O co chodzi Tysonowi ?


środa 10/10/2012
2

Najnowsza kampania marki Black Energy Drink wywołuje wiele kontrowersji. Jest ich na tyle dużo, że sprawą zajmuje się Komisja Etyki Reklamy. Owszem, można zgodzić się z zarzutami (również moich koleżanek i znajomych kobiet), że reklama jest wulgarna, nie mniej jednak ja zastanawiam się nad zupełnie inną kwestią. O co chodzi marce Black?

Napoje energetyczne w powszechnej percepcji konsumentów to produkty błyskawicznie poprawiające sprawność psychiczną i fizyczną człowieka. Dokonywanie rzeczy ekstremalnych, graniczących z niemożliwością, bądź też umożliwiające przekraczanie ludzkich możliwości to standard komunikacyjny tej kategorii. Przykładem jest chociażby wczorajsza próba skoku z 36 km ze stratosfery. Piękny kostium Felixa Baumgartnera z każdej strony eksponował logo Red Bulla. Pobudzające właściwości tych preparatów znane są większej części naszego społeczeństwa. Pobudzają rankiem, pomagają za kółkiem, nakręcają przed imprezą i… no właśnie, co jest dalej?

Jeśli dobrze prześledzić historię gatunku w Polsce, natrafimy na reklamę GREY Group Poland zrealizowanej dla tego samego marketera tylko dla marki Tiger

Kampania Black Energy Drink wykorzystuje eksplorowany już motyw, który również wzbudził kontrowersje. Biorąc pod uwagę zasłyszane gdzieś słowa, „właśnie po tej sex kampanii Tiger nabrał rozpędu”, nie ma się co dziwić, że zarówno marketer jak i agencja, bazując już na sprawdzonym insighcie poszli właśnie w tym kierunku.

19 kwietnia pisałem:  „Wczoraj pojawiła się nowa postać – BESTIA. Black wychodząc z nijakości osobowościowej produktu wraca do korzeni. W celu pokonania swoich przeciwników odnosi się do grupy fikcyjnych stworzeń występujących w mitologii, legendach, wierzeniach ludowych. Stawiając swojego bohatera naprzeciw tygrysa i byka chce udowodnić, że jest graczem wagi ciężkiej… [ciach] Nieprzewidywalność to jedyne słowo którego można użyć obstawiając tę walkę bohaterów. Tygrys i Bestia. To na pewno będzie ekscytujące” (całość wpisu tu

Niestety prawda o nas samych jest bardzo brutalna. Archetypy, metafory, loty balonem w kosmos i inne takie marketingowe gadanie wg Blacka w Polsce się nie sprawdza. Sex sells i nie ma co się wysilać. Czy właśnie tego oczekują przedstawiciele grupy docelowej marki Balck? Nie ma już w tej kampanii ekscytacji. Zamiast tego jest tania podnieta. Tauryna i kofeina – to za mało!!! Nowy BLACK ENERGY jest gwarancją interesujących[1] doznań, dzięki unikatowej recepturze, walorom smakowym oraz kolorowi.

Wydaje się, że wiedza i doświadczenie marketera uzasadnia takie posunięcie. Poprzez emisję kampanii stwierdza on, że jest to najbardziej skuteczna komunikacja oraz efektywna kreacja. Można się z tym zgadzać lub nie. Kwestia smaku, gustu i granic, których nie można przekraczać, pozostaje do oceny każdego z nas i KER. Kampania ma sprzedawać. Jeśli tak się dzieje decyzja wydaje się uzasadniona. Z perspektywy komunikacyjnej można też odnieść wrażenie, że dokonuje się strategiczne osadzenie produktu w nowym wymiarze energetyków – stymulatorów seksualności, a może i nawet afrodyzjaków powodujących zwiększony popęd płciowy lub potencję. Dla przykładu reklama leku Penigra

Oczywiście Black to nie lek, więc nie trzeba kilku tygodni terapii. W celu uzyskania doraźnego efektu wypicie kilku puszek powinno wystarczyć. Po takiej dawce w każdego powinna wstąpić Bestia, więc i nawet wcześniej opisywana metafora się zgadza.

