Gra w emocje


piątek 07/09/2007
3

Poruszająca serce muzyka, urodziny uczennicy i przemiły chłopak, który otrzymany w klasie cukierek niesie dla swojego brata, jakby na przekór wszystkim dzieciom, które zajadają się otrzymanymi słodkościami na lekcji. I jakże piękne hasło końcowe „Szczęśliwy kto umie dzielić się z innymi”. Aż do tego momentu można domniemywać iż jest to jakaś reklama społeczna, mająca zwrócić uwagę obywateli na ważne w naszym życiu wartości. Jak się później okazuje to kolejny spot jednego z operatorów sieci komórkowych. Wcześniejszy projekt, ukazany w podobnej stylistyce emocjonalnej, ukazujący relacje pomiędzy ojcem a synem, spowodował skargi do Rady Etyki Reklamy. Czy słusznie i czy podobny los powinien spotkać ten i pewnie kolejne spoty z tej serii ? Nasze rozważania zacznijmy od analizy przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, które zadają się dotyczyć omawianej sytuacji. Art. 16 ust. 1 pkt. 3 wyraźnie stwierdza, iż zakazana jest reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci. Interpretując ów zapis należy z całą pewnością stwierdzić, iż przedstawione tu wyliczenie jest tylko przykładowe i nie stanowi katalogu zamkniętego (aczkolwiek w literaturze znajduje się także odmienne poglądy). Będziemy zatem mieć do czynienia z reklamą nierzeczową, także przy zbytnim wykorzystaniu motywów seksualnych czy altruistycznych. Jeśli sięgniemy pamięcią do pierwszego spotu z ojcem i synem z łatwością domyślimy się, iż wzbudzaną emocją jest lęk przed utratą bliskiej osoby, a w omawianym przypadku także odnajdziemy silną grę na emocjach. Czy zatem wszelkie przekazy z wykorzystaniem uczuć mogłyby podlegać zaskarżeniu? Oczywiście nie, użycie w reklamach elementów odwołujących się do uczuć jest powszechne i nie ma w tym nic złego, jeśli nie zostaną przekroczone pewne granice. Nie może być tak, iż pod wpływem wywołanych reklamą emocji, przeciętnie wrażliwy konsument, będzie miał ograniczoną możliwość obiektywnego podjęcia decyzji co do zakupu towarów lub usług. Sprawdźmy zatem czy spoty operatora telefonii komórkowej sprawiły, iż ludzie masowo zaczęli korzystać z jego usług. Wiele osób po obejrzeniu emisji z ojcem i synem sięgnęło odruchowo po telefon, aby zadzwonić do babci czy dziadka, a po emisji „dzielenia się z bliźnim” niektórzy mogli zrobić krótki rachunek sumienia. A zatem masowych zakupów telefonów nie stwierdzono. Co jednak można reklamie zarzucić to fakt, iż nie odwołuje się do rzeczowych cech produktu czy usługi. Owe spoty równie dobrze mogłyby być opatrzone logo dowolnej firmy a ich związek, szczególnie tego drugiego, z firmą reklamodawcy jest raczej wątpliwy. Mamy więc do czynienia z przekazem nadawanym w paśmie reklamowym, przekazem, który ma być reklamą a de facto reklamą nie jest. Pomimo owych stwierdzeń zdaje się jednak, że nie ma wystarczających podstaw do tego, aby stwierdzić iż zostały tu naruszone przepisy prawa. Skoro regulacje ustawowe nie będą tu miały zastosowania, a wciąż istnieją wątpliwości co do charakteru przekazu reklamowego to należałoby spojrzeć na moralny aspekt tego zagadnienia. W branżowych kodeksach etycznych możemy znaleźć podobne zapisy do tych, które wynikają z treści ustawy. Kodeks etyki reklamy stwierdza : Art. 11„Informacja zawarta w reklamie, powinna być tak sformułowana, aby nie nadużywać zaufania konsumenta, ani też nie wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy. Obowiązek ten dotyczy także formy przekazu reklamowego.” Art. 12 „Bez uzasadnionej konieczności powodowanej np. względami społecznymi i profilaktyką, reklamy nie powinny odwoływać się do uczuć przez wywoływanie lęku lub strachu, a także nadużywać poczucia solidarności oraz wykorzystywać sytuacji losowych.” Kodeks postępowania w dziedzinie reklamy w swojej treści zawiera prawie identyczne stwierdzenia : „Przekaz reklamowy powinien być tak sformułowany, aby nie nadużywać zaufania konsumenta, ani też nie wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy. Bez uzasadnionej potrzeby reklamy nie powinny odwoływać się do uczuć lęku lub strachu.” Jak zatem zapatrywać się na omawiane spoty, czy stosowany przekaz jest właściwy i powinniśmy się cieszyć z faktu pojawiania się takich reklam czy też ich wydźwięk jest nienaturalny i nieodpowiedni dla przekazu reklamowego. Zapraszam do dyskusji.


Komentarze 3 Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


− jeden = 7

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

NO COMMENTS - rola rzecznika prasowego.

poniedziałek 28/03/2011
5

Nie ma to jak skuteczne komunikowanie się, odpowiedni dobór słów przesądził już o sukcesie niejednej kampanii, zarówno politycznej jak i marketingowej. Mistrzami słowa oraz kreowania…


Biedronka ach biedronka.

piątek 25/03/2011
0

Ostatnie zamieszanie wokół zakupów nabiera rozpędu. Polska Izba Handlu potępiła premiera za swoją wypowiedź na temat sieci sklepów Biedronka. Właściciel chyba nigdy nie spodziewał się…


Nowa definicja ciała.

piątek 18/03/2011
1

Interesujący wywiad z prof. K. Warwick'iem (ukazał się na onecie trochę kontrowersyjny i pozwala spojrzeć na niektóre sprawy z innej perspektywy - fragmenty: "Będziemy potrzebowali…


Życie to najbardziej elastyczne zjawisko na naszej planecie.

środa 09/03/2011
1

Jeśli miałbym porównywać się z Garym Hamel’em, jednym z najbardziej wpływowych myślicieli i teoretyków biznesu, to pierwszym wspólnym mianownikiem byłaby nasza aktywność w prowadzeniu bloga.…


Let's talk about sex

czwartek 07/08/2008
0

Co może przyciągnąć młodzież do gry bardziej niż obecność znaczka 18+. Takie gry z reguły zawierają przemoc, nieprzyzwoite teksty oraz umiarkowaną dawkę erotyki. Chociaż tej…


czwartek 03/07/2008
4

A teraz the last one. Chyba gdzieś już widziałem tą kompozycję – pomyślałem gdy przed wejściem na salę kinową przywitał mnie plakat filmu Królowie Ulicy…


Power is back

czwartek 03/07/2008
2

I zaczęło się dziś będą aż trzy wpisy. Czyli teraz nr dwa i za minutkę nr trzy ponieważ nr jeden był już przed chwilą. Parę…


Wielki come back :)

czwartek 03/07/2008
2

Nawet nie wiem kiedy minął ten rok akademicki. Już po kolejnej sesji, chociaż niektórzy zobaczą się ze mną jeszcze we wrześniu. Muszę przyznać, że dawno…


Reklama przynęta

czwartek 03/01/2008
10

Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku. Na świątecznym stole z pewnością gościł u was karp, a jak powszechnie wiadomo karp to ryba. Skoro ryba to z…


Kapitał Intelektualny

środa 19/12/2007
7

Kiedy zaczynałem pisać wirtualny dziennik postanowiłem, że nie będę zajmował się sprawami związanymi z polityką. Już raz mi się nie udało, a dziś przyszedł czas…