Istnieje marketing w sieci bez cookie


czwartek 14/02/2013
2

Era potocznie zwanych “ciasteczkami” powoli mija. Świadczy o tym chociażby to, iż uregulowaniem statusu tych niewielkich informacji tekstowych umieszczonych w naszych przeglądarkach internetowych (i służących do zbierania informacji o naszym zachowaniu w sieci) od dłuższego czasu zajmuje się Bruksela. Dużo mówi się, iż znikną one, ponieważ Unia ma w planach nakazanie, aby za każdym razem, kiedy korzystamy z danej strony www, jej twórca pytał się nas o to, czy zgadzamy się na włączenie cookies.

Ale (na szczęście dla marketerów i firm reklamujących się) istnieją alternatywne rozwiązania. Jednym z nich był tzw. flash cookie. Był to po prostu mały plugin flashowy umieszczony w przeglądarce internetowej użytkownika. Jednakże jego historia skończyła się jakiś czas temu. Po pierwsze z tego względu, iż zmieniła się technologia tworzenia stron www. Od dłuższego czasu odchodzi się do świecących stron w stronę oszczędnych i zoptymalizowanych rozwiązań JavaScript czy HTML5. Po drugie flash cookie był bardziej inwazyjny od zwykłych ciasteczek, co w czasach walki o prywatność w sieci nabrało jeszcze większego znaczenia.

Następcą flash cookie jest ever cookie, który wykorzystuje API języka javascript stosowany w budowanie elementów nawigacyjnych witryn internetowych. Alternatywą do cookies jest także monitorowanie adresów internetowych (IP) odbiorców. Dzięki temu można każdemu z nich stworzyć pewną osobowość i historię zachowań konsumenckich. Jednakże wadą tego rozwiązania jest to, iż coraz częściej użytkownicy sieci wykorzystują tzw. dynamiczne IP, czyli ich adres internetowy może co jakiś czas ulegać zmianie. Jego bardziej inwazyjnym obliczem jest device fingerprinting. To rozwiązanie polega na tworzeniu profilu odbiorcy śledząc historię instalowanego oprogramowania na jego komputerze, telefonie komórkowym. I tak przy każdej aktualizacji przeglądarki internetowej charakterystyka konsumenta jest automatycznie odświeżana.

Istnieją jednak mniej inwazyjne sposoby zbierania informacji na temat odbiorcy w sieci. Jest nim HTTP-Referrer. Jak nazwa wskazuje dotyczy on odnośników stron internetowych, które są podstawą w analizie ruchu na każdej stronie www. W tym konkretnym przypadku to rozwiązanie stara się stworzyć osobowość odbiorcy na bazie połączeń i zależności witryn internetowych, z których on korzysta. Na bazie tej koncepcji działa pretargeting, który polega na połączeniu właściwości kontekstowych i behawioralnych w celu stworzenia jak najbardziej skutecznej reklamy displayowej. Wyszukuje i stworzy się grupę takich stron www, na których przebywa poszukiwana grupa docelowa. Według firmy Pretarget taka forma reklamy odsłonowej jest skuteczniejsza nawet od retargetingu z wykorzystaniem wyszukiwarki internetowej. Poziom konwersji w pierwszym przypadku wynosi 8,5%, natomiast w drugim – 7,5%. Ponadto efektywność pretargetingu displayowego jest ponad 4 razy większa od retargetingu w mediach społecznościowych (2,6%).


Komentarze 2 Dodaj komentarz

 
  1. „Od dłuższego czasu odchodzi się do świecących stron w stronę oszczędnych i zoptymalizowanych rozwiązań Java czy HTML5″

    Nie javascript?

       Odpowiedz
    3
    3
  2. Rozwiązanie teraźniejsze dot. ciasteczek jest dość irytujące. Ciągłe akceptacje, wyrażanie zgody na używanie przez witryny ciasteczek. Więc może zmiana będzie wygodniejsza dla użytkownika.

       Odpowiedz
    3
    3

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


7 − = cztery

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Czy showrooming naprawdę istnieje?

czwartek 16/01/2014
1

Jest coś, co u przedstawicieli handlu detalicznego wywołuje od dłuższego czasu gesią skórkę. Tym czymś jest trend, zachowanie znane pod nazwą “showrooming”. Charakteryzuje się ono tym,…


Taki marketing będzie kluczowy dla e-handlu w 2014 roku

piątek 13/12/2013
0

Bilion dolarów - tyle wyniosła globalna sprzedaż e-handlu w modelu konsumenckim (B2C) w 2012 roku. Szacuje się, iż w tym, mijającym roku ta wartość powiększy…


Przebieg ścieżki zakupowej zależy od branży

wtorek 26/11/2013
0

Często można zetknąć się ze stwierdzeniem, że jakieś narzędzie marketingowe nie sprzedaje. Internet nie sprzedaje, media społecznościowe nie sprzedają. Często jednak błąd jest na samym…


Tacy są wielokanałowi konsumenci

czwartek 24/10/2013
0

Obecnie na całym świecie z tabletów korzysta setki milionów ludzi. Do tego trzeba dodać użytkowników smartfonów, których należy liczyć już w miliardach. Także w Polsce…


Google Analytics nie jest idealny, jakbyśmy chcieli

poniedziałek 30/09/2013
1

W swoim czerwcowym raporcie eMarketer oszacował, iż w tym roku globalne wydatki na marketing w sieci przekroczą wartość 100 miliardów dolarów. 30% tego tortu będzie…


Dlaczego regulacje przegrywają z rozwojem technologii

czwartek 26/09/2013
0

Od ponad dwóch lat toczy się walka o nowe, globalne standardy w marketingu internetowym. Tracking Protection Working Group - grupa robocza działająca przy World Wide Web…


Jak poprawić znaczenie wydawcy w ścieżce zakupowej

środa 31/07/2013
0

Dużo mówi się o powiązaniach poszczególnych elementów lejka zakupowego z przypisywaniem im znaczeniem w procesie sprzedaży. W przypadku e-commerce najczęściej spotykaną metodą mierzenia skuteczności wielokanałowych…


Rola attribution modelingu w marketingu

środa 10/07/2013
1

Marketing ewoluuje, stając się wielokanałowy - wielowymiarowy. Wpływ na to mają zmieniające się zachowania konsumenckie. Dla przykładu cechą charakterystyczną dla hiszpańskich klientów jest to, iż…


Bez technologii marketing zginie

środa 26/06/2013
0

Globalnemu kryzysowi towarzyszy jeszcze inna odmiana - związana z marketingiem. I wcale nie chodzi tutaj o to, że firmy zmniejszają budżety na działania promocyjno-sprzedażowe. Na…


Twitter i Google, czyli multichannel marketing w praktyce

czwartek 06/06/2013
1

Od dłuższego czasu dominuje opinia, że działania w mediach społecznościowych nie przynoszą wartości sprzedażowych. Mają to potwierdzać takie badania, jak ostatnio przeprowadzone przez analityków z…