Zobaczymy jak się to skończy. Tiger zrezygnował z takiej komunikacji, RedBull na mówienie wprost się nie zdecydował, a cała reszta Dominatorów, Hools-ów, Burnów, Ridersów… nie odwołuje się do tak zwierzęcych instynktów.

 

 


[1] doznania mogą się różnić – w zależności od ilości spożytego napoju oraz osobistych odczuć Konsumenta (mężczyzny lub kobiety). 


Komentarze 2 Dodaj komentarz

 
  1. Napoje energetyczne – substytut ciężkiej pracy, treningu i dobrego wypoczynku. W sam raz ikona kultury – nie musisz nic robić, nie musisz pracować nad sobą – napij się i będziesz TO miał od razu. W końcu Ci się należy! Nie lecz swoich kompleksów – kup nowe auto, zmień dom, zmień partnerkę/-ra na młodszy rocznik – w końcu należy Ci się coś od życia. Na co czekasz – napij się.
    Potem spójrz w lustro, prosto w oczy.
    Pusto, co?

    Bongos, to co napisałeś utwierdza mnie w przekonaniu, że stosujemy coraz bardziej wyrafinowane metody inteligentnego dotarcia z przekazem reklamowym, aby trafić do coraz bardziej pustych łbów.
    To boli.

       Odpowiedz
    3
    3

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


− trzy = 6

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Piłeś nie kręć reklam ! Nie piłeś wypij !

wtorek 14/04/2015
681

Rok 2015 został okrzyknięty przez specjalistów, rokiem video w internecie. Potężny strumień budżetów płynie wartko na całym świecie do YT i innych serwisów video. Oczywiście…


Fałszujący budowlaniec

piątek 27/02/2015
15

Właśnie pojawiła się kolejna hitowa i zaskakująca swą banalnością produkcja reklamowa. Dla mnie osobiście, to bardzo bolesne odkrycie. Myślałem, że  "Ona tańczy dla mnie" zniknęła…


10 marketingowych zmyłek dla mózgu

czwartek 26/02/2015
28

Wiele docierających do nas treści marketingowych, konstruowanych jest w ten sposób, aby pobudzały nasze umysły do reakcji poza naszą świadomością. Naukowcy cały czas rozwijają badania…


Na tydzień olać media i marketing!

niedziela 22/02/2015
20

Przez ostatni tydzień byłem w Bieszczadach. Bez dostępu do telewizora, radia i dających mi jeść reklam. I wiecie co? To było cudowne. Oderwać się od…


Pięknie K...wa Pięknie

piątek 13/02/2015
11

Skrót PKP dorobił się w przeciągu lat, wielu rożnych przedziwnych skrótów. Jak wiadomo, ten prawdziwy, podstawowy, to  "Polskie Koleje Państwowe", ale za to repertuar jego…


PORĄBANY KOD DESMOXANU

czwartek 29/01/2015
32

Od dłuższego czasu wśród marketingowców trwa zażarta dyskusja na temat potencjału QR kodów. Z jednej strony wieszane są na nich psy, a z drugiej stawiane…


Rozwodowy rebranding w POLOmarketcie

czwartek 22/01/2015
25

Od początku stycznia rozpoczął się proces zmian w sieci POLOmarket. Nowa nazwa Mila z pozycjonowaniem wyrażanym poprzez hasło "Zakupy, aż miło", stanowić ma nowe zobowiązanie…


Rossmann intymnie

czwartek 05/12/2013
27

Never ending branding to już na trwale wpisane w świadomość stwierdzenie, które eksploduje na każdym kroku naszych konsumenckich doświadczeń, zaczynając od ścieżki zakupowej, poprzez obsługę…


Wydoić żyrafę !!

środa 13/11/2013
245

Przetaczające się od wczoraj komentatorskie tsunami wymywa z naszych głów ogólnonarodową frustrację. Wpisy na blogach, memy, dyskusje w stacjach telewizyjnych i radiowych jadą równo po…


Nastula mnie zmiażdżył

poniedziałek 14/10/2013
11

W najnowszej kampanii reklamowej Paweł Nastula poleca e-papierosy. Dla mnie to ewidentny upadek sportowego autorytetu. Pytanie tylko - czy to wynik tego, że za bardzo…