Taki marketing będzie kluczowy dla e-handlu w 2014 roku


piątek 13/12/2013
0

Bilion dolarów – tyle wyniosła globalna sprzedaż e-handlu w modelu konsumenckim (B2C) w 2012 roku. Szacuje się, iż w tym, mijającym roku ta wartość powiększy się o kolejne 300 miliardów dolarów. Prognozy na następne lata są bardzo obiecujące dla e-commerce. E-handel nie jest samotną wyspą. Na jej rozwój oraz wykorzystanie tego modelu przez firmy ma wpływ wiele czynników, które dzieją się wokół niej.

Przeważnie wskazuje się na trzy obszary, które prowadzą do jednego – do budowania rozwiązań opartych o multichannel marketing. Dlaczego tak ważne będą wielokanałowe działania promocyjno-sprzedażowe? Ze wspomnianych trzech obszarów – powodów. Po pierwsze nadchodzący rozwój marketingu mobilnego (smartfonowy, tablety). Po drugie, co wiąże się z poprzednim, jeszcze więcej informacji na temat klientów, które należy uporządkować, posegregować i wykorzystać dla dobra marki jak i odbiorcy. Przypuśćmy, że potencjalni konsumenci korzystając ze smartfonów będąc w sklepie, gdzie przeglądają ofertę na jej witrynie internetowej. Aby przyciągnąć ich uwagę na dłużej, firma musi natychmiast reagować na tego rodzaju odwiedzyny odbiorcy (mobilny, będący w sklepie) oferując mu specjalne, dopasowane niczym buty u szewca, oferty produktów.

Kolejna rzecz, która jest ściśle powiązana z dwoma wspomnianymi obszarami (mobile, big data), to ewolucja ścieżki zakupowej. Poszerza się nie tylko ilość miejść – platform, skąd odbiorca może czerpać informacje o produkcie, ale także rodzaje urządzeń, z których korzysta w celu zrealizowania tej czynności. Stale zmienia się konsumpcja treści i informacji u potencjalnego klienta. Dlatego też bardzo ważną kwestią jest realizowanie takiej strategii marketingowej, która kładzie nacisk na skoordynowaną, wielokanałową komunikację z odbiorcami. Stałą adaptację do zmieniających się nawyków konsumenckich. Istne podążanie marketingu za nimi. A tego oni chcą. W październikowej ankiecie Digital Advertising Alliance ponad ⅓ respondentów przyznało, że chciałoby dostawać takie reklamy, które są spójne z ich zainteresowaniami.

Wzmacniają ten fakt wyniki badania “Digital Audience Report” zrealizowane w trzecim kwartale tego roku. Przebadano 100 miliardy działań reklamowych oraz cechy zachowań zakupowych ogromnej 1,5-miliardowej grupy anonimowych konsumentów. Okazało się, że stosując kompleksową strategię wielkokanałowego marketingu efektywność podnosi się średnio o 300% w porównaniu z działaniami w poszczególnych kanałach promocyjno-sprzedażowych. Dla np. wielkich sieci detalicznych wskaźnik zwrotu z inwestycji (ROI) wręcz eksplodował osiagając wartość 1700%.

Można rzec, że multichannel marketing to wielka nadzieja dla branży (wielki potencjał), z drugiej strony nie mniejsze utrapienie, problem. Za tą drugą kwestią przemawiają rezultaty badania Online Marketing Institute przeprowadzone w trzecim kwartale tego roku. Tylko 8% biorących w ich udział podmiotow (firm z listy Fortune 500, globalne agencje marketingowe), przyznało, że w pełni czuje się na siłach w kompleksowych rozwiązaniach marketingu cyfrowego, czyli w równocześnie obszarze telewizji, internetu i sfery mobilnej. Reszta respondentów wątpi w swoje wielokanałowe kompetencje.

