Kruki nie rozdziobią Wrony!


wtorek 10/01/2012
1

Pierwszego listopada 2011 roku na warszawkim Okęciu awaryjnie wylądował nowy narodowy bohater – Tadeusz Wrona. Po „dobrze wykonanej robocie” w przeciągu kilku godzin trafił na Facebooka, pierwsze strony portali, wiadomości telewizyjnych, gazet, a następnie do telewizji śniadaniowych. Uśmiechnięty, skromny, w mundurze.

Pan Tadeusz – „świeży wśród celebrytów”, szczery, do momentu szczęśliwego lądowania nietknięty przez tabloidy, seriale i skandale przypadkowo wleciał w stado marketingowych wron. Wykorzystanie słynnego pilota do celów reklamowych było tylko kwestią czasu. Długo nie trzeba było czekać. Pierwszy zdecydowany krok wykonał Carlsberg zapraszając kapitana Wronę na mecze Euro i proponując współpracę. Zaraz potem w podziękowaniu za szczęśliwe lądowanie bohater wraz z pierwszym oficerem otrzymali złote karty restauracji Pizza Dominium. Popularność kapitana wykorzystał także fundusz inwestycyjny Finroyal. Kiedy zobaczyłem billboardy zastanowiło mnie to, czy w kontekście funduszu, awaryjnego lądowania i kryzysu dobranie takiego celebryty jest słuszne. O tym też chciałem napisać. Dałem się jednak nabrać. I to zdrowo. Gromadząc materiały do krótkiej analizy zwróciłem uwagę na to, że człowiek przedstawiony na billboardach to nie Tadeusz Wrona, a tylko łudząco do niego podobna postać w galowym mundurze pilota. Moje rozczarowanie było ogromne. Teraz jestem po prostu zły. Zły na Finroyal za to, że mnie oszukał. Mnie i wielu konsumentów. Ktoś powie, że nie? A jak bardzo, zapytam, jest rozpoznawalna twarz Pana Tadeusza? Minąłby nas na ulicy w cywilnym ubraniu i nikt by go dzisiaj nie rozpoznał. Zdawali sobie z tego świetnie sprawę twórcy tej reklamy. Szybkie i niestaranne czytanie informacji reklamowych przez konsumentów, prosta metafora i symbolika (czapka, pan w podobnym wieku, samolot w tle i niebieski kolor) dają efekt natychmiastowy. To Kapitan Wrona! Działanie komunikacyjne na pewno osiągnęło swój efekt, w szczególności, iż na stronie tej firmy nie ma odwołań do kampanii, więc od razu skupiłem się na ich ofercie.

Tadeusz Wrona zapewne też był bardzo zaskoczony gdy dzwonili do niego znajomi z gratulacjami lub gdy rzecznik prasowy PLL LOT odpowiadał na pytania o kampanię z udziałem ich najsłynniejszego pilota. Całe szczęście w niedzielny wieczór symbol „wronomani” – czapkę kapitańską, dumnie nosił na głowie Jurek Owsiak, bezpiecznie lądując z kolejnym, już 20 finałem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. A systemy bezpieczeństwa przydadzą mu się, bo nad fundacją gromadzą się czarne chmury wytworzone przez sceptyków największej akcji charytatywnej w Polsce.   

Niech więc słowa wiersza Edwarda Stachury „Nie rozdziobią nas kruki”, który zainspirował tytuł, niosą Kapitana Wronę w przestworzach, a marketerom Finroyal, pomimo tego, że nie zrobili w sumie nic złego, da do myślenia. 


Komentarze 1 Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


7 × dwa =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Piłeś nie kręć reklam ! Nie piłeś wypij !

wtorek 14/04/2015
5

Rok 2015 został okrzyknięty przez specjalistów, rokiem video w internecie. Potężny strumień budżetów płynie wartko na całym świecie do YT i innych serwisów video. Oczywiście…


Fałszujący budowlaniec

piątek 27/02/2015
0

Właśnie pojawiła się kolejna hitowa i zaskakująca swą banalnością produkcja reklamowa. Dla mnie osobiście, to bardzo bolesne odkrycie. Myślałem, że  "Ona tańczy dla mnie" zniknęła…


10 marketingowych zmyłek dla mózgu

czwartek 26/02/2015
6

Wiele docierających do nas treści marketingowych, konstruowanych jest w ten sposób, aby pobudzały nasze umysły do reakcji poza naszą świadomością. Naukowcy cały czas rozwijają badania…


Na tydzień olać media i marketing!

niedziela 22/02/2015
0

Przez ostatni tydzień byłem w Bieszczadach. Bez dostępu do telewizora, radia i dających mi jeść reklam. I wiecie co? To było cudowne. Oderwać się od…


Pięknie K...wa Pięknie

piątek 13/02/2015
2

Skrót PKP dorobił się w przeciągu lat, wielu rożnych przedziwnych skrótów. Jak wiadomo, ten prawdziwy, podstawowy, to  "Polskie Koleje Państwowe", ale za to repertuar jego…


PORĄBANY KOD DESMOXANU

czwartek 29/01/2015
1

Od dłuższego czasu wśród marketingowców trwa zażarta dyskusja na temat potencjału QR kodów. Z jednej strony wieszane są na nich psy, a z drugiej stawiane…


Rozwodowy rebranding w POLOmarketcie

czwartek 22/01/2015
7

Od początku stycznia rozpoczął się proces zmian w sieci POLOmarket. Nowa nazwa Mila z pozycjonowaniem wyrażanym poprzez hasło "Zakupy, aż miło", stanowić ma nowe zobowiązanie…


Rossmann intymnie

czwartek 05/12/2013
2

Never ending branding to już na trwale wpisane w świadomość stwierdzenie, które eksploduje na każdym kroku naszych konsumenckich doświadczeń, zaczynając od ścieżki zakupowej, poprzez obsługę…


Wydoić żyrafę !!

środa 13/11/2013
9

Przetaczające się od wczoraj komentatorskie tsunami wymywa z naszych głów ogólnonarodową frustrację. Wpisy na blogach, memy, dyskusje w stacjach telewizyjnych i radiowych jadą równo po…


Nastula mnie zmiażdżył

poniedziałek 14/10/2013
2

W najnowszej kampanii reklamowej Paweł Nastula poleca e-papierosy. Dla mnie to ewidentny upadek sportowego autorytetu. Pytanie tylko - czy to wynik tego, że za bardzo…