Nadchodzi marketing intelligence


wtorek 29/01/2013
2

Od dłuższego czasu (pod kątem wzrostu efektywności działań e-marketingowych) powtarza się, niczym mantrę sformułowanie – klucz “big data”. Mówiąc wprost – wykorzystanie szeregu informacji pozostawianych przez odbiorców, potencjalnych klientów w różnych obszarach cyberprzestrzeni do podniesienia jakości działań sprzedażowych przez poszczególne marki i firmy. Jednakże do tej pory to były głównie hasła. Ale rok 2013 może okazać się przełomowym w tej sferze.

A ze względu na wieści, które przychodzą z samego rynku, wprost z branży marketingowej. Dużo o zmianach w tym zakresie przynoszą owoce badania “Data-Rich and Insight-Poor” przeprowadzone na uczestnikach dwóch jesiennych międzynarodowych konferencji: DMA 2012 oraz “Seizing Opportunity From Digital Disruption: A Forum For eBusiness & Channel Strategy Professionals” ośrodka Forrester. Wynika z nich, że tzw. “silosowe” pojedyncze wykorzystywanie kanałów e-marketingowych powoli jest zastępowane przez wielokanałowe, integracyjne nastawienie.

Na tę świadomość składa się parę elementów. Jednym z nich jest fakt, iż 68% branżowych specjalistów stwierdziła, iż planuje zwiększenie inwestycji w obszarze związanym ze zbieraniem, analizą oraz wykorzystywaniem informacji i danych o odbiorcach. Stąd też 56% uczestników wspomnianych konferencji marketingowych będzie w tym roku zatrudniać osoby, które będą zajmować się technologiczno-analitycznym obszarem działań e-marketingowych. Z kolei dla niemalże połowy (45%) ten obszar będzie największym wyzwaniem w ich działaniach biznesowych.

Zmienia się również optyka patrzenia na świeżość danych o klientach oraz ich wagę w tworzeniu marketingowej synergii. 53% respondentów DMA 2012 oraz uczestników konferencji Forrestera przyznało, iż będzie zbierało i wykorzystywało w czasie rzeczywistym dane na temat klientów, a kolejne 30% – rozważa to lub ma to w swoich najbliższych planach. W związku z tym pojawiły się wśród przedstawicieli branży marketingowej przesłanki do działania wielokanałowego. Dla przykładu 80% chce wykorzystywać dane zebrane w mediach społecznościowych do działań w innych kanałach internetowych. Ale to nie jedyny przejaw podejścia działania wielokanałowego. Marketerzy, których odpowiedzi ujęto w raporcie “Data-Rich and Insight-Poor”, chcą wykorzystywać dane o odbiorcach do podniesienia skuteczności swoich działań w obszarze SEO (83%), email (72%) oraz mediów społecznościowych (59%).

Można więc powiedzieć, że to jest dopiero początek procesu. Procesu polegającego na przekształcenia dotychczasowych działań marketingowych w stronę marketing intelligence. W stronę planowania i przeprowadzania wielokanałowych kampanii sprzedażowych bazując na wnikliwych analizach informacji oraz zależnościach w preferencjach i zachowaniach samych odbiorców (także pod kątem ich zwyczajów korzystania z sieci). Chirurgiczne, inteligentne działania, będące wynikiem połączenia informacji z różnych kanałów. Pozwolą także na głębsze, bardziej jakościowe poznanie relacji pomiędzy tym, ile marketer wie o odbiorcy, a tym jak spersonalizowany komunikat reklamowy odbierze potencjalny klient.

Podsumowując jeżeli marketing ma przetrwać, to musi zainwestować w dwie sfery. Jedną z nich jest inteligentna technologia, która rozwiąże problem wielości informacji i pozna dokładnie powiązania pomiędzy nimi w decyzjach konsumenckich na poziomie jednostki. Koniecznie musi ona mieć strategiczny status w rozwoju biznesu firmy. Druga kwestia to stworzenie podwalin pod to, aby informacje pozostawiane przez odbiorców były szczerze, prawdziwe, a nie fałszywe. Aby informacyjne ślady odbiorców w sieci były zgodne z jego realnymi upodobaniami.

