Twitter i Google, czyli multichannel marketing w praktyce


czwartek 06/06/2013
1

Od dłuższego czasu dominuje opinia, że działania w mediach społecznościowych nie przynoszą wartości sprzedażowych. Mają to potwierdzać takie badania, jak ostatnio przeprowadzone przez analityków z firmy doradczej PwC. Według ich wiedzy bardzo nikły odsetek użytkowników mediów społecznościowych w Polsce podejmuje konkretne decyzje zakupowe za pośrednictwem tego rodzaju platform. Chociaż wcale tak naprawdę nie musi być.

Niestety w dalszym ciągu w mierzeniu efektywności poszczególnych kanałów nie bierze się pod uwagę ich funkcji w ścieżce zakupowej klienta – customer journey. Dla przykładu według organizatorów tegorocznej odsłony “Chief Marketing & Sales Officer Forum” 90% klientów wierzy rekomendacjom. A gdzie nie lepiej je odnaleźć, jak nie właśnie wśród swoich znajomych na Facebooku czy Twitterze? Ponadto specjaliści z firmy McKinsey szacują, iż 10-25% użytkowników mediów społecznościowych używa ich w celu podejmowania decyzji konsumenckich.

Z kolei z ankiety “iConsumer” przygotowanej dla tej amerykańskiej agencji konsultingowej wynika, że social commerce w obrębie Facebooka będzie w głównej mierze stymulowany przez promocję oraz kupony rabatowe. Występuje więc powiązanie ze sprzedażą, ale pośrednie. Z kolei ostatnie badania “Tweets in Action: Auto” przeprowadzone przez Twittera i firmę Compete ukazują inne sprzedażowe spojrzenie na social media. Postanowiono zbadać, jaka zachodzi zależność pomiędzy ekspozycją marek samochodowych, a brytyjskimi potencjalnymi klientami. Wnioski pokazują, że w obecnych czasach należy myśleć kompleksowo i wielokanałowo.

Po pierwsze okazało się, iż promowanie się na Twitterze wpływa na większy ruch na stronie marki. Twitter i firma Compete wyliczyły, iż może wynosić to nawet o 74% więcej w porównaniu z przeciętnymi internautami. Po drugie tweety, czyli 140-znakowe informacje wysyłane przez użytkowników tej platformy mikroblogowej, mają swoje przełożenie na zainteresowanie daną marką w wyszukiwarce. Ilość zapytań, jak i wejść z Google’a zwiększa się o 54%. Ostatnia kwestia tego badania odnosi się do możliwych konwersji, czyli zachowania pro sprzedażowe samego klienta. Według autorów “Tweets in Action: Auto” dzięki aktywności na Twitterze może nawet zwiększyć się o 83% zainteresowanie potencjalnych odbiorców działaniami offline. Chodzi tutaj o chęć odbycia jazdy próbnej (po uprzednim wypełnieniu formularza w sieci) lub też odwiedzenia najbliższego dealera samochodowego.

W istocie media społecznościowe nie odgrywają bezpośredniej roli w działaniach sprzedażowych. Jednakże pełnią bardzo ważną rolę jako jednego z touchpointów – punktów zetknięcia się przyszłego konsumenta z ofertą marki. Jak wiadomo – cały łańcuch zaczyna się od potrzeby konsumenta na dane dobro lub usługę, a kończy się jej zakupem. Pomiędzy tymi sferami znajdują się także elementy pośrednie, które mogą skrócić proces zakupowy. Jak widać na przykładzie Twittera może to przynosić ze sobą zaskakujące rezultaty.


