Gwóźdź do trumny elektromobilności


sobota 18/05/2019
1

Wydaje się, że może być nim wynik badania niemieckiego Ifo Institute.  Czytamy {TUTAJ}:

 

” Auta elektryczne generują produkcję CO2 większą niż nowoczesne diesle. Tak wynika z raportu niemieckiego Ifo Institute (…) Jeśli uwzględnimy procesy związane z produkcją auta elektrycznego (szczególnie baterii) oraz fakt, iż energia elektryczna (nawet w takich krajach jak Niemcy) w dużej części wytwarzana jest w wysokoemisyjnych elektrowniach węglowych, to okaże się, że w ciągu całego cyklu życia (od wytworzenia aż po złomowanie i utylizację) auto z napędem elektrycznym przyczyni się do większej produkcji CO2, niż w przypadku auta z nowoczesnym silnikiem diesla. Do tych zaskakujących wniosków doszli naukowcy z cieszącego się dużym prestiżem niemieckiego Ifo Institute. (…)

Najnowszy raport niemieckiego Ifo Institute (opublikowany 17 kwietnia br.) nie pozostawia wątpliwości. Samochody elektryczne nie pomogą w ograniczeniu emisji CO2 w Niemczech w najbliższych latach. Ktoś zapyta – jak to możliwe? Przecież auta elektryczne nie emitują CO2? Okazuje się, że nie do końca jest to prawda. A już na pewno nie jest to prawda w warunkach niemieckich.

Raport Ifo Institute uwzględnia bowiem szczegółowo procesy związane z samą produkcją aut elektrycznych (w szczególności – procesy związane z wytwarzaniem baterii) oraz procesy związane z produkcją energii elektrycznej potrzebnej do zasilania wspomnianych pojazdów. Okazuje się, że ilość emitowanego CO2 przy produkcji samych „elektryków” oraz przy produkcji prądu niezbędnego do ich użytkowania jest w warunkach niemieckich większa od ilości CO2 związanej z produkcją i użytkowaniem auta z nowoczesnym silnikiem diesla.

Eksperci z Ifo Institute podkreślają na specyfikę miksu energetycznego Niemiec, gdzie produkcja energii z węgla (szczególnie brunatnego) odgrywa kluczową rolę (1/3 zapotrzebowania na energię u naszych zachodnich sąsiadów jest zapewniana przez elektrownie węglowe). Jeśli zatem wzrasta popyt na energię elektryczną związaną z użytkowaniem aut elektrycznych, to naturalnym jest również to, że elektrownie węglowe będą musiały produkować więcej energii, a to w konsekwencji oznacza większe emisje CO2. Stąd wniosek zawarty w raporcie Ifo Institute, że samochody elektryczne nie pomogą w ograniczeniu emisji CO2 w Niemczech w najbliższych latach.”.

 

Zauważmy, że to samo odnosi się do Polski.  Co więcej, nie tylko większość energii elektrycznej czerpiemy z węgla, ale w dodatku jej brakuje.  Gdyby w naszym kraju faktycznie pojawił się zapowiadany przez premiera Morawieckiego milion samochodów elektrycznych, to nie byłoby ich czym zasilać.  To nam jednak na razie nie grozi. Według portalu Energetyka24.com {TUTAJ}: „Na koniec kwietnia tego roku [2019] po polskich drogach poruszało się ponad 5,6 tys. samochodów elektrycznych, które mogły korzystać z ponad 660 stacji ładowania – wynika z tzw. Licznika elektromobilności.”.  Dowiadujemy się też, że:

 

„W raporcie podano, że zdaniem 60 proc. organizacji największą barierą rozwoju elektromobilności w Polsce jest brak dotacji do pojazdów elektrycznych. „Z nowych rozwiązań ujętych w projekcie rozporządzenia dot. Funduszu Niskoemisyjnego Transportu zamierza skorzystać połowa badanych podmiotów, z których 44 proc. za najbardziej atrakcyjną formę wsparcia uznaje dotację na zakup pojazdów elektrycznych” – czytamy.”.

