilać.  To nam jednak na razie nie grozi. Według portalu Energetyka24.com {TUTAJ}: „Na koniec kwietnia tego roku [2019] po polskich drogach poruszało się ponad 5,6 tys. samochodów elektrycznych, które mogły korzystać z ponad 660 stacji ładowania – wynika z tzw. Licznika elektromobilności.”.  Dowiadujemy się też, że:

 

„W raporcie podano, że zdaniem 60 proc. organizacji największą barierą rozwoju elektromobilności w Polsce jest brak dotacji do pojazdów elektrycznych. „Z nowych rozwiązań ujętych w projekcie rozporządzenia dot. Funduszu Niskoemisyjnego Transportu zamierza skorzystać połowa badanych podmiotów, z których 44 proc. za najbardziej atrakcyjną formę wsparcia uznaje dotację na zakup pojazdów elektrycznych” – czytamy.”.

 

Wynika z tego, że owe samochody elektryczne muszą być fundowane przez państwo, bo inaczej nikt ich nie kupi. Jeszcze bardziej podkreśla ten fakt artykuł w Auto.wprost.pl {TUTAJ} p.t. „Nie będzie dopłat? To nie będzie elektromobilności”.  Czytamy w nim:

 

„Polacy ani polskie firmy nie są zainteresowani samochodami zasilanymi energią elektryczną. Dlaczego? Bo nie ma odpowiedniego systemu, który by ich – firmy i osoby prywatne – do tego zachęcił.(…) Jak wygląda elektromobilność teraz możemy wywnioskować z danych IBRM Samar. W I kwartale 2019 roku w Polsce zarejestrowano 412 aut osobowych na prąd. Z tych samochodów zaledwie 8 kupili klienci indywidualni. Natomiast za łączny 159-procentowy wzrost rok do roku odpowiadają firmy car-sharingowe, które stworzyły floty aut elektrycznych na minuty w Warszawie i Wrocławiu. Wniosek jest prosty, jak na razie elektromobilność nas nie interesuje. (…) Według prognoz twórców raportu, bez wsparcia finansowego liczba pojazdów elektrycznych w Polsce zwiększy się do 2025 r. jedynie do 60 tys. pojazdów (z 5 tys. obecnie).”.

 

W świetle raportu Ifo Instytute powstaje jednak pytanie, czy powinniśmy stawiać na rozwój elektromobilności w Polsce, skoro i tak nie poprawi on stanu środowiska?  Obecnie samochody elektryczne mają status elektrycznych hulajnóg [też wynajmowanych na minuty].  Może tak powinno pozostać?


Komentarze 1 Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


8 × trzy =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Przedwczesny początek kampanii prezydenckiej

niedziela 20/10/2019
0

Minął zaledwie tydzień od wyborów parlamentarnych.  Nowo wybrany parlament zbierze się dopiero 12 listopada, czyli za 23 dni.  Nie wiadomo na przykład, kto będzie marszałkiem…


Bezkarność

piątek 18/10/2019
0

Wszyscy znamy opowieści o przekupnych sędziach na usługach mafii.  Wydaje się nam jednak, że jeśli jakiś bandyta otrzyma jednak surowy, prawomocny wyrok - idzie do…


Wojna turecko-syryjska wywołana przez Donalda Trumpa

środa 16/10/2019
0

Donaldowi Trumpowi udało się przy pomocy paru tweetów wywołać wojnę Turcji z Syrią.  W zeszłym tygodniu oznajmił on, że wycofuje żołnierzy USA z pogranicza syryjsko-tureckiego…


Wybory parlamentarne 2019

wtorek 15/10/2019
1

Wczoraj [14.10.2019] po godz 20:00 przewodniczący PKW rozpoczął, trwające prawie dwie godziny odczytywanie oficjalnych wyników wyborów do Sejmu i Senatu [{TUTAJ}, {TUTAJ} i {TUTAJ}].  Gdy…


Kandydat na posła - Piotr Naimski

czwartek 10/10/2019
23

Wielu wyborców PiS nie lubi głosować na kandydatów z pierwszego miejsca listy.  Uwagę tych z nich, którzy mieszkają w Warszawie pragnę zwrócić na Piotra Naimskiego. …


Inwazja Turcji na Syrię. Trump dał zielone światło

środa 09/10/2019
22

Wczoraj [8.10.2019] napisałam notkę "Trump zdradza Kurdów. Klęska USA." {TUTAJ}.  Dziś ujawniły się skutki postępowania Trumpa.  Inwazja Turcji na północną Syrię stała się faktem.  Zaledwie…


Trump zdradza Kurdów. Klęska USA.

wtorek 08/10/2019
0

Zacznę od wczorajszego [7.10.2019] tweeta Donalda Trumpa:   "As I have stated strongly before, and just to reiterate, if Turkey does anything that I, in…


Czego nie ma w obecnej kampanii wyborczej?

niedziela 06/10/2019
0

Zupełnie zniknęły wszelkie obawy o  uczciwość wyborów.  Przed poprzednimi wyborami parlamentarnymi działały aż dwa ruchy kontroli wyborów.  Wzywano wolontariuszy do pracy w komisjach wyborczych w…


Wysokoprocentowy prezydent

sobota 05/10/2019
0

Wczoraj [4.10.2019] Robert Biedroń uraczył Aleksandra Kwaśniewskiego osobliwym komplementem:   "W sobotę jesteśmy przede wszystkim z Aleksandrem Kwaśniewskim, najpopularniejszym prezydentem od 1989 roku, prezydentem dwóch…


Sławomir Neumann miał świętą rację

piątek 04/10/2019
0

gdy w 2017 roku w Tczewie powiedział lokalnym działaczom PO, co naprawdę myśli.  Była to swoista "godzina szczerości".  Jeden z owych lokalnych działaczy nagrał ją…