Bez technologii marketing zginie


środa 26/06/2013
0

Globalnemu kryzysowi towarzyszy jeszcze inna odmiana – związana z marketingiem. I wcale nie chodzi tutaj o to, że firmy zmniejszają budżety na działania promocyjno-sprzedażowe. Na pewno nie w internecie. Nie rzadko firmy mają problem z tym, w jaki sposób powinny odnaleźć się w obecnej skomplikowanej, wielopoziomowej rzeczywistości marketingu. W realiach, w których branża stoi przed wyzwaniem związanym z big data: ogromną ilością informacji o odbiorcach rozsianej w sferze online i offline.

Chociaż w marketingowym środowisku pojawiają się odważne głosy. Głosy osób chcących popchać promocję i sprzedaż do przodu, na nowe tory. Jednym z nich jest Andy Palmer. Ten wiceprezydent Nissana (pełniący także rolę głównego marketera tej motoryzacyjnej marki) stwierdził kilka tygodni temu w Londynie, że marketing musi przestać gloryfikować kreatywne rozwiązania, a bardziej skupić się na analizie, na naukowych, „ścisłych” rozwiązaniach. Innymi słowy potrzebuje technologicznych rozwiązań, aby sprostać wymaganiom obecnych czasów.

Głos Palmera nie jest oczywiście odosobniony. Coraz częściej firmy są świadome tego, że bez innowacyjnych rozwiązań, marketing stanie się swojego rodzaju biznesowym skansenem. Stąd też w najbliższym czasie priorytetowymi inwestycjami będą dla nich dwa obszary: badania i analiza danych oraz kwestie związane z pojmowaniem działań zintegrowanych, wielokanałowych. Takie opinie wyraziły m.in. firmy, które wzięły udział w badaniach przeprowadzonych jesienią ubiegłego roku przez Duke’s University oraz American Marketing Association.

W podobnym tonie są utrzymane dane raportu “The Key To Successful Cross-Channel Marketing” autorstwa Forrestera. Dla tych biznesowych respondentów największymi wyzwaniami będzie zrozumienie wielokanałowej interakcji z klientami. Głównie wynika to z ich braków w samych firmach: w sferze know-howu oraz odpowiedniej kadry. Ma to przełożenie w samych wynikach badania Forrestera. Ponad 60% jej uczestników ma co najwyżej nikłe pojęcie o nowych realiach marketingu. Warto wiedzieć, że konsumenci korzystający z wielu urządzeń, których jest coraz więcej i będzie jeszcze więcej, mają o wiele większe oczekiwania względem marek aniżeli “jednokanałowi” konsumenci. Dlatego też technologizacja marketingu (m.in. poprzez zintegrowanie wykonywania kampanii, zbierania informacji i procesu zarządzania nimi) jest kluczem do sukcesu. Dzięki czemu firmy pojmą, na czym polega wielokanałowa interakcja z odbiorcami oraz w jaki sposób należy zarządzać multikanałowymi kampaniami.

Zmiany w postrzeganiu marketingu widać wyraźnie także na szczeblach dyrektorskich przedsiębiorstw. Według danych firmy badawczej Gartner do 2017 roku CMO (dyrektor działu marketingu) będzie wydawać więcej pieniędzy na rozwiązania technologiczne aniżeli CIO (dyrektor działu informatyki). Dzięki czemu przedsiębiorstwa mają lepiej rozumieć swoich odbiorców i lepiej do nich docierać oraz lepiej pojmować ich potrzeby. Przez to rozumie się – podejmowanie jak najbardziej trafnych działań marketingowych. Stopniowo klasyczny dział promocji i sprzedaży przekształca się w coś na kształt departamentu badań i rozwoju oraz analizy danych poszczególnego konsumenta.

Wszystko to wynika z tego, że marketing odrabia po prostu straty na polu innowacyjności. Firma IBM wyliczyła, że w zeszłym roku na całym świecie firmy wydały ponad 148 miliardów dolarów na rozwiązania technologiczne w obszarze promocji i sprzedaży. Z prognoz firmy Gartner wynika, że budżety na nowatorskie rozwiązania w sferze marketingu będą rosnąć 2-3 razy szybciej aniżeli środki przeznaczone na klasyczne działania IT tych firm.


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


× jeden = 5

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Czy showrooming naprawdę istnieje?

czwartek 16/01/2014
1

Jest coś, co u przedstawicieli handlu detalicznego wywołuje od dłuższego czasu gesią skórkę. Tym czymś jest trend, zachowanie znane pod nazwą “showrooming”. Charakteryzuje się ono tym,…


Taki marketing będzie kluczowy dla e-handlu w 2014 roku

piątek 13/12/2013
0

Bilion dolarów - tyle wyniosła globalna sprzedaż e-handlu w modelu konsumenckim (B2C) w 2012 roku. Szacuje się, iż w tym, mijającym roku ta wartość powiększy…


Przebieg ścieżki zakupowej zależy od branży

wtorek 26/11/2013
0

Często można zetknąć się ze stwierdzeniem, że jakieś narzędzie marketingowe nie sprzedaje. Internet nie sprzedaje, media społecznościowe nie sprzedają. Często jednak błąd jest na samym…


Tacy są wielokanałowi konsumenci

czwartek 24/10/2013
0

Obecnie na całym świecie z tabletów korzysta setki milionów ludzi. Do tego trzeba dodać użytkowników smartfonów, których należy liczyć już w miliardach. Także w Polsce…


Google Analytics nie jest idealny, jakbyśmy chcieli

poniedziałek 30/09/2013
1

W swoim czerwcowym raporcie eMarketer oszacował, iż w tym roku globalne wydatki na marketing w sieci przekroczą wartość 100 miliardów dolarów. 30% tego tortu będzie…


Dlaczego regulacje przegrywają z rozwojem technologii

czwartek 26/09/2013
0

Od ponad dwóch lat toczy się walka o nowe, globalne standardy w marketingu internetowym. Tracking Protection Working Group - grupa robocza działająca przy World Wide Web…


Jak poprawić znaczenie wydawcy w ścieżce zakupowej

środa 31/07/2013
0

Dużo mówi się o powiązaniach poszczególnych elementów lejka zakupowego z przypisywaniem im znaczeniem w procesie sprzedaży. W przypadku e-commerce najczęściej spotykaną metodą mierzenia skuteczności wielokanałowych…


Rola attribution modelingu w marketingu

środa 10/07/2013
1

Marketing ewoluuje, stając się wielokanałowy - wielowymiarowy. Wpływ na to mają zmieniające się zachowania konsumenckie. Dla przykładu cechą charakterystyczną dla hiszpańskich klientów jest to, iż…


Twitter i Google, czyli multichannel marketing w praktyce

czwartek 06/06/2013
1

Od dłuższego czasu dominuje opinia, że działania w mediach społecznościowych nie przynoszą wartości sprzedażowych. Mają to potwierdzać takie badania, jak ostatnio przeprowadzone przez analityków z…


5 powodów, dla których warto zainwestować w affiliate marketing

środa 22/05/2013
0

W przyszłym roku minie ćwierć wieku od powstania pierwszych mechanizmów kojarzących firmy - reklamodawców z wydawcami o określonym profilu tematycznym. Jednakże dopiero z nastaniem ery…