Czy showrooming naprawdę istnieje?


czwartek 16/01/2014
1

Jest coś, co u przedstawicieli handlu detalicznego wywołuje od dłuższego czasu gesią skórkę. Tym czymś jest trend, zachowanie znane pod nazwą “showrooming”. Charakteryzuje się ono tym, że konsumenci odwiedzając fizyczne sklepy wykorzystują swoje smartfony do porównania oferty na miejscu z tą dostępną w internecie (np. u konkurencji). Częstym tego efektem jest zakup danego towaru na sieci, a nie na miejscu w punkcie sprzedaży.

Czy w takim razie tradycyjny handel powinien zwijać swoje manatki? Niekoniecznie. Przede wszystkim dlatego, że nie do końca wiadomo, czy takie coś jak “showrooming” naprawdę istnieje. Przede wszystkim wynika to z tego, iż z rynków płyną sprzeczne informacje na temat. Jesienią 2013 roku firma Omnico opublikowała dane z badania przeprowadzonego wśród amerykańskich odbiorców konsumenckiej elektroniki w wieku 16-24 lat. Wynikało z nich, iż showrooming dotyczy tylko 10% z nich. Mniej więcej w tym samym czasie brytyjska firma Verdict zorganizowała podobne badanie. Okazało się, że, z jednej strony, tylko 2% spośród 10 tysięcy respondentów jest osobami, które będąc w sklepie kupują dany towar w sieci za pomocą swojego smartfona. Z drugiej zaś nikły odsetek ankieterów przyznało, że zakupy w fizycznym sklepie mogą być bardziej interesujące aniżeli ten sam proces dokonywany drogą elektroniczną. Główna przyczyna? Aspekt bezpieczeństwa (brak zaufania do sklepowych sieci wifi).

Jest wiele analiz mówiących o czymś zupełnie odwrotnym. Podczas Ad Week 2013 Microsoft zaprezentował dane z raportu “How Advertisers Can Take Advantage of Future Consumer Trends Today”, z którego można było wyczytać, iż 42% brytyjskich odbiorców elektroniki konsumenckiej dotyczy efekt showroomingu. Zbliżony poziom, zdaniem Harris Interactive, można zauważyć również w USA (40%). Natomiast firma analityczna IDC prognozuje, że w 2013 roku ilość amerykańskich “showroomerów” osiągnęłą wartość 59 milionów. W 2015 roku będzie ich już 78 milionów. Zakłada się, że ten trend w skali świata dotyczył 8% konsumentów w 2013 roku.

Kolejna kwestia to fakt, iż showrooming wytworzył swoje lustrzane odbicie. Coraz częściej mówi się o webroominingu, czyli o czymś odwrotnym do efektu ROPO (research offline, purchase online). Przykładem tego trendu jest sprzedaż fizyczna nakręcana przez portal społecznościowy Pinterest. Według danych firmy Vision Critical, w przypadku 21% zaangażowanych użytkowników tej platformy można mówić o tym, że przejawiają skłonności do zakupów. Innymi słowy nabyli lub nabędą coś nabywali w sklepie zainspirowani znaleziskiem na Pintereście. Ale to nie koniec. 50% osób, przeglądających zawartość tej platformy społecznościowej, przypisuje się przedsprzedażowy potencjał (np. zainteresują się danym produktem).

Poza tym w USA i Wielkiej Brytanii można odserwować trend ekspansji w stronę tradycyjnego handlu detalicznego. Pod koniec listopada w Nowym Jorku Intel uruchomił swój pierwszy fizyczny sklep w formule “pop-up”. Powstaną niedługo kolejne. Natomiast w Minnesocie (a później w Chicago i innych amerykańskich aglomeracjach) pojawią się megastore’y autorstwa firmy Verizon. Buduje ona je po to, aby wykorzystać każdy kanał sprzedażowy do budowania przewagi konkurencyjnej opartej na wysokiej jakości obsłudze klienta (edukacja, know-how) oraz możliwości bezpośredniego sprawdzenia przez odbiorców sprzętu tej marki. Ten trend nie dotyczy tylko USA i wielkich firm. Według najnowszego badania, przeprowadzonego przez Royal Mail, 16% sposób małych sklepów detalicznych z Wielkiej Brytanii planuje otworzyć w 2014 roku swój fizyczny sklep. Pod koniec zeszłego roku 50 czołowych sprzedawców eBaya z Wysp Brytyjskich postanowiło połączyć siły tworząc biznesowy sojusz z Argos. Na mocy tego porozumienia, które testowo potrwa do końca kwartału tego roku, klienci zamawiający towary u wspomnianych sprzedawców będą mogli odebrać je w jednym z 150 punktów sprzedaży tej jednej z największych brytyjskich sieci handlowych.

