Od dzieciństwa docierają do nas prawdy ludowe mające na celu uświadomienie nam, że nic nie ma za darmo, że tylko nauką i ciężką pracą ludzie się bogacą. No i oczywiście, że za darmo to można tylko w „mordę” dostać. Czy aby na pewno? http://www.youtube.com/watch?v=hEnRIIHWioI&feat ure=relmfu.
Jak pokazuje ten przykład trzeba się nieźle napracować, aby za darmo dostać z „liścia”. Ale do sedna. Czy naprawdę nie ma nic „za darmo”? Czy ten, kto rozdaje za darmo jest biznesowym nieudacznikiem? Czy na „za darmo” da się zarobić?
Każdy chce mieć coraz więcej, coraz lepiej, coraz taniej, a najlepiej za darmo. Taki stan rzeczy, poprzez dążenie do niego większej części populacji ludzkiej, zaczyna materializować się na naszych oczach. Gospodarka cyfrowa, która dokonuje przełomu staje się potężną siłą rynkową. Przełom ten można powoli zacząć uznawać za kolejny kamień milowy rewolucji przemysłowej współczesnego świata.
W Internecie chcemy mieć wszystko za darmo. Informację, muzykę, wiedzę, rozrywkę … Nowe pokolenia wychowywane na bitach, a nie na atomach drewnianych klocków, nie zauważa różnicy w cenie realnych atomów i wirtualnych bitów. Prawa Moore’a mówiące, że cena jednostki przetwarzającej komputera spada o połowę w ciągu dwóch lat, a koszt przesyłu i przechowywania danych jeszcze szybciej, powodują, że czegokolwiek nie zrobimy w sieci, to za chwilę będzie to o połowę tańsze. Czy z tej perspektywy „za darmo” może stać się nowa walutą współczesnego świata?
Próbę zgłębienia fenomenu tej najniższej z cen podejmuje Chris Anderson w swojej najnowszej książce „Za Darmo”. Na 200 stronach przedstawia bardzo ciekawe opracowanie bazujące w metodologii oraz mocno osadzone w ekonomii. Wiele bardzo interesujących przykładów, intrygujących tez oraz analiz powoduje, że niejednokrotnie przecierałem oczy ze zdziwienia. I tak bym podsumował jego książkę. Otwiera oczy. Pozycja obowiązkowa dla każdego, kto choć trochę ma do czynienia ze sprzedażą i nie chce, aby świat zostawił go w tyle.
„Za darmo. Przyszłość najbardziej radykalnej z cen” Chris Anderson, wydawnictwo Znak, Kraków 2011.
Komentarze