A że jest to wyzwanie świadczą wyniki raportu “The Future of Identity” przygotowanego w ramach działach foresightowych dla brytyjskiego Government Office for Science. Wśród 1000 respondentów w wieku od 8 do 18 lat aż 22% przyznało, iż dane na ich temat w internecie nie pokrywają się z rzeczywistością. Oczywiście wynika to z naturalnych obaw związanych z ochroną prywatności w czasach wszechobecności sieci. Ale wynika to również potrzeby przejrzystości działań w tym obszarze, co jest równie ważne, co same technologiczne rozwiązania.


Komentarze 2 Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


5 − = trzy

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Czy showrooming naprawdę istnieje?

czwartek 16/01/2014
1

Jest coś, co u przedstawicieli handlu detalicznego wywołuje od dłuższego czasu gesią skórkę. Tym czymś jest trend, zachowanie znane pod nazwą “showrooming”. Charakteryzuje się ono tym,…


Taki marketing będzie kluczowy dla e-handlu w 2014 roku

piątek 13/12/2013
0

Bilion dolarów - tyle wyniosła globalna sprzedaż e-handlu w modelu konsumenckim (B2C) w 2012 roku. Szacuje się, iż w tym, mijającym roku ta wartość powiększy…


Przebieg ścieżki zakupowej zależy od branży

wtorek 26/11/2013
0

Często można zetknąć się ze stwierdzeniem, że jakieś narzędzie marketingowe nie sprzedaje. Internet nie sprzedaje, media społecznościowe nie sprzedają. Często jednak błąd jest na samym…


Tacy są wielokanałowi konsumenci

czwartek 24/10/2013
0

Obecnie na całym świecie z tabletów korzysta setki milionów ludzi. Do tego trzeba dodać użytkowników smartfonów, których należy liczyć już w miliardach. Także w Polsce…


Google Analytics nie jest idealny, jakbyśmy chcieli

poniedziałek 30/09/2013
1

W swoim czerwcowym raporcie eMarketer oszacował, iż w tym roku globalne wydatki na marketing w sieci przekroczą wartość 100 miliardów dolarów. 30% tego tortu będzie…


Dlaczego regulacje przegrywają z rozwojem technologii

czwartek 26/09/2013
0

Od ponad dwóch lat toczy się walka o nowe, globalne standardy w marketingu internetowym. Tracking Protection Working Group - grupa robocza działająca przy World Wide Web…


Jak poprawić znaczenie wydawcy w ścieżce zakupowej

środa 31/07/2013
0

Dużo mówi się o powiązaniach poszczególnych elementów lejka zakupowego z przypisywaniem im znaczeniem w procesie sprzedaży. W przypadku e-commerce najczęściej spotykaną metodą mierzenia skuteczności wielokanałowych…


Rola attribution modelingu w marketingu

środa 10/07/2013
1

Marketing ewoluuje, stając się wielokanałowy - wielowymiarowy. Wpływ na to mają zmieniające się zachowania konsumenckie. Dla przykładu cechą charakterystyczną dla hiszpańskich klientów jest to, iż…


Bez technologii marketing zginie

środa 26/06/2013
0

Globalnemu kryzysowi towarzyszy jeszcze inna odmiana - związana z marketingiem. I wcale nie chodzi tutaj o to, że firmy zmniejszają budżety na działania promocyjno-sprzedażowe. Na…


Twitter i Google, czyli multichannel marketing w praktyce

czwartek 06/06/2013
1

Od dłuższego czasu dominuje opinia, że działania w mediach społecznościowych nie przynoszą wartości sprzedażowych. Mają to potwierdzać takie badania, jak ostatnio przeprowadzone przez analityków z…