W sumie to zbytnio mnie to nie dziwi. Multichannel marketing nie polega wyłącznie na tym, że w wielu kanałach w tym samym czasie prowadzona jest kampania promocyjno-sprzedażowa. To było by za proste i zbyt oczywiste. Działania multichannel marketingowe to m.in. zrozumienie relacji pomiędzy poszczególnymi kanałami dla danej grupy docelowej. To wsłuchiwanie się w potrzeby odbiorców i tworzenie w ten sposób kampanii. Po prostu “audience first”. To prowadzenie działań marketingowych w czasie rzeczywistym, które adaptują marki do odbiorców, a nie odwrotnie. Mówi się, że media społecznościowe (w szczególności Facebook) starzeje się pod kątem grupy użytkowników. W tym konkretnym wypadku przekaz promocyjno-reklamowy powinien “starzeć” się wraz z odbiorcami.

Upraszczając to do minimum wszystko to przypomina grę komputerową “Lemings”. Polegała ona na tym, że wcielano się w osobę, która miała bezpiecznie przeprowadzić tytułowe lemingi z jednego miejsca do drugiego. Po drodze trzeba było uporać się z wieloma przeszkodami. To zadanie, za każdym razem inne, jest przenośnią procesu działania wielokanałowego w marketingu. Stałe obserwowanie zachowań odbiorców oraz natychmiastowe ich wsparcie (ułatwienie) w osiąganiu upragnionego celu – zakupu (dla marki – konkretnej konwersji) – to jeden z najważniejszych obszarów dla e-commerce w 2014 roku.


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


8 − = siedem

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Czy showrooming naprawdę istnieje?

czwartek 16/01/2014
1

Jest coś, co u przedstawicieli handlu detalicznego wywołuje od dłuższego czasu gesią skórkę. Tym czymś jest trend, zachowanie znane pod nazwą “showrooming”. Charakteryzuje się ono tym,…


Przebieg ścieżki zakupowej zależy od branży

wtorek 26/11/2013
0

Często można zetknąć się ze stwierdzeniem, że jakieś narzędzie marketingowe nie sprzedaje. Internet nie sprzedaje, media społecznościowe nie sprzedają. Często jednak błąd jest na samym…


Tacy są wielokanałowi konsumenci

czwartek 24/10/2013
0

Obecnie na całym świecie z tabletów korzysta setki milionów ludzi. Do tego trzeba dodać użytkowników smartfonów, których należy liczyć już w miliardach. Także w Polsce…


Google Analytics nie jest idealny, jakbyśmy chcieli

poniedziałek 30/09/2013
1

W swoim czerwcowym raporcie eMarketer oszacował, iż w tym roku globalne wydatki na marketing w sieci przekroczą wartość 100 miliardów dolarów. 30% tego tortu będzie…


Dlaczego regulacje przegrywają z rozwojem technologii

czwartek 26/09/2013
0

Od ponad dwóch lat toczy się walka o nowe, globalne standardy w marketingu internetowym. Tracking Protection Working Group - grupa robocza działająca przy World Wide Web…


Jak poprawić znaczenie wydawcy w ścieżce zakupowej

środa 31/07/2013
0

Dużo mówi się o powiązaniach poszczególnych elementów lejka zakupowego z przypisywaniem im znaczeniem w procesie sprzedaży. W przypadku e-commerce najczęściej spotykaną metodą mierzenia skuteczności wielokanałowych…


Rola attribution modelingu w marketingu

środa 10/07/2013
1

Marketing ewoluuje, stając się wielokanałowy - wielowymiarowy. Wpływ na to mają zmieniające się zachowania konsumenckie. Dla przykładu cechą charakterystyczną dla hiszpańskich klientów jest to, iż…


Bez technologii marketing zginie

środa 26/06/2013
0

Globalnemu kryzysowi towarzyszy jeszcze inna odmiana - związana z marketingiem. I wcale nie chodzi tutaj o to, że firmy zmniejszają budżety na działania promocyjno-sprzedażowe. Na…


Twitter i Google, czyli multichannel marketing w praktyce

czwartek 06/06/2013
1

Od dłuższego czasu dominuje opinia, że działania w mediach społecznościowych nie przynoszą wartości sprzedażowych. Mają to potwierdzać takie badania, jak ostatnio przeprowadzone przez analityków z…


5 powodów, dla których warto zainwestować w affiliate marketing

środa 22/05/2013
0

W przyszłym roku minie ćwierć wieku od powstania pierwszych mechanizmów kojarzących firmy - reklamodawców z wydawcami o określonym profilu tematycznym. Jednakże dopiero z nastaniem ery…