„Panie! Na mnie reklama nie działa!”, czyli zakupowy rachunek sumienia


wtorek 05/07/2011
1

Powyższy cytat słyszę praktycznie na każdym kroku. Od znajomych, nieznajomych, ludzi niezwiązanych z branżą reklamową, od studentów marketingu oraz pracowników niektórych agencji reklamowych. Tekst ten zwykle wypowiadany jest z takim zaangażowaniem, jakby przyznanie się do oglądania reklam i kupowania pod ich wpływem było jakimś społecznym obciachem.

         Nie miałoby to w sumie większego znaczenia, gdyż jak wiedzą zorientowani 95% naszych decyzji zakupowych zapada w procesie nieświadomym, gdyby nie fakt, że ludzie związani z reklamą i kształceni na kierunkach ekonomicznych studenci wygadują takie ciekawostki.

Nie będę się rozwodził nad tym czy reklama działa, czy nie. Reklama działa na mózgi konsumentów i to jest niewątpliwie aksjomat. Im szybciej sobie to uświadomicie tym bardziej racjonalne i bezpieczne będą Wasze decyzje.

        Aby przedstawić w tym tekście dowody wybrałem się na poszukiwania obrazów. Co znalazłem? Ostatni tydzień promocji bonów IKEA (makabryczne tłumy), brak Łomży niepasteryzowanej na półkach (w końcu najnowsza kampania w trakcie), zepsute (lub nieczynne z powodu promocji) bankomaty Euronetu i afera z drobnymi wypłatami… Trzy pierwsze z brzegu przykłady zamieszczam w "facebookowej"  galerii

         Przyznaję się, że oglądam reklamy i kupuję produkty kierując się nią. Kupuję w taki sposób, bo reklama pomaga mi odnajdywać mniej lub bardziej interesujące produkty w gąszczu rynkowych ofert, daje emocje z którymi się identyfikuję, przekonuje mnie argumentami racjonalnymi oraz intryguje mnie. Wielokrotnie kupuję też, sam nie wiem dlaczego (i w sumie nie chce wiedzieć) te a nie inne produkty lub marki. Jestem zadowolony z tego powodu, wcale mi to nie przeszkadza i nie uważam, że powinienem udawać jaki to racjonalny i twardy konsument ze mnie.

Ostatnio, tylko i wyłącznie pod wpływem reklamy, kupiłem: Desperadosa – podobała mi się kampania na Youtube (piwo mi nie smakuje), kilka „Żywców” – podoba mi się nowa butelka, Pawełka – zagonił mnie na www, 24 sztuki Łowickiego – mają loterię z rodzinnymi wyjazdami, i ręczniki w IKEA – dostałem 20 zł  rabatu (chociaż ostatecznie nie kupiłem bo tłumy, które widzieliście na zdjęciu, spowodowały że zostawiłem wózek z ręcznikami daleko przed kasami) …

Pozdrawiam tych, na których reklama nie działa! 


Komentarze Dodaj komentarz

 

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Moje najnowsze wpisy

 

Piłeś nie kręć reklam ! Nie piłeś wypij !

wtorek 14/04/2015
681

Rok 2015 został okrzyknięty przez specjalistów, rokiem video w internecie. Potężny strumień budżetów płynie wartko na całym świecie do YT i innych serwisów video. Oczywiście…


Fałszujący budowlaniec

piątek 27/02/2015
15

Właśnie pojawiła się kolejna hitowa i zaskakująca swą banalnością produkcja reklamowa. Dla mnie osobiście, to bardzo bolesne odkrycie. Myślałem, że  "Ona tańczy dla mnie" zniknęła…


10 marketingowych zmyłek dla mózgu

czwartek 26/02/2015
28

Wiele docierających do nas treści marketingowych, konstruowanych jest w ten sposób, aby pobudzały nasze umysły do reakcji poza naszą świadomością. Naukowcy cały czas rozwijają badania…


Na tydzień olać media i marketing!

niedziela 22/02/2015
20

Przez ostatni tydzień byłem w Bieszczadach. Bez dostępu do telewizora, radia i dających mi jeść reklam. I wiecie co? To było cudowne. Oderwać się od…


Pięknie K...wa Pięknie

piątek 13/02/2015
11

Skrót PKP dorobił się w przeciągu lat, wielu rożnych przedziwnych skrótów. Jak wiadomo, ten prawdziwy, podstawowy, to  "Polskie Koleje Państwowe", ale za to repertuar jego…


PORĄBANY KOD DESMOXANU

czwartek 29/01/2015
32

Od dłuższego czasu wśród marketingowców trwa zażarta dyskusja na temat potencjału QR kodów. Z jednej strony wieszane są na nich psy, a z drugiej stawiane…


Rozwodowy rebranding w POLOmarketcie

czwartek 22/01/2015
25

Od początku stycznia rozpoczął się proces zmian w sieci POLOmarket. Nowa nazwa Mila z pozycjonowaniem wyrażanym poprzez hasło "Zakupy, aż miło", stanowić ma nowe zobowiązanie…


Rossmann intymnie

czwartek 05/12/2013
27

Never ending branding to już na trwale wpisane w świadomość stwierdzenie, które eksploduje na każdym kroku naszych konsumenckich doświadczeń, zaczynając od ścieżki zakupowej, poprzez obsługę…


Wydoić żyrafę !!

środa 13/11/2013
245

Przetaczające się od wczoraj komentatorskie tsunami wymywa z naszych głów ogólnonarodową frustrację. Wpisy na blogach, memy, dyskusje w stacjach telewizyjnych i radiowych jadą równo po…


Nastula mnie zmiażdżył

poniedziałek 14/10/2013
11

W najnowszej kampanii reklamowej Paweł Nastula poleca e-papierosy. Dla mnie to ewidentny upadek sportowego autorytetu. Pytanie tylko - czy to wynik tego, że za bardzo…