Komentarze 1 Dodaj komentarz

 
  1. Wyniki jednych badań tutaj mają być mniej znaczące od jakiejś ankiety przeprowadzonej gdzieś tam – więc można przypuszczać że jest inaczej niż się wydaje …a napewno można tak pomanipulować tymi wszystkimi wynikami aby nasz ewentualny klient dała się naciągnąć na kolejny budżet na kolejną kampanię multichanelową :-)

    Proste zasady – proste wnioski: dla biznesu ważny jest klient kupujący , czyli posiadający pieniądz na produkt i świadomy – podejmujący decyzję. Nie gimnazjalista z 10 zł w kieszeni, a on pewnie właśnie jest podatny na takie FB czy Tweetowe kampanie. Klient posiadający pieniądze na zakupy jest dojrzały i produktywny a zatem ma pełną świadomość jak ciężko mu zarobić kasę i jak pozyskać miarodajne źródła wiedzy nt.produktu na który chce sie zdecydować.
    Znajomi z FB doradzą mu , a raczej bez zobowiązań zasugerują jaka płyta jest fajna do posłuchania …i podadzą link do youtube. Klient już sam znajdzie źródło czy kanał przez jaki zakupi daną płyt. Nie korzysta z BF, czt Tweeta przy zakupie auta, czy domu …ba nie ani grosza na produkt reklamowany na FB czy Tweet – BO NAJWAŻNIEJSZE : to nie jest poważne źródło doradcze.

       Odpowiedz
    0
    0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


osiem − 7 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Czy showrooming naprawdę istnieje?

czwartek 16/01/2014
1

Jest coś, co u przedstawicieli handlu detalicznego wywołuje od dłuższego czasu gesią skórkę. Tym czymś jest trend, zachowanie znane pod nazwą “showrooming”. Charakteryzuje się ono tym,…


Taki marketing będzie kluczowy dla e-handlu w 2014 roku

piątek 13/12/2013
0

Bilion dolarów - tyle wyniosła globalna sprzedaż e-handlu w modelu konsumenckim (B2C) w 2012 roku. Szacuje się, iż w tym, mijającym roku ta wartość powiększy…


Przebieg ścieżki zakupowej zależy od branży

wtorek 26/11/2013
0

Często można zetknąć się ze stwierdzeniem, że jakieś narzędzie marketingowe nie sprzedaje. Internet nie sprzedaje, media społecznościowe nie sprzedają. Często jednak błąd jest na samym…


Tacy są wielokanałowi konsumenci

czwartek 24/10/2013
0

Obecnie na całym świecie z tabletów korzysta setki milionów ludzi. Do tego trzeba dodać użytkowników smartfonów, których należy liczyć już w miliardach. Także w Polsce…


Google Analytics nie jest idealny, jakbyśmy chcieli

poniedziałek 30/09/2013
1

W swoim czerwcowym raporcie eMarketer oszacował, iż w tym roku globalne wydatki na marketing w sieci przekroczą wartość 100 miliardów dolarów. 30% tego tortu będzie…


Dlaczego regulacje przegrywają z rozwojem technologii

czwartek 26/09/2013
0

Od ponad dwóch lat toczy się walka o nowe, globalne standardy w marketingu internetowym. Tracking Protection Working Group - grupa robocza działająca przy World Wide Web…


Jak poprawić znaczenie wydawcy w ścieżce zakupowej

środa 31/07/2013
0

Dużo mówi się o powiązaniach poszczególnych elementów lejka zakupowego z przypisywaniem im znaczeniem w procesie sprzedaży. W przypadku e-commerce najczęściej spotykaną metodą mierzenia skuteczności wielokanałowych…


Rola attribution modelingu w marketingu

środa 10/07/2013
1

Marketing ewoluuje, stając się wielokanałowy - wielowymiarowy. Wpływ na to mają zmieniające się zachowania konsumenckie. Dla przykładu cechą charakterystyczną dla hiszpańskich klientów jest to, iż…


Bez technologii marketing zginie

środa 26/06/2013
0

Globalnemu kryzysowi towarzyszy jeszcze inna odmiana - związana z marketingiem. I wcale nie chodzi tutaj o to, że firmy zmniejszają budżety na działania promocyjno-sprzedażowe. Na…


5 powodów, dla których warto zainwestować w affiliate marketing

środa 22/05/2013
0

W przyszłym roku minie ćwierć wieku od powstania pierwszych mechanizmów kojarzących firmy - reklamodawców z wydawcami o określonym profilu tematycznym. Jednakże dopiero z nastaniem ery…