 

Wynika z tego, że owe samochody elektryczne muszą być fundowane przez państwo, bo inaczej nikt ich nie kupi. Jeszcze bardziej podkreśla ten fakt artykuł w Auto.wprost.pl {TUTAJ} p.t. „Nie będzie dopłat? To nie będzie elektromobilności”.  Czytamy w nim:

 

„Polacy ani polskie firmy nie są zainteresowani samochodami zasilanymi energią elektryczną. Dlaczego? Bo nie ma odpowiedniego systemu, który by ich – firmy i osoby prywatne – do tego zachęcił.(…) Jak wygląda elektromobilność teraz możemy wywnioskować z danych IBRM Samar. W I kwartale 2019 roku w Polsce zarejestrowano 412 aut osobowych na prąd. Z tych samochodów zaledwie 8 kupili klienci indywidualni. Natomiast za łączny 159-procentowy wzrost rok do roku odpowiadają firmy car-sharingowe, które stworzyły floty aut elektrycznych na minuty w Warszawie i Wrocławiu. Wniosek jest prosty, jak na razie elektromobilność nas nie interesuje. (…) Według prognoz twórców raportu, bez wsparcia finansowego liczba pojazdów elektrycznych w Polsce zwiększy się do 2025 r. jedynie do 60 tys. pojazdów (z 5 tys. obecnie).”.

 

W świetle raportu Ifo Instytute powstaje jednak pytanie, czy powinniśmy stawiać na rozwój elektromobilności w Polsce, skoro i tak nie poprawi on stanu środowiska?  Obecnie samochody elektryczne mają status elektrycznych hulajnóg [też wynajmowanych na minuty].  Może tak powinno pozostać?


Komentarze 1 Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


9 × cztery =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Gdy telewizyjny serial staje się rzeczywistością

sobota 25/01/2020
0

Wczoraj obejrzałam niezwykle zabawny film na kanale Stopklatka.  Nosi on tytuł "Kosmiczna załoga" [Galaxy Quest]. Nakręcono go w 1999 roku.  Oto jego opis {TUTAJ}: "Przed…


Dyżurny wróg

czwartek 23/01/2020
0

Właśnie zakończyły się obchody 75 rocznicy Holocaustu w Instytucie Yad Vashem w Jerozolimie {TUTAJ}.  Wbrew temu, czego się spodziewano - nie było tam ataków na…


Strajki we Francji - nowa jakość

środa 22/01/2020
0

Wczoraj [21.01,2020] poinformowano nas, że : "We Francji zaczynają… wyłączać prąd. Nie była to jednak awaria, ale polityczny sabotaż" {TUTAJ}  Dowiedzieliśmy się, iż: "21 stycznia…


Co knuje Putin?

niedziela 19/01/2020
2

Ostatnio dużo się mówi o prezydencie Rosji Putinie - głównie za sprawą antypolskich kłamstw na temat drugiej wojny światowej, które stara się on rozpowszechniać {TUTAJ}. …


Czekają nas cztery lata wciąż tego samego

sobota 18/01/2020
1

Stało się to jasne po ostatniej debacie w Parlamencie Europejskim i zapowiedzi hucpy w Yad Vashem z udziałem Putina.  O debacie w PE napisał Ryszard…


Upadek świętego Mikołaja

środa 15/01/2020
1

Dzisiaj [15.01.2020] w serwisach informacyjnych pojawiła się wiadomość: "Senator Stanisław K. opuścił prokuraturę. Usłyszał zarzuty korupcyjne" {TUTAJ}.  Prokuratura wnioskuje o areszt dla senatora i jego…


Sułtan Erdogan w cieniu Imperium Osmańskiego

poniedziałek 13/01/2020
1

Nie ulega wątpliwości, że prezydent Turcji, Recep Tayyip Erdogan jest zafascynowany mocarstwową historią swego kraju.  Najchętniej wskrzesiłby on Imperium Osmańskie i został jego sułtanem.  Niestety,…


Żołnierze specjalnej troski

sobota 11/01/2020
1

W ciągu ostatnich 10 dni śledziłam doniesienia z Bliskiego Wschodu.  Do znudzenia powtarzano w nich: "polscy żołnierze są bezpieczni", "żaden polski żołnierz nie ucierpiał" itp. …


Czyżby "zawieszenie broni" w konflikcie USA - Iran

czwartek 09/01/2020
6

Takie wrażenie można było odnieść wczoraj [8.01.2020] po wysłuchaniu stosunkowo łagodnego oświadczenia prezydenta USA, Donalda Trumpa {TUTAJ}.  Nie groził on zbrojnym odwetem za nocny atak…


Rejterada

wtorek 07/01/2020
8

To chyba najbardziej odpowiednie słowo opisujące postawę polskiej opozycji wobec wyborów prezydenckich w maju 2020.  Rejteradę rozpoczął Donald Tusk oświadczając, iż wbrew nadziejom Antypisu, nie…