Można więc stwierdzić, że pozycja trendu „showrooming” ulega (podobnie jak rola fizycznych sklepów) głębokiej redefinicji. Showrooming, tak jak i webrooming, jest obecnie częścią zupełnie nowej ścieżki zakupowej konsumenta. Czyli odbiorcy, który nie musi natychmiast podjąć decyzję zakupową zaraz po wejściu do punktu sprzedaży i sprawdzeniu jego oferty w sieci. Z pewnych indywidualnych względów ten oczekiwany efekt może zostać przesunięty w czasie. Dlatego też od dłuższego czasu mówi się o integracji kanałów sprzedażowych (web, search, mobile) w celu dostarczania bardziej satysfakcjonujących doświadczeń zakupowych dla klientów. Oczywiście w połączeniu ze specjalnymi warunkami dla rozwoju sprzedawców, na które firmy muszą postawić.

Według badań Columbia Business School i firmy Aimia, w przypadku mobilnych rozwiązań sprzedażowych dla fizycznych sklepów, przeważająca większość odbiorców (prawie 62%) oczekuje od nich przede wszystkim pozytywnych doznań zakupowych (możliwości skorzystania ze specjalnych systemów lojalnościowych, kompleksowy dostęp do opinii na temat towarów na stronie www marki). Z tego wszystkiego wynika fakt, że rozwiązania z zakresu multichannelowej sprzedaży i marketingu będą się tylko rozwijać i stale umacniać.


Komentarze 1 Dodaj komentarz

 
  1. dziwny artykuł o niczym. Zestawienie różnych badań z różnych miejsc.
    Analiza showroomingu powinna być podzielona na kategorie produktowe, ponieważ w branży elektronicznej ma spory udział w przeciwieństwie do FMCG. Generalizowanie prowadzi do nikąd. A szczególnie w oparciu o dane z USA, kraju który zajmuje pół kontynentu, a ankieta do badania była pewnie przeprowadzona na 50 konsumentach przez no-nameową instytucję.

       Odpowiedz
    0
    0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


5 + = trzynaście

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Taki marketing będzie kluczowy dla e-handlu w 2014 roku

piątek 13/12/2013
0

Bilion dolarów - tyle wyniosła globalna sprzedaż e-handlu w modelu konsumenckim (B2C) w 2012 roku. Szacuje się, iż w tym, mijającym roku ta wartość powiększy…


Przebieg ścieżki zakupowej zależy od branży

wtorek 26/11/2013
0

Często można zetknąć się ze stwierdzeniem, że jakieś narzędzie marketingowe nie sprzedaje. Internet nie sprzedaje, media społecznościowe nie sprzedają. Często jednak błąd jest na samym…


Tacy są wielokanałowi konsumenci

czwartek 24/10/2013
0

Obecnie na całym świecie z tabletów korzysta setki milionów ludzi. Do tego trzeba dodać użytkowników smartfonów, których należy liczyć już w miliardach. Także w Polsce…


Google Analytics nie jest idealny, jakbyśmy chcieli

poniedziałek 30/09/2013
1

W swoim czerwcowym raporcie eMarketer oszacował, iż w tym roku globalne wydatki na marketing w sieci przekroczą wartość 100 miliardów dolarów. 30% tego tortu będzie…


Dlaczego regulacje przegrywają z rozwojem technologii

czwartek 26/09/2013
0

Od ponad dwóch lat toczy się walka o nowe, globalne standardy w marketingu internetowym. Tracking Protection Working Group - grupa robocza działająca przy World Wide Web…


Jak poprawić znaczenie wydawcy w ścieżce zakupowej

środa 31/07/2013
0

Dużo mówi się o powiązaniach poszczególnych elementów lejka zakupowego z przypisywaniem im znaczeniem w procesie sprzedaży. W przypadku e-commerce najczęściej spotykaną metodą mierzenia skuteczności wielokanałowych…


Rola attribution modelingu w marketingu

środa 10/07/2013
1

Marketing ewoluuje, stając się wielokanałowy - wielowymiarowy. Wpływ na to mają zmieniające się zachowania konsumenckie. Dla przykładu cechą charakterystyczną dla hiszpańskich klientów jest to, iż…


Bez technologii marketing zginie

środa 26/06/2013
0

Globalnemu kryzysowi towarzyszy jeszcze inna odmiana - związana z marketingiem. I wcale nie chodzi tutaj o to, że firmy zmniejszają budżety na działania promocyjno-sprzedażowe. Na…


Twitter i Google, czyli multichannel marketing w praktyce

czwartek 06/06/2013
1

Od dłuższego czasu dominuje opinia, że działania w mediach społecznościowych nie przynoszą wartości sprzedażowych. Mają to potwierdzać takie badania, jak ostatnio przeprowadzone przez analityków z…


5 powodów, dla których warto zainwestować w affiliate marketing

środa 22/05/2013
0

W przyszłym roku minie ćwierć wieku od powstania pierwszych mechanizmów kojarzących firmy - reklamodawców z wydawcami o określonym profilu tematycznym. Jednakże dopiero z nastaniem ery…