Węgiel jeszcze nigdy nie był w Polsce tak zielony


piątek 20/07/2012
1

                 Niewątpliwie czas beztroskiego korzystania z surowców mija. Szalejące ceny ropy, utrzymujące się w stałym trendzie wzrostowym ceny energii elektrycznej, wyczerpywanie się surowców naturalnych, globalne zagrożenie kryzysem żywnościowym wywoływane zmianami klimatycznymi – to zjawiska coraz bardziej niepokojące globalne społeczeństwo. My jednak nie mamy się czym martwić – w Polsce mamy zielony węgiel!

                 Kilka faktów: Głównym trendem na światowym rynku jest wzrost zapotrzebowania na energię. Przewiduje się, że światowa konsumpcja energii wzrośnie na przestrzeni lat 2006-2030 o 44 procent. Globalne ożywienie w sektorze jądrowym jest znaczącym trendem w przemyśle energetycznym. UE planuje osiągnąć poziom 20 procent energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych do roku 2020, 22 stany USA mają cele na poziomie 10-20 procent, zaś Chiny zamierzają wygenerować 100 GW energii odnawialnej do 2020 roku. Większość krajów rozwiniętych wdraża politykę zwiększania wydajności energetycznej dla urządzeń elektrycznych. Coraz więcej technologii  ogranicza zużycie paliw i emisji dwutlenku węgla umożliwiając osiągnięcie zwiększonej wydajności energetycznej i ograniczenie emisji CO2. Największy potencjał dostrzega się obecnie w ogniwach paliwowych (wykorzystujących wodór) oraz bateriach litowych.

Co na to Polski sektor energetyczny? Wydaje się, że właśnie odkrył marketing i świetnie się bawi. Śledząc ostatnie kampanie można odnieść wrażenie, że poszczególni gracze w iście olimpijskim stylu prześcigają się w wykorzystywaniu ekologicznego USP. Na fali mody na „zieloną energię” i europejskiej presji polskie firmy energetyczne pokazują „ekologiczną stronę mocy”. Konsumentów nie można jednak okłamywać. Jedna z podstawowych zasad pozycjonowania mówi: każdemu USP musimy przyporządkować wiarygodne RTB. Wystarczy więc postawić kilka wiatraków, kupić małą firemkę zajmującą się biomasą i… już jesteśmy ekologiczni. Minimalna inwestycja w odnawialne źródła, podobnie jak zawartość masła w margarynie do smarowania na poziomie 0,05%, upoważnia do powiedzenia, że coś jest z masłem lub produktem ekologicznym. Dzięki takim zabiegom i wiarygodnemu wyróżnikowi można budować mocny przekaz wizerunkowy oraz, co najważniejsze, nie kłamać – przecież kilka wiatraków się kręci. Dzięki tym zabiegom marketingowym można odnieść wrażenie, że już za chwilę będziemy liderem energii odnawialnej w Europie, a Norwegia czy Islandia będzie mogła brać z nas przykład.

Niestety prawda wygląda zupełnie inaczej. Rynek sprzedaży energii elektrycznej w Polsce jest rynkiem o bardzo wysokiej koncentracji (4 głównych graczy). Energia elektryczna jest wytwarzana w ponad 90 procentach w oparciu o spalanie lokalnych zasobów paliw kopalnych (węgiel kamienny i węgiel brunatny) – technologie o najwyższej emisji CO2. Wg ekspertów przez najbliższe kilkadziesiąt lat  technologie te będą dominować w polskiej energetyce. Takie mamy zasoby i taki jest cykl życia technologicznego istniejących elektrowni. Skutkiem tych uwarunkowań jest mało konkurencyjne i mało innowacyjne zachowanie przedsiębiorstw energetycznych. Wysoka koncentracja produkcji energii, jej pochodzenie ze spalania węgla oraz wytwarzanie jej według tych samych technologii w starych elektrowniach zupełnie zaprzecza przedstawianym konsumentom obecnym komunikatom marketingowym. W taki też sposób jak kiedyś trawę, malujemy dzisiaj w Polsce węgiel na zielony !

Patrząc na ten stan rzeczy można jedynie wierzyć w to, że to my jako konsumenci, poprzez nasze codzienne drobne ekologiczne zachowania, będziemy w stanie coś zmienić. Przede wszystkim ograniczać pobór energii i zasobów naturalnych takich jak woda czy paliwa. Nikt jednak za nas tego nie zrobi. Żadne też z naszych działań nie będzie spektakularne. W liczbie świadomych ludzi tkwi siła – w skali drobnych postaw, zachowań i groszowych oszczędności. Przynajmniej my nie oszukujmy samych siebie i nie pomagajmy malować węgla na zielono.

 


Komentarze 1 Dodaj komentarz

 
  1. Pingback: How to Enlarge Penis

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


+ 7 = czternaście

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Piłeś nie kręć reklam ! Nie piłeś wypij !

wtorek 14/04/2015
667

Rok 2015 został okrzyknięty przez specjalistów, rokiem video w internecie. Potężny strumień budżetów płynie wartko na całym świecie do YT i innych serwisów video. Oczywiście…


Fałszujący budowlaniec

piątek 27/02/2015
6

Właśnie pojawiła się kolejna hitowa i zaskakująca swą banalnością produkcja reklamowa. Dla mnie osobiście, to bardzo bolesne odkrycie. Myślałem, że  "Ona tańczy dla mnie" zniknęła…


10 marketingowych zmyłek dla mózgu

czwartek 26/02/2015
19

Wiele docierających do nas treści marketingowych, konstruowanych jest w ten sposób, aby pobudzały nasze umysły do reakcji poza naszą świadomością. Naukowcy cały czas rozwijają badania…


Na tydzień olać media i marketing!

niedziela 22/02/2015
11

Przez ostatni tydzień byłem w Bieszczadach. Bez dostępu do telewizora, radia i dających mi jeść reklam. I wiecie co? To było cudowne. Oderwać się od…


Pięknie K...wa Pięknie

piątek 13/02/2015
6

Skrót PKP dorobił się w przeciągu lat, wielu rożnych przedziwnych skrótów. Jak wiadomo, ten prawdziwy, podstawowy, to  "Polskie Koleje Państwowe", ale za to repertuar jego…


PORĄBANY KOD DESMOXANU

czwartek 29/01/2015
16

Od dłuższego czasu wśród marketingowców trwa zażarta dyskusja na temat potencjału QR kodów. Z jednej strony wieszane są na nich psy, a z drugiej stawiane…


Rozwodowy rebranding w POLOmarketcie

czwartek 22/01/2015
16

Od początku stycznia rozpoczął się proces zmian w sieci POLOmarket. Nowa nazwa Mila z pozycjonowaniem wyrażanym poprzez hasło "Zakupy, aż miło", stanowić ma nowe zobowiązanie…


Rossmann intymnie

czwartek 05/12/2013
11

Never ending branding to już na trwale wpisane w świadomość stwierdzenie, które eksploduje na każdym kroku naszych konsumenckich doświadczeń, zaczynając od ścieżki zakupowej, poprzez obsługę…


Wydoić żyrafę !!

środa 13/11/2013
177

Przetaczające się od wczoraj komentatorskie tsunami wymywa z naszych głów ogólnonarodową frustrację. Wpisy na blogach, memy, dyskusje w stacjach telewizyjnych i radiowych jadą równo po…


Nastula mnie zmiażdżył

poniedziałek 14/10/2013
8

W najnowszej kampanii reklamowej Paweł Nastula poleca e-papierosy. Dla mnie to ewidentny upadek sportowego autorytetu. Pytanie tylko - czy to wynik tego, że